2018-01-26, 18:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det visade jag i tidigare inlägg. Då hade globjordare i tråden, kanske inte du, förklaringen: 'jag ser ingen vajer'. Ni beter er som en sekt.
Kan du visa en bild på vajern?
Citera
2018-01-26, 18:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det visade jag i tidigare inlägg. Då hade globjordare i tråden, kanske inte du, förklaringen: 'jag ser ingen vajer'. Ni beter er som en sekt.
Ja det fanns ju ingen vajer på klippen du länkade till. Att då påpeka har väl ingenting med någon sekt att göra.
Citera
2018-01-26, 18:06
Medlem
madtops avatar
Citat:

Ja vi ser ingen vajer där du ser en vajer. Och eftersom det är du som vill att vi andra ska frälsas och se den berömda vajer så är det du som måste öppna våra ögon.

Var är vajern?
Citera
2018-01-26, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag har bidragit med massor med bevis för att jorden inte är platt.
Vad sägs tex om det faktum är kartor, GPS och jordgloben stämmer överens med verkligheten?
Eller stjärnhimlen? Eller gravitation? Eller en solnedgång? Eller pendeln? Eller vädersystem? Eller flygresor?

Se så, sitt inte där och bjäbba. Förklara i stället hur jorden ser ut, var Australien ligger och varför regndroppar faller nedåt.
Du har fått svar på dina frågor ovan men du gillar inte svaren och det är inget fel i det, det är helt och hållet förbehållet dig. Men det faktum att du blir triggad av att jag påpekar ditt ständiga och substanslösa nekande antyder att du hyser religiösa dogmer i din tro på globjorden.
Citera
2018-01-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
ISS är ganska stor, den är väldigt reflekterande, solens ljus är väääldigt starkt medan natthimlen är helt svart. Man kan inte se detaljer på ISS med blotta ögat men skenet kan man se. Man faktiskt vilken given (stjärnklar) natt som helst se andra, och mindre, satelliter på himlen.

Du har inte helt fel. Grekerna visste inte allt. De gjorde antaganden som de sedan stödde upp med faktiska mätningar på saker de faktiskt visste storleken på. Erastostenes är ett bra exempel. Han mätte skillnaden i vinkeln solens ljus skapade på marken på två platser som var geografiskt en bra bit från varandra. Han fick vinkeln 7 grader. Han gjorde antagandet att jorden var rund vilket gav honom jordens omkrets. Han visste hur många grader det går på en cirkel, 360, så dessa 7 grader motsvarade då alltså ca 1/50 del jordens omkrets. Det går alltid 360 grader på en cirkel. Det går alltid 180 grader på vinklarna i en triangel. Det är denna sortens verktyg man använder. Har man ett mått så kan man räkna ut ett annat.

Aristarchos gjorde liknande mätningar mellan solen och månen. När månen är halv så får du ju en rätvinklig triangel igen. Aristarchos hade inte ens trigonometri till sitt förfogande på sin tid men fick ändå avstånd till månen och solen. De är inte särskilt korrekta men han fick fram att jordens radie är 2.85 ggr månens. Riktiga värdet är 3,50 ggr men Aristarchos visar ändå hur man genom observationer och matematik kan komma väldigt långt. Ptolemaios förbättrade Aristarchos beräkningar. Han fick att avståndet mellan jorden och månen var 59 gånger jordens radie (riktigt värde 60) och att månens diameter var 0,292 gånger jordens (riktigt värde 0,273). Med dessa beräkningar gjorda, med "facit" klart så är det bara att sätta in ett faktiskt värde på en uppmätt distans och sen kan man räkna ut alla andra distanser.

Exakt, alla hans mätningar utgick ifrån att han stod på en sfär, som han hoppades på att han har räknat rätt utifrån att han hoppades på att solen var väldigt långt borta så att solens strålar kommer in parallellt.

När man sedan observerar solen själv och ser att solstrålarna inte alls är parallella och vetenskapen då kommer ut och säger att det är atmosfären som bryter solljuset i olika riktningar. Hur gick greken tillväga då?

Ursäkta mig folket, men det är pseudovetenskap.
Citera
2018-01-26, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Kan du visa en bild på vajern?
Jag visade flera. Vänligen leta upp dem själv.
Citera
2018-01-26, 18:33
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nej det gjorde du inte alls. Du visade en man som svävade ombord på ISS utan att någon vajer syndes.
Citera
2018-01-26, 18:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du har fått svar på dina frågor ovan men du gillar inte svaren och det är inget fel i det, det är helt och hållet förbehållet dig. M

Men snälla, det är inte bara jag som inte "gillar svaren".
99.9% av alla människor förstår inte ens dina svar.

Om du och övriga FE-are vill fortsätta missionera måste ni vässa till argumenten.
Var ligger Australien? Varför riktar vi parabolantenner mot himlen? Varför fungerar WGS84?
Citera
2018-01-26, 18:40
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-33
Exakt, alla hans mätningar utgick ifrån att han stod på en sfär, som han hoppades på att han har räknat rätt utifrån att han hoppades på att solen var väldigt långt borta så att solens strålar kommer in parallellt.

När man sedan observerar solen själv och ser att solstrålarna inte alls är parallella och vetenskapen då kommer ut och säger att det är atmosfären som bryter solljuset i olika riktningar. Hur gick greken tillväga då?

Ursäkta mig folket, men det är pseudovetenskap.

Det är bara att testa teorierna själv för att se vad som stämmer. Och beväpnade med matematik och trigonometri kan vi undersöka alla vetenskapliga påståenden.

Erastostenes gick vidare med att faktiskt mäta avståndet mellan de platserna han mätte vinklarna på men låt oss för argumentets skull göra ett annat antagande än honom: jorden är inte rund. Solens strålar är inte parallella. Vad får vi då?

På en platt jord får man en rätvinklig triangel mellan Alexandria, Assuan och solen. Avståndet mellan Assuan och Alexandria är ca 800 km. När solen står i zenith i Assuan så blir vinkeln på marken från en pinne i Alexandria 7 grader. Mellan solen och marken får du en vinkel på 90 grader i Assuan. I Alexandria 90-7=83 grader. 180-90-83=7 grader. Så om man stod på solen och pekade mot Assuan och Alexandria med två pinnar skulle pinnarna ha en vinkel på 7 grader mellan varandra. Det blir enkel trigonometri av det hela.

Närliggande katet = avståndet till solen. X. Motstående katet = avståndet Assuan -> Alexandria.

X= 800/tan 7
X= 6515

De riktiga värdena är dock 740 km till en punkt rakt norr om Assuan där vinkeln mellan solen och en pinne är samma som i Alexandria vid exakt samma tidpunkt som solen står i zenith i Assuan. Och vinkeln blir egentligen 7,1 grader. Så värdet på X blir då 5941. Alltså: om jorden är platt så är solen 5941 km ovanför jordytan där solen är i zenith. Solen kan aldrig komma närmare jordytan än så. Fundera på konsekvenserna av det. Fundera på en karta på en platt jord. Vi vet avstånden mellan polerna. Vi vet jordens omkrets vid ekvatorn. Och vi vet att solen alltid är i zenith nånstans på jorden. Alltid. Avståndet nordpolen->ekvatorn är ca 10000 km på en platt jord precis som på en rund jord. Solen befinner sig just nu i zenith på en punkt lite norr om stenbockens vändkrets ca 23 grader s. Klockan är 12 och solen är i zenith i lilla staden Antofagasta i Chile. Hur lång är den sträckan? Nu blir det lite klurigt då det inte finns några korrekta kartor över en plattjord. Men avståndet Stockholm - Antofagasta är ca 12 128 km på en rund jord och borde rimligtvis vara snarlikt på en platt. Så låt oss leka lite med våra trianglar igen. Vi har en rätvinklig triangel igen. Solen står rakt över Antofagasta. Och vi har beräknat avståndet till solen till 5941 km. Vår motstående katet blir nu 12 128 km. Närliggande katet = 5941 km. Nu får vi ekvationen 12128/5941=tan X. Löser vi ut X får vi nu siffran 63,9. Vad är det för en lustig liten siffra? frågar nu säkert någon frågvis. Det är vinkelhöjden solen skulle ha över horisonten just nu!(I Stockholm 18.00 26 januari.) Verkar det korrekt? Gå ut och ta en titt vettja. Eller gör denna beräkning igen fast vid midnatt.
Citera
2018-01-26, 18:59
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag har aldrig varit i Australien men gleason kartan kan vara ett alternativ.

Nej absolut inte. Gleason är en extremt felaktig karta för södra halvklotet, det kan vem som helst som varit där intyga.

Tycker du inte det är lite mysko att vi faktiskt kan flyga från Sydney till Johannesburg utan en fungerande karta? Och att Australiensare faktiskt kan använda sina GPS:er trots att de är laddade med kartor som bygger på en sfärisk jord?
Citera
2018-01-26, 19:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag har aldrig varit i Australien men gleason kartan kan vara ett alternativ.
Gleasons karta kan man direkt se att den är felaktig genom att se vilken extremt utdragen form som Australien har på den kartan. Vem som helst kan ju mäta att avstånden i Australien inte stämmer med hjälp av en vanlig bil.
Citera
2018-01-26, 19:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, du visade ett klipp där det ingen vajer fanns att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in