2018-01-22, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Har läst en hel del i den här tråden men långt ifrån allt...Och man får ju en känsla av att det är något som verkligen inte stämmer när två barn i samma familj påstås ha ME/Kroniskt trötthetssyndrom. För så vitt jag vet är det inte ärftligt betingat...Vad är oddsen egentligen? Och det är just där man börjar fundera...Är det ingen mer som tänkt tanken ifall det kan finnas Münchhausen by proxy inblandat i den här röran? Tänker om modern (vilket det ju oftast är) försökt göra sina barn sjuka/få dem att framstå som det? Ett barn med ME okej...men två...Det låter bara inte troligt någonstans...

Fast ja ibland så går oddsen emot en.
Är det bekräftat i media nu att de var ME tanke på att dom prata om det nyss i TV4?
Citera
2018-01-22, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Har läst en hel del i den här tråden men långt ifrån allt...Och man får ju en känsla av att det är något som verkligen inte stämmer när två barn i samma familj påstås ha ME/Kroniskt trötthetssyndrom. För så vitt jag vet är det inte ärftligt betingat...Vad är oddsen egentligen? Och det är just där man börjar fundera...Är det ingen mer som tänkt tanken ifall det kan finnas Münchhausen by proxy inblandat i den här röran? Tänker om modern (vilket det ju oftast är) försökt göra sina barn sjuka/få dem att framstå som det? Ett barn med ME okej...men två...Det låter bara inte troligt någonstans...

Om du hade läst tråden så hade du sett båda diskussionerna. Det är nog ingen som vill ta det ett varv till för det blir hopplöst traggligt om man måste det varje gång det kommer in nån ny. Samma med alla som hoppar in och vil ha en sammanfattning. Det går inte att göra en, tråden är för lång med alldeles för lite fakta. Det som finns kan man lika gärna läsa i tidningarna. Det är bättre att du backar tillbaka eller söker i tråden. Det finns en funktion för det.
Citera
2018-01-22, 07:37
Medlem
Denrosaelefantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Kanske är det så att dagens lärare mfl. har för mycket att göra som det är? Kanske håller de på att drunkna i all formativ bedömning, dokumentation, elever med sociala problem, elever med hög frånvaro ( vilken lärarna ska försöka komma tillrätta med ) osv osv. Man håller kanske på att duka under av den höga arbetsbördan? Varför är det brist på lärare? Varför vill ingen jobba som lärare i dag? Lite OT, sorry.
Väl talat! Många ser inte det orimliga i att påstå att lärare ska täcka upp på alla fronter. Storlekarna gör en klass är ca 30 elever där en lärare har mentorsansvar för ca femton stycken. Plus att de undervisar flera andra cirka 100 st.
Citera
2018-01-22, 07:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shakopee
Att ta en cocktail av något slag är ett skönt men osäkert sätt att dö på. Föräldrarna la sig inte i varandras armar som någon Romeo och Julia för att det är på tok för osäkert att båda dog. Tänk ifall mamman vaknade upp och alla var döda utom hon? Nej, pappan tog helt enkelt på sig ansvaret för att se till att mamman och döttrarna dog på ett smärtfritt sätt, sen gick han själv gick en helt säker död till mötes genom att hänga sig. Han tog helt enkelt på sig den klassiska mansrollen och lämnade skeppet sist. Betydligt rimligare än din teori.

Detta vågar även jag skriva under på.
Citera
2018-01-22, 07:50
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Problemet är nog att de inte kan då att gå till skolan varje dag. träffa jämnåriga och andra sociala sammanhang tar mycket kraft när man är kronisk trött och deprimerad.

Vi får tex hämta vår tös flera gånger i veckan i skolan när hon inte orkar pga sin ångest och desperation (hon har haft det sen 12 års ålder) . Nu tillhör vår tös en annan kommun och vi har tagit upp hemskola men de vägrar och det har slutat med att hon gick kanske 2 veckor sammanlagt förra terminen. Men skolan iallafall Bjerehov lyssnar på eleverna och föräldrar och försöker anpassa skolan så det fungerar. Min son gick ut där med godkända betyg och gick 1-2 dagar i skolan. Medan den andra skolan (som dottern har gått på) bara anmälde och gjorde orosanmälan stup i kvarten. Det var fel på oss tyckte de. Det hela sluta med att vi fick diagnos Asbergers. och det var bjärehovskolan som fixa så vi fick utredningen.

Så det är faktiskt så att träffa jämnåriga och vara social är inte alltid bra.

Ni vet ju inte vad för fel det var på flickorna mer än att de hade en kronisk trötthet. Och en 14 åring kan visst ha självmordstankar.
Klart en 14åring kan ha tankar på självmord. Men då brukar väl inte föräldrarna döda barnet?
Citera
2018-01-22, 07:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag tror människan fungerar så att när någon gör något uppseendeväckande/skeende vill man se personen/händelsen. Det kan röra sig om en idol, jordskred, flygkapare, vulkanutbrott, skogsmulle, våldtäktsman..
Man bildar sig en uppfattning om saker via text, ljud och bilder. Slutsatsen är dock relativ.

På Oskar finns ett otal bilder, två på Agnes (som har namnsdag idag), men inga på Hanna och Moa och då börjar det spreta. Man får ingen klar bild och mystiken tätnar..

Hear hear..... och därför börjar många spekulationer.
Du har så rätt.
Citera
2018-01-22, 07:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det var som fan. Ha ha! Jag jobbade där för många år sen
Ok, då så. Då är det något som är verifierat alltså.

Coolt, 1:a hands info.
Det är väll nästan den första vi har.
Allt annat har väll gått via nån....
Citera
2018-01-22, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Just det.
Du har bidragit med suverän information.
Du är också den enda som troligen sitter på ett foto på Hanna.
Riktigt bra.!!!
Så vi får absolut inte glömma MorT2
Tack !

Nope, finns nån mer som också har bild. Har sett den.
Citera
2018-01-22, 08:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FrozieMandozie
Nope, finns nån mer som också har bild. Har sett den.

Kan du hitta den igen och länka, TACK
Citera
2018-01-22, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Kanske är det så att dagens lärare mfl. har för mycket att göra som det är? Kanske håller de på att drunkna i all formativ bedömning, dokumentation, elever med sociala problem, elever med hög frånvaro ( vilken lärarna ska försöka komma tillrätta med ) osv osv. Man håller kanske på att duka under av den höga arbetsbördan? Varför är det brist på lärare? Varför vill ingen jobba som lärare i dag? Lite OT, sorry.

Sorry? Jag gillar verkligen att diskutera och ännu bättre är ju när folk har olika syn och sett att se och uppfatta saker.
Absolut alla har för mycket att göra på sina arbeten och tyvärr blir kvalitén på själva jobbet väldigt dålig, detta är ett helt annat stort ämne att diskutera då jag tror att denna stressen vi alla upplever mer eller mindre kommer kosta oss väldigt mycket i framtiden då fler och fler insjuknar i utbrändhet detta också för att leva upp till alla orimliga krav som ställs på oss i samhället vi ska göra si och så och måste ha det och det för att "må bra" utåtsett.
Jag och min sambo känner oss t ex inte igen oss i våra barns kompisars föräldrar visserligen är dom mellan 40-50 åroch det märks så tydligt att ytan och vad andra ska tro om dem är väldigt viktigt.....dom är livrädda för att sticka ut och göra något som är lite mot strömmen.
Just det sistnämnda är något jag kan tänka mig hänt mamman och pappan då de är i den generationen som tillhör de som vill att allt ska vara perfekt men eftersom man inte kunnat skryta om sina barns framgång i skola osv så har ju det korthuset klappat ihop kort efter kort........hoppas jag har fel och attdet snart kommer fram en sanning som kan få oss att förstå och bearbeta detta fruktansvärda dåd.
Hade det varit lite jävla stake i pappan så hade han tagit livet av sig själv utan att tvinga någon annan in i döden alternativt mamma men statistiken talar ju emot att mamman skulle vara drivande i ett sådan initiativ?
Citera
2018-01-22, 08:08
Medlem
Tror ni polisen kommer släppa ny info?
Citera
2018-01-22, 08:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Barnen hade enligt läkarintyg behov av hemundervisning pga medicinska orsaker. Utan ett intyg hade skolan inte kunnat bevilja detta med mindre än att man brutit mot Skollagen. Det tror jag inte att man gjort.

Finns det orosanmälan? NEJ.

Att familjen var i djup kris pga barnens sjukdom betvivlar jag inte, men det utgör inget underlag för att göra en orosanmälan. Skolan hade full insyn i hemmet, kännedom om barnens diagnos, stöttade familjen/barnen och god samt tät kontakt med både föräldrar och barn.

Att dom nu i Efterhanden med en utplånad familj ställer sig frågan. Kunde vi gjort mer? Är både mänskligt och naturligt.

Väldigt bra skrivit. Det jag nu kommer att skriva har inget med ditt inlägg att göra. Först vill jag bara säga att alla är bestörta och berörda över det som hänt. Jag själv utan att ens tidigare känt till familjen mår dåligt av händelsen. Jag vet inte vilken sjukdom det handlade om utan utgår från trötthetssyndrom.

Men jag hoppas att ur denna oerhört tragiska händelse kanske kanske något gott kan komma. Ingen vare sig i Sverige utan även andra länder känner till denna händelse. Förhoppningsvis kommer skola, medmänniskor, läkare och övrig sjukvårdspersonal öka sin förståelse och lära sig mer om denna sjukdom. Forskare kommer att börja forska mer på detta område, mer anslag från staten till forskningen. Många av oss kanske själva vill skänka pengar till forskning om trötthetssyndrom precis som vi gör till t ex cancerforskning. Oavsett en ökad förståelse för sjukdomar som inte alltid är lätta att diagnosticera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in