Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Det kanske är så att vissa individer helt enkelt har lagt upp en plan för hur livet ska gestalta sig.
När planen inte uppfylls och alla livsmål man har satt upp för sig och sin avkomma kollapsar tycker man inte att livet har någon mening.
Det kan vara att bli framgångsrik och få barn som i sin tur också blir framgångsrika med bra utbildning.Ser man att det håller på att gå käpprätt åt andra hållet kanske man uppfattar sitt eget och barnens liv som totalt misslyckat och meningslöst.
Att lyckas i skolan med bra betyg och efterföljande framgångrika gymnasieresultat borgar för universitetsutbildning och intellektuellt stimulerande arbete. Utan detta kanske det inte blir något bra jobb. Dessutom kanske chansen till ett bra framgångsrikt liv är ännu mindre om man lider av kronisk trötthet. Man kanske anser det moraliskt fel att bli en sjukskriven person som ligger samhället till last om detta redan uppdagas i barnaåren.
Detta är skygglappsseende hos någon som kanske själv tycker att en person som inte klarar en akademisk utbildning är en misslyckad person och naturligtvis ett feltänk. Men har man en sådan syn på tillvaron och livet kanske man beter sig så här när ens familj och avkomma aldrig kommer bli "lyckade".
Kan det vara detta OH och hustrun kommit fram till?
Jag tror inte det är så "enkelt" i detta fall. Man måste åtminstone sannolikt väga in dels att den "aspekt" ur vilken föräldrarna betraktar sin situation är högst verklig för dem, och omgärdad av en del "nojor", dels att en yttre verklighet satt mycket hård press på dem från olika håll under väldigt lång tid. Ev utan att de mötts eller kunnat få del av någon form av kvalitativt tillräcklig eller bärande försäkran om framtida trygghet eller råd om livsgestaltning (det är lite spekulativt förstås). Det ser ut som mer än en tillfällighet att OH:s karriär skulle krönas av en professorstitel, ngt som de flesta aldrig får och som brukar dröja. En akademikerbana som OH:s kan förstås ge en ganska "final" karaktär åt tillvaron, och jag bävar ju en del för tanken på att fostra barn samtidigt med det där, inte minst vårdkrävande sådana. Alltså, att det skulle gå lika bra för vem som. Det gör det inte.
Men annars beskrivs ju paret som både anspråkslös och vanlig "övre medelklass", men med den skillnaden att OH är av "bättre familj" rent "ärftligt" akademiskt och därtill en tydligen en sällsynt kapacitet och begåvning. Vilket dock inte nödvändigtvis eller såvitt man kan bedöma lett till en definitiv integration med andra i trakten annat än "via jobbet". Han verkar ha jobbat extremt mycket (tycks det mig), och frågan är väl vilken pusselbit som negligerats i stället, en social, en "mental", en familjär etc.
Sen kan jag också föreställa mig att en kapacitet som OH med det som han s.a.s. får "gratis" tillbaka av livet i termer av stimulans och "livskvalité" sätter honom i en sits där omsorgen om hans närmaste gör både hans civila liv och hans yrkesliv outhärdliga i en praktiskt mänsklig bemärkelse. Hade han sett sanningen i ögonen skulle han i det avseendet ha bytt bana, eller förberett sig för det. Det kan kanske vara svårt att se hur andras svårigheter är så svåra för dem, när man har så lätt själv – men man inser det en dag när man ska ge livsmod åt studenter och sedan lägga 18 timmar omsorg om sin familj, sina döttrars tankar, hemmet och kläderna, kanske alldeles själv. Det kanske börjar som en form av nedbrytande kortslutning av alla fungerande system, jag vet inte. Där man hela tiden höjer insatsen. Till något brister.
En proffsakademiker har vidare av förståeliga skäl svårt att se pragmatiskt på just sitt eget kall, som ger stor frihet och kommit till vanligen genom en del självgodhet och en del blindhet för omvärlden. Kan vara svårt att förstå att det är ett kneg som alla andra och att det ska gå att förena med familjens behov.