2018-01-26, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Den yngre flickans pianolärarinna har tydligen hört av sig till Elisabet Höglund.

https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-nya-tragiska-och-omskakande-uppgifter-om-de-mordade-flickorna-bjarred/

Två friska flickor dödas, de börjar båda isoleras från omvärlden kring samma ålder, 11/ 12 år.
Två duktiga flickor, både i sina studieresultat och om den yngsta sagt av pianolärarinnan Flickan var ett unikum.
De två akademiska föräldrarna hade all anledning att vara mer än nöjda med sina perfekta barn.
Ändå var de tvungna att döda dem?

Flickorna framhålls, idel lovord om dem båda, av både skolor och pianolärare, men ändå måste de dödas?
Föräldrarna som hittades döda i Bjärred, tillsammans med sina två barn, lämnade ett avskedsbrev. I brevet framgår att de inte såg någon livskvalitet i framtiden – på grund av döttrarnas sjukdomsbild
Citera
2018-01-26, 01:53
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kan det vara så att de testat den yngre för samma sjukdom som den äldre och fått positivt svar? Innan hon visar symptom?

Avd dödliga ej deklarerade sjukdomar då ...

Nej, avd uteslutningsdiagnos och baserad på symptom om det nu handlar om omtalad sjukdom dvs.
Så det kan inte bli mer suspekt efter lärarinnans uttalande. Hon är säkert förtvivlad också och vem vet om fler ångrar att dom inte gjorde mer.
Citera
2018-01-26, 04:11
Medlem
GNOMDSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Jag tror enbart att pappa Oskar var drivande i detta. Som VeronicaMaja skrev tidigare i dag. Att han gjorde sina döttrar sjuka genom åren. Att han sedan förde hela familjen mot avgrunden och mördade dem kallsinnigt.
Jag håller med dig.Jag tänker i statistik.Vid mord är det oftast : Närstående.Man.Mord sker oftast under tidig morgon .Alkohol /Droger/Pengar inblandat som en triggande faktor. Jag föredrar att tänka enkelt. Finns ingen anledning att krångla till det." Det är troligen ingen snöman som har gjort fotspåren i snön.".
Citera
2018-01-26, 04:24
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Alla universitet t ex. Du blir inte doktorand, lektor eller professor för din förmåga att tala, utan det handlar om din kunskap, forskning --- inte att du är bra på pedagogiken att förmedla den.

Han lär väl ändå varit bra att prata inför sin sak? Handlar väl inte om utbildning, utan han visste hur man talade! Hur kan man inte förstå det? HAN KUNDE FÖRA SIN TALAN INFÖR FOLK!
Kryp tillbaka till det hål du kom ifrån!
Citera
2018-01-26, 04:28
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han behöver inte vara duktig på att prata för att hålla föreläsningar. Det finns väldigt många som är väldigt duktiga på sitt område och därför håller föreläsningar .... usla föreläsningar som får fnöske att framstå som rena kärrflisor...

Men alla är inte bra o hålla föreläsningar, eller hur? Han kanske inte var den bästa, men så pass duktig, intelligent att han kunde fixa ihop en påhittad historia till skolan!???
Citera
2018-01-26, 04:31
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
För allas vår hälsas skull...

Skulle jag sätta pengar på ngt så är de dödssjuka hela familjen och OH har sammanställt en rapport över det hela för polisen.

(Sen har väl poliserna aktier i flashback, och det är inte familjens fel... Eller har andra mer eller mindre goda skäl att hålla oss på halster.)

Det får anses som allmänintresse i alla händelser. Men allra minst gör man väl en konekvensbedömning av sina kommande formuleringar, så att inte barn med sjukdomar av olika slag och deras föräldrar kastar sig på kniven. "Livskvalité" är ju ett av de där orden man önskar de inte hade använt i första beskedet, kanske.
Oddsen för det är väldigt låg, mer sannolikt har den enas psykiska ohälsa påverkat de andra tre!?
Citera
2018-01-26, 05:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Kan pappan ha råkat ut för något som gjorde att han inte ville visa sig på jobbet elelr i skolan? Eller handlar det om ngt akademiskt trick att sjukskriva sig/vabba för att kunna hinna med att meritera sig för professorstitel?

Vi har inte hört förut om att pappan skulle ha råkat ut för något, även om det finns foton där han ser tämligen hålögd ut. Kan han ha råkat i någon form av trångmål vad gäller sin produktivitet? (Att skriva böcker och artiklar kan vara ganska krävande...)

Orsaken till att O under 3 månader 2016 inte skjutsade barnen kan ha flera orsaker sjukdom, många engagemang utomlands etc. Men att han efter 3 månader kom tillbaka helt utan hår låter konstigt då det finns bilder från 2015 där han har avsaknad av hår.
INTERNATIONAL VAT CONFERENCE 2015
11th and 12th June 2015
http://www.ivcc.de/cms/website.php?id=/de/index/veranstaltungen/vat2015.htm&sid=8acc0ba2c974161427073dd7e5e9c0e4

Tycker det är otroligt bra att fler och fler som haft insikt i familjen träder fram och berättar det dom uppfattat.

Jag reagerar på ordvalet av kontrollerande, för mig är det väldigt subjektivt. Har i min omedelbara närhet föräldrar som låter barnen härja hej vilt i affärer, hemma hos andra människor och ständigt avbryta när vuxna talar. Föräldrarna skrattar och menar barn är ju barn. Självklart är dom barn med en viktig uppgift som förälder är att uppfostra barnen. Har även i min närheten familjer som redan från början varit otroligt engagerade i sina barn och en vilja att de skall uppfostras till fina människor. Dessa barn är otroligt väluppfostrade ett rent nöje att umgås med. Glada, spontana, skrattar, mycket sociala och öppna. Det senare exemplet kan av "vind för våg" föräldrar betraktas som kontrollerande.
Citera
2018-01-26, 06:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Två friska flickor dödas, de börjar båda isoleras från omvärlden kring samma ålder, 11/ 12 år.
Två duktiga flickor, både i sina studieresultat och om den yngsta sagt av pianolärarinnan Flickan var ett unikum.
De två akademiska föräldrarna hade all anledning att vara mer än nöjda med sina perfekta barn.
Ändå var de tvungna att döda dem?

Flickorna framhålls, idel lovord om dem båda, av både skolor och pianolärare, men ändå måste de dödas?
Föräldrarna som hittades döda i Bjärred, tillsammans med sina två barn, lämnade ett avskedsbrev. I brevet framgår att de inte såg någon livskvalitet i framtiden – på grund av döttrarnas sjukdomsbild

Det första fetade av mig, har du några som helst belägg för att det handlar om att 2 helt friska flickor som isoleras?

Det andra fetade Polisen har inte sagt att föräldrarna dödade sina barn för att barnen skulle förhindra livskvalitén för föräldrarna. Är övertygad om att polisen vägt sina ord på guldvåg innan det blev offentligt. Jag kan tycka att formuleringen av skälet till denna tragiska händelse inte var speciellt bra formulerad. Istället för att vara tydliga så har de sagt en mening som kan tolkas på olika sett, vilket vi såg här i tråden
Citera
2018-01-26, 07:01
Medlem
MacEbolas avatar
Någon som vet, eller har en uppfattning om OH hade strikta rutiner?
Citera
2018-01-26, 07:38
Medlem
Jag är medlem sedan många år, men har av olika skäl inte postat några inlägg på mycket länge. Detta hemska mord- och självmordsfall har starkt berört mig och jag har följt denna tråd ända från dess början. Eftersom mitt gamla konto av något skäl inte längre fungerar har jag nu skaffat mig ett nytt konto för att kunna göra ett inlägg. Jag ber om ursäkt för att det har blivit långt, men det är många infallsvinklar som jag vill beröra.

Jag inser att det kan vara en poäng att också presentera mig en smula för er andra i tråden. Jag är en äldre kvinna. Gift, med stor familj, släkt och många vänner. Jag har fått uppleva stor framgång och glädje i livet men också sjukdomar, lidande, sorg och smärta. Det verkar dessvärre vara nödvändigt att redovisa sådant för att näsvisheter och påhopp ska undvikas. Eftersom jag uppnått en aktningsvärd ålder har jag också hunnit få en lång erfarenhet av många olika arbetsplatser, bl.a. av utredningsverksamhet inom flera sektorer i samhället.

Inledningsvis vill jag också göra min grundläggande ståndpunkt tydlig:

Att uppsåtligen ta livet av en annan människa är mord. Det är en kriminell handling och ska därför utredas och lagföras i enlighet med Brottsbalkens regler. Fullständigt glasklart!

I detta fall har två föräldrar, enligt ett brev som undertecknats av dem båda två, varit överens om att ta livet av sina båda döttrar på grund av att de inte såg någon livskvalitet för dem (och/eller sig själva?). Föräldrarna har således redovisat motivet till att de mördat sina barn. En av dem eller båda två har därefter begått självmord. Det är oklart om den ene/a av föräldrarna också dödat den andre/a.

Polisen har inlett förundersökning om mord, men letar inte gärningsman utanför kretsen av döda familjemedlemmar (läs föräldrarna!). Polisens utredning syftar till att binda en eller två gärningspersoner till brottet och att klarlägga hur det gick till. I detta fall föreligger troligtvis all bevisning som behövs. Flera postare har återberättat information från personer som uppenbarligen har viss insyn i polisutredningen som tyder på detta.

Att klarlägga den fulla motivbilden bakom ett mord kan vara nödvändigt för att en åklagare, med framgång, ska kunna väcka åtal. Så är dock ej alltid fallet. Finns t.ex. teknisk bevisning som med säkerhet bevisar åtalspunkterna kan motivet sakna betydelse för att få en fällande dom. Om gärningspersonen (-personerna) inte längre är i livet, såsom i detta fall, och teknisk bevisning med säkerhet ger polisen fakta som både visar hur morden gått till och vem som gjort vad kommer fallet att avslutas polisiärt. Case closed! Detta har också påpekats av ett antal personer i tråden. Det är därför fullt möjligt att det aldrig offentliggörs något mera utförligt motiv till att föräldrarna tog livet av sina barn än det som polisen redan har redovisat.

I detta fall finns dock ett samhällsintresse av ett slag som inte alltid föreligger i spektakulära mordfall. Att de två föräldrarna kommit överens om att ta livet av sina barn verkar vara klarlagt. Annars skulle polisen inte offentliggjort det. Det är just det aparta och avvikande från allt som är normalt i föräldrarnas handlande som får alla oss andra, som uppfattar oss som normala, att skakas i grunden. Människor som fungerar normalt skulle inte ens kunna tänka tanken att mörda sina egna barn. Man frågar sig därför hur ”processen” ser ut som har fått dessa två föräldrar, som uppenbarligen uppfattats som normala av sin omgivning, att se det som nödvändigt att utplåna hela sin familj? Hur kunde det ske? Var det ingen som hörde varningsklockorna ringa? T.ex. har 2-7 lärare (oklart hur många som faktiskt genomfört undervisningen) besökt hemmet och undervisat flickorna, 3-4 dagar i veckan. Har dessa vuxna personer, som borde vara vana vid att samtala med barn, faktiskt inte sett eller hört något som fått dem att undra? Familjen borde dessutom ha haft kontakt med barnsjukvården. De intyg som legat till grund för hemundervisningen måste ha kommit från någon sjukvårdande inrättning. Var det ingen där som uppfattade att saker och ting inte stod rätt till? Har familjen ”ramlat mellan stolarna”?

Riskerar i så fall fler familjer ”i kris” i dagens Sverige att inte få adekvat stöd? Det framförs regelmässigt i media uppgifter om hur omvårdnad, och t.o.m. ren sjukvård, får skötas av anhöriga vid sjukdom i familjen. Exempel på hur vårdbehövande ”glöms bort” eller vanvårdas förekommer också då och då i media. Sådana exempel kan vara undantagsfall, men de kan också vara varningssignaler om att det faktiskt finns allvarliga brister i välfärdssystemet. Om de personer som är anställda för att uppmärksamma, hjälpa och stödja människor inte ser behoven, eller inte förstår vad de ser, finns det kanske risk för att det som nu skett i Bjärred kan hända igen. Det hände ju faktiskt något liknande för inte så länge sedan i Göteborg. Där var det en mamma som mördade sina tre barn och tog livet av sig själv i samband med att familjen skulle vräkas från sin bostad. En utredning hos den ansvariga socialtjänsten visade att det begåtts ett antal fel. Tankar om att det är viktigt att få veta om det är myndigheterna som brustit även i detta fall har också framförts i denna tråd. Jag håller helt med dessa postare om att det är mycket viktigt att få klarhet i detta. Just för att få kunskap om vad som måste förbättras när det gäller samhällets stöd till familjer med svårigheter av olika slag.

Fortsättning följer i nästa inlägg.
Citera
2018-01-26, 07:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GNOMDS
Jag håller med dig.Jag tänker i statistik.Vid mord är det oftast : Närstående.Man.Mord sker oftast under tidig morgon .Alkohol /Droger/Pengar inblandat som en triggande faktor. Jag föredrar att tänka enkelt. Finns ingen anledning att krångla till det." Det är troligen ingen snöman som har gjort fotspåren i snön.".

Om du nu inte tror på snömän bör du kanske sluta att måla upp dem.
Eller du kanske har substansiell statistik av massorna av män som under många år förgiftar sina barn för att sedan ta ihjäl dem, som det beskrivs i inlägget du ställer dig bakom.
Citera
2018-01-26, 07:54
Medlem
Fortsättning från föregående inlägg.

Utan tillgång till relevanta fakta kan ett motiv eller en motivbild inte begripliggöras (dvs. göras förståelig för andra). Av central betydelse är fakta om hur brottet har utförts, vilket bl.a. skaffas fram genom den rättsmedicinska undersökningen av offret/n och den tekniska undersökningen av brottsplatsen. Om datorer och annan elektronisk utrustning kan innehålla fakta av betydelse måste dessa inkluderas i undersökningen. Om polis/åklagare har tillgång till en misstänkt gärningsperson (eller flera) får man fram information (inte alltid fakta dock!) genom förhör med denne/dessa. I detta fall finns information i skriftlig form i ett brev.

Genom rättspsykiatrisk utredning av personen/personerna får man kunskap om eventuell psykiatrisk sjukdomsbild eller eventuell personlighetsstörning. En sådan kan naturligtvis inte genomföras när den/de misstänkta är avlidna. Den misstänkta gärningspersonens (eller -personernas), eventuella brottshistorik är också något som bör finnas med i ett faktaunderlag. Dessutom tillkommer information som eventuella vittnen eller andra personer i gärningspersonens (-personernas) eller offrets/ens omgivning kan lämna. Att höra personer som kan bidra med faktauppgifter eller lämna information av intresse är ofta nödvändigt för att få en motivbild att klarna. T.ex. kan anhöriga, arbetskamrater, grannar, skolkamrater, lärare, vänner och bekanta lämna viktiga pusselbitar.

Den (läs den intresserade allmänheten) som inte har fakta till stöd för sina slutsatser kan endast tro, gissa eller anta vad som hänt. Eller ställa upp hypoteser, som man brukar säga att man gör inom forskningen. Till stöd för sådana hypoteser kan man ha t.ex. tidigare forskning, statistik eller någon form av beprövad erfarenhet. Man måste dock vara medveten om att alla hypoteser kan vara felaktiga. När fakta börjar rulla in kan en helt annan bild formas än den man från början trott sig skönja.

I denna tråd kan jag urskilja en hel del antaganden/hypoteser dels om vad som skett, dvs. hur morden/självmorden alt. självmordet utförts, dels om vad motivet/motiven skulle kunna vara.

Antaganden om att fadern alternativt modern, alternativt båda två skulle vara psykopater/narcissister finns beskrivna som förklaring till såväl barnens sjukdomssymtom som morden på dem. Antaganden finns om att psykisk sjukdom, psykosgenombrott, depression hos en eller båda, folie à deux, utgör orsaken till att, som någon målande beskrev, ”proppskåpet brann”. Religiösa föreställningar, sektanknytning/-medlemskap är en annan hypotes, liksom ekonomisk problematik.

”Barmhärtighetsmord” diskuteras också i tråden som ett begrepp. Förmodligen borde det kanske i stället kallas ”barmhärtighetsmotiv”. Möjligen skulle kanske ett sådant i detta fall också kunna utgöra ett prövbart antagande.

Hypoteser om att HB var sjuk eller hade varit sjuk, i cancer eller MRSA framförs av personer i tråden som dels uppger sig själva ha träffat/känna HB dels återger vad andra berättat.

Det finns också antaganden/hypoteser om vilken sjukdom flickorna led av, hur sjuka de var, eller att de inte alls var sjuka utan ”tvingades” till symtomuppvisningen av den ena eller båda föräldrarna.

Jag har uteslutit några av de mer fantasifulla idéerna: t.ex. rymdvarelser, gasning via ventilation, beställningsmord m.fl. Utifrån min horisont kan i stort sett alla andra antaganden/hypoteser som framförts i tråden utgöra mer eller mindre sannolika orsaker, skeenden och motiv.

Att någon av föräldrarna skulle kunna vara psykopat/narcissist är lika troligt som att en eller båda två fått ett psykosgenombrott. Att arbetskamrater och chefer uttalar sig positivt är inget som ”motbevisar” att antingen OH eller HB skulle kunna ha haft en personlighetsstörning. Det är ju inte så ovanligt att omgivningens häpnad och förfäran blir stor när deras lugna, trevliga granne eller arbetskamrat visar sig vara en mördare. Tvärtom är det vanligt att personer med psykopatiska/narcissistiska drag, eller med fullt utvecklade sådana störningar, charmar och manipulerar sin omgivning till djup beundran och uppskattning. De chefer och arbetskamrater som en sådan individ kan ha nytta av smöras och desinformeras så att den egna personen framstår som ”guds gåva”, medan andra på ett skickligt sätt blir baktalade och nedvärderade. De som blivit illa behandlade blir oftast inte trodda om de försöker sig på att informera om sin bild av personen. Jag har egna erfarenheter av sådana individer från flera arbetsplatser. Det kan ta lång tid innan en sådan person blir avslöjad, om det ens någonsin sker.

Att OH och HB båda två skulle ha varit personlighetsstörda ser jag dock som mindre sannolikt. Detta på grund av att ett långt äktenskap mellan två makar, som båda i så fall skulle vara lögnaktiga, manipulativa och inriktade på att utnyttja andra, inte borde kunna fungera i längden. Men vad vet man? Det kanske i deras fall var möjligt om det var barnen som stod i centrum för bådas manipulerande och ljugande. Det som kan tala mot psykopat/narcissistförklaringen är att en sådan individ förmodligen skulle ha planerat sitt dåd så att han/hon hade överlevt och framstått som ett oskyldigt offer.

Att långvarig sjukdom i familjen, utan slut och utan hopp om förbättring, maler ner anhöriga till spökbilder av sig själva, har jag sett på nära håll. Att anhöriga till en svårt sjuk som vårdas i hemmet kan köra så slut på sig själva att livet endast framstår som ett bottenlöst elände och ett hopplöst mörker är därför ingen omöjlig tanke för mig.

Om barnen utretts inom sjukvården (så bör faktiskt ha varit fallet!) borde naturligtvis kuratorer och psykologer och andra stödinsatser ha erbjudits denna familj. Både barnen och föräldrarna borde ha erbjudits detta. Det är viktigt att stödja både de sjuka barnen och den/de som vårdar dem. Och inte minst syskon, som kan fara väldigt illa under sådana förhållanden. Den hypotes som framförts i tråden om att den minsta flickan kan ha utvecklat sina symtom som ett sätt att få en gnutta uppmärksamhet är inte alls osannolik mot en sådan bakgrund. Om familjen har fått stöttning eller om försök har gjorts, men avvisats, vet vi dock inte, och kommer förmodligen inte heller att få veta.

Hur kan då de antaganden/hypoteser som framförts i tråden verifieras eller falsifieras? Enligt min bedömning: Inte alls för närvarande. De faktauppgifter som finns tillgängliga för gemene man är helt otillräckliga för att dra några som helst slutsatser om vem som gjort vad och varför.

Förundersökningssekretess råder hos polisen. Skolans uppgifter om barnen är sekretessbelagda (förutom beslutsprotokoll som utgör offentlig handling). Uppgifter om familjen som eventuellt skulle kunna finnas hos socialtjänsten är, om sådana finns, sekretessbelagda, likaså journaluppgifter hos hälso- och sjukvården. Så är också fallet med personuppgifter som skulle kunna finnas hos försäkringskassan om familjen varit aktuell där t.ex. angående vårdbidrag eller assistans. Som redan påpekats åtskilliga gånger i tråden kommer förundersökningsprotokollet (FUP) inte att bli offentligt eftersom gärningspersonen/-personerna är döda och därför inte kommer att ställas inför rätta.
En del information har dock lämnats ut. Vissa uppgifter kommer från polisen, arbetsgivare och skolprotokoll och är därför pålitliga.

Fyra personer är döda, en vuxen man, en vuxen kvinna, och två minderåriga flickor. De två vuxna var båda barnens föräldrar. Samtliga hittades av polisen i bostaden den 9 januari. Alla fyra var då avlidna.
Polisen har i ett pressmeddelande uppgett att det i bostaden fanns ett brev, undertecknat av både mannen och kvinnan. I brevet har de uppgett att de varit överens om att döda sina två döttrar. Av polisens pressmeddelande framgår klart att båda två har under¬tecknat brevet. De framgår dock inte om det som redovisats är en sammanfattning som gjorts av polisen eller ett ordagrant citat ur brevet.

Föräldrarna OH och HB var båda högutbildade jurister. OH var docent och hade ansökt om att be-fordras till professor. Hans ansökan hade tillstyrkts av åtminstone en person vid institutionen. Han hade under senare delen av hösten beviljats tjänstledighet med 10% för att ha mer tid med familjen. Arbetet hade också tidigare påverkats av äldsta dotterns sjukdom. Aktiviteter hade vid flera tillfällen fått ställas in, enligt hans chef. OH var en av arrangörerna vid en konferens den 9 januari. Hans frånvaro från denna medförde att hans chef under eftermiddagen, efter att förgäves ha sökt både OH och HB, tog kontakt med polisen.

HB var jurist på skatteverket. Enligt hennes chef var hon en kunnig och uppskattad medarbetare. Hon hade arbetat fram till julhelgen och väntades tillbaka efter helgerna. I hennes personalakt fanns goda rekommendationer från en tidigare arbetsgivare. Hennes chef har också i media uttalat sig om att hon i likhet med andra på arbetsplatsen hade möjlighet till anpassade arbetstider e.d. Vad detta innebar konkret i HB:s fall är oklart.

Döttrarna hade hemundervisning av medicinska skäl. Någon form av intyg hade lämnats till skolan och låg till grund för beslutet. Det framgår av beslutsprotokoll som media skaffat fram. Den äldsta undervisades hemma sedan VT 2016, fyra dagar i veckan och den yngsta sedan HT 2017, tre dagar i veckan. Det var flera lärare från deras respektive skolor som undervisade dem. Oklart hur många. Ingen av rektorerna säger sig i media ha hört annat från lärarna än att det fungerade som det skulle. En av rektorerna uttalade sig dock i media om en familj ”i kris”. Vad som lett henne fram till denna bedömning framgick inte. Elisabeth Höglund har i sin blogg återgivit den yngsta dotterns pianolärares beskrivning av flickan. Denna lärare hade inte lagt märke till sjukdom hos flickan.

Fortsättning i nästa inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in