2018-01-25, 23:00
Medlem
Jag sitter och skriver ett personligt brev med förhoppningen att bli antagen till ett masterprogram, och jag har problem i och med att jag slarvade en del under min kandidatutbildning.

Min kandidat är cirka 10 år gammal och mitt problem består helt enkalt av mediokra betyg i vissa ämnen samt en försenad examen. Jag var skoltrött och inte riktigt redo att börja studera direkt efter gymnasiet.

Jag är en helt annan person med en helt annan syn på livet idag. Jag ser alltid till att slutföra det jag har påbörjat i tid, och jag har ett mycket djupare intresse för området som jag vill studera än vad jag hade då. Jag har även sett till att lära mig allt som jag missade under kandidaten och mer därtill. Jag har även arbetat inom området sedan jag blev klar med mitt examensarbete.

Finns det några bra sätt att förklara detta i ett personligt brev? Bör jag överhuvudtaget försöka förklara mig i brevet, eller är det bättre att låtsas som ingenting?
Citera
2018-01-25, 23:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Låtsas du som ingenting har du ju noll chans i helvete att bli antagen. Så jo du bör förklara och hoppas de lyssnar på dig och om du faktiskt är en ny person så är chansen bra att de just gör det.
Citera
2018-01-26, 03:23
Medlem
graowls avatar
Vad handlar det om för utbildning?
Citera
2018-01-27, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graowl
Vad handlar det om för utbildning?
Av anonymitetsskäl så vill jag inte skriva exakt vilken utbildning det handlar om, men det handlar om en teknisk utbildning på en i Sverige högt rankad skola.

Jag kom att tänka på en annan sak, och det är att jag har sökt in till två stycken snarlika program på samma skola. Kan detta ligga mig i fatet på något sätt? Bör jag skriva två separata brev för dessa två program eller bör jag skriva ett kombinerat brev?

Jag tycker att det är svårt att motivera varför jag är lika intresserad av två program. Det känns ungefär som att försöka fria till två kvinnor samtidigt. Andra sidan av myntet är att det känns fel att säga att det ena programmet är mer intressant än det andra, för så är inte fallet.
Citera
2018-01-27, 10:44
Medlem
possums avatar
Jag var i samma situation som du för 10 sedan. Jag förklarade kort i ansökningen att mina betyg från kandidaten kanske inte var de bästa men att jag drabbades av skoltrötthet och bara ville ut i arbetslivet. Med tiden insåg jag dock att jag ville lära mig mer och fördjupa mina kunskaper samt att lusten till studier kommit tillbaka.

Jag blev antagen och mastersprogrammet gick som en dans. Det är lustigt hur mycket bättre det kan gå när man är motiverad
Citera
2018-01-27, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av possum
Jag var i samma situation som du för 10 sedan. Jag förklarade kort i ansökningen att mina betyg från kandidaten kanske inte var de bästa men att jag drabbades av skoltrötthet och bara ville ut i arbetslivet. Med tiden insåg jag dock att jag ville lära mig mer och fördjupa mina kunskaper samt att lusten till studier kommit tillbaka.

Jag blev antagen och mastersprogrammet gick som en dans. Det är lustigt hur mycket bättre det kan gå när man är motiverad
Tack för ditt svar!

Jag har en fråga till. När jag läser exempelbrev och CV:n på diverse webbsidor så slår det mig att de verkar vara skrivna av människor som är väldigt ambitiösa, inte bara inom området som utbildningen handlar om, utan även inom andra områden. Det kan vara välgörenhet, idrott, politik, engagemang i elevråd, och så vidare. Det känns nästan som om jag är den enda som inte har volontärarbetat varje dag sedan tonåren.

Givetvis så vet jag att jag inte är den enda som inte lägger hela fritiden på ideell verksamhet, men det känns ändå som jag behöver förhålla mig till det. Jag du några tips och hur gjorde du?
Citera
2018-01-27, 11:09
Medlem
possums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handgriplighet
Tack för ditt svar!

Jag har en fråga till. När jag läser exempelbrev och CV:n på diverse webbsidor så slår det mig att de verkar vara skrivna av människor som är väldigt ambitiösa, inte bara inom området som utbildningen handlar om, utan även inom andra områden. Det kan vara välgörenhet, idrott, politik, engagemang i elevråd, och så vidare. Det känns nästan som om jag är den enda som inte har volontärarbetat varje dag sedan tonåren.

Givetvis så vet jag att jag inte är den enda som inte lägger hela fritiden på ideell verksamhet, men det känns ändå som jag behöver förhålla mig till det. Jag du några tips och hur gjorde du?

Jag har inte heller varit särskilt aktiv inom föreningsliv eller ideell verksamhet men jag håller med om att det kan kännas som att alla andra gör det. Jag brukar försöka i CV att lyfta fram annat jag gör på fritiden som träning, friluftsliv, lägenhetsrenoveringar exvis så att det inte framstår som att man bara ligger på soffan med en öl i näven. Lagom är dock bäst tror jag, håll dig till sådant som känns relevant och tänk på att ”övrigt”-sektionen i ett CV bör vara mindre än stuider/arbeten.

Ett sista tips, försök få fram tidigt i det personliga brevet _varför_ du söker denna utbildning. Vad är det som motiverar dig och varför tror du att du kommer att lyckas bra med studierna? Det skadar kanske inte att ringa till kontaktpersonen för utbildningen och prata lite allmänt kring det hela? Kanske kommer denne ihåg ditt namn sen när ansökningarna ligger på bordet?
Citera
2018-01-27, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av possum
Jag har inte heller varit särskilt aktiv inom föreningsliv eller ideell verksamhet men jag håller med om att det kan kännas som att alla andra gör det. Jag brukar försöka i CV att lyfta fram annat jag gör på fritiden som träning, friluftsliv, lägenhetsrenoveringar exvis så att det inte framstår som att man bara ligger på soffan med en öl i näven. Lagom är dock bäst tror jag, håll dig till sådant som känns relevant och tänk på att ”övrigt”-sektionen i ett CV bör vara mindre än stuider/arbeten.

Ett sista tips, försök få fram tidigt i det personliga brevet _varför_ du söker denna utbildning. Vad är det som motiverar dig och varför tror du att du kommer att lyckas bra med studierna? Det skadar kanske inte att ringa till kontaktpersonen för utbildningen och prata lite allmänt kring det hela? Kanske kommer denne ihåg ditt namn sen när ansökningarna ligger på bordet?
Tack för ditt svar!

En punkt som jag kommer att framföra i brevet är fakumet att jag på ett annat universitet har genomgått distansstudier inom området parallellt med mitt arbete. Jag tycker att det visar på viss ambition om man klarar av detta och dessutom får högsta betyg på samtliga inlämningar.

Vad tror du om att jag har sökt till två snarlika program? Det är just frågan varför som är den springande punkten, och jag vill inte att det skall kännas som att jag är desperat att komma in på första bästa program. Är det bra eller dåligt att skriva att jag inte har sökt in till någon annan skola? Bör jag betona programmens likheter i brevet?
Citera
2018-04-09, 21:18
Medlem
Jag vill bara uppdatera tråden med att säga att jag kom in på mitt förstahandsval. Jag skrev ett kort och koncist CV och ett personligt brev som blev exakt en A4 långt. När jag hade skrivit dessa så var mitt problem inte avsaknad av ideellt arbete och liknande, utan att mina dokument var för långa. Några dagars finputsning löse det problemet.

Tack alla som svarade, särskilt den användare som skickade PM till mig. Flashback har ändrat reglerna för PM så att jag inte längre kan svara på grund av för få inlägg, så jag tackar i den här tråden istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in