2018-01-26, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han sa att när han hörde att ubåten sjunkit pga problem så insåg han att den sänkts med flit. Det fanns inga problem med Nautilus.
Ang dokumentären så fanns inget nytt som vi inte visste innan via medierna.

Tack!
Citera
2018-01-26, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Tack!
Sen berättade han om Madsens önskan om att utföra det perfekta brottet. Men trodde Madsen snackade om bankrån eller "smyckerån". Detta kunde han inte föreställa sig.
Citera
2018-01-26, 10:03
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Kan det vara så att KW insett att ubåten och konstruktionen inte egentligen var Madsens eget arbete-han är ju egentligen bara en sorts bisarr maskot som alltid parasiterat på andra. Och att hon således ville inkludera de reella konstruktörerna i ubåtsprojektet i sin artikel vilket kanske utlöst et raseri från narcisissten Madsen?
Citera
2018-01-26, 10:04
Medlem
Citat:
Sen berättade han om Madsens önskan om att utföra det perfekta brottet. Men trodde Madsen snackade om bankrån eller "smyckerån". Detta kunde han inte föreställa sig.

PMs önskan om det perfekta brottet har sysselsatt mig sedan någon i tråden skrev något om det igår. Tänk om detta verkligen skulle vara hans "perfekta brott" som skulle leda till att han blev jagad av polisen. Det kanske var därför han valde en känd journalist, lät sig synas och fotograferas etc. Att han bara hade räknat med att hinna hem och skaffa sig ett försprång innan polisen började jaga honom. Jag är medveten om att det inte är den rimligaste förklaringen (det är enligt mig mest sannolikt att han gjort alla missar som följd av att han pga grandios personlighet överskattat sig själv och underskattat alla andra) och att man oftast inte ska krångla till det. Men kan inte helt släppa tanken ändå.
Citera
2018-01-26, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Kan det vara så att KW insett att ubåten och konstruktionen inte egentligen var Madsens eget arbete-han är ju egentligen bara en sorts bisarr maskot som alltid parasiterat på andra. Och att hon således ville inkludera de reella konstruktörerna i ubåtsprojektet i sin artikel vilket kanske utlöst et raseri från narcisissten Madsen?
Nej. Det handlade inte om nån intervju. Detta var ett mord han planerat. Inget som Kim gjorde utlöste det. Har du ännu inte begripit det?
Citera
2018-01-26, 10:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Fast nu är åklagarens tanke att brottet var planerat i förväg, innan Wall och Madsen träffades.
Citera
2018-01-26, 10:07
Medlem
Citat:
PMs önskan om det perfekta brottet har sysselsatt mig sedan någon i tråden skrev något om det igår. Tänk om detta verkligen skulle vara hans "perfekta brott" som skulle leda till att han blev jagad av polisen. Det kanske var därför han valde en känd journalist, lät sig synas och fotograferas etc. Att han bara hade räknat med att hinna hem och skaffa sig ett försprång innan polisen började jaga honom. Jag är medveten om att det inte är den rimligaste förklaringen (det är enligt mig mest sannolikt att han gjort alla missar som följd av att han pga grandios personlighet överskattat sig själv och underskattat alla andra) och att man oftast inte ska krångla till det. Men kan inte helt släppa tanken ändå.
Rimligt. Samtidigt med det perfekta brottet fick han utlopp för sina sjuka fantasier. Men glömde att polisen är smartare än honom .
Citera
2018-01-26, 10:12
Medlem
Citat:
Rimligt. Samtidigt med det perfekta brottet fick han utlopp för sina sjuka fantasier. Men glömde att polisen är smartare än honom .

Ja. Det rimliga är ju att brottet är sexualsadistiskt motiverat och att dessa fantasie antagligen inte dykt upp de senaste månaderna innan brottet, utan de har nog funnits längre än så. Rimligtvis har han alltså redan haft dessa tankar då han uttalade sig om sin önskan att utföra ett perfekt brott och "go out with a boom" eller vad man ska säga. Så jag kan tänka mig att det var just att få utlopp för sina fantasier som skulle vara det perfekta brottet, men med efterföljande polisjakt som grädde på moset. Jag har fram tills igår liksom inte ens tänkt tanken att detta dåd skulle vara hans "perfekta brott" för att det är så jäkla klantigt utfört.
Citera
2018-01-26, 10:17
Medlem
Citat:
Ja. Det rimliga är ju att brottet är sexualsadistiskt motiverat och att dessa fantasie antagligen inte dykt upp de senaste månaderna innan brottet, utan de har nog funnits längre än så. Rimligtvis har han alltså redan haft dessa tankar då han uttalade sig om sin önskan att utföra ett perfekt brott och "go out with a boom" eller vad man ska säga. Så jag kan tänka mig att det var just att få utlopp för sina fantasier som skulle vara det perfekta brottet, men med efterföljande polisjakt som grädde på moset. Jag har fram tills igår liksom inte ens tänkt tanken att detta dåd skulle vara hans "perfekta brott" för att det är så jäkla klantigt utfört.
Ja, jag begriper inte att han trodde sig kunna komma undan. Men han är så knepig att han kanske tillhör den sorten som har lätt att sitta instängd länge i en cell. Han har ju övat länge med att sitta instängd på Nautilus. Han är nog ganska nöjd. Mat och husrum lång tid framöver. Ingen ekonomi att bekymra sig över.
Citera
2018-01-26, 10:29
Medlem
portnoys avatar
Citat:

Du verkar inte ha hängt med i fallet riktigt.
Citera
2018-01-26, 10:31
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Instämmer, och jag vet vad det beror på. Finns många exempel, jag tänker t.ex. på fallet med zigenarfamiljen som rånmördade en skånsk bonde för några år sedan. De misshandlade honom för att få koden till kassaskåpet. Sedan band de bak hans armar och ben hårt bakåt i en förvriden, smärtsam ställning, och där fick han sedan ligga och dö av törst. Hans plågor varade mycket längre än Kims. Men dom detaljerna skrev endast de sverigevänliga tidningarna ut. Den vanliga pressen skrev högst summariskt om det, och inte heller skrev de ut att mördarna var en zigenarfamilj. Men är det en vit dansk - ja, då går det bra att frossa i detaljer, för att riktigt piska upp ett hat.

Om det mot förmodan hade varit exempelvis en känd östeuropeisk "ubåtsbyggare", du tror inte han hade han varit lika hatad som Madsen nu?
Självklart blir det mer publicitet om den misstänkte GM är en känd person och platsen för brottet så spektakulär som en ubåt, inget märkligt med det.

När det gäller hur länge och hur plågad KW blev gör du dig bara (ännu) en otjänst genom att ens tro dig ha någon uppfattning i frågan.
Senast redigerad av katw 2018-01-26 kl. 10:34.
Citera
2018-01-26, 10:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Förresten, är det någon som förstår danska bättre än jag som kan redogöra för vad PMs kollega pratade om i dokumentären som sändes på tv2 igår? Han pratade om PMs förklaring att Nautilus sjönk pga problem med ballasttank och berättade vad han tänkte om det. Tyvärr var just den här personens danska snäppte för grötigt för att jag skulle hänga med.

En annan fundering angående dokumentären är att de verkar ha fått följa med under själva polisarbetet? Jag reagerade på detta, TV hade väl aldrig fått följa med på en svensk pågående polisutredning? Är det Danmarks version på att ge ut en FUP eller tror ni att det blev en sån detaljerad/transparent dokumentär pga att Kim var journalist och kanske hade velat ha det på det viset? Jag menar, de visade ju till och med lådan med den sistfunna armen. Och om Danmark inte släpper FUP för att "det ska avgöras i rätten" så borde väl dokumentären heller inte ha visats förrän efter rättegången?

Han sa endast att han förstod att PM ljög då han sa det med balasttanken. Han utvecklade inte vidare. Jag får lyssna till honom igen för att höra om jag missat något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in