2018-01-26, 11:53
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Tyckte redan i början av matchen att Chung inte rörde sig lika smidigt som han gjort tidigare. Men han fejkar väl, i tennis kan man inte bli skadad.
Vore kul om Cilic kan vinna åtminstone ett set i finalen. Inte särskilt troligt dock.
Vet inte om jag håller med riktigt. Federer har haft det lite för enkelt. Vad som helst kan hända om han plötsligt hamnar i underläge. Federer är omöjlig om han kan styra spelet, men han är inte alls oslagbar om hans balans rubbas.
Nu tar ju dessutom alla hans seger som given, vilket inte på något sätt är en bra förutsättning.
Och Cilic har aldrig varit bättre.
2018-01-26, 12:31
Medlem
Fruktansvärt lamt att ge upp för lite blåsor.
2018-01-26, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Fruktansvärt lamt att ge upp för lite blåsor.

Den här handen spelade Nadal med när han slog Federer med 3-0 i AO 2014.

Såg inte matchen, men även om jag som sagt generellt tycker man ska ha förståelse för när folk ger upp, så känns det nog ändå lite svagt, ja.
2018-01-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Den här handen spelade Nadal med när han slog Federer med 3-0 i AO 2014.

Såg inte matchen, men även om jag som sagt generellt tycker man ska ha förståelse för när folk ger upp, så känns det nog ändå lite svagt, ja.

Starkt av Nadal, för med blåsor i handen blir det en helt annan sak, då är det väldigt svårt att hålla fast grepp när handen av smärta vill släppa racket.

Men, har man den spelstilen Nadal har med så vispande handrörelse så att racket glider i handen, och Chungs glidrörelser i ytterlägena, som är bägges styrkor och skapar fördelar, så får man ju acceptera och lära sig hantera smärtan eller spela som Federer, dvs undvika onödiga ytterlägen och ha en teknik som håller.
2018-01-26, 13:15
Medlem
valleros avatar
Citat:

Jag tror förvisso att man överskattar hur många som sa att han var "slut". Han var trots allt alltid framme i semis och finaler av flertalet GS 2014-16. Det som däremot är rätt crazy är hur han åtminstone för tillfället verkar ha överlevt Nadal och Djokovic.

Om man exempelvis tar perioden 2008-2016 och ser den som Nadals och Djokovics storhetsperiod så hade Nadal då 6-0 på Federer i GS-sammanhang, och Djokovic 9-4 (och där Novak vunnit de 4 senaste mötena). Så det var ju rätt naturligt att under denna period tänka att Nadal och Djokovic detroniserat schweizaren.

Men nu, 8 år senare är de gamla och skadade. Men Federer är kvar, och kan ta upp tråden igen från innan Nadal och Djokovic hade nått sin storhet. Rätt freaky. (De är alltså 5 respektive 6 år yngre.)
Nadal är väl inte direkt borta pga en muskelbristning? Men ok, hans spelstil borde enligt alla fysikens lagar missgynnas mer av tilltagande ålder, och det känns klart nödvändigt att han - precis som Federer - kraftigt begränsar sitt tävlingsspel. Om han inte drar på sig en allvarlig skada, så lär han vinna Paris igen. För det saknas ingen vilja.
Man kan inte säga samma om Djokovic.
2018-01-26, 13:22
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocker77
Helt otroligt vilken comeback Federer har gjort. För en 2-3 år sedan tyckte många han var slut. Nu kan nog ingenting hindra Fenomenet från att ta sin 20:e Grand Slam tittel!

Roger Federer mot 20 GS,najs
Finns mycket som redan nämnts om denne suverän.
När yngre spelare som Nadal,Djokovic,Murray,Wavrinka ofta är skadade och bryter matcher så fortsätter Fed Express leverera. RF känner sin kropp bra och spelar mer klokt än dessa.Därför kan RF fortsätta och fortsätta leverera.
Nu var det en 15 år yngre Chung Hyeon som inte pallade med sin kropp. Tror det inte var så allvarligt, det är troligt att CH snabbt insåg han skulle få storstryk och det är inte alla som klarar av det..

Federer kommer vinna mot Cilic.Federer ska vinna 20 GS nu på söndag.Så måste det bli.
Den störste idrottaren alla kategorier genom historien.
2018-01-26, 13:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Nadal är väl inte direkt borta pga en muskelbristning? Men ok, hans spelstil borde enligt alla fysikens lagar missgynnas mer av tilltagande ålder, och det känns klart nödvändigt att han - precis som Federer - kraftigt begränsar sitt tävlingsspel. Om han inte drar på sig en allvarlig skada, så lär han vinna Paris igen. För det saknas ingen vilja.
Man kan inte säga samma om Djokovic.

För Nadal var det nog snarast "gammal" snarare än "skadad". Man kan ju komma ihåg att han inte vann ett skit 2015-16. Han har varit på dekis länge, även om förra året var rätt imponerande. RG hade han nog vunnit även om Djokovic och de andra pojkarna varit på topp, men knappast USO. Skulle inte bli förvånad om Nadal inte vinner någon GS mer alls. Skulle nog faktiskt tippa på det. Ok, klar chans på RG i år, men det kan nog finnas en del konkurrens.

Djokovic kan jag inte klura ut. Men det verkar ju som du antyder vara en hel del mentalt också. Det plus armbåge plus ålder. Så dominant som han var 2011 och 2015 tror jag inte vi får se igen, men helt slut vågar man nog inte kalla honom ännu.

Förresten, angående Berdych och det mentala: jag undrar ändå om man inte överdriver det där ibland. Ok, han missade nån matchboll mot Federer med ett dubbelfel i Miami, var det väl, förra året. Men sånt händer, också tex Nadal mot Fed i WI 2008. Men sen å andra sidan har du när Berdych slog Federer efter att ha räddat 2 matchbollar i tredje sets tiebreak i Miami för några år sen. Eller när han slog först Federer och sen Djokovic i WI 2010 bara för att torska finalen mot Nadal. Jag menar, visst krävs det väl vinnarskalle för att ta sig dit? Federer är liksom den bättre spelaren, jag vet inte om det räcker att bara vara starkt mentalt för att ta övertaget mot honom. Ett tag hade väl Berdych typ 0-13 i h2h mot Nadal? Vete fan om ett starkare psyke skulle hjälpt honom att ta ett par fler segrar där.
2018-01-26, 15:02
Medlem
valleros avatar
Citat:
För Nadal var det nog snarast "gammal" snarare än "skadad". Man kan ju komma ihåg att han inte vann ett skit 2015-16. Han har varit på dekis länge, även om förra året var rätt imponerande. RG hade han nog vunnit även om Djokovic och de andra pojkarna varit på topp, men knappast USO. Skulle inte bli förvånad om Nadal inte vinner någon GS mer alls. Skulle nog faktiskt tippa på det. Ok, klar chans på RG i år, men det kan nog finnas en del konkurrens.
Nadal verkar ha förlorat lite i kapacitet, men det är svårt att bedöma. Han verkade klart trött mot Cilic i fjärde (skada whatever). Att Federer verkar ha blivit bättre är så osannolikt, men inte bara jag tycker det. En bättre backhand, en stabilare serve och ett taktiskt spel som saknar motstycke. Men det kan ju inte fortsätta. [/quote]

Citat:
Djokovic kan jag inte klura ut. Men det verkar ju som du antyder vara en hel del mentalt också. Det plus armbåge plus ålder. Så dominant som han var 2011 och 2015 tror jag inte vi får se igen, men helt slut vågar man nog inte kalla honom ännu.
Dels skadan (armbågsproblem kan absolut vara en killer), men ännu mer att hans glöd är borta. Den där otrohetshistorien förändrade honom. (Svammel från mig kanske.)
Citat:
Förresten, angående Berdych och det mentala: jag undrar ändå om man inte överdriver det där ibland. Ok, han missade nån matchboll mot Federer med ett dubbelfel i Miami, var det väl, förra året. Men sånt händer, också tex Nadal mot Fed i WI 2008. Men sen å andra sidan har du när Berdych slog Federer efter att ha räddat 2 matchbollar i tredje sets tiebreak i Miami för några år sen. Eller när han slog först Federer och sen Djokovic i WI 2010 bara för att torska finalen mot Nadal. Jag menar, visst krävs det väl vinnarskalle för att ta sig dit? Federer är liksom den bättre spelaren, jag vet inte om det räcker att bara vara starkt mentalt för att ta övertaget mot honom. Ett tag hade väl Berdych typ 0-13 i h2h mot Nadal? Vete fan om ett starkare psyke skulle hjälpt honom att ta ett par fler segrar där.
Att Berdych saknar en titel trots sin talang talar sitt språk. Och han verkar alltid nöjd med det han uträttat. Han log och såg helt avslappnad ut när Federer slog ut honom i AO. Det finns vinnarskalle och Vinnarskalle.
2018-01-26, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Federer har inte servat så bra under den här turneringen.

Idag satte han bara 43% förstaservar.

I någon annan match hade massor med dubbelfel.

Ifall han inte sätter servarna på Söndag tror jag att han får svårt att slå Cilic.

Sant. Servandet måste vara bra från båda spelarna om de ska ha en chans att vinna. Om båda servar dåligt så vinner dock Federer.

Jag sticker ut hakan lite nu och säger att Cilic kommer att utmana om förstaplatsen på rankingen i år.
2018-01-26, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Nadal verkar ha förlorat lite i kapacitet, men det är svårt att bedöma. Han verkade klart trött mot Cilic i fjärde (skada whatever). Att Federer verkar ha blivit bättre är så osannolikt, men inte bara jag tycker det. En bättre backhand, en stabilare serve och ett taktiskt spel som saknar motstycke. Men det kan ju inte fortsätta.

Dels skadan (armbågsproblem kan absolut vara en killer), men ännu mer att hans glöd är borta. Den där otrohetshistorien förändrade honom. (Svammel från mig kanske.)

Att Berdych saknar en titel trots sin talang talar sitt språk. Och han verkar alltid nöjd med det han uträttat. Han log och såg helt avslappnad ut när Federer slog ut honom i AO. Det finns vinnarskalle och Vinnarskalle.[/quote]

Han har ingen talang, det är det som avgör.

Han slår bara hårt och flackt.
2018-01-26, 15:50
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Nadal och Djokovic får skylla sig själva när de spelar så jävla mycket hela tiden. Varför är Djokovic så besatt att komma tillbaka så snabbt när armbågen uppenbarligen inte håller 100%? Och Nadal vill tillbaka redan om en månad från sin skada. Måste lära sig att ta det lite lugnt, Nadals säsong börjar om två månader.

Tror på femsetare på söndag.
2018-01-26, 16:13
Medlem
Citat:
Den där debatten har jag/vi redan haft här, och det är förstås svårt att "bevisa" något. Men min bestämda uppfattning är att han absolut inte "är bättre nu än någonsin". Det som gör att han kan vinna en massa GS nu igen är, som jag skrev i posten ovan, att Nadal och Djokovic är frånvarande. Även om det kanske låter lite osmickrande för Federer.

Federer på sin peak var sanslöst jävla bra. Oerhört snabb, och oerhört bra forehand. Den här idén om att han bara missade eller sliceade sin backhand köper jag inte. Möjligt att backhanden kanske är lite stabilare nu, men forehanden är inte i närheten av lika giftig som den var på hans peak, och den kattlika snabbheten är borta.

Kolla på Federers sanslösa kross av Andy Roddick -- trots allt en rätt respektabel motståndare på den tiden -- i AO 2007, 6-4 6-0 6-2. Jag ser inte att han gjort något i närheten av lika imponerande i detta eller förra årets upplaga av Australian Open.

Men visst, detta är bara min uppfattning, och det är som sagt svårt att bevisa sådant.

Federer lekte ju med Nadal hela förra säsongen, går ju inte säga att han var frånvarande när han vann 2 slams och slutade som världsetta. Två set fick Nadal ihop på 4 matcher. Största anledningen är precis som jag skrev innan att hans returer på andraserve är mycket bättre, samt att Nadals höga studsbollar på backhanden inte stör honom lika mycket som innan. Att han hade en bättre forehand förut låter jag vara osagt, även om det var så betyder det ju inte att han är sämre nu. Federer är helt klart mer komplett som spelare nu än då, oavsett om hans forehand gav mer utdelning eller om han var snabbare. Men ja som du säger det är svårt att bevisa något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in