Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-01-23, 00:31
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vad ska palestinier med kanoner och flygvapen till.hemsktonödig kostnad.
Det räcker med en okorrumperad polis.

Som en självständig stat har de rätt att rusta, många länder skulle ge de vapen, eller så blir det inte en självständig stat men vad är då meningen med det?
Citera
2018-01-23, 00:42
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Som en självständig stat har de rätt att rusta, många länder skulle ge de vapen, eller så blir det inte en självständig stat men vad är då meningen med det?
Det finns många självständiga stater utan militär.
Citera
2018-01-23, 06:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Det finns många självständiga stater utan militär.
Inte sådana som har så aggressiva grannländer som Palestina.
Citera
2018-01-23, 08:15
Medlem
arbetets avatar
Nu har jag röstat på enstatsalternativet inkl. Gaza. Kunde Sydafrika så kan Israel med.

Alltså, bli av med apartheid.
Citera
2018-01-23, 14:07
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu har jag röstat på enstatsalternativet inkl. Gaza. Kunde Sydafrika så kan Israel med.

Alltså, bli av med apartheid.
En fråga: tycker du Sverige är apartheid för att vi vägrar annektera Bangladesh? Vi har ju fler rättigheter än folket där, så vad sägs om en enstatslösning där Sverige och Bangladesh utgör en och samma stat? Då kan vi bli av med svensk apartheid mot bangladeshianer...
Citera
2018-01-23, 14:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
En fråga: tycker du Sverige är apartheid för att vi vägrar annektera Bangladesh? Vi har ju fler rättigheter än folket där, så vad sägs om en enstatslösning där Sverige och Bangladesh utgör en och samma stat? Då kan vi bli av med svensk apartheid mot bangladeshianer...
Det enda som kommer ur dig är defekt logik och nu också defekt analogi.
Citera
2018-01-23, 15:27
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Det enda som kommer ur dig är defekt logik och nu också defekt analogi.
Varför? Israel ockuperar inte Gaza, Sverige ockuperar inte Bangladesh. Ändå kräver du att Israel ska annektera Gaza, men Sverige behöver inte annektera Bangladesh.

Min logik är inte defekt; du är inkonsekvent.
Citera
2018-01-23, 15:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Varför? Israel ockuperar inte Gaza, Sverige ockuperar inte Bangladesh. Ändå kräver du att Israel ska annektera Gaza, men Sverige behöver inte annektera Bangladesh.

Min logik är inte defekt; du är inkonsekvent.
Jag glömde namnbytet: Storpalestina.
Citera
2018-01-23, 15:36
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Jag glömde namnbytet: Storpalestina.
Tycker du vi borde byta namn till Storbangladesh eller Storsverige när vi annekterar Bangladesh?
Citera
2018-01-23, 16:18
Avstängd
Citat:
Israel ockuperar större delen av Palestina, vi ockuperar inte någon del av Bangladesh. Israel har blockad av Gazaremsan, dvs en krigshandling som enligt många går så långt att man bör se även Gaza som ockuperat.

Det sätt att försöka dela upp Palestina och låta sionisterna få de bästa bitarna medan palestinierna för tränga ihop sig på vad som blir kvar är inte stort annorlunda än apartheidregimens hemländer.
Citera
2018-01-23, 16:32
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Israel ockuperar större delen av Palestina, vi ockuperar inte någon del av Bangladesh. Israel har blockad av Gazaremsan, dvs en krigshandling som enligt många går så långt att man bör se även Gaza som ockuperat.

Det sätt att försöka dela upp Palestina och låta sionisterna få de bästa bitarna medan palestinierna för tränga ihop sig på vad som blir kvar är inte stort annorlunda än apartheidregimens hemländer.
Kanske för att sionisterna skapade de bästa "delarna". Tel Aviv fanns inte förrän 1909, så vad är din poäng?

Alla israeliska medborgare kan bo var de än vill, oavsett om man är jude, arab eller annat. Det kan man inte säga om Sydafrika under apartheid.

Ett ytterligare problem med din analogi är att Sydafrika hade full politisk kontroll över alla homelands, medan Israel har noll politisk kontroll över area A&B (där nästan alla palestinska medborgare bor).
Citera
2018-01-23, 17:04
Avstängd
Citat:
Kanske för att sionisterna skapade de bästa "delarna".
Att Gaza är ett stort flyktingläger dit de som inte var önskvärda i den judiska staten fördrevs hör inte hit. Tala du istället om hur invandrarna har rätt till landet för att de kunde bygga nya städer.

Citat:
Alla israeliska medborgare kan bo var de än vill, oavsett om man är jude, arab eller annat. Det kan man inte säga om Sydafrika under apartheid.
Analogin är att man i Sydafrika såg till att många av de svarta var medborgare i dessa "hemländer" istället för i Sydafrika, ett system du verkar vilja ha i Israel också.
Citat:
Ett ytterligare problem med din analogi är att Sydafrika hade full politisk kontroll över alla homelands, medan Israel har noll politisk kontroll över area A&B (där nästan alla palestinska medborgare bor).
Visst, ingen kontroll alls Jag har svårt att begripa mig på om du är troll eller faktiskt tror på vad du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in