Citat:
Ursprungligen postat av
x-power
Jag har erfarenhet av C#, Java, PHP, JavaScript men aldrig varit i kontakt med Python. Jag har dock förstått att det är väldigt populärt särskilt om man vill slänga ihop något snabbt. Ex var den en som skulle göra ett testscript till Linux och Windows som kontrollerade olika inställningar och en annan skulle göra en nedladdningssida för en app. Båda valde att göra det i Python (trots att jag vet de är mkt erfarna utvecklare med många språk i bagaget).
Så min fråga är vad är Pythons stora fördelar? Ex göra en webbsida (som jag förstått att man kan göra) i C# .net eller php? Eller om man ska göra en applikation till Windows/Linux? Som ni förstår har jag inga kunskaper av Pythons styrka eller svagheter jämfört med andra språk.
Python är något som är cross platform, och kan köras både på linux, mac os x, och windows.
(Det kommer med till både Mac OS X och till Linux) på windows behöver man installera.
Det är ett mycket lättläst och enkelt språk att läsa och förstå.
se tex
https://stackoverflow.com/questions/3538156/file-i-o-in-every-programming-language
Det har ett mycket bra standard bibliotek
För min de tycker jag att Python kod är mycket lättare att läsa än andra språk.
Jag läggar oftast mer tid på att läsa programmerings språk än att skriva.. jag tror att det är ett stort misstag att inte sätta hög prio på att koden är lätt att läsa och förstå
Visst om du koller länken till stackoverflow ovan, så kan du hitta mindre program än Python, tex SHELL script eller PowerShell..
Men dessa 2 ex använder flera "magiska trix":
Shell script: text >> och sed kommandot för shell scripting
PowerShell: sc ac gc ?? det är ju wtf? för en nybörjare..
Python tycker jag är kod som även någon relativt oinsatt kan läsa och ha en mycket större chans att förstå.