2018-01-24, 09:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettyinpurple
Kan ni sluta diskutera ME i den här tråden? Gå till Medicin och hälsa. Ni har spammat sönder hela tråden och förstör för oss som vill läsa och diskutera brottet. Jag tror inte att någon är intresserad av er sjukdoms historia eller Gottfriesklinikens B12 injektioner. Jag är så jäkla trött på att logga in på Flashback för att läsa tråden och den är fylld med hundratals irrelevanta inlägg.

Mod - dags att börja stänga av de här ME-hattarna??? De bryter mot reglerna gång på gång. Den mest spammade tråden på flashback.

Poängen (för tråden) är att det KAN vara så att föräldrarna upplevde något helt annat än vad skola och omsorg upplevde (till exempel ME ur två perspektiv, "livet är slut" respektive "det går över med tiden").
Vill man ha en sorts förklaring till (upplevd) passivitet från myndigheter respektive det extrema handlandet av föräldrarna duger det (kanske).
Citera
2018-01-24, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Jag tror också att den akademiska världen, i synnerhet Lunds Universitet, aldrig skulle erkänna att de har något ansvar ifall OH mått dåligt.
Berätta gärna hur den "akademiska världen, i synnerhet Lunds Universitet" kan ha skuld i detta.
Citera
2018-01-24, 10:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nja så enkelt är det inte.

Detta ger att eftersom föräldern kan besluta om FORTSATTA åtgärder så kan den även besluta om att dessa ska UPPHÖRA. Förutsatt att de medicinska grundförutsättningarna finns.

https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18390/2011-6-39.pdf

Du läser inget vidare. Detta berör specialfallet då läkarna anser att livsuppehållande behandling bör avbrytas, men vårdnadshavaren inte håller med. Då "vinner livet", litet tafatt uttryckt.
Citera
2018-01-24, 10:08
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Enda förklaringen att två synbarligen välfungerande föräldrar kan döda sina barn är rimligtvis att de depressiva barnen själva uttryckte en vilja att dö. På något sätt lät sig föräldrarna övertalas om att detta vore bäst och beslutade sig för att hjälpa barnen uppnå sin önskan. För de icke livsstilskriminella som föräldrarna var, uppfattas självmord som följdriktigt.
Ingen förälder kan kallas välfungerande om hen mördar sitt eget barn. Dessa barn kunde till och med gå.

Ingen välfungerande förälder låter sig övertalas till mord. Dessa två föräldrar får inga som helst sympatier av mig.
Citera
2018-01-24, 10:12
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Nja, det är inte bara en diagnos som ska fram, tycker jag.
GW sa det inte rätt ut, men frågan ställdes via ett tittarbrev, där det antyddes att det faktiskt handlar om två mord. Klart som fan det är av allmänintresse. Det är inte ofta två barn mördas av sina föräldrar.
Sen får foliehattarna linda in det i någon "mystisk åkomma" som GW sa , och kalla det en "familjetragedi".
Det känns som att "familjetragedi" per automatik får någon slags frisedel både moraliskt och rättsligt, och det tycker jag är fan så obehagligt.

I fallet i Göteborg mördade mamman sina 3 barn och därefter sej själv. Detta fall blev inte lika uppmärksammat trots att det var 3 barn som mördades. Varför skulle man då exploatera just fallet i Bjärred? Anses det vara mer spännande eller vad?
Citera
2018-01-24, 10:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
När det gäller fenomen som ME tror jag faktiskt inte det finns något "myndigheter" kan göra som kommer att anses vara tillräckligt för dem som tror sig vara drabbade.

Jag sticker ut känselspröten extremt långt här, men precis det du skriver kan förklaring till hur skola och myndigheter (omsorg, vård) ser på saken respektive den extrema synen på det hela som föräldrarna uppvisade.

Om det verkligen handlar om ME spelar ingen roll (hur kan en lekman veta?) men diagnosen har ju den tillräckliga spännvidden för att denna konflikt kan uppstå.
Citera
2018-01-24, 10:24
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ingen betvivlar att ME finns. En oerhört svår sjukdom. Drabbar ffa medelålders kvinnor och i enstaka fall flickor som uppnått puberteten. I det här fallet, två barn, som skulle ha fått den vid olika tidpunkter; osannolikt. All information om barnens sjukdom har kommit från nära anhöriga men vem har de fått informationen från? Ingen i grannskapet umgicks med familjen med alla vet ändå att mamman hade cancer och flickorna ME. Inget man kan ta som bevis. Ett rykte blir sanning om det upprepas tillräckligt. Om tio vitt skilda personer har sett en varg; hur många vargar finns det då..? Problemet med ME även i det här fallet är att de inte kan detekteras. Ingen kommer få svar. Inte ens genom en obduktion. Det är och förblir som GW sa, flickorna led av en "mystisk åkomma”. Däremot så hoppas jag att IVO får utreda vad som gjorts i detta fall. Att föräldrarna åker till Tyskland med barnen för ljusterapi som av de flesta sjukhus i Sverige, förutom Lunds Universitetssjukhus tror jag, har lagt ned den behandlingen i brist på vetenskapliga bevis, låter långsökt. Föräldrar som dessa borde tro på forskning och vetenskap. Nej, låt IVO undersöka noggrant vad som gjorts för dessa barn och redogöra för offentligheten.

När det gäller motiv till dådet så tror jag att flickornas sjukdom absolut skall läggas åt sidan. Jag vägrar tro att två människor tar livet av sina barn som inte är sjukare än att de ligger uppkopplade med respirator och håller på att kvävas av slem i lungorna. Två föräldrar kan inte vara så onda. OH beskrivs av alla sina kollegor som en sympatisk människa. HB vet vi inget om annat än att hon jobbade som vanligt fram till jul och var en kompetent medarbetare. OH har lagt ned stor möda i sin akademiska karriär. Disputerade i Lund 2007 och sedan jobbat för att finnas med i många sammanhang och få erkännande och det har lunkat på bra till 2016. Han måste ha jobbat hårt och fokuserat. En "akademisk karriär" kan vara tufft för en känslig person. Att nå toppen men att hålla sig kvar där är tufft. Man kanske inte längre är huvudtalare på konferenser. Hade verkligen han själv ställt in föredrag som någon i tråden nämnt? De vetenskapliga artiklar man är tvingad att producera kanske inte alltid faller i god jord och man kanske tom får kritik för dem. Någon skrev tidigare i tråden att han fått kritik för sin senaste artikel i Skattenytt och att inte ens momsinstitutet.se har tagit upp den. OH:s ansökan till professur kan tyckas vara formalia men den kanske stoppades upp? Lunds Universitet fick t.ex kritik 2017 för att 2/3 av deras professurer antogs internt. För hans professur krävdes intygande från externa granskare och jag blev lite konfunderad när Eleonor Kristoffersson på Örebro Universitet postade sina vitsord samma dag som dådet. Ett sammanträffande eller en antedatering? När lämnade OH in ansökan och vilka andra externa granskare hade svarat eller inte svarat? Hade han mött motstånd eller saknade han respons? Vilket egentligen är samma sak inom den akademiska världen. Om OH var en känslig person och om han personifierade sig själv som framgångsrik akademiker så kan den här typen av motgångar bli förödande. Har man ingen man kan, eller vill(!), bolla sina jobbiga tankar med och rätta till dem så växer problemet ytterligare. Är man en människa som levt sitt liv i den villfarelsen att man bara är älskad och respekterad på grund av sin titel så blir det spiken i kistan om den försvinner. Sedan vill man inte att den akademiska världen skall få tro att den betytt så mycket så man ger en annan officiell förklaring till ett dåd som detta. Sjuka barn.

Nej, vi vet inte om HB. Någon i tråden beskrev henne som känslokall och elitistisk men än en gång, kan vi tro på det alla vet? Vi har inga fakta. Inga läkarintyg. Ingenting och inte jag heller. Vi måste köpa den officiella förklaringen. Jag skulle ändå anse att hela dådet fick en ”finare stämpel” om det berodde på att desperat och sjuk människas gärning.

Jag tror aldrig vi får veta mera och ett eventuellt nytt uttalande från polisen kommer inte säga mera. Flickornas skolor är nog också "glada" åt att det diskuteras en allvarlig diagnos och vill inte utredas mera. Jag tror också att den akademiska världen, i synnerhet Lunds Universitet, aldrig skulle erkänna att de har något ansvar ifall OH mått dåligt. Den närmsta släkten till familjen vill nog också lägga locket på och gå vidare.
Tack för en hygglig beskrivning med en infallsvinkel av human och omsorgsfull touch, som man också som människa kan känna igen sig i.
Citera
2018-01-24, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
.
Därför är det som skedde i Bjärred, oavsett barnens prognos och sjukdom, oavsett barnens ev lidande - mord!
Jag har aldrig förnekat mord eftersom juridiken ser ut som den gör. Frågan jag ursprungligen svarade på med en motfråga handlade om den moraliska aspekten. Och där har vi i Sverige aldrig vågat föra någon debatt. Vi har aldrig vågat ställa oss frågan vad ett VÄRDIGT liv är utan enbart fokuserat på "liv". Andra länder har gjort detta och tillåter assisterade självmord för myndiga. Eftersom GM ändå är död så kommer det inte bli något juridisk efterspel - men det moraliska är dock intressant.
Citera
2018-01-24, 10:28
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Du jämför äpplen och päron. Jag vet inte vem som tar beslutet att avsluta livsuppehållande åtgärder för ett barn, kanske är det föräldrarna, men då pratar vi om barn som ligger på sjukhus, undersökta och vårdade av läkare.

Som sagt, det är rena spekulationer om hur sjuka barnen egentligen var. Uppenbarligen hade båda barnen hemundervisning, med regelbundna besök av olika lärare. Det är fullständigt osannolikt att barnen skulle ha varit så sjuka att de låg för döden, om de samtidigt kan tillgodogöra sig skolans stöd.

Jag vidhåller, med den information som kommit fram hittills, att de båda föräldrarna är avskyvärda egoistiska mördare och att deras barn är oskyldiga offer. Det finns inget som helst gott eller försvarbart i föräldrarnas beslut.
Ja, det går ju inte att jämföra. Verkligen äpplen och päron. I ett sånt fall gäller det ett barn som är hjärndött och ej kan andas själv (respirator). Inget att blanda in i denna diskussion för det har inte med detta att göra.
Citera
2018-01-24, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
I fallet i Göteborg mördade mamman sina 3 barn och därefter sej själv. Detta fall blev inte lika uppmärksammat trots att det var 3 barn som mördades. Varför skulle man då exploatera just fallet i Bjärred? Anses det vara mer spännande eller vad?
Kombinationen akademiker, Bjärred (liiite finare än Gårdsten), att båda föräldrarna var med på det osv är nog oemotståndligt för många. Att en underklassmänniska från en gudsförgäten förort i Göteborg tar livet av sina barn och sig själv är väl vad man kan förvänta sig, eller hur?
Citera
2018-01-24, 10:34
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag har aldrig förnekat mord eftersom juridiken ser ut som den gör. Frågan jag ursprungligen svarade på med en motfråga handlade om den moraliska aspekten. Och där har vi i Sverige aldrig vågat föra någon debatt. Vi har aldrig vågat ställa oss frågan vad ett VÄRDIGT liv är utan enbart fokuserat på "liv". Andra länder har gjort detta och tillåter assisterade självmord för myndiga. Eftersom GM ändå är död så kommer det inte bli något juridisk efterspel - men det moraliska är dock intressant.
Assisterade självmord för myndiga går dock inte alls att jämföra med föräldrar som väljer att döda sina barn. Vi skulle få ett mycket underligt samhälle om varje förälder själv fick bestämma om ett barn ska dö eller leva sett till vad just den föräldern anser vara "livskvalité" för de själva eller barnet.
Citera
2018-01-24, 10:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Kombinationen akademiker, Bjärred (liiite finare än Gårdsten), att båda föräldrarna var med på det osv är nog oemotståndligt för många. Att en underklassmänniska från en gudsförgäten förort i Göteborg tar livet av sina barn och sig själv är väl vad man kan förvänta sig, eller hur?

Plus: I Bjärred är de inblandade svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in