• 1
  • 2
2007-02-11, 21:57
Medlem
lone_wolfs avatar
Mr Migre'n har gjort sig påmind och jag måste låta röda viner vara ett tag.

Vilka typer av vitt vin går till kötträtter. Skulle helt vilja veta karakteristik o. druvtyp (lyckas alltid glömma enskilda produktnamn när jag skall handla).
Citera
2007-02-11, 22:05
Medlem
Giffoxs avatar
Det beror väl på vad det är för kött. Somliga räknar ju tom. fisk som kött. I vilket fall är det betydligt enklare att hitta något vitt till exempelvis kycklingfilé till skillnad mot en blodig oxfilé.
Citera
2007-02-11, 22:08
Medlem
LadyTieras avatar
Fråga på bolaget, jag specificerade vilken sort krydda jag skulle ha till köttet och fick ett bra vitt autrlienskt vin, kommer tyvvär inte ihåg namnet
Citera
2007-02-11, 22:11
Medlem
Litet gult djurs avatar
Bör väl vara viner med mindre syra och lite mer sötma. En del muscatviner och dylika äldre druvsorter med lite tyngre enklare smak, dock ej så tung som dessertvinerna. Druvor som växt i mycket varmt klimat typ.
Citera
2007-02-12, 02:41
Medlem
Trumpeters avatar
Fråga på systembolaget eller testa deras sökfunktion
http://www.systembolaget.se/SokDryck...nariesort=True

Sedan finns ju öl som ett mycket bra alternativ.
Citera
2007-02-12, 10:18
Medlem
dePauls avatar
Generellt är ganska söta, tunga vitviner OK i samband med kött.

~Paul~
Citera
2007-02-12, 10:46
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone_wolf
Mr Migre'n har gjort sig påmind och jag måste låta röda viner vara ett tag.

Vilka typer av vitt vin går till kötträtter. Skulle helt vilja veta karakteristik o. druvtyp (lyckas alltid glömma enskilda produktnamn när jag skall handla).

Det är ju en extrem skildnad mellan kalv, lamm, vilt etc... vad är det för typ av kötträtter?
Citera
2007-02-12, 12:08
Medlem
Seamus Costellos avatar
Passa på att laga mat med lite chilibett och drick en Gewurztraminer från Alsace till. Finns en väldigt bra för 77 spänn som heter Arthure Metz. Torr men med lite, lite sötma. Kanongott till lite kryddstarkt.
Citera
2007-02-12, 12:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Passa på att laga mat med lite chilibett och drick en Gewurztraminer från Alsace till. Finns en väldigt bra för 77 spänn som heter Arthure Metz. Torr men med lite, lite sötma. Kanongott till lite kryddstarkt.
Tack för tipset.

~Paul~
Citera
2007-02-12, 12:27
Medlem
Squalos avatar
Det står ju vid varje vin vad det passar till för kött, nöt, vilt, fläsk, fågel, fisk...

Vill man veta mer specifikt så finns ibland vid tester av vin rekommendationer på rätter att dricka det till. Sådant kan hittas på t.ex. Tasteline.
Citera
2007-02-12, 20:20
Medlem
lone_wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Det är ju en extrem skildnad mellan kalv, lamm, vilt etc... vad är det för typ av kötträtter?

Varierar lite men oftast Nötkött (pepparbiff, rostbiff). Vilt (älgskav i gräddsås, tjälknul), Kyckling (grillad eller i gryta).
Citera
2007-02-12, 20:50
Medlem
Seamus Costellos avatar
Bolaget har faktiskt ofta bra koll. Kolla deras hemsida, en del väldigt bra recept också!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in