2018-01-23, 11:10
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, finns inte minsta belägg för det. Ytterligare gissningar i tråden, som troligen blivit en trådsanning. Precis som alla andra vaccinationer det talas om. Och som dras i långbänk här.
Jag bara känner att jag måste rätta lite här.

Jag tror på skolmedicin.

Jag har inga bestämda uppfattningar om detaljer eller ens svepande insyn i den här familjen. Har aldrig påstått det heller.

Men då finns det inget belägg för det, om Gardasil då, gissar jag att du menar.

Vem har orkat läsa varenda gissning? T ex temperaturen i huset före eller efter morden osv. Som drogs i långbänk för en miljon sidor sedan.
Citera
2018-01-23, 11:12
Medlem
JanTalibans avatar
Min tanke om tragedin (delvis inspirerat av egna erfarenheter):

1. Föräldrarna är psykotiskt insnöade på att leva livet enbart genom en lycklig och framgångsrik yrkeskarriär. Därmed är andra former av livsnjutning underutvecklade och otillgängliga.
2. När ideallivet inte längre kan upprätthållas (tex för att man blir för gammal) så säger det undermedvetna ifrån. Standard är att MAN SJÄLV utvecklar panikångest, muskelvärk, olycksskador, osv, dvs en eller annan lämplig åkomma som nedför att man ofrivilligt hoppar av sitt mentala ekorrhjul. Poängen är att det undermedvetna ser till att alla botemedel blir verkningslösa – så länge strategin är att försöka fortsätta den gamla livsstilen.
3. I det här fallet blir det BARNEN som tar på sig att utveckla den nödvändiga åkomman – det sägs ju att familjer inte sällan kan fungera på det här bisarra sättet.
4. Barnens sjukdom fungerar som ett tvångsmedel att få föräldrarna på rätt spår. Ju mer föräldrarna försöker lösa problemet på fel sätt (hitta botemedel och fortsätta om inget hade hänt), ju hopplösare blir sjukdomen.
5. Depressionen slår till med förödande kraft när föräldrarna tvingas inse att det enda liv de känner och erkänner – den blomstrande karriären – inte kan fortsätta levas. Hade de i det här läget sökt/fått psykologisk hjälp så hade nog historien slutat lyckligt …

Nu menar jag INTE att diverse sjukdomar (tex vad barnen nu i det här fallet led av) ska beskrivas som inbillade. Däremot anser jag att det finns – hur konkret en sjukdom än må vara – häpnadsväckande starka mentala krafter som påverkar hur lätt blir ”smittad”, hur svåra symtomen blir och hur mottaglig man är för botemedel.
Citera
2018-01-23, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Glöm inte att pappan var perfektionist, n.b stringent. Det hade varit ett misslyckande som var otänkbart. Allt eller inget.

I sitt arbete var han perfektionist mm mm.
Men ingen av oss vet väll inte hur han var hemma med sin familj ?
Dom flesta av oss har ju ett sätt att vara på våra arbetsplatser, och ett sätt att vara privat.
Jag tror inte att en officer kommer hem och skriker order...
Jag tror i en polis kommer hem och beter sig på samma sätt som vid en våldsam demonstration.
Jag tror inte att en kirurg kommer hem och vill skära i fru o barn....
Ett fotbollsproffs kommer väll inte hem och springer runt 100% i vardagsrummet....
Dom flesta av oss hänger väll av sig sin yrkesroll och blir lite mer privata när man kommer hem.
Visst att han var noga i sitt yrke, men han KAN ha varit en jäkla slarver när han kom hem.
Ingen av oss vet det.
Citera
2018-01-23, 11:32
Medlem
Citat:
Min fetning. Det jag reagerade på var att polisen i sitt pressmeddelande meddelade att "... vi inte kommer ha någon livskvalitet eller framtid på grund av våra döttrars sjukdom". Exakta ordalydelsen minns jag inte helt, men just "på grund av" minns jag väl. Och jag studsade lite där. Dvs det sägs inte att det är döttrarna som inte har någon livskvalitet, det står "VI". Och VI är föräldrarna som skrivit under brevet. Döttrarna kunde ha en framtid kanske - bot kunde kanske hittas så småningom. Men föräldrarna ansåg att just de två inte hade nån livskvalitet. Och den tanken är vidrig om det skulle vara på de premisserna man valde att ta livet av barnen.

Jag kan förstå det uttrycket om det var så att barnen SKULLE dö. Då förstår man att föräldrarna inte ser nån framtid med sina egna liv.
Men problemet är ju att vi fortfarande inte vet.
Och hade dom INTE en dödlig sjukdom, då blir ju uttalandet förstås sjukt egoistiskt.
Citera
2018-01-23, 11:38
Medlem
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28512072

Lessons learnt in Japan from adverse reactions to the HPV vaccine: a medical ethics perspective.
Beppu H1, Minaguchi M2, Uchide K3, Kumamoto K4, Sekiguchi M5, Yaju Y6.

The human papillomavirus (HPV) vaccine has been linked to a number of serious adverse reactions. The range of symptoms is diverse and they develop in a multi-layered manner over an extended period of time. The argument for the safety and effectiveness of the HPV vaccine overlooks the following flaws: (i) no consideration is given to the genetic basis of autoimmune diseases, and arguments that do not take this into account cannot assure the safety of the vaccine; (ii) the immune evasion mechanisms of HPV, which require the HPV vaccine to maintain an extraordinarily high antibody level for a long period of time for it to be effective, are disregarded; and (iii) the limitations of effectiveness of the vaccine. We also discuss various issues that came up in the course of developing, promoting and distributing the vaccine, as well as the pitfalls encountered in monitoring adverse events and epidemiological verification.
Citera
2018-01-23, 11:39
Bannlyst
Citat:
Men hur kan föräldrarna avgöra att barnen inte har nån livskvalitet i framtiden? De var inte läkare eller forskare. De avgjorde på sin egen basis. Och två 40+-are har helt andra krav på livskvalitet än två unga flickor. Och dessa två tjejer tvivlar jag starkt på hade koll på forskning etc. Eller hur deras framtid såg ut. Nej, jag köper inte att detta var ett familjebeslut - det var ett beslut av två föräldrar som ansåg sig ha rätt att avgöra barnens öde. Inte ok. Men jag är helt klart intresserad av vad polisen förhoppningsvis kommer ut med om nån vecka eller så. För NÅT måste de väl rapportera - inte bara sekretessbelägga FUP:en och gå vidare. Kan jag tycka.

Jag håller med dej, och vi säger samma sak.
JA - Mor och Far fattade beslutet gemensamt - och det tycker vi alla är fel.
Men jag tror att dom fattade beslutet på grund av hela FAMILJENS livskvalité.
Inte endast BARNENS livskvalité som polisen skrev. (tror polisen formulerade sig olyckligt)
Citera
2018-01-23, 11:57
Medlem
Rodjas avatar
Här pågår ju allsköns spekulationer, inkl mina.

Antingen verkligen virrpannor på vissa ställen, i mitten någorlunda
sansade personer,
eller så har vi mästrande folk som tror att för att skriva på FB, så måste man
ha pubmed-källor att komma med, annars är man en ovetenskaplig dum
jävel tydligen.

Men det var ju Zemmelweis på sin tid med enligt omgivningen.
Citera
2018-01-23, 11:59
Medlem
Nellis-AFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag håller med dej, och vi säger samma sak.
JA - Mor och Far fattade beslutet gemensamt - och det tycker vi alla är fel.
Men jag tror att dom fattade beslutet på grund av hela FAMILJENS livskvalité.
Inte endast BARNENS livskvalité som polisen skrev. (tror polisen formulerade sig olyckligt)

I just det här specifika fallet så är väl barnens livskvalitet samma som familjens!

Om barnens livskvalitet är borta så är väl föräldrarnas det också.

Eller hur resonerar ni?
Citera
2018-01-23, 12:45
Medlem
0.999...s avatar
Jag blir lite förvånad över hur otroligt uppmärksammat ett sådant här fall får på Flashback. Visst ett familjesjälvmord där båda föräldrarna är delaktiga är märkligt men är det främst för att det slår rakt ner i medelklassen där många kan relatera och förskräckas?
Citera
2018-01-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du tror alltså inte att flickorna var sjuka? Har du nåt som stödjer din teori. Hur fick dom hemundervisning och läkarintyg till två friska barn?

Tyvärr finns det psykiska besvär hos vuxna människor som gör att de har stort behov att vara behövda, duktiga. De kan må så dåligt själv att de behöver lägga över sitt mående på någon annan.
Vet att flera i tråden redan varit inne på det förr. Och det känns som det absolut är en möjlighet.
Är det så kan man med talets förmåga och viljan få läkare att se det mån själv ser även om det inte är sant. Precis som många föräldrar försöker leva genom sina barn och tvinga barnen att uppnå mål eller aktiviteter för berömmelse eller uppmärksamhet så finns det de som försöker begränsa och kontrollera för sin egen självkänsla.
Berättelsen om gypsy som mördade sin mamma efter 23 års lossas värld är ju ett bra exempel på hur barn kan bli lurade att tro de ät sjuka och omvärlden som tror det är sant.
https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/858512-sjuka-gypsy-mordade-sin-mamma-da-upptacktes-familjens-morka-hemlighet

Skulle det vara så i detta fallet och diagnosen är kronisk trötthet oavsett vad det beror på är det inte svårt att övertala omgivningen skola läkare mm.
Om vi tänker tanken att mamman mått dåligt psykiskt och på så vis lagt över sin sjukdom mot äldsta dottern. Dottern tror på mamma eftersom hon faktiskt varit dålig. Ju mer begränsad hon blir o ju mer hon får höra hon är sjuk desto mer upplever flickan att det är så. Med mammans ord och dotterns känsla så accepteras det av familj skola o läkare.
Sen känner yngsta dottern stort utanförskap och utvecklar symtom. Detta gör omgående att man anser hennes tillstånd samma.

OM detta skulle vara bakgrunden tror jag inte man någonsin får reda på sanningen.
Har då mamman mått så dåligt att hon ansett att livet inte är värt det. Har barnen trott mammans känsla om att de är dödsdömda. Har pappan dragits med i djup o mörker. Ja vem vet. Eller förstod mamman att hemligheten inte gick mer. Började flickornas tillstånd ifrågasättas. Blev hon rädd att hennes skuld skulle komma fram. Ansåg hon då att om alla dog ska ingen få veta och hon kan inte hållas ansvarig. Hela familjen va redan så inne i karusellen att de trodde detta var verklighet men någon utanför kanske inte tyckte det var rimligt och började ställa krav. Tex att utredning av sjukvården eller fsk skulle vara ett alternativ och då håller inte fasaden.

Detta är givetvis rena spekulationer av mig och inte på något vis fakta.
Jag har precis lika lite info som alla andra. Men jag tror inte att två föräldrar är kapabla att mörda sina barn. Jag tror inte att barnen var dödsjuka och jag tror inte de sökt vård i Sverige där barnen blivit ordentligt kontrollerade. Jag tror absolut inte att deras kroniska trötthet varit dödligt eller så pass smärtsamt att de skrikit att de vill dö och önskat att deras föräldrar dödar dem för att slippa. Men däremot tror jag inte flickorna mått bra. De kan ha varit sjuka eller trott att de var sjuka.
Citera
2018-01-23, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nellis-AFB
I just det här specifika fallet så är väl barnens livskvalitet samma som familjens!

Om barnens livskvalitet är borta så är väl föräldrarnas det också.

Eller hur resonerar ni?

Jag resonerar såhär.
Barnen hade sina sjukdomar, och livet rullade på "normalt " över jul.
Det är såklart jobbigt, men det går.
Efter jul händer något, ex får mamman ett dåligt besked, (typ att cancern inte svarat på medicinen)
Mamman blir fruktansvärt deprimerad, då hon förmodligen skall gå bort pga cancern.
Mamman tar upp självmord, och driver den linjen.
Pappan ser ingen möjlighet att familjen skall få någon livskvalité, drömmarna försvinner mm mm.
Gemensamt beslut........ alla dör.

Jag tycker såklart inte att detta var ett bra beslut i så fall, utan dom borde såklart ha bett om akut hjälp.
Självmordet var fel !

Men typ nått sånt tror jag har hänt.
Citera
2018-01-23, 13:02
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
I sitt arbete var han perfektionist mm mm.
Men ingen av oss vet väll inte hur han var hemma med sin familj ?
Dom flesta av oss har ju ett sätt att vara på våra arbetsplatser, och ett sätt att vara privat.
Jag tror inte att en officer kommer hem och skriker order...
Jag tror i en polis kommer hem och beter sig på samma sätt som vid en våldsam demonstration.
Jag tror inte att en kirurg kommer hem och vill skära i fru o barn....
Ett fotbollsproffs kommer väll inte hem och springer runt 100% i vardagsrummet....
Dom flesta av oss hänger väll av sig sin yrkesroll och blir lite mer privata när man kommer hem.
Visst att han var noga i sitt yrke, men han KAN ha varit en jäkla slarver när han kom hem.
Ingen av oss vet det.

Att han var en mördare - hemma; det är väl allt vi vet..............
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in