2018-01-23, 07:53
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hicku
Vad betyder förståelse?

det att förstå eller hur man förstår (till exempel förståelseprov); ha förståelse för (ngns synpunkter, problem) inse det berättigade i, förstå och kunna leva sig in i || -n

Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Men om man inte förstår, i bemärkelsen försöka sätta sig in deras situation och hur de kom fram till beslutet, hur ska man då någonsin kunna göra något för att förhindra en liknande händelse? Vill man ha en förklaring får man göra sitt bästa och försöka förstå dem. Det är inte samma sak som att tycka det var rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är inte fråga om förståelse för brottet utan om att försöka FÖRSTÅ vad som ledde till detta hemska.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Precis. Men många verkar likställa det. Vilket inte är riktigt klokt.

Citat:
Ursprungligen postat av hicku
Du verkar ha missat min update, så:

Hur många ggr har ni inte anklagat tråden för att "förfäkta" (ivrigt tala för, kämpa för, förespråka) mord på barn vid det här laget? Ni är ju ett gäng som hela tiden återkommer till det. Vad ger det diskussionen mer än att förvirra nytillkomna läsare av tråden?

Missförstår du med flit?

Det är nog rätt många som försöker sätta sig in deras situation och som vill veta hur de kom fram till beslutet, tror du inte? Vad är det för fel med det? Förfäktar man barnamord för det?
Håller med er allihop, och fler som uttrycker det ni gör här. Man står väl för farao inte för att barnamord skulle vara rätt bara för att man försöker förstå och tränga in och pröva hypoteser? Då skulle vi inte ha en enda seriös mordutredning i det här landet! Ni andra som inte har förmågan att ha två tre tankar i huvudet samtidigt utan tycker att vi är hjärtlösa freaks eller nåt, kan ju skapa en egen tråd, för det tillför inte något speciellt, era upprepade litanior i den här tråden.
Citera
2018-01-23, 08:03
Medlem
Rodjas avatar
Nu drar jag upp det här med trötthetssyndromet igen, känner att jag måste det för jag mindes en dokumentär på en P1-podd, Vem ska bota Maja? Jag lider verkligen med hennes föräldrar och henne själv. Här är länken, lyssna på den när ni har tid. Fy farao att inte bli trodd inom vården! Man ser deras kamp och förstår hur man måste gå ner i arbetstid för att hjälpa sitt barn, samtidigt som ingen hittar något genom blodprov etc trots neurologiska allvarliga symtom.

Tjejen hade fått tre Gardasil-vaccinationer och hennes problem började också efter det, liknande fall
finns på många ställen.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/602573?programid=909
Citera
2018-01-23, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Håller med er allihop, och fler som uttrycker det ni gör här. Man står väl för farao inte för att barnamord skulle vara rätt bara för att man försöker förstå och tränga in och pröva hypoteser? Då skulle vi inte ha en enda seriös mordutredning i det här landet! Ni andra som inte har förmågan att ha två tre tankar i huvudet samtidigt utan tycker att vi är hjärtlösa freaks eller nåt, kan ju skapa en egen tråd, för det tillför inte något speciellt, era upprepade litanior i den här tråden.
Håller med!! En till tråd tror jag är en väldigt bra idé!! 1.) En för de som tycker mord på barn är fel och som vill veta mer om familjens omständigheter. 2.) En för de som tycker mord på barn är fel och som redan tycker sig veta/vet allt de behöver veta om familjen.
Citera
2018-01-23, 08:11
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Ja som det luktar i tråden skulle man ganska lätt kunna reta upp en folkhop och
ge ut sin adress. Sedan är det i värsta fall tid är söka ny bostad.

Felet är att de blir för personliga i inläggen och glömmer det viktiga att söka svar
på frågor som man inte förstår
Exakt! En del har svårt att skilja på sig själva och sin oerhörda strikta patos över hur
livet absolut inte får te sig. Men då kan de inte heller delta i en diskussion, för de slår bara
ner på hur moraliskt taskiga vi är som ställer andra frågor än de.
Citera
2018-01-23, 08:12
Medlem
[quote=fLASH11|63001269

Oskars kollegor har berättat hur tufft oskar hade det hemma men det visade sig bara vara oskar som suttit och klagat på sina barn varje dag på jobbet. Vem fan klagar på sina sjuka barn!

Oskar borde hs lämnat sin familj och låtit dom fått leva!![/QUOTE]

Är det något du vet eller tror?
Citera
2018-01-23, 08:16
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Eller cancer, som hela grannskapet visste att hon hade.
Visste att hon hade haft, är väl en mer ärlig beskrivning.
Citera
2018-01-23, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Visste att hon hade haft, är väl en mer ärlig beskrivning.
Nej. Fel. Hon har haft cancer. Men vid tillfället på mordet säger min källa att det var väl känt att H hade cancer. Okänt vilken sort dock.
Citera
2018-01-23, 08:27
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Du glömde nr 3.) En tråd för de som tycker mord på barn är rätt om omständigheterna medger det.

Anmärkningsvärt i denna tråd är f.ö., att mördarkramarna är de som mest säger åt andra att hålla käft, läsa på, växa upp, starta egen tråd osv, osv.
Jag har inte upplevt att det finns någon "mördarkramare" här inne, tror att de flesta försöker förstå bara. Hårt ord du skriver om folk som försöker se olika scenarier och utifrån olika infallsvinklar.
Citera
2018-01-23, 08:34
Medlem
Citat:
Du glömde nr 3.) En tråd för de som tycker mord på barn är rätt om omständigheterna medger det.

Anmärkningsvärt i denna tråd är f.ö., att mördarkramarna är de som mest säger åt andra att hålla käft, läsa på, växa upp, starta egen tråd osv, osv.
Att resonera och vara osäker visar bara på att man kan se fallet från olika vinklar. Det tyder jag på rörligt intellekt. Till skillnad från den okunnige och rigide som gärna låser sig fast vid ett enda scenario utan att ha fakta. För det HAR vi inte. Många är snabba på att döma utan att ha hela bilden.
Citera
2018-01-23, 08:46
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Nej. Fel. Hon har haft cancer. Men vid tillfället på mordet säger min källa att det var väl känt att H hade cancer. Okänt vilken sort dock.
Hade, är ändå preterium, dvs dåtid.
Jag misstror inte dig och vill ogärna misstro din källa också. Men jag tolkar din hänvisning som att det skulle betyda, att det var allmänt känt att moderns cancer hade kommit tillbaka. Det rimmar dock illa med teorierna om att hon skulle ha fått ett negativt cancerbesked kring nyår och att det i sin tur skulle varit en direkt utlösande faktor till tragedin.
Citera
2018-01-23, 08:52
Medlem
Citat:
Hade, är ändå preterium, dvs dåtid.
Jag misstror inte dig och vill ogärna misstro din källa också. Men jag tolkar din hänvisning som att det skulle betyda, att det var allmänt känt att moderns cancer hade kommit tillbaka. Det rimmar dock illa med teorierna om att hon skulle ha fått ett negativt cancerbesked kring nyår och att det i sin tur skulle varit en direkt utlösande faktor till tragedin.
Det behöver inte vara utlösande för detta. Negativt besked, som du uttrycker det, betyder dessutom att hon INTE hade cancer. Okunnigt. Och fortfarande har vi bara fått småsmulor.
Citera
2018-01-23, 09:04
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Det behöver inte vara utlösande för detta. Negativt besked, som du uttrycker det, betyder dessutom att hon INTE hade cancer. Okunnigt. Och fortfarande har vi bara fått småsmulor.
Som jag uttryckte det, betyder det att hon fått tillbaka cancern. Det tror jag nog att du förstod, så det blir bara en petitess att rätta mig på den punkten.
Dock så är det många som framkastat den teorin, att ett cancerbesked under julledigheten är vad som fått allt att tippa över för detta par.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in