Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-01-23, 17:27
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Att Gaza är ett stort flyktingläger dit de som inte var önskvärda i den judiska staten fördrevs hör inte hit. Tala du istället om hur invandrarna har rätt till landet för att de kunde bygga nya städer.

Analogin är att man i Sydafrika såg till att många av de svarta var medborgare i dessa "hemländer" istället för i Sydafrika, ett system du verkar vilja ha i Israel också.

Visst, ingen kontroll alls Jag har svårt att begripa mig på om du är troll eller faktiskt tror på vad du skriver.
Återigen antar du att jag tycker att en viss grupp har rätt till ett visst land. Jag anser att alla israeler har rätt till Israel och då menar jag judar, muslimer, kristna, ateister etc. Inte bara Ashkenazim som du verkar tro.

Nämn en svart person som var medborgare i Sydafrika under apartheid.

Jag skrev "ingen politisk kontroll". Jag skrev inget om militär kontroll. Läs ordentligt!
Citera
2018-01-23, 17:32
Avstängd
[quote=Memestar|63006115]Återigen antar du att jag tycker att en viss grupp har rätt till ett visst land. Jag anser att alla israeler har rätt till Israel och då menar jag judar, muslimer, kristna, ateister etc. Inte bara Ashkenazim som du verkar tro.[/quotew]
De som enligt dig inte har rätt till landet är de som bodde där och fördrevs när invandrarna erövrade staten. Inte heller har de som inte fördrevs rätt till den mark de ägde och som konfiskerades.
Citat:
Jag skrev "ingen politisk kontroll". Jag skrev inget om militär kontroll. Läs ordentligt!
Israel samlar in större delen av palestinska skatterna och har vid flera tillfällen vägrat skicka dem vidare. En rätt uppenbar politisk kontroll, tycker du inte?
Citera
2018-01-23, 17:49
Medlem
Memestars avatar
Citat:
De som enligt dig inte har rätt till landet är de som bodde där och fördrevs när invandrarna erövrade staten. Inte heller har de som inte fördrevs rätt till den mark de ägde och som konfiskerades.

Israel samlar in större delen av palestinska skatterna och har vid flera tillfällen vägrat skicka dem vidare. En rätt uppenbar politisk kontroll, tycker du inte?
Du har åtminstone medgivit att Israel inte utövar apartheid då du inte kunde besvara frågan.

Det beror på om man kan bevisa att man fysiskt tvingades lämna. Under krig är det vanligtvis mycket svårt att bevisa sådant.

Källa på det där om skatten?
Citera
2018-01-23, 18:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Du har åtminstone medgivit att Israel inte utövar apartheid då du inte kunde besvara frågan.
Så fungerar inte jag när jag debatterar, för det mesta handlar det bara om att jag inte ser det meningsfullt att försöka driva en punkt vidare, men om du gör det får jag väl se det som att du medger alla de av mina punkter du inte bemöter, och de är många.
Citat:
Det beror på om man kan bevisa att man fysiskt tvingades lämna. Under krig är det vanligtvis mycket svårt att bevisa sådant.
Lydda är mycket väldokumenterad, och det finns inget krav på det där med "fysiskt tvinga". Se på Burma, Kosovo m fl etniska rensningar. Det är bara ett fåtal som får gevärspipor i ryggen, resten skräms att fly ändå.
Citat:
Källa på det där om skatten?
Du är förvånansvärt okunnig (och obenägen att söka vidare ens när du får saker påpekade för dig) för att vara så självsäker.
https://en.wikipedia.org/wiki/Taxation_in_the_State_of_Palestine
Citera
2018-01-23, 19:52
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Så fungerar inte jag när jag debatterar, för det mesta handlar det bara om att jag inte ser det meningsfullt att försöka driva en punkt vidare, men om du gör det får jag väl se det som att du medger alla de av mina punkter du inte bemöter, och de är många.

Lydda är mycket väldokumenterad, och det finns inget krav på det där med "fysiskt tvinga". Se på Burma, Kosovo m fl etniska rensningar. Det är bara ett fåtal som får gevärspipor i ryggen, resten skräms att fly ändå.

Du är förvånansvärt okunnig (och obenägen att söka vidare ens när du får saker påpekade för dig) för att vara så självsäker.
https://en.wikipedia.org/wiki/Taxation_in_the_State_of_Palestine
Ok, så Israel samlar in skatter åt PA och håller in skatterna tex då PA finansierar terror. Enligt din egna källa jobbar många palestinier inom den israeliska ekonomin och genererar på så sätt inkomst till PA. Vad är så dåligt med det?

Vad menar du med "inget krav"? Krav för vad?
Citera
2018-01-23, 20:06
Medlem
Citat:

Både Nelson Mandela och den kristna (!) ärkebiskopen Desmund Tutu likställer Israels agerande med apartheid. Närmare presentation krävs knappast. Dessa två legender - vet mer än dom flesta - vad apartheid är och innebär. Dom har båda fått Nobels fredspris, vilket många anser borgar för en viss trovärdighet. Källor behövs inte, googla och titta på Youtube.

Försök att hitta någon källa av samma kaliber som hävdar att Israel INTE är apartheid
Citera
2018-01-23, 20:15
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Både Nelson Mandela och den kristna (!) ärkebiskopen Desmund Tutu likställer Israels agerande med apartheid. Närmare presentation krävs knappast. Dessa två legender - vet mer än dom flesta - vad apartheid är och innebär. Dom har båda fått Nobels fredspris, vilket många anser borgar för en viss trovärdighet. Källor behövs inte, googla och titta på Youtube.

Försök att hitta någon källa av samma kaliber som hävdar att Israel INTE är apartheid
Jag bryr mig inte om Ayatollan av Uranus påstår att solen består av kol. Jag bryr mig bara om konkreta bevis, vilka absolut inte likställer laglig ockupation med olaglig apartheid.

Men om du bryr dig om personer framför sakliga argument, vad sägs om denna svarta, sydafrikanska parlamentsledamot som förklarar varför påståendet att Israel utövar apartheid skadar minnet av riktig apartheid... https://m.youtube.com/watch?v=AcEL-NlxBk0

Och Nobels fredspris gör nog mer för att skada ens rykte än att förbättra det nuförtiden.
Senast redigerad av Memestar 2018-01-23 kl. 20:18.
Citera
2018-01-24, 07:04
Medlem
Citat:
Jag bryr mig inte om Ayatollan av Uranus påstår att solen består av kol. Jag bryr mig bara om konkreta bevis, vilka absolut inte likställer laglig ockupation med olaglig apartheid.

Ingen kan vara så inskränkt som du. Du struntar i FN, internationella organisationer, folkrätt, framträdande personligheter som inte har egenintresse. Sedan ber du om bevis!!! Stackare...
Du måste vara avlönad av Israel för att infiltrera deras agenda - troll.

1. Omvärlden är enig - ockupationen är olaglig. Lika kontroversiellt som att jorden är rund
2. Angående apartheid så finns det givetvis grader i helvetet. Palestinier på Västbaken/Gaza har det värre än dom innanför Israels gränser. Eftersom ockupationen stöds av Israel; ekonomiskt, finansiellt och militärt så likställer jag här Israel med ockuperade områden. Du kanske gör en skillnad?

Citat:
Men om du bryr dig om personer framför sakliga argument, vad sägs om denna svarta, sydafrikanska parlamentsledamot som förklarar varför påståendet att Israel utövar apartheid skadar minnet av riktig apartheid... https://m.youtube.com/watch?v=AcEL-NlxBk0

Bara det faktum att man gör en påkostad video, vars enda syfte är att försvara Israel gör att man tittar med viss skepsis. Det som framkommer i videon är sant om man blundar för ockupationen. Hela frågan studsar därför tillbaka till förra kommentaren: Vad avser du med Israel? Det Israel som omvärlden har erkänt eller det som Israel försöker att bygga genom markstöld och förtryck?

Citat:
Och Nobels fredspris gör nog mer för att skada ens rykte än att förbättra det nuförtiden.

Dina ord väger tyngre än alla fredspristagare tillsammans.
Citera
2018-01-24, 09:33
Avstängd
Citat:
Du har en sagolik förmåga att leta fram personer du litar på enbart baserat på att de har samma åsikt som du i den aktuella frågan samtidigt som du avvisar respekterade personer och organisationer så fort du inte gillar vad de säger.
Citera
2018-01-24, 10:28
Medlem
Citat:
Du har en sagolik förmåga att leta fram personer du litar på enbart baserat på att de har samma åsikt som du i den aktuella frågan samtidigt som du avvisar respekterade personer och organisationer så fort du inte gillar vad de säger.

Instämmer helt. För ännu mer tyngd och trovärdighet så delar även Jimmy Carter synen på ockupation och apartheid. I detta klipp snackar han riktigt klarspråk!! https://www.youtube.com/watch?v=uvtC_qzHVM4

Jimmy Carter är ytterligare en fredspristagare som t.o.m. har skrivit en bok med titeln "Palestine peace - not apartheid". Sug på den karamellen Mamestar. För varje exempel Mamestar gräver fram går det att hitta 10x tyngre, mer trovärdiga, och mer opartiska referenser. Det verkar ha blivit en livsuppgift for Mamestar att försvara Israel - snarare än att presentera argument.

Tråden handlar egentligen om lösning på konflikten. Men lösningen är ju också beroende på hur man ser och definierar verkligheten. Därför har denna tråd utvecklats till att kartlägga det aktuella läget.
Citera
2018-01-24, 10:59
Medlem
Bombaysapphires avatar
Med tanke på hur det faktiskt ser ut i dag så tycker jag att en enstatslösning exklusive Gaza vore det bästa alternativet. Fast allra bäst vore det om Israel aldrig blivit till efter andra världskriget.

Israel kommer ändå inte att sluta förren de fått sitt lebensraum, så jag ser ingen anledning att dra ut på lidandet, utan det vore bäst för alla inblandade om de bara erövrade vad som återstår och får slut på eländet.
Citera
2018-01-24, 12:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaysapphire
Israel kommer ändå inte att sluta förren de fått sitt lebensraum, så jag ser ingen anledning att dra ut på lidandet, utan det vore bäst för alla inblandade om de bara erövrade vad som återstår och får slut på eländet.
Då är frågan om du vill inkludera en ytterligare etnisk rensning för att även Västbanken skall bli judiskdominerat land eller hur du tänker dig att att övertyga Israel om att acceptera en massa palestinier som medborgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in