Citat:
Ursprungligen postat av
vallero
Nadal är väl inte direkt borta pga en muskelbristning? Men ok, hans spelstil borde enligt alla fysikens lagar missgynnas mer av tilltagande ålder, och det känns klart nödvändigt att han - precis som Federer - kraftigt begränsar sitt tävlingsspel. Om han inte drar på sig en allvarlig skada, så lär han vinna Paris igen. För det saknas ingen vilja.
Man kan inte säga samma om Djokovic.
För Nadal var det nog snarast "gammal" snarare än "skadad". Man kan ju komma ihåg att han inte vann ett skit 2015-16. Han har varit på dekis länge, även om förra året var rätt imponerande. RG hade han nog vunnit även om Djokovic och de andra pojkarna varit på topp, men knappast USO. Skulle inte bli förvånad om Nadal inte vinner någon GS mer alls. Skulle nog faktiskt tippa på det. Ok, klar chans på RG i år, men det kan nog finnas en del konkurrens.
Djokovic kan jag inte klura ut. Men det verkar ju som du antyder vara en hel del mentalt också. Det plus armbåge plus ålder. Så dominant som han var 2011 och 2015 tror jag inte vi får se igen, men helt slut vågar man nog inte kalla honom ännu.
Förresten, angående Berdych och det mentala: jag undrar ändå om man inte överdriver det där ibland. Ok, han missade nån matchboll mot Federer med ett dubbelfel i Miami, var det väl, förra året. Men sånt händer, också tex Nadal mot Fed i WI 2008. Men sen å andra sidan har du när Berdych slog Federer efter att ha räddat 2 matchbollar i tredje sets tiebreak i Miami för några år sen. Eller när han slog först Federer och sen Djokovic i WI 2010 bara för att torska finalen mot Nadal. Jag menar, visst krävs det väl vinnarskalle för att ta sig dit? Federer är liksom den bättre spelaren, jag vet inte om det räcker att bara vara starkt mentalt för att ta övertaget mot honom. Ett tag hade väl Berdych typ 0-13 i h2h mot Nadal? Vete fan om ett starkare psyke skulle hjälpt honom att ta ett par fler segrar där.