2018-01-23, 12:04
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Däremot gör det faktum att han skrev i CONTRA inte honom till en idealisk SB-man

Sant! tänkte inte på det.
Citera
2018-01-23, 12:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Hundra meter är ingen sträcka att röra även om man nu skulle vara berusad. Men det finns en god möjlighet att det är samma personer , inte alltför många hänger på en kyrkogård en fredagskväll.

Att Friberg och hans två kamrater uppfattade männen som berusade faställer inte med automatik att dom verkligen var det. Dock obehagliga nog för att Friberg ville passera direkt inpå dom när han gick in i kyrkan.

Lars Christiansson och Hans-Erik Rehnstams närvaro på Johannesgatan kan ha stört personer som av en eller annan anledning inte vill bli sedda av polisen.

Marianne Unger ser den cruisande polisbilen 2310. Enligt GMPs rek har LC/HER lämnat platsen fyra-fem minuter tidigare. Med tanke på att dom vid larmet befann sig vid USAs ambassad så är det sannolikt.

Det är därför troligt att det är en annan polisbil som MU ser. Patrullbilen med Källström/Bidefjord har nämnts som ett alternativ.

Kopplingen av Åke Malmströms överhörning på bilradion till männen på Johannesgatan bygger på en serie antaganden som aldrig visat på en tillstymmelse av bekräftelse i form av bevis, eller ens indicier .
Jag sysslar med spekulationer - utan att fuska med vilseledande sannolikhetsbedömningar.

Om både Christiansson/Rehnstam och Källström/Bidefjord cirklat på Johannesgatan vid ungefär samma tid denna kväll, så styrker det min spekulation att polisbilarna hade till uppgift att skydda den röda bilen på tomgång. Detta eftersom Marianne Unger menade att det var mycket sällsynt med polisbilar på Johannesgatan.
Citera
2018-01-23, 12:20
Medlem
hehehos avatar
Att se KGB som mördare är svårt av många skäl:

Satte mig in lite i NFZ och det är nog som Theutenberg säger en sovjetisk konstruktion från början som tryckts på (sovjetvänliga) Finnland och därifrån Norden. Sovjet hade en del att tjäna på detta även om det bara blev delvis genomfört.
Palmes ambition att vara "verkligt neutral " att vara "neutralist" som Theutenberg föraktfullt uttrycker det, kan ev. var en bra idé för Sverige (?), men tjänar också Sovjets intressen genom att Sverige som varit smyg-nato blir helneutrala och maktbalansen i det för sovjet viktiga Östersjön förändras.
Ett"unalined" tredje block i världen som Palme kämpade för skulle nog mest störa US/NATO inte Sovjet.
Osv.
Sveriges U-hjälp gick nästan helt till kommunistiska länder där sovjet hade intressen och kommunistiska ANC fick halva sin budget från lilla Sverige.

Men framförallt skulle det varit lättast att komma åt Palme under moskvaresan. KBG lågt långt framme med tex cancer-virus och man kunde smittat OP med något icke-spårbart i Moskva som gjorde att han dog i cancer inom 6 månader (eller fortare om man så ville, tiden är valbar.) Eller ett dussintal andra metoder.
Att ta livet av Palme innan Moskva makes väldigt lite "sense" för KGB.
Citera
2018-01-23, 12:21
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag sysslar med spekulationer - utan att fuska med vilseledande sannolikhetsbedömningar.

Om både Christiansson/Rehnstam och Källström/Bidefjord cirklat på Johannesgatan vid ungefär samma tid denna kväll, så styrker det min spekulation att polisbilarna hade till uppgift att skydda den röda bilen på tomgång. Detta eftersom Marianne Unger menade att det var mycket sällsynt med polisbilar på Johannesgatan.

Sant, varje hållbar teori börjar med spekulation och antaganden, sedan om det flyter/flyger eller sjunker är en senare fråga.
Citera
2018-01-23, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Är det inte samma röda bil som den kvinnliga vakten ser som är sekretess?

What kind of "red" car? What brand / model type?
Why would it be kept under secrecy by PU?
Citera
2018-01-23, 16:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Finns det uppgifter om var "jollebilen" med PH/GS befann sig vid skottögonblicket ? ska de inte vara i närheten av piket 3230 ?

Har aldrig sett var Göran Stigsson/Per Hall befann sig när skotten small. Men det låter logiskt att de skulle vara Södermalmspiketen.
Citera
2018-01-23, 16:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Nej, bedömer man sannolikhet går det inte att fabulera helt fritt och det känner du begränsande.
Citera
2018-01-23, 17:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Nej, bedömer man sannolikhet går det inte att fabulera helt fritt och det känner du begränsande.
Det tror jag inte, sannolikheter som bara tas ur luften är inte särskilt begränsande, utan mer ett retoriskt grepp.
Citera
2018-01-23, 17:35
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Däremot gör det faktum att han skrev i CONTRA inte honom till en idealisk SB-man

Nej, men den lätt nazi-anstrukne Åk J Ek verkade tydligen lämplig till lite allt möjligt...
Tittar man på olika personers kontakter, jobb och andra förehavanden den här tiden (och bakåt) så finner man alla möjliga märkliga sammanblandnignar och konstelationer och "privata träffar". Det finns personer som hade goda kontakter både med Partiet och folk och företeelser långt höger ut. Lojaliteterna verkar inte har vara punktformiga utan mera som "nät". Yrkes mässigt och privat.
Exempel är Don Åke, Don Holméro, Don Ebbe, CGÖ m.fl. Man verkar inte ha agerat på det här sättet med en styrning uppifrån, uan man har med olika kontakter och metoder sett om sin egen, privata, position. En del mycket framgångsrikt. En del som inte tvekade att föråda andra inom samma System.
Ingen fast organisation eller struktur. Det känns som att vi ser ytan på något, men inte kan se det som fanns under. Men vi vet en del om vilka som ingick i soppan.
Citera
2018-01-23, 18:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Nej, men den lätt nazi-anstrukne Åk J Ek verkade tydligen lämplig till lite allt möjligt...
Tittar man på olika personers kontakter, jobb och andra förehavanden den här tiden (och bakåt) så finner man alla möjliga märkliga sammanblandnignar och konstelationer och "privata träffar". Det finns personer som hade goda kontakter både med Partiet och folk och företeelser långt höger ut. Lojaliteterna verkar inte har vara punktformiga utan mera som "nät". Yrkes mässigt och privat.
Exempel är Don Åke, Don Holméro, Don Ebbe, CGÖ m.fl. Man verkar inte ha agerat på det här sättet med en styrning uppifrån, uan man har med olika kontakter och metoder sett om sin egen, privata, position. En del mycket framgångsrikt. En del som inte tvekade att föråda andra inom samma System.
Ingen fast organisation eller struktur. Det känns som att vi ser ytan på något, men inte kan se det som fanns under. Men vi vet en del om vilka som ingick i soppan.
Vad är egentligen känt om Åke J Eks verksamhet, d.v.s verksamhet med bäring på MOP, förutom uppgiften om "Åkes gubbar" och deras påstådda spioneri på socialdemokratiska riksdagsmän?
Citera
2018-01-23, 18:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Såf denna och undrar lite över källor?
Basfakta skriver "senare förhör", men jag tror mig inte sett dessa uppgifter. (Får kolla väl igen)
Hänvisar även till Ölvebro, men vart hittar jag den infon?

Tacksam för svar..

Det hittar du här http://www.itdemokrati.nu/page36am3.html
Citera
2018-01-23, 18:30
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Vad är egentligen känt om Åke J Eks verksamhet, d.v.s verksamhet med bäring på MOP,

Ingenting. Men han är ett bra exempel på en person med märklig bakrund som skickligt manövrerar sig fram till tjänster inom såväl polis som militär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in