2018-01-26, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Han (Berdych) har ingen talang, det är det som avgör.

Han slår bara hårt och flackt.

Jag är nog med dig på den, trots allt.

Alltså, klart killen har "talang" -- men det som fattades för en GS var som jag ser det inte vinnarskallen utan att han inte var riktigt lika bra som de stora pojkarna. Det blev heller ingen GS för Söderling och Tsonga, som båda stundvis var magnifika.

Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Federer lekte ju med Nadal hela förra säsongen, går ju inte säga att han var frånvarande när han vann 2 slams och slutade som världsetta. Två set fick Nadal ihop på 4 matcher. Största anledningen är precis som jag skrev innan att hans returer på andraserve är mycket bättre, samt att Nadals höga studsbollar på backhanden inte stör honom lika mycket som innan. Att han hade en bättre forehand förut låter jag vara osagt, även om det var så betyder det ju inte att han är sämre nu. Federer är helt klart mer komplett som spelare nu än då, oavsett om hans forehand gav mer utdelning eller om han var snabbare. Men ja som du säger det är svårt att bevisa något.

Det stämmer att Djokovic som hinder var lite mer påtagligt: hade inte han varit där hade Federer tagit 4 GS mellan 2014-16 (eventuellt 3: han stoppades av Novak i 3 finaler och en SF). Men just det visar rätt väl, tycker jag, att det knappast är så lätt att Federer plötsligt nådde en ny nivå 2017.

Federer har haft underläge mot Nadal nästan hela karriären. 0-6 i GS mellan 2008-16, som jag skrev (och 4-9 mot Nole under samma period). Att det nu förändrats är i mitt bedömande mycket mer troligt ett resultat av att Nadal försämrats än att Federer förbättrats. Nadal var i fem raka Wimbledonfinaler 2006-2011. Efter det har han knappt ens tagit sig till kvarten. Förra året var helt klart anmärkningsvärt, och på gruset såg han lika stark ut som han alltid varit. Men generellt är han på dekis, och han var rätt blek också denna AO.

Att Federer skulle ha haft en första storhetstid 2003-2009, och sen en ny som började 8 år senare är inte ett koncept som jag tror på. Jag vidhåller att han är betydligt svagare nu än när han var som bäst.

(Men som sagt, inget sånt kan bevisas.)
2018-01-26, 18:04
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Chungs fot såg inte allt för fräsch ut.
https://www.instagram.com/p/BeahCqcBaem/?utm_source=ig_embed
2018-01-26, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Jag är nog med dig på den, trots allt.

Alltså, klart killen har "talang" -- men det som fattades för en GS var som jag ser det inte vinnarskallen utan att han inte var riktigt lika bra som de stora pojkarna. Det blev heller ingen GS för Söderling och Tsonga, som båda stundvis var magnifika.
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl

Det stämmer att Djokovic som hinder var lite mer påtagligt: hade inte han varit där hade Federer tagit 4 GS mellan 2014-16 (eventuellt 3: han stoppades av Novak i 3 finaler och en SF). Men just det visar rätt väl, tycker jag, att det knappast är så lätt att Federer plötsligt nådde en ny nivå 2017.

Federer har haft underläge mot Nadal nästan hela karriären. 0-6 i GS mellan 2008-16, som jag skrev (och 4-9 mot Nole under samma period). Att det nu förändrats är i mitt bedömande mycket mer troligt ett resultat av att Nadal försämrats än att Federer förbättrats. Nadal var i fem raka Wimbledonfinaler 2006-2011. Efter det har han knappt ens tagit sig till kvarten. Förra året var helt klart anmärkningsvärt, och på gruset såg han lika stark ut som han alltid varit. Men generellt är han på dekis, och han var rätt blek också denna AO.

Att Federer skulle ha haft en första storhetstid 2003-2009, och sen en ny som började 8 år senare är inte ett koncept som jag tror på. Jag vidhåller att han är betydligt svagare nu än när han var som bäst.

(Men som sagt, inget sånt kan bevisas.)

Han är för statisk och för beräknelig. Jag har aldrig sett honom ta fram något extra eller göra något utöver det vanliga, det som oftast tar en hela vägen. Vinner han mot ex Federer, Nadal och Djokovic så beror det på att den andra har en dålig dag. Men nästa omgång väntar en annan av the big four och alla har inte en dålig dag i ett mästerskap, därför går han aldrig hela vägen.
2018-01-26, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond

En helt vanlig blåsa. Riktigt löjligt att lägga upp det som något slags försvar.
2018-01-26, 18:17
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Finalen i Winbledon blev bara pannkaka förra året då Cilic spelade halvt skadad som gjorde det extra tufft och inte kunde göra sig själv rättvisa, men nu kan inte Cilic klaga på någonting alls. Han spelar högklassig tennis, lyser av självförtroende och är skadefri. Ska ändå mycket till om han ska rubba Federer i en Grand Slam final, han har ju trots allt bara en enda vinst mot Federer. Hoppas dock att Cilic kan bjuda upp till dans, helst en stenhård 5-setare. Jag vill inte se en överkörning.
2018-01-26, 18:19
Medlem
Synd att det inte inte blev någon match, men Federer är nog nöjd med tanke på att Cilic har en extra vilodag. Känns ju lite orättvist annars.
2018-01-26, 18:25
Medlem
Citat:
Finalen i Winbledon blev bara pannkaka förra året då Cilic spelade halvt skadad som gjorde det extra tufft och inte kunde göra sig själv rättvisa, men nu kan inte Cilic klaga på någonting alls. Han spelar högklassig tennis, lyser av självförtroende och är skadefri. Ska ändå mycket till om han ska rubba Federer i en Grand Slam final, han har ju trots allt bara en enda vinst mot Federer. Hoppas dock att Cilic kan bjuda upp till dans, helst en stenhård 5-setare. Jag vill inte se en överkörning.

Jag tror inte att det blir ensidigt. Varken som det blev i USO eller Wimbledon när de möttes.

Jag tippar 3-1 till Federer, tuffa set. Möjligtvis kan det bli fem set, men måste jag tippa så säger jag 3-1.
2018-01-26, 18:35
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jag tror inte att det blir ensidigt. Varken som det blev i USO eller Wimbledon när de möttes.

Jag tippar 3-1 till Federer, tuffa set. Möjligtvis kan det bli fem set, men måste jag tippa så säger jag 3-1.

Även om 2014 inte var Federers bästa år, så måste jag bara säga att så bra som Cilic spelade den där semifinalen i US Open, har jag aldrig sett honom spela igen. Cilic spelade som i trans och precis allt gick hem. Han höll en sjuk hög nivå i den matchen.
2018-01-26, 19:35
Medlem
Citat:
Även om 2014 inte var Federers bästa år, så måste jag bara säga att så bra som Cilic spelade den där semifinalen i US Open, har jag aldrig sett honom spela igen. Cilic spelade som i trans och precis allt gick hem. Han höll en sjuk hög nivå i den matchen.

Det sjuka är att han faktiskt höll den nivån i 10 set i rad!!!

Från femte avgörande mot Simon ända vägen till titeln. Han blixtrade till i någon Masters för två år sedan och var i närheten av den där nivån, fast inte riktigt där.

Men hans mål är nu att vara jämn över en hel säsong. Han säger att det inte är lika viktigt för honom att nå den där nivån igen utan att det är viktigare att han håller en hög fast jämn nivå över en hel säsong. När både Novak och Andy är mer eller mindre borta så tror jag att han har en bra chans att utmana om första platsen om han når sitt mål.
2018-01-26, 22:38
Medlem
Federer efter semifinalen:
https://youtu.be/g1S63Kb9524

Jag har tidigare tyckt att Federer varit en aning obekväm i sina intervjuer. Men den här tyckte jag var trevlig, ärlig, avslappnad.
2018-01-26, 23:04
Medlem
Citat:

Undra hur länge hårdingarna på flashback hade sprungit runt med en sån där fot
2018-01-26, 23:15
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Undra hur länge hårdingarna på flashback hade sprungit runt med en sån där fot

Alla som sprungit med öppna sår under foten pga blåsor vet hur jävla ont det gör. Man kan försöka ignorera smärtan ett tag men till slut blir det även rent mentalt outhärdligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in