2018-01-22, 01:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShallowInfidel
Helt inkorrekt.
När det gäller de äldre åldersgrupperna är kvinnor vida överrepresenterade vad gäller singelstatus.
Kolla upp statistiken själv får du se.
Det stämmer --- för kvinnor över sjuttio ... eller mer exakt stämde - eftersom kvinnor tidigare var i majoritet och nu är i minoritet i Sverige ...

Men upp till sjuttio -- nej...

Och singelstatus berättar om boende, inte om partnerstatus,
Citera
2018-01-22, 01:29
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det stämmer --- för kvinnor över sjuttio ... eller mer exakt stämde - eftersom kvinnor tidigare var i majoritet och nu är i minoritet i Sverige ...

För att vara korrekt med siffrorna så gäller det att kvinnor börjar dominera singelhushållen när de är strax under 60 gentemot män. Låt oss inte avrunda ner 10 år med siffrorna, kan inte se någon mening med sådan avrundning.

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Atta-av-tio-delar-hushall-med-nagon/

I vilket fall så säger sådan statistik mycket lite om "känslan av ensamhet" som är det viktiga i tråden, inte ensamhet i sig.

Att den dominerar stort bland unga kvinnor, tillsammans med den enorma epidemin av psykisk ohälsa inom den gruppen tycker jag är en enorm fråga för feminismen att svara på (och den har hundra olika förklaringar), till och med några av sveriges feministiska journalister - en utav de mer intelligenta, måste medges - erkänner problematiken:

http://www.tidningenkarriar.se/Arkivet/2010/3/Det-nya-kvinnliga-problemet-utan-namn/

[quote]
Citat:
Ok, så enligt din definition är jag alltså vare sig feminist eller svensk ...

Kul.

När började feminister vilja diskutera individer istället för strukturer?
Senast redigerad av Naknekejsaren 2018-01-22 kl. 01:37.
Citera
2018-01-22, 01:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
För att vara korrekt med siffrorna så gäller det att kvinnor börjar dominera singelhushållen när de är strax under 60 gentemot män. Låt oss inte avrunda ner 10 år med siffrorna, kan inte se någon mening med sådan avrundning.

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Atta-av-tio-delar-hushall-med-nagon/

I vilket fall så säger sådan statistik mycket lite om "känslan av ensamhet" som är det viktiga i tråden, inte ensamhet i sig.

Att den dominerar stort bland unga kvinnor, tillsammans med den enorma epidemin av psykisk ohälsa inom den gruppen tycker jag är en enorm fråga för feminismen att svara på (och den har hundra olika förklaringar), till och med några av sveriges feministiska journalister - en utav de mer intelligenta, måste medges - erkänner problematiken:

http://www.tidningenkarriar.se/Arkivet/2010/3/Det-nya-kvinnliga-problemet-utan-namn/
Det fetade, antalet singelhushåll säger ingenting om ensamhet/känslan av ... Skulle min dö eller lämna mig nu så inte tusan skulle jag skaffa en ny att bo med ... Däremot är det skilt från att jag skulle vara ensam...

Dominerar verkligen ovald ensamhet bland unga kvinnor?

I så fall kan vi ju droppa alla diskussioner om unga arga ensamma män
Citera
2018-01-22, 01:39
Avslutad
Citat:

Och singelstatus berättar om boende, inte om partnerstatus,

Du får gärna plocka fram källor som styrker ditt påstående.

Jag går efter detta.
http://www.scb.se/Grupp/valfard/BE0801_2007K02_TI_07_A05ST0702.pdf

Baseras på kvinnor och män 65+
Gifta/sammanboende Män 69% Kvinnor 38%

Visst lever kvinnor längre än män, men skillnaden i livslängd är knappast tillräckligt stor för att motivera den gigantiska skillnaden i sammanboenden/giftermål i dessa åldrar.

Det motiveras snarare med att många män gifter sig med yngre kvinnor(står till och med så i studien), så att kvinnor skulle ha lättare för att hitta partnerskap än män på ålderns höst förefaller sig högst tvivelsamt. Kan även tillägga att kvinnor är fler än män i dessa åldersgrupper vilket stödjer påståendet.
Citera
2018-01-22, 01:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du får gärna plocka fram källor som styrker ditt påstående.

Jag går efter detta.
http://www.scb.se/Grupp/valfard/BE0801_2007K02_TI_07_A05ST0702.pdf

Baseras på kvinnor och män 65+
Gifta/sammanboende Män 69% Kvinnor 38%

Visst lever kvinnor längre än män, men skillnaden i livslängd är knappast tillräckligt stor för att motivera den gigantiska skillnaden i sammanboenden/giftermål i dessa åldrar.

Det motiveras snarare med att många män gifter sig med yngre kvinnor(står till och med så i studien), så att kvinnor skulle ha lättare för att hitta partnerskap än män på ålderns höst förefaller sig högst tvivelsamt. Kan även tillägga att kvinnor är fler än män i dessa åldersgrupper vilket stödjer påståendet.

De fl esta kvinnor bor ensamma i slutet av livet.

Alltså efter 80 --- inte mellan 40 och 70 ...

Ja, kvinnor lever längre än män och har tidigare varit i majoritet .. så det förklarar väl sig själv
Citera
2018-01-22, 01:44
Avslutad
Citat:

De fl esta kvinnor bor ensamma i slutet av livet.

Alltså efter 80 --- inte mellan 40 och 70 ...

Ja, kvinnor lever längre än män och har tidigare varit i majoritet .. så det förklarar väl sig själv

Det står bokstavligt talat att studien avser 65+.

Ugh, orka med dig.
Citera
2018-01-22, 01:44
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Det fetade, antalet singelhushåll säger ingenting om ensamhet/känslan av ... Skulle min dö eller lämna mig nu så inte tusan skulle jag skaffa en ny att bo med ... Däremot är det skilt från att jag skulle vara ensam...

Dominerar verkligen ovald ensamhet bland unga kvinnor?

I så fall kan vi ju droppa alla diskussioner om unga arga ensamma män

Det fetade var en korrigering av inkorrekt fakta som du utgav, känslan av ensamhet har jag redan talar om i tråden och länkat till flera källor:

Citat:
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Singelforaldrar-kanner-sig-ofta-ensamma/

Det var 16 procent av kvinnorna och 11 procent av männen som svarade ja på frågan i undersökningen. Skillnaden mellan könen är särskilt stor bland de yngsta och äldsta. I ålders*gruppen 16–19 år upplever 18 procent av kvinnorna och 9 procent av männen en känsla av ensamhet.

Citat:

https://www.sydsvenskan.se/2009-09-14/kanslan-av-ensamhet-storst-bland-unga

Citat:
Att kvinnor känner sig aningen mer ensamma än män, visar både den gamla och nya studien.
– Kvinnor i åldrarna 20 till 29 år utmärker sig på flera sätt. Dels för att de oftare känner ensamhet, dels för att deras ensamhet är starkare, mer fylld av olika slags känslor jämfört med framför allt de äldre männen.

– Nedvärderingsfaktorn är skyhög bland kvinnor mellan 20 och 49 år, medan å andra sidan männen, från 50 år och uppåt, har väldigt lite av det här. Något annat som många kvinnor i den första halvan av livet har mycket av är något vi kallar självömkan.

Jag droppar mer än gärna diskussion som försöker göra män till offer, sådant får de mer gnälliga antifeministerna hålla på med. Jag tror ju på gamla hederliga svenska manliga ideal som "ensam är stark" och att man ska "tåla lite skit". Offerkappan, fylld med självömkan, får ni behålla (men helst kastar ni också av den), har ju inte gjort er något väl.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2018-01-22 kl. 01:58.
Citera
2018-01-22, 01:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det står bokstavligt talat att studien avser 65+.

Ugh, orka med dig.
Det står verkligen inte att siffrorna börjar gälla för att någon fyllt 65 ...
Citera
2018-01-22, 01:52
Avslutad
Citat:
Det står verkligen inte att siffrorna börjar gälla för att någon fyllt 65 ...

Det är ju precis exakt det som står.

Kvinnor och män, 65 år och äldre, efter civilstånd och hushållsinkomst: <- Exakt såhär står det.
Gifta/sammanboende
Män 69%
Kvinnor 38%

Studien är bokstavligt talat 2 sidor... försökte du ens?
Citera
2018-01-22, 01:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är ju precis exakt det som står.

Kvinnor och män, 65 år och äldre, efter civilstånd och hushållsinkomst:
Gifta/sammanboende
Män 69%
Kvinnor 38%

Studien är bokstavligt talat 2 sidor... försökte du ens?
Nej, det står att det ser ut så inom det ganska stora ålderspannet, inte att den statistiken är/blir sann på 65 års dagen ...

Fundera nu så här .. om det lever 10 män som fyllt 80 och 50 kvinnor som fyllt 80 ... Vilken grupp är då störst till antalet och vilken grupp lever vidare utan att ta in en boende på eget val???

Och återigen -- att ha en partner innebär fortfarande singelhushåll så länge den ena inte flyttar in hos den andra och de blir sambos..

Edit:
Att män är mer beroende av andra i hushållet --- det vet vi ...
Citera
2018-01-22, 02:01
Avslutad
Citat:
Nej, det står att det ser ut så inom det ganska stora ålderspannet, inte att den statistiken är/blir sann på 65 års dagen ...

Fundera nu så här .. om det lever 10 män som fyllt 80 och 50 kvinnor som fyllt 80 ... Vilken grupp är då störst till antalet och vilken grupp lever vidare utan att ta in en boende på eget val???

Och återigen -- att ha en partner innebär fortfarande singelhushåll så länge den ena inte flyttar in hos den andra och de blir sambos..

Visst stämmer statistiken dagen man fyller 65 om man utgår från kriterierna som ingår i studien förutsatt att informationen fortfarande är aktuell. Förändrar man dock kriterierna blir självklart utfallet anorlunda. Har du svårt för det här?

Det komiska är att jag inte har påstått att statistiken skulle stämma för 65åringar (och 65 åringar enbart), kriterierna gäller just 65+ (NOTERA PLUSSET).
Alltså hittar du på och tillskriver mig argument. *applåderar*
Detta har man verkligen aldrig stött på förrut och aldrig från feminister...
Ni kan verkligen inte låta bli va?

Jag tänker inte ödsla en sekund på att älta dina tankevurpor som för övrigt baserar sig på helt skeva fantasisiffror och då du inte har presenterat en enda motkälla eller beläggande motargument utgår jag från att du bara trollar och ignorerar dig härifrån.

Ha en trevlig kväll.
Senast redigerad av ShallowInfidel 2018-01-22 kl. 02:23.
Citera
2018-01-22, 02:03
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Edit:
Att män är mer beroende av andra i hushållet --- det vet vi ...

Men herregud, du får ju ta och länka då till siffror på att fler kvinnor på 65 har partners än män.

Jag har länkat till att de både känner sig mer ensamma och att de oftare bor ensamma, tror inte att jag kan hitta statistik på precis allt (dvs; antalet specifika procent särbos, sambos, gifta vid 65 års ålder), men någon gång får du ta och bidra till att stärka dina egna teorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in