2018-01-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Var du tilltalad?

Äntligen ett vettigt inlägg. Heder för det. Jag försvarar inte gärningen. Men söker förståelse för detta fruktansvärda brott.

Barmhärtighetsmord......nu måste du ändå driva med oss.....skulle det vara aktuellt med tjejer som i somras hoppade på studsmattan och skrattade?......de var alltså inte hjärndöda vilket du måste ha fått för dig för annars kan man inte ens nämna barmhärtighetsmord här.
Citera
2018-01-22, 22:16
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Intressant vore att veta varför föräldrarna inte sökte hjälp för sina egna känslor och tankar.
En av eller båda föräldrarna var ju betydligt sjukare än barnen.

Jag tror inte att de såg det alternativet, det handlar om
kompetenta människor som ville ha kontroll uppenbarligen.
Att lämna över sig till vården , att erkänna att de inte har kontroll
att behöva insatser från kommunen och bli utredd, noterad
när man hela tiden framstått som kompetent utöver det ordinarie på jobbet
Det måste vara ett enormt nederlag.
Citera
2018-01-22, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Det är ju flera här som uttryckt på olika vis med regelbundenhet hur synd det var om föräldrarna. Men sitta och leta upp inlägg i en tråd med över 10000 tänker jag ju inte göra.

1. Frågade inte dej, och skulle aldrig ha en diskussion med dej.
2. Och med andra ord kunde du inte hitta en enda, trotts att du påstår det.

Ja ja.
Citera
2018-01-22, 22:17
Medlem
Mycket bra skrivit. 👏🌹 Tror många inte varit i denna situation..heller inte i en djup depression samtidigt med 2 sjuka barn.
Citera
2018-01-22, 22:18
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Visst jag förstår hur Du tänker. Vi vet ju inte hur flickornas inställning till denna handling var.
Men det är djupare än så. I bland kan det tryggaste hemmijöer vändas upp och ned när människor
ställs inför hopplöshet och då kan detta utmynna i helt andra reaktioner än vad som är att betrakta som normalt.
Men det spelar ingen roll hur flickornas inställning till detta var. De var barn, de kan inte ta sådana beslut. Barn förstår inte ens fullt ut vad döden egentligen innebär även om de kan formulera det med ord. Har man ett barn som önskar livet ur sig själv, så har man en tuff uppgift som förälder men att ta livet av barnet ingår inte i uppgiften.
Citera
2018-01-22, 22:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag läste nånstans att det är en uteslutningsdiagnos. Men som jag förstod av forskaren på tv4:ans Nyhetsmorgon så kan man faktiskt spåra markörer som visar just denna sjukdom. Dvs några enzymer som visas eller nåt liknande.

Nåja, vi får väl se vad utredningen visar.
Ja, så har jag också förstått det, de har kriterier som ska uppfyllas till större delen för att de ska ställa diagnos. Många läkare är dock okunniga men nu erkar det som om man kan spåra markörer?

Det visar kanske sig senare vad flickorna led av.
Citera
2018-01-22, 22:20
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
I all välmening.... trassla inte till det för dig. Den helige ande kan sätta span på dig..... Amen.

Du menar väl där det är väldigt varmt va? Där lär det brinna för många mördare just nu.
Och säkerligen en väldigt speciell plats för just dom som dödar barn.

Citat:
Ursprungligen postat av My49
Mycket bra skrivit. 👏🌹 Tror många inte varit i denna situation..heller inte i en djup depression samtidigt med 2 sjuka barn.
Jo det finns massor av det du nämner så det i sig är inte unikt utan det är mer unikt att döda två barn och sedan sig själv. Utplåna en hel familj.
Senast redigerad av Moosky 2018-01-22 kl. 22:22.
Citera
2018-01-22, 22:22
Medlem
Det har diskuterats flitigt om huruvida flickornas sjukdom varit fastställd av läkare, men här citeras deras rektor Margaretha Strand Karlsson:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP0jP5/sa-levde-bjarred-familjen-fore-morden

som säger att de haft läkarintyg.

ME kan man, om jag har uppfattat saken rätt, testa sig för. Så läkarna kan ju ha intygat om att barnen faktiskt led av ME.

Eller har läkarna intygat om barnens oförklariga trötthet, och ME är föräldrarnas egna hittepådiagnos?
Citera
2018-01-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tror att man kan vara ganska så säker på att den diagnos man arbetat utifrån är ME. Den uppgiften dök upp mycket tidigt i tråden från en postare som insisterade på att om man skulle fråga familjen så skulle de säga "ME". Sedan är ju den diagnosen i sig... osäker. Men tror nästan man kan utesluta "något genetiskt" (åtminstone att en sådan diagnos skall ha varit satt).

Finns även många som sagt att det handlar om en genetisk ärftlig sjukdom med kort överlevnad. Föräldarna kan vara friska bärare men gemensamma barn drabbas av sjukdomen. Föräldrarna bär genen men är oftast omedvetna om genens existens (dom är ju friska).

Personligen är jag övertygad om att det inte är ME.
Citera
2018-01-22, 22:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det är ju flera här som uttryckt på olika vis med regelbundenhet hur synd det var om föräldrarna. Men sitta och leta upp inlägg i en tråd med över 10000 tänker jag ju inte göra.
Det har inte jag noterat. Jag har mest sett hur människor försökt finna förklaringar till hur detta kunde få ske. Ingen har mig veterligt gett uttryck för att det var synd om föräldrarna? Den uppfattningen har inte jag fått men jag har ju heller inte lusläst varje inlägg.
Citera
2018-01-22, 22:24
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Jag blir så trött på alla förklaringar om varför föräldern/föräldrarna gjorde detta och samtidigt skuldbelägger barnen.
Döttrarna låg inte i respirator med dropp, sladdar och slangar, efter år av avancerad vård, hjärndöda.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2018-01-22 kl. 22:27.
Citera
2018-01-22, 22:24
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Men det spelar ingen roll hur flickornas inställning till detta var. De var barn, de kan inte ta sådana beslut. Barn förstår inte ens fullt ut vad döden egentligen innebär även om de kan formulera det med ord. Har man ett barn som önskar livet ur sig själv, så har man en tuff uppgift som förälder men att ta livet av barnet ingår inte i uppgiften.
Ja jag kan inte säga emot Dig men människor kan efter ett långt kämpande fatta ett sådant beslut.
Det var inga vettvillingar som gjorde detta. Tvärtom var mannen högt ansedd inom sitt arbetsområde.
Att som många vill ha det till att familjen var psykvrak etc. etc. så stämmer inte detta - Dock i
besluts- ögonblicket måste man ju ställa sig frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in