2018-01-23, 21:37
Medlem
Omöjligt att hinna läsa allt - så med risk för att dra på mig utskällningar för att jag inte hängt med (ber om lite överseende då det är mitt allra första inlägg):
Scientologspåret, att man kopplar ihop föräldrarna eller någon av dem med Arlöv kanske istället har med RMEs Skåneavdelning i Arlöv att göra? Understryker att jag inte påstår att döttrarna hade ME. Om jag ser rätt ligger de adresserna nära varandra så någon kanske har gjort ett felaktigt antagande?
Citera
2018-01-23, 21:52
Medlem
BarbaBeaus avatar
Det var inte många ord om fallet i Veckans Brott...
Jag håller dock med GW, konstigt att man lagt locket på.
Citera
2018-01-23, 21:53
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Verkar bli både Bjärred-mordet och Kim-mordet?
Ingen upplysning från GW ang Bjärred familjen. Inte något. Vi vet mer här på Flashback.
Citera
2018-01-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Ingen upplysning från GW ang Bjärred familjen. Inte något. Vi vet mer här på Flashback.
Verkligen?
Citera
2018-01-23, 22:04
Medlem
Citat:
Skulle inte tro det. Han svävar inte runt i ME-spår, scientologspår osv. Själv har jag tröttnat på tråden och kommer nog inte komma in mer förrän vi har fakta på bordet. Alldeles för många.... ja ja......
Bye.
Citera
2018-01-23, 22:05
Medlem
Så j-a tröttsamt att tjatet om flickornas påstådda ME fortsätter dag ut och dag in i denna tråd som försvar till morden... Försök tänka lite logiskt i stället!

1. ME debuterar oftast i medelåldern, mer sällan i övre tonåren och så gott som aldrig i barndomen enligt vedertagen forskning och till och med Gottfriesmottagningen själva (Även om riksförbundet RME försöker hävda annat.)

2. ME är inte en genetisk (ärftlig) sjukdom, vilket talar emot att två systrar skulle drabbas.

3. OM döttrarna faktiskt hade diagnosticerats med ME eller någon liknande svår sjukdom, så hade väl föräldrarna knappast behövt släpa iväg de svårt sjuka flickorna utomlands för att söka hjälp?

4. Och OM det trots allt skulle handlat om ME så finns gott hopp om tillfrisknande vid tidig debut. Vilken förälder ”avlivar" ett barn så länge det finns hopp?

(Ber om ursäkt att jag upprepar en del av vad jag redan skrivit för länge sedan, träden syns inte för all skog, i form av vissa personer som ockuperat tråden)

EDIT: uppdaterade med den viktiga genetiska punkten
Senast redigerad av RabiatBitch 2018-01-23 kl. 22:20.
Citera
2018-01-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libellan
Mitt första inlägg här..
Har läst MKT av tråden.
Började kolla på Netflix dokumentär om ME... såg kanske 15 min, pallade inte mer.. OM båda flickorna verkligen hade denna sjukdom... Fy Farao alltså.. ... men, som de flesta här inne på tråden; kommer aldrig fatta hur en mor och far kan ta livet av sina barn...

Vad heter dokumentären?
Citera
2018-01-23, 22:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Palindromsekvens
Vad heter dokumentären?
Unrest
Citera
2018-01-23, 22:21
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Skulle inte tro det. Han svävar inte runt i ME-spår, scientologspår osv. Själv har jag tröttnat på tråden och kommer nog inte komma in mer förrän vi har fakta på bordet. Alldeles för många.... ja ja......
Bye.
Nej men några saker som personer yppat, jobbat i närheten av familjen/kände till dom har uttryckt vissa saker som kan stämma. Allvarlighetsgraden i barnens sjukdomar, mamman återfått cancern och sorgen/måendet/hjälplöshet hos pappan. Det tror jag är någotsånärt korrekt.
Sedan VET vi ingenting t 100% å när vet vi det...eller ngn teknisk bevisning.
Bye bye!
Citera
2018-01-23, 22:22
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Tack! Väldigt intressant information där och stämmer detta är det en skandal utan motstycke.

Jag saxar lite ifrån artikeln nedan:

"I Sverige finns idag ca 45 000 patienter med diagnosen ME/CFS. Mer än 80% av patienterna är kvinnor i åldern 35-55 år. Majoriteten av patienterna har högskoleutbildning. Det verkar alltså vara en sjukdom som drabbar en relativt välbeställd medelklass. Även barn och ungdomar kan få sjukdomen. Patienterna är alltid långtidssjukskrivna och befinner sig inte sällan i tvister med försäkringskassan.

Hos dem som läser detta borde det nu ringa ett antal varningsklockor. Föräldrarna i Bjärred var visserligen högutbildade men inte medicinskt utbildade. Pappan var docent i handelsrätt och mamman skattejurist. De hade ingen egen kompetens för att kunna göra medicinska bedömningar av döttrarnas hälsotillstånd. Den bedömningen måste någon annan ha gjort, nämligen den eller de läkare som föräldrarna anlitade.

Det är här som det stora problemet uppstår. Mamman i familjen ska ha varit aktiv i en kampanj för att bevara en klinik i Mölndal, som behandlar ME-patienter, nämligen den privata Gottfries-kliniken, ägd av psykiatern och professorn emeritus Carl-Gerhard Gottfries. Kampanjen hette ”Rädda Gottfries-kliniken” vars existens var hotad när landstinget i Västra Götaland 2015 beslutade att inte längre skriva några avtal med kliniken.

För några år sen anmäldes Gottfries-kliniken av två allmänläkare och en överläkare i psykiatri till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, eftersom man ansåg att vården på Gottfries-kliniken var ”ovetenskaplig”. Kliniken behandlade nämligen sina ME-patienter med regelbundna injektioner med höga doser av vitamin B12 och folsyra trots att patienterna inte hade någon brist på vitamin B12.
Eftersom denna behandling inte var vetenskapligt grundad ansåg de anmälande läkarna, som arbetar inom primärvården, att de inte kunde ta över vården av Gottfries-patienterna och fortsätta skriva ut B12-injektioner till dessa, eftersom detta stred både mot läkaretiken och mot principen att all medicinsk vård måste ges i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.
IVO ansåg i sitt mycket kritiska utlåtande att vården på Gottfries-kliniken inte borde få fortsätta i sin dåvarande form. Efter denna totala utskåpning av Gottfries-kliniken beslöt landstinget att bryta allt samarbete med kliniken.

Eftersom mamman i Bjärredfamiljen stöttade kampen för att behålla Gottfries-kliniken kan man dra slutsatsen att föräldrarna hade sökt vård för sina två sjuka döttrar vid just den här kliniken. De hade alltså överlämnat sina barn till läkare som inte följde vedertagna medicinsk-etiska principer. Föräldrarna i Bjärred hade låtit sig luras av vad som kan liknas vid kvacksalveri."
Jag har tidigare trott att Höglund var en undersökande journalist. Men det där inlägget blir bara för mycket. Hon har inte rätt någonstans om sjukdomen ME. Jag vet. Jag har den själv. Fick min diagnos 2007. Att kalla de läkare som faktiskt ger hopp för ME-sjuka för kvacksalvare är ett hån. I mina ögon. Mekobalamin hjälper mig lite. Likaså alla de olika mediciner som jag har. Och att få en diagnos är en liten tröst efter åratals lidande ovetande. Det här blir det enda jag skriver i den här tråden som jag har följt från början. Har inte orkat skriva innan. Ligger i sängen o skriver på mobilen. Men blir till slut arg på all okunskap som en del besserwissrar försöker komma med.

Det har skett ett mord i en familj. Något som är fruktansvärt. Och omöjligt att förstå. Tids nog får vi nog reda på mer vad som har hänt. Det tror jag.
Citera
2018-01-23, 22:31
Avslutad
Ttor inte att det är ME/CFS det handlar om.

Det kan röra sig om Fabrys sjukdom - kanske.
http://www.fabrys-sjukdom.info/fabry-disease-symptoms/
Citera
2018-01-23, 22:32
Medlem
Citat:
Nej men några saker som personer yppat, jobbat i närheten av familjen/kände till dom har uttryckt vissa saker som kan stämma. Allvarlighetsgraden i barnens sjukdomar, mamman återfått cancern och sorgen/måendet/hjälplöshet hos pappan. Det tror jag är någotsånärt korrekt.
Sedan VET vi ingenting t 100% å när vet vi det...eller ngn teknisk bevisning.
Bye bye!

Pappans hjälplöshet tror jag har varit det avgörande i fallet. Någon skrev lite okänsligt i början av tråden "det är inte lätt med psyk-sjuka kärringar i familjen". Jag är beredd att hålla med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in