2018-01-22, 08:44
Medlem
Citat:
Flera personer ska på söndagskvällen rånat en djurbutik i Löten i Uppsala. Bytet blev mer än hundra fåglar.

Ägaren till djurbutiken var den som slog larm till polisen vid 20-tiden på söndagskvällen.

– Flera personer ska ha rånat till sig mer än 100 stycken fåglar av okänd art från butiken, säger Matilda Isaksson, RLC-befäl vid polisregion Mitt.

Hur vanligt är det här?

– Det är första gången som jag hör talas om det, säger Matilda Isaksson.

Rånarna ska enligt polisen varit beväpnade med något slags vapen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/stal-faglar-fran-djurbutik

Vilken butik kan det röra sig om (som ligger i Löten)? Var butiken öppen såpass sent en söndagkväll, eller slog rånarna till mot en stängd butik?

Insider-jobb?
Citera
2018-01-22, 08:56
Medlem
Det låter rätt otroligt, ungefär som när någon får en himla massa kor stulna. Om inte fåglarna släpptes lösa lär det ha varit fråga om massor med burar och en stor skåpbil samt en massa bärande.

Det enda troliga jag kan komma på är indrivning av svarta pengar, sen anmälde ägaren det som ett rån.
Citera
2018-01-22, 09:04
Medlem
Jag hittar inte ens något djurbutik i det området då jag söker... Mycket underligt.
Citera
2018-01-22, 09:05
Medlem
Hade butiken öppet vid råntillfället? En söndagskväll klockan 20:00? Känns som om det i så fall var i ett stort köpcentra. Kanske rånet skedde precis efter stängning.

Marknaden lär inte vara otroligt stor, snarare mer så att den som är intresserad av burfåglar känner andra som är intresserade av burfåglar som till slut känner till rånet.

Jaja, det känns det konstigt att "flera" personer kommer in och knycker hundra fåglar.
Citera
2018-01-22, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk
Jag hittar inte ens något djurbutik i det området då jag söker... Mycket underligt.
Kanske en grossist?
Citera
2018-01-22, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Hade butiken öppet vid råntillfället? En söndagskväll klockan 20:00? Känns som om det i så fall var i ett stort köpcentra. Kanske rånet skedde precis efter stängning.
Det finns inget köpcentrum i den stadsdelen, endast ett litet lokalt torg med några småbutiker (Heidenstamstorg.) Jag känner inte till någon djuraffär där.

(Det ligger ett Arken zoo några km bort, men de stänger kl 18 på söndagar. Vet inte om de har fåglar.)
Senast redigerad av kopparfisk 2018-01-22 kl. 09:10.
Citera
2018-01-22, 09:24
Bannlyst
Ar det inte Arken Zoo Gränby da?

Kanske slog de till precis innan stangning (18:00), det tar val ett tag att flytta 100 faglar / burar? Kanske agaren endast kunde larma vid 20:00-tiden.
Senast redigerad av Sherbert 2018-01-22 kl. 09:27.
Citera
2018-01-22, 09:33
Medlem
Vilken sjuk kupp! Om det nu är sant, vad fan ska man med 100tals fåglar till? Smuggla och sälja vidare lär inte vara världens enklaste grej-eller att hålla dom vid liv..Konstigt alltihop!
Citera
2018-01-22, 09:49
Medlem
Inte-Igens avatar
Beställning utförd av rånare med ett kort cv. Förmodlingen beställningsjobb på några dyra fåglar i butiken men ett gäng påtända Clark klev in och såg 100 fåglar då tog hjärnan paus och det blev alla fåglar i butiken.
Citera
2018-01-22, 10:05
Medlem
Det var ungefär -10 grader i natt. Inget klimat där färgglada burfåglar överlever en längre stund utomhus eller i en parkerad skåpbil.
Citera
2018-01-22, 11:34
Medlem
Vilka vidriga jävla människor som stjäl husdjur. Får mig att tänka på hur större fåglar som jako och kakaduor som smugglas i stora PET-flaskor i mindre civiliserade länder. Blir alltid illa berörd när det handlar om husdjur. Vidriga jävla människor.
Citera
2018-01-22, 11:39
Medlem
Bapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Det låter rätt otroligt, ungefär som när någon får en himla massa kor stulna. Om inte fåglarna släpptes lösa lär det ha varit fråga om massor med burar och en stor skåpbil samt en massa bärande.

Det enda troliga jag kan komma på är indrivning av svarta pengar, sen anmälde ägaren det som ett rån.

Jag tror att du är någonting på spåren här. Annars kan man ju spekulera i att det skulle vara ett beställningsjobb från den lokala pizzerian. Bäst att polisen kontrollerar frysutrymmet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in