Citat:
Ursprungligen postat av
StoffeSvensson
Du får tolka det hur du vill. Jag tror att det är du som missar innebörden i hans sista uttalanden. Jag är av samma mening som AH att vi får acceptera att de inte var dem och att indiciekedjan var så svag att det var tveksamt om den skulle hålla till en fällande dom. Det blev ju först en fällande dom i TR och med den bild som media målade fram av läkarduon och opinionen så fanns det ju inte mycket just då som talade för läkarna. Nu har de flesta tänkt om och säkert innerst inne de som gått ed på att de är skyldiga fastän att rättsapparaten inte medger det.
Men om åklagaren till slut kom till slutsatsen (2009) att han inte ångrade åtalet så hur kan du då hävda att han närmast gjorde en kovändning?
Citat:
Ursprungligen postat av
StoffeSvensson
Det är ju omöjligt att svara på eftersom vi inte ens vet om det fanns några bilder, var de togs eller vem som tog dem. Men visst, fanns det bilder så är det troligt att det kunde vara CdC.
Bara för att bilderna inte återfunnits så betyder inte det att dom aldrig existerat. Ett litet framsteg dock, du håller det för troligt att det var CdC på bilderna om dom nu har "existerat"
Citat:
Ursprungligen postat av
StoffeSvensson
Visst gjorde jägmästaren detta. Självklart måste TR beakta detta. Oavsett så har inga bilder kommit fram trots att det gått över 30 år och i moderna häxprocesser pratas det alltid om fotografering och aldrig är det någon som kan visa upp några bilder.
Men när Rajs uttryckte misstankar hösten 1984 att styckningen av CdC kunde ha blivit fotograferad så existerade det ingen "häxprocess", samma sak med Werner, i förhör uttryckte väl också han misstankar om att styckningen kunde ha blivit fotograferad? Minns jag rätt?
Citat:
Ursprungligen postat av
StoffeSvensson
Hur skulle Rajs kunna veta om styckningen blivit fotograferad eller inte? Han var ju inte med när CdC styckades så han kan ju omöjligt ha en aning om det.
Han gissade det och varför får du fråga honom om. Vi vet dock idag att dokumentation av grova brott existerar i 15-20% av fallen, hur det såg ut 1984 har jag ingen aning om. Kanske fanns det fog för Rajs misstankar? Tre år senare så kontaktade ju faktiskt fotohandlarparet polisen och resten är historia.
Citat:
Ursprungligen postat av
StoffeSvensson
Jag tror att han var påverkad av det han läste i tidningen. Om nu bilderna fanns så hade det förflutit 3 år. Ingen annan i personalen mindes detta överhuvudtaget, inte ens svägerskan och om de nu var så hemska varför tog han inte kopior och kontaktade polisen.
Därför att fotokunden uppgav att bilderna var en del i en hemlig polisutredning och inget fick komma ut som kunde störa utredningen. Ditt påstående om att ingen annan mindes är rent skitsnack för polisen förhörde aldrig de anställda. Borgnäs hittade dock en fd anställd som kom ihåg att fotofrun berättade om bilderna några dagar efter händelsen. Menar du att den fd anställde ljög medvetet?
Citat:
Ursprungligen postat av
StoffeSvensson
Om man säger att man inte minns och "Du vet att du inte kan fråga mig" Sedan sitter i rätten och säger sig vara säker på sin sak. Är inte det att ljuga. Självklart är det svårt att minnas vardagliga händelser på jobbet med kollegor man träffar dagligen lång tid efter så då ska man säga att "jag minns inte riktigt", istället för att begå mened för att hjälpa till.
Vem har begått mened och hur kan du bevisa det påståendet 30 år senare?
Citat:
Ursprungligen postat av
StoffeSvensson
Vi kan börja med tidsaspekten. Det är 1-1,5 timmar som TH och TA inte har alibi och då skulle de inte hunnit allt som gärningsbeskrivningen säger.
Vart har du hittat det där tidsschemat? Det verkar ju inte alls stämma? TH var på SRS redan under morgonen enligt Werner som överraskade honom vid halv tio tiden på ett ungefär, Rajs med fru var på SRS vid ett-tiden cirka och ska då ha mött TH och lämnade vid halv två ungefär, TA lämnade hemmet vid lunchtid med barnet och återvände lagom till middagstid runt 18 00. En väninna till frun kunde väl intyga denna "hemkomst" om jag återigen minns rätt?
Citat:
Ursprungligen postat av
StoffeSvensson
Sedan har de tagit hänsyn till Christina Allgens uppgifter om vad Karin Allgen sagt trots att det aldrig gått att få Karin att säga något användbart mot läkarna. Hur än mamman försökt styra och leda henne med verktyg och sätta orden i hennes mun så begriper inte alls Karin vad mamma menar. Detta har åklagaren åberopat som huvudbevis pga några barnpsykologer säger att det kan vara som mamman säger. Detta är ännu tramsigare än fotokonfrontationen. Otroligt svagt indicium. Jag kan fortsätta men detta är väl de bitar som jag menar på borde fått AH att lägga ner åtalet men han föll för opinionen.
Men det fanns ju andra indicier som samverkade med barnets berättelse och fotokonfrontationen, menar du att AH på fullt allvar skulle ignorera de kvinnliga polisernas vittnesmål, hunddamens berättelse, jägmästarens uppbackning av fotohandlarnas story, dagboksvittnet och inte minst Rajs obduktionsutlåtande? Alla dessa personer och deras vittnesmål var en del i indiciekedjan.
Och vadå AH föll för opionen? Han skötte ju bara sitt jobb som åklagare?