2018-01-22, 22:50
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Välkända fakta är att de flesta människor inte har det i sig att mörda.
Det krävs en särdeles störd personlighet för att en människa ska utföra ett planerat mord, av vilken anledning det än sker.
Vilket det t.ex. talats mycket om senast ang. Peter Madsen.
Inte vem som helst klarar av det. Av naturliga skäl - det strider mot vår natur.

Här är det dessutom fråga om ett dubbelmord.
På egna, halvvuxna barn

Detta fallet är exceptionellt.
Och nu försöker vissa ha det till att det exceptionella i det är att föräldrarna gjorde en enorm uppoffring och kärlekshandling...
Denna tråd börjar bli absurd.

En del här verkar helt sakna kunskap om både psykologi och kriminologi.
Eller så lider de själva av samma grava störning...

Get a grip!
Det är vämjeligt att läsa hyllningar av föräldrar som mördat sina barn!

Vilken verklighet lever ni i?
Det finns en anledning till att mord är ett grovt brott. Och att barnamördare är bland de mest utsatta av andra fångar.

När ni hyllar de här föräldrarna pissar ni på deras döttrar.
Svårare än så är det egentligen inte.
Jag skulle vilja vända på ditt resonemang över om människan har mordiska instinkter i sig.
På det skulle jag svara JA - I speciella situationer kan vilken människa som helst begå detta.
Det svåra är att förstå varför.
Beträffande att detta var ett dubbelmord på minderåriga är siffran helt ointressant.
Hade familjen haft sex barn hade polisen anträffat totalt åtta döda.

När det gäller Peter Madsen så var det ju endast en kåt ubåtsbyggare som lyckade få med sig en vacker tjej ombord. Hans personlighet ligger milsvida ifrån föräldrarna i Bjärred
Senast redigerad av DrLECTER 2018-01-22 kl. 22:54.
Citera
2018-01-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Ni som är så intresserade av att FÖRSTÅ exakt varför någon mördar en annan, fördjupar ni även er i att försöka FÖRSTÅ Madsen? Det undrar jag.

Jag kan bara tala för mig själv och varför jag följer denna utredningen, barn är svaret då jag själv har två underbara barn så är det något som berör mig och just i madsens fall är det ju skumt att en kvinna följer med en man hon inte träffat innan dessutom följer med i ubåt jag menar hur naiv får man bli.....dejta göt man på offentliga platser just pga alla psykfall
Senast redigerad av Denstorakritikern 2018-01-22 kl. 22:55.
Citera
2018-01-22, 22:54
Medlem
Citat:
Så tycker man inte som du då är man "tappad"? Du får nog göra om din läxa och läsa om, du verkar ha missat en hel del text. Gäller att kunna läsa mellan raderna med.

Jag ser att du egentligen tycker att föräldrarna gjorde helt rätt. Det syns mellan raderna.
Citera
2018-01-22, 22:55
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ni som är så intresserade av att FÖRSTÅ exakt varför någon mördar en annan, fördjupar ni även er i att försöka FÖRSTÅ Madsen? Det undrar jag.

Om du inte kan se någon skillnad på dessa mord så är det nog ingen idé att försöka förklara för dej.
Citera
2018-01-22, 22:56
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

Många förstår nog även Peter Madsen - han har ju dessutom inte mördat enligt honom själv - bara styckat ...... isch..
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Jag hoppas GW tar upp frågan när det gäller historik på ett sådant här fall.
På frågan om varför ta livet av sina barn verkar tyda på ett starkt familjeband mellan föräldrar och barn

Fallet är kanske inte unikt i världen men sannolikt i Sverige.

Det här handlar INTE om starka familjeband så mycket kan jag säga efter all psykologisk litteratur jag läst och även efter viss livserfarenhet.

Detta speglar en störd uppfattning av var gränsen mellan familjeindivider går. Ett barn är inte en fortsättning eller förlängning av föräldrarnas kroppar och psyken.

Integriteten i den här familjen hade fullständigt kollapsat.
Citera
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, även om sekretess råder så har det gjorts rätt många hintar åt utmattningssyndrom.

ME är en sjukdom som inte går att diagnosticera genom provtagning. Istället ska en del symptom uppfyllas. Jag har lagt dem under spoilern. Många av symptomen är rätt vaga och väldigt vanliga ("matsmältningsproblem", t ex).

http://www.rme.nu/om-me-cfs/diagnoskriterier

Min generaliserade ångest som gick över med KBT och "en kur SSRI" var tydligen i själva verket ME visar det sig nu.

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Men varför mörda sina döttrar, och sedan ta livet av sig själva, om nu döttrarna ändå skulle dött snart?

Tusentals föräldrar har varit i den fruktansvärda situationen att se sina barn tyna bort. Ytterst få av har förkortat sina barns liv. Ännu färre har gjort på detta märkliga sätt. Har det över huvud tagit förekommit tidigare?

Nej exakt, och varför ange "ingen livskvalitet" som motiv snarare än "utan barnen vill vi inte leva" eller liknande?
Citera
2018-01-22, 22:57
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Jag hoppas GW tar upp frågan när det gäller historik på ett sådant här fall.
På frågan om varför ta livet av sina barn verkar tyda på ett starkt familjeband mellan föräldrar och barn
I min värld mördar man inte sina barn om man har starka band till dom...
Citera
2018-01-22, 22:57
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
För att den är en ohörd grym sjukdom som innebär stort lidande både fysiskt och psykiskt.

Va ? Vet du vad det var för sjukdom ?
Citera
2018-01-22, 22:58
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
För att den är en ohörd grym sjukdom som innebär stort lidande både fysiskt och psykiskt.
Vilken sjukdom avser du?
Citera
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Peter Madsen har en helt annan personlighet än föräldrarna i Bjärred.
Det är som att dra ett långt streck och sätta Madsen vid ena sidan och föräldrarna vid den andra
Citera
Medlem
Om det nu var ME som döttrarna led av (vilket många inlägg här på FB pekar på) så tycker jag att föräldrarna dömde ut sjukdomen som helt obotlig för tidigt. Varför? Det pågår mycket forskning om ME bl a i Norge, USA m fl länder med som det verkar goda resultat. Sedan kan jag förstå att det behövs mycket mer i Sverige såklart. Jag har googlat och läst mycket sedan detta tragiska fall hände liksom Anne Örtegrens.

Om jag har förstått saken rätt led dottern Agnes av denna diagnos sedan 2016 och hennes syster Moa sedan juni 2017. Kanske har sjukdomen utbrutit något tidigare men det var då det hela uppmärksammades enligt media. Jag har läst andra ME-patienters bloggar som tyder på att de kämpat betydligt längre men inte gett upp hoppet ännu. (All heder till dem och kämpa på) Vetenskapen utvecklas hela tiden och vem vet - en dag finns det kanske bot alternativt bättre lindring än idag.

Jag har också kollat på filmregissören Jennifer Breas TED- föreläsning om hennes upplevelse av ME. Hon har även medverkat i dokumentären Unrest. Men hon har faktiskt blivit bättre om än inte helt frisk. Det finns ändå hopp. Se gärna hennes hjärtskärande berättelse på TED. Sehttps://www.ted.com/talks/jen_brea_what_happens_when_you_have_a_disease_doct ors_can_t_diagnose?language=sv

Tyvärr tror jag liksom många i tråden att föräldrarna har tagit ett fruktansvärt fel beslut genom att mörda döttrarna och sig själva. Varför vet jag inte riktigt men gissar på deras egen psykiska utmattning plus deras egna personligheter som inte orkade mer.

Från början trodde jag det var några mer eller mindre ondskefulla personligheter de hade men ju mer jag läst i tråden tror jag att de var rätt "snälla", totalt utmattade och tyvärr tog fullständigt fel beslut för sina döttrar liksom de själva. Möjligen påverkade av Scientologer eller någon annan extrem religiös fanatisk påverkan. Det sistnämnda vet jag inte såklart eller har bevis på men har funderat mycket på liksom andra i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in