2018-01-22, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Blev vi klokare?

Anna Dyvik - given

Sedan tror jag att både Thorn och Emil är säkrade. Tror att Wikén tar den sista platsen. Blir det 17 åkare så ligger Nordström bäst till.

Lite klokare, iaf när det kommer till laguttagningen. Tror också dessa tre säkrade.

Sen får vi se med Wikén, men tycker det är bortkastat, Elwisps underlag säger ganska mycket om den saken. Hade helt klart velat se topp-10 i Planica med det startfältet. Det är främst för tremilen givetvis om hon tas ut, där vi bara har tre självklara åkare, men hon känns klart vassare i fristil i år. Så själv ser jag helst att någon annan i truppen steppar upp och tar tremilen(är Stina i form kommer hon givetvis att åka OS sista lopp och då finns oavsett ingen plats för Emma).

Beroende på hur många reserver man ska ha tycker jag att vi bör ha med en till åkare som kan(vill) åka sprint. Det vore helt fel om någon blir sjuk och vi ställer upp med bara tre åkare i damsprinten, när vi har så pass bra bredd där bakom. Betydligt mer intressant än att fylla distansloppen till varje pris. Nordström som all-round reserv vore väl rimligt då, men det vore sexigare att investera i Sundling eller Dahlqvist som ren sprintreserv.
2018-01-22, 10:16
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Lite klokare, iaf när det kommer till laguttagningen. Tror också dessa tre säkrade.

Sen får vi se med Wikén, men tycker det är bortkastat, Elwisps underlag säger ganska mycket om den saken. Hade helt klart velat se topp-10 i Planica med det startfältet. Det är främst för tremilen givetvis om hon tas ut, där vi bara har tre självklara åkare, men hon känns klart vassare i fristil i år. Så själv ser jag helst att någon annan i truppen steppar upp och tar tremilen(är Stina i form kommer hon givetvis att åka OS sista lopp och då finns oavsett ingen plats för Emma).

Beroende på hur många reserver man ska ha tycker jag att vi bör ha med en till åkare som kan(vill) åka sprint. Det vore helt fel om någon blir sjuk och vi ställer upp med bara tre åkare i damsprinten, när vi har så pass bra bredd där bakom. Betydligt mer intressant än att fylla distansloppen till varje pris. Nordström som all-round reserv vore väl rimligt då, men det vore sexigare att investera i Sundling eller Dahlqvist som ren sprintreserv.

Brukas väl dock inte läggas in rena sprintreserver till mästerskap. Haag kan ställa upp kanske.

Kan hålla med om Wikén. Man hade gärna velat se Emma/Maria N/Oskar/Burman/Thorn vara lite närmre igår och en bättre placering. Var trots allt många borta i världstoppen. När det gäller Wikén så känns det som ett gissande -> Hon är nog bra på 30 klassiskt. Som jag varit inne på tidigare så efterlyses ett mer harmoniserat världscupprogram <-> mästerskap. Förstår inte logiken att inte köra en längre distans (som nu i Planica) så åkare får chansen att visa sig eller stjälpa sig på en mästerskapsdistans. Iaf en 20 klassiskt kunde göra det hela bättre.
2018-01-22, 10:39
Medlem
För båda könen hänger en del startplatser på hur Stina och Calle väljer att utforma sina OS-program. Calle är nog den som i första hand bör plocka ut russinen, men det är inte självklart att säga vad. Själv tycker jag sprint, intervall, sprintstafett och stafett är hans distanser. Han själv tycker nog att skiathlon är en distans för honom därutöver, men jag tror inte han hänger med i körningarna i varken skiathlon eller femmil. Givetvis blir det mycket "om" där, om han mot förmodan är med mot slutet kan han ta medalj liksom. Med Stina utgår jag i dagsläget från att hon kommer köra allt utom intervallen.
2018-01-22, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Håller med där! Emma har inte visat något i år av rang. Truppen måste ha en damsprintreserv om någon bli sjuk. MarianNordström har visat att hon kan klara av distanslopp också ich var före t ex Emma Wiken i flera lopp i tds. Logiskt val..nen roligare med typ Maja D.
2018-01-22, 12:01
Bannlyst
Förstår inte att Anna Haag kunnat bli uttagen till damstafetter sedan VM 2009. Hon har inte klarat planen 4 av 5 stafettloppet.

2009: Tappade hon 32 sekunder på bästa tid. Som var tyska Gössner. Tyskland kom 2:a efter ett monsterlopp av Kalla på sista sträckan. Tappar 27 sekunder på okända polskan Jaskowiec. Tappar 8 sekunder på Steira och 1 sekund på okända fransyskan Hugue.

2011 Ida hade gjort en kanonsträcka på första. Växlar 9 sekunder för Norge. Anna Haag kör andra. Tappar 31 sekunder mot Kowalzyk. Tappar 18 sekunder mot Johaug. Kalla får återställa allt på sista efter tappet av bla Haag. Hasg vänder alltså en positiv start för Sverige till att jaga.

2013 Tappar 3 sekunder men enda stafettloppet där hon håller jämnt och gör en sträcka enligt plan.

2014 ( OS) Tappar 26 sekunder på 3:e sträckan mot konkurrenter som Niskanen och Nystad. Tappar även mot norskan Jacobsen med 6 sekunder. Kalla får ännu en gång rädda upp ett prekärt läge efter Haag.

2017 Haag tappar den så viktiga ryggen på Falla och hör att Kalla ännu en gång hamnar i ett prekärt läge. Hon skall åka upp 8 sekunder på Weng..vilket gör att hon bli stum mot slutet. Denna gången kunde inte Kalla rädda upp för Haag. Guldet är kört efter 2 sträckor.

Förstår inte att ledningen sätter in någon som vid 4 ggr av 5 inte kan hålla den plan som man gjort upp,,utan faller igenom gång på gång. Det har funnits alternativ under dessa 9 år som detta pågått. Så det är inte det dom är problemet.
2018-01-22, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Förstår inte att Anna Haag kunnat bli uttagen till damstafetter sedan VM 2009. Hon har inte klarat planen 4 av 5 stafettloppet.

2009: Tappade hon 32 sekunder på bästa tid. Som var tyska Gössner. Tyskland kom 2:a efter ett monsterlopp av Kalla på sista sträckan. Tappar 27 sekunder på okända polskan Jaskowiec. Tappar 8 sekunder på Steira och 1 sekund på okända fransyskan Hugue.

2011 Ida hade gjort en kanonsträcka på första. Växlar 9 sekunder för Norge. Anna Haag kör andra. Tappar 31 sekunder mot Kowalzyk. Tappar 18 sekunder mot Johaug. Kalla får återställa allt på sista efter tappet av bla Haag. Hasg vänder alltså en positiv start för Sverige till att jaga.

2013 Tappar 3 sekunder men enda stafettloppet där hon håller jämnt och gör en sträcka enligt plan.

2014 ( OS) Tappar 26 sekunder på 3:e sträckan mot konkurrenter som Niskanen och Nystad. Tappar även mot norskan Jacobsen med 6 sekunder. Kalla får ännu en gång rädda upp ett prekärt läge efter Haag.

2017 Haag tappar den så viktiga ryggen på Falla och hör att Kalla ännu en gång hamnar i ett prekärt läge. Hon skall åka upp 8 sekunder på Weng..vilket gör att hon bli stum mot slutet. Denna gången kunde inte Kalla rädda upp för Haag. Guldet är kört efter 2 sträckor.

Förstår inte att ledningen sätter in någon som vid 4 ggr av 5 inte kan hålla den plan som man gjort upp,,utan faller igenom gång på gång. Det har funnits alternativ under dessa 9 år som detta pågått. Så det är inte det dom är problemet.

Haag är tyvärr en stor risk men frågan är vem som är bättre?
Dyvik/Ida/Falk är nog dom jag skulle välja bland, jag tycker form ska avgöra vem som ska få köra.
Senast redigerad av it98hahe 2018-01-22 kl. 12:31.
2018-01-22, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av it98hahe
Dyvik/Ida/Falk är nog dom jag skulle vilja bland, jag tycker form ska avgöra vem som ska få köra.

I år blir det Ida, Kalla, Ebba och Stina. Jag tänker mer hur de tänkt innan. Hon har fallerat 4 av 5 ggr på damstafetten trots att det funnits alternativ.

Nu har vi som tur är en Ida i OS- form och en Ebba som håller på att slå igenom på riktigt.
2018-01-22, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av it98hahe
Dyvik/Ida/Falk är nog dom jag skulle vilja bland, jag tycker form ska avgöra vem som ska få köra.

Anna Dyvik är intressant men för orutinerad.. Tänker på Magdalena Pajala när hon körde i OS 2010. Orutinerad i dessa sammanhang gick det inte alls bra.
2018-01-22, 12:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Norges lag till Seefeld:

Herrar

Sprint fristil
Even Northug
Finn Hågen Krogh
Martin Johnsrud Sundby
Sondre Turvoll Fossli
Eirik Brandsdal
Emil Iversen
Johannes Høsflot Klæbo
Sindre Bjørnestad Skar

15 km fristil masstart
Emil Iversen
Simen Hegstad Krüger
Martin Johnsrud Sundby
Hans Christer Holund
Finn Hågen Krogh
Didrik Tønseth
Johannes Høsflot Klæbo
Sindre Bjørnestad Skar

Damer

Sprint fristil
Maiken Caspersen Falla
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Mari Eide
Kathrine Rolsted Harsem
Heidi Weng
Silje Øyre Slind
Tiril Udnes Weng

10 km fristil masstart
Marit Bjørgen
Ingvild Flugstad Østberg
Ragnhild Haga
Maiken Caspersen Falla
Heidi Weng
2018-01-22, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Norges lag till Seefeld:

10 km fristil masstart
Marit Bjørgen
Ingvild Flugstad Østberg
Ragnhild Haga
Maiken Caspersen Falla
Heidi Weng

Är det för att testa distansformen inför eventuellt stafettlag?
I Norska mästerskapen i 10km fristil utklassade Björgen/Asrid Jacobsen dom övriga endast R. Haga inom 60sek om jag mins rätt.

Norskt stafettlag i nuläget är nog ändå såhär:
1. Östberg
2. Weng
3. Astrid (reserv Haga)
4. Björgen

Lite synd Björgen tycks hittat tillbaka formen i Fristil som var ganska dålig i början av året
Senast redigerad av it98hahe 2018-01-22 kl. 13:03.
2018-01-22, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
I år blir det Ida, Kalla, Ebba och Stina. Jag tänker mer hur de tänkt innan. Hon har fallerat 4 av 5 ggr på damstafetten trots att det funnits alternativ.

Nu har vi som tur är en Ida i OS- form och en Ebba som håller på att slå igenom på riktigt.

vilka alternativ då? 2009 då var hon ändå helt given Britta och Lina gjorde heller inga lysande sträckor så var knappat bara Haags fel att vi var så långt efter Norge och Finland faktum är att de var hon av dom 3 första tjejerna som tappa minst på Norge... var ju knappast så att man heller räknat med någon topp form för henne heller på stafetten efter att varit sjuk just innan och missat början på VM.. Anna O hade varit ett alternativ med då hade de inte varit på bekostnad av Haag

2011 ja då var hon helt given solklart sett till hela säsongen... Lindborg men de var inte nära

2013 given då slog dom som utmanade om platserna så inget snack då heller.. Bleckur väl men inte nära sett till hur Bleckur åkte i VM

2014 tveksam uttagning

2017 rätt klart sett till säsongen och VM loppen. Ida och Falk hade chansen att utmana men tog den inte..
2018-01-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
2017 rätt klart sett till säsongen och VM loppen. Ida och Falk hade chansen att utmana men tog den inte..

Vet inte om jag håller med. Ida och Falk var i sprintfinal och sedan var det inte gigantiska avstånd i intervallen upp till Haag. Barnbanan som man körde klassiskt på i stafetten passade sprinters(med något mått av uthållighet) medan 10km intervall var både två och tre gånger tuffare. Den uttagningen hade nog kunnat gå både åt det ena och andra hållet.

Nu ska vi inte låtsas som att Haag gjorde historiens blunder på den sträckan. Norge gjorde en taktiskt fullträff med Falla där och vi vet inte om Ida hade hållit rygg heller, det är inte så att Ida särskilt ofta orkar gå med Falla i en sprint för egen del. Ryggtappet blev med facit hursomhelst avgörande.

Blir viktigt att känna av formen rätt på OS. Jag tror inte att man kommer fega i uttagningen iaf, utan gå för det man tror har bäst chans på guld.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in