2018-01-26, 10:22
Medlem
Federer krossar.
2018-01-26, 10:30
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Ingen överaskning när Chung servar som han gör. Blir för enkelt för Fed.

Chung bryter matchen. Lika bra det.

Federer till sin 30:e GS-final.
Senast redigerad av AlbusDumbledore 2018-01-26 kl. 10:45.
2018-01-26, 10:52
Medlem
Dupeas avatar
Tyckte redan i början av matchen att Chung inte rörde sig lika smidigt som han gjort tidigare. Men han fejkar väl, i tennis kan man inte bli skadad.

Vore kul om Cilic kan vinna åtminstone ett set i finalen. Inte särskilt troligt dock.
2018-01-26, 10:53
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Hur många herrspelare har gett upp med skada? Känns som varenda en på slutet
2018-01-26, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Tyckte redan i början av matchen att Chung inte rörde sig lika smidigt som han gjort tidigare. Men han fejkar väl, i tennis kan man inte bli skadad.

Vore kul om Cilic kan vinna åtminstone ett set i finalen. Inte särskilt troligt dock.

Jag tycker det är väldigt troligt. Jag tror Fed vinner men inte i raka.
2018-01-26, 10:55
Medlem
camejos avatar
Citat:

Lovas ~35 graders hetta till finalen, borde gynna den yngre Cilic? Han är förvisso större än Federer så det kanske jämnar ut sig. Hur som helst borde han väl ha en rimlig chans.
2018-01-26, 10:59
Medlem
Helt otroligt vilken comeback Federer har gjort. För en 2-3 år sedan tyckte många han var slut. Nu kan nog ingenting hindra Fenomenet från att ta sin 20:e Grand Slam tittel!
2018-01-26, 11:20
Medlem
Federer har inte servat så bra under den här turneringen.

Idag satte han bara 43% förstaservar.

I någon annan match hade massor med dubbelfel.

Ifall han inte sätter servarna på Söndag tror jag att han får svårt att slå Cilic.
2018-01-26, 11:24
Medlem
Snacket om att Federer sett sina bättre dagar har ju gått i snart ett decennium, helt galet att han är bättre nu än någonsin. Stora skillnaden är hur han returnerar andraservarna på sina motståndare, förut var det bara en chip in i banan och han låg i underläge direkt, sen är hans backhand inte direkt någon svaghet längre, den har blivit så jävla mycket bättre.
2018-01-26, 11:24
Avslutad
Citat:

Äcklig fejk, helt klart. Troligen ett försök att få Federer ur balans nästa gång de spelar.

Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Hur många herrspelare har gett upp med skada? Känns som varenda en på slutet

Gjorde en snabb koll och tror bara det var M. Zverev, G. Simon, Nadal och Chung. Vilket är relativt lite, åtminstone i jämförelse med förra årets Wimbledon, eller det året då Djokovic fick typ tre WO/retirements i raken i USO.

Citat:
Ursprungligen postat av rocker77
Helt otroligt vilken comeback Federer har gjort. För en 2-3 år sedan tyckte många han var slut. Nu kan nog ingenting hindra Fenomenet från att ta sin 20:e Grand Slam tittel!

Jag tror förvisso att man överskattar hur många som sa att han var "slut". Han var trots allt alltid framme i semis och finaler av flertalet GS 2014-16. Det som däremot är rätt crazy är hur han åtminstone för tillfället verkar ha överlevt Nadal och Djokovic.

Om man exempelvis tar perioden 2008-2016 och ser den som Nadals och Djokovics storhetsperiod så hade Nadal då 6-0 på Federer i GS-sammanhang, och Djokovic 9-4 (och där Novak vunnit de 4 senaste mötena). Så det var ju rätt naturligt att under denna period tänka att Nadal och Djokovic detroniserat schweizaren.

Men nu, 8 år senare är de gamla och skadade. Men Federer är kvar, och kan ta upp tråden igen från innan Nadal och Djokovic hade nått sin storhet. Rätt freaky. (De är alltså 5 respektive 6 år yngre.)
2018-01-26, 11:38
Medlem
stoichkov8s avatar
Federer är enorm, det är det absolut minsta man kan säga. Att återigen leka till sig en slam vid den här åldern är mer än imponerande, det är sanslöst. Han njuter av spelet, ingen press, bara ren tennisglädje där han spelar tennis så som Kasparov spelar schack.

Tror inte vi kommer få se en liknande spelare under vår livstid, det är bara att njuta nu så länge det varar. Den som inte gör det förstår sig inte på tennis eller måste vara mentalt handikappad.
2018-01-26, 11:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Snacket om att Federer sett sina bättre dagar har ju gått i snart ett decennium, helt galet att han är bättre nu än någonsin. Stora skillnaden är hur han returnerar andraservarna på sina motståndare, förut var det bara en chip in i banan och han låg i underläge direkt, sen är hans backhand inte direkt någon svaghet längre, den har blivit så jävla mycket bättre.

Den där debatten har jag/vi redan haft här, och det är förstås svårt att "bevisa" något. Men min bestämda uppfattning är att han absolut inte "är bättre nu än någonsin". Det som gör att han kan vinna en massa GS nu igen är, som jag skrev i posten ovan, att Nadal och Djokovic är frånvarande. Även om det kanske låter lite osmickrande för Federer.

Federer på sin peak var sanslöst jävla bra. Oerhört snabb, och oerhört bra forehand. Den här idén om att han bara missade eller sliceade sin backhand köper jag inte. Möjligt att backhanden kanske är lite stabilare nu, men forehanden är inte i närheten av lika giftig som den var på hans peak, och den kattlika snabbheten är borta.

Kolla på Federers sanslösa kross av Andy Roddick -- trots allt en rätt respektabel motståndare på den tiden -- i AO 2007, 6-4 6-0 6-2. Jag ser inte att han gjort något i närheten av lika imponerande i detta eller förra årets upplaga av Australian Open.

Men visst, detta är bara min uppfattning, och det är som sagt svårt att bevisa sådant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in