2018-01-23, 21:24
Medlem
Jag har erfarenhet av C#, Java, PHP, JavaScript men aldrig varit i kontakt med Python. Jag har dock förstått att det är väldigt populärt särskilt om man vill slänga ihop något snabbt. Ex var den en som skulle göra ett testscript till Linux och Windows som kontrollerade olika inställningar och en annan skulle göra en nedladdningssida för en app. Båda valde att göra det i Python (trots att jag vet de är mkt erfarna utvecklare med många språk i bagaget).

Så min fråga är vad är Pythons stora fördelar? Ex göra en webbsida (som jag förstått att man kan göra) i C# .net eller php? Eller om man ska göra en applikation till Windows/Linux? Som ni förstår har jag inga kunskaper av Pythons styrka eller svagheter jämfört med andra språk.
Citera
2018-01-23, 21:49
Medlem
kodsnickrarns avatar
Python är för det första ett väldigt logiskt, elegant och effektivt språk, som medger avancerade, kraftfulla uttryck med minimalt skriven kod.

För det andra finns det _massvis_ med libraries "runtomkring" i alla möjliga områden. Ska du ge dig in på något område är chansen stor att det finns minst ett library färdigt att hämta och bygga vidare på.

För det tredje finns det en stor och aktiv community runt Python så det är lätt att hitta hjälp om man behöver.

Kort sagt: tid till lösning är ofta magnituder kortare i Python än i andra miljöer.

/K
Citera
2018-01-23, 22:06
Medlem
Svantevits avatar
Skönt att slippa skriva en massa måsvingar hela tiden. Jag gillar syntaxen, koden blir läsbar.

Sen är det ju som redan påpekats väl förspänt med moduler att använda. Till allt ifrån att skriva webb-backends till matematiska beräkningar ā la matlab.

Få gånger man verkligen behöver klämma ur det där lilla extra ur hårdvaran, så Pythons sämre prestanda är sällan något problem.
Citera
2018-01-23, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Jag har erfarenhet av C#, Java, PHP, JavaScript men aldrig varit i kontakt med Python. Jag har dock förstått att det är väldigt populärt särskilt om man vill slänga ihop något snabbt. Ex var den en som skulle göra ett testscript till Linux och Windows som kontrollerade olika inställningar och en annan skulle göra en nedladdningssida för en app. Båda valde att göra det i Python (trots att jag vet de är mkt erfarna utvecklare med många språk i bagaget).

Så min fråga är vad är Pythons stora fördelar? Ex göra en webbsida (som jag förstått att man kan göra) i C# .net eller php? Eller om man ska göra en applikation till Windows/Linux? Som ni förstår har jag inga kunskaper av Pythons styrka eller svagheter jämfört med andra språk.

Python är något som är cross platform, och kan köras både på linux, mac os x, och windows.
(Det kommer med till både Mac OS X och till Linux) på windows behöver man installera.

Det är ett mycket lättläst och enkelt språk att läsa och förstå.
se tex https://stackoverflow.com/questions/3538156/file-i-o-in-every-programming-language

Det har ett mycket bra standard bibliotek

För min de tycker jag att Python kod är mycket lättare att läsa än andra språk.
Jag läggar oftast mer tid på att läsa programmerings språk än att skriva.. jag tror att det är ett stort misstag att inte sätta hög prio på att koden är lätt att läsa och förstå

Visst om du koller länken till stackoverflow ovan, så kan du hitta mindre program än Python, tex SHELL script eller PowerShell..
Men dessa 2 ex använder flera "magiska trix":
Shell script: text >> och sed kommandot för shell scripting

PowerShell: sc ac gc ?? det är ju wtf? för en nybörjare..

Python tycker jag är kod som även någon relativt oinsatt kan läsa och ha en mycket större chans att förstå.
Citera
2018-01-24, 11:36
Medlem
Allt du kan göra i python kan du göra i de flesta andra språk.
Det som skiljer är att går snabbare att få något litet gjort, du behöver inte kompilera koden utan bara skapa en .py fil och köra. Sen är syntaxen lätt att förstå, mycket av den flyter som engelska.

Sen lite negativt är att språket är otypat, kan vara väldigt jobbigt att komma in i någon annans kod ifall den inte är självförklarande eller bra kommenterad.
Citera
2018-01-25, 23:51
Medlem
Trillskes avatar
Tycker inläggen ovan beskriver varför de gillar Python, inte varför Python är populärt.

Det är framförallt populärt för att det används mycket inom det akademiska. Det gör att det blir ett enormt community och libbar kring nya teknologier, d.v.s. saker inte alla andra plattformar har redan. Sedan måste plötsligt dessa människor bygga en enkel webservice och kan bara Python, så då fylls resten ut också. Det är väldigt mycket slumpmässighet bakom vilket språk som används mycket.

Men alla språk som vågar vägra måsvingar är bra. En av de dummaste helt godtyckliga saker som fastnade.
Senast redigerad av Trillske 2018-01-25 kl. 23:54.
Citera
2018-01-26, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
...
Men alla språk som vågar vägra måsvingar är bra. En av de dummaste helt godtyckliga saker som fastnade.
Måsvingar är väl bara en nackdel för de amatörer som envisas med att använda svenskt tangentbord?

Jag tycker de ÖKAR läsbarheten och framhäver syntaxen.

Men jag håller definitivt med om att många OO-språk är löjligt tillkrånglade/svårlästa.
Citera
2018-01-26, 01:57
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag tycker de ÖKAR läsbarheten och framhäver syntaxen.
Det är för att du är van med det. Ovanstående missförstånd är också varför vi antagligen aldrig någonsin kommer bli av med det.

Jag är ju självklart van med det jag också, så för mig som specific utvecklare är det ju precis som för nästan alla utvecklare absolut inga problem. Men standarden är likväl horribel.
Citera
2018-01-26, 16:44
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Tycker inläggen ovan beskriver varför de gillar Python, inte varför Python är populärt.

Det är framförallt populärt för att det används mycket inom det akademiska. Det gör att det blir ett enormt community och libbar kring nya teknologier, d.v.s. saker inte alla andra plattformar har redan. Sedan måste plötsligt dessa människor bygga en enkel webservice och kan bara Python, så då fylls resten ut också. Det är väldigt mycket slumpmässighet bakom vilket språk som används mycket.

Wot? Python använder ju måsvingar "en masse" när man jobbar med dict(ionaries).

Kod:
person = {
   "name": "Kalle Anka",
   "address": {
       "street": "Paradisäppelvägen 113",
       "city": "Ankeborg"
   }
}

/K
Senast redigerad av kodsnickrarn 2018-01-26 kl. 16:47.
Citera
2018-01-26, 16:56
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Wot? Python använder ju måsvingar "en masse" när man jobbar med dict(ionaries).

Kod:
person = {
   "name": "Kalle Anka",
   "address": {
       "street": "Paradisäppelvägen 113",
       "city": "Ankeborg"
   }
}

/K
Alright, min kommentar om det var mer en förlägning av det andra diskuterade. Jag själv använder inte Python alls, och enda gångerna jag ens ser det är vissa ML-tillämpningar.

VB må vara ha en ilsken legacy och vara döende, men dess END är åtminstone väldigt mycket mindre dålig ide än }.
Citera
2018-01-26, 23:35
Medlem
Pythons framgång tror jag grundar sig i att det kombinerar hög språknivå (vilket alltid gör språk långsamma) med en minnesmodell som gör det lätt att binda språket till bibliotek skrivna i C/C++. (Det senare är alltid svårt med språk som använder arena-baserad gc, t.ex. Java och allt annat som använder jvm. Python använder däremot referensräkning som passar bra ihop med scope i C/C++.)

Vi kan alltså skriva ett program på hög nivå i python och sedan byta ut det som går långsamt mot en effektivare implementation i ett annat språk, medan resten av programmet som inte är prestandakritiskt fortfarande kan vara skrivet i python. Vill vi t.ex. komprimera en fil i ett pythonprogram så importerar vi ett lämpligt komprimeringsbibliotek som bygger på snabbast tillgängliga C-implementation. Det går då lika fort att komprimera filen som om hela programmet hade varit skrivit i C. Hade vi gjort samma sak i t.ex. Java så hade vi vanligtvis varit begränsade till ett komprimeringsbibliotek implementerat i Java, vilket också varit långsammare.
Citera
2018-02-17, 10:50
Medlem
Vetenskapspojkens avatar
Är inte en av anledningarna måhända att Python är väldigt lätt att lära sig? Inte så komplicerad syntax. Nu kan jag själv inte Python, men glor jag på någon källkod där applikationen är skriven i Python så förstår jag typ det mesta (jag håller mest på med JavaScript/PHP).

Man behöver väl heller inte definiera variabeltyp vid deklaration av variabler? Precis som i JS/PHP.

I Java så kanske följande exempel kan vara förvirrande för en nybörjare:

Kod:
int myInteger = 57;
double alsoMyInteger = 57.18;

Är tämligen osäker på det jag skrev faktiskt och någon får gärna rätta mig om jag har fel, men så såg det i alla fall ut när jag kodade lite Java för kanske 5 år sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in