2018-01-21, 23:36
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Jag har tagit del av allt du skrivit och undrar vad du tror - kan de ha fortsatt leva utifrån dogmerna utan att varit aktiva medlemmar i Malmö - Lund?

Kan de ha llit kvar kontakt med kyrkan i ex Gbg, eller varit knutna till något utomlands som ingen visste om.?

Köpenhamn är den största närmsta kyrkan. Fast de har högre krav än kyrkan i Arlöv har.
Citera
2018-01-21, 23:37
Medlem
Symptms avatar
Kan man läsa brevet någonstans?
Citera
2018-01-21, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Nej de flesta vet inget här, men uppgifter om scientologerna är för mig lika sannolikt som att barnen skulle ha ME. Det finns ingenting vanligt med detta fall.
Nä precis. Ingen vet nåt här. Och det ska du va jädrigt glad för. Finns ingenting vanligt med ditt fall heller.
Väldigt ot nu. Men Scientologerna anser jag enbart som sensationshysteri. Presentera FAKTA om ni ska komma med påståenden. Inga jädra "sannolikt" eller "jag har hört".
Citera
2018-01-21, 23:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej, det som fanns är uttaget av journalister vilket är skolans handlingar där är det sekretessbelagt när det gäller sjukdomar.
Det är sekretess när det gäller sjukdomar även om man varit i domstol vilket är mindre troligt i sammanhanget. Det är liksom integritet och sjukdomar med journaler och diagnoser är inget som anses vara allmän handling.

Det handlar heller inte om hemskolning, utan om stödundervisning från skolan.

Hemskolning i situationer när man inte är på jorden-runt-segling betyder vanligen "Vi tror inte vanliga skolan är bra för våra barn och vill lära ut det vi tror på istället". Det senare får man sällan rätt till.
Citera
2018-01-21, 23:39
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det handlar heller inte om hemskolning, utan om stödundervisning från skolan.

Hemskolning i situationer när man inte är på jorden-runt-segling betyder vanligen "Vi tror inte vanliga skolan är bra för våra barn och vill lära ut det vi tror på istället". Det senare får man sällan rätt till.

Jag vet inte varför du svarar mig, men jag kallar det anpassad studiegång.
Citera
2018-01-21, 23:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jag vet inte varför du svarar mig, men jag kallar det anpassad studiegång.

Därför att den du besvarar har missuppfattat begreppen.
Citera
2018-01-21, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Scio har inget emot vanliga skolor vanligtvis. Min erfarenhet är att man ställer rätt höga krav på barn inom kyrkan, men att ha vänner och en "grupptillhörighet" (helst scio) anses viktigt. Det är inte typiskt scio att isolera sina barn hemma.

Jag vet inget om någon i familjen ansågs vara sp, men det behöver inte alls vara så krångligt. Som jag skrev så kan inte obotligt sjuka fortsätta den vanliga vägen med sina kurser/processer inom scio, då det inte är bara en tro för dem, utan en hel livsstil, så kan nog livet kännas väldigt sorgligt och meningslöst då.

Samtidigt bör de ha länge trott att processer inom scio kan bota barnen och även cancer.

Scio är mer benägna att fatta stora beslut och att sätta känslor åt sidan, enligt min erfarenhet. OM de var scientologer, vilket jag inte vet, så kan de ha tänkt att de här kropparna är sjuka och att de lämnar kropparna och skaffar sig nya kroppar istället.

Detta är dock absolut inget typiskt för scientologer att göra, och något kyrkan hade varit emot med största sannolikhet.

Angående vänner; scio umgås mest med scio privat, och scio snackar inte.

Tack för ett mycket bra och informativt svar. De har ju flyttat ned efter 2011 så om du inte varit aktiv under de senaste åren så har ni kanske inte stött på varandra.
Citera
2018-01-21, 23:44
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Därför att den du besvarar har missuppfattat begreppen.

Ok, då är jag med.
Citera
2018-01-21, 23:46
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att barnen fick hemundervisning ÖKADE kontakten med omvärlden samt den intellektuella stimulansen som båda bidrog till deras livskvalitet.

Alltså helt tvärtom mot vad du påstår. Lärarna som hade kontinuerlig och nära kontakt med barnen samt var där nästan varje dag tyckte det fungerade bra. Dom borde vara dom som hade mest insyn. Eller?

Skolans samarbete med föräldrarna fungerade mkt bra.

Varför skulle då en orosanmälan göras?

Normalt sett sitter inte barn inom husets fyra väggar och jublar när en lärare från omvärlden kommer på besök. Bland det viktigaste i dessa åldrar är kompisarna, tillhörigheten med dem.
Du får fråga rektorn om orosanmälan som visste att familjen var i kris.
Citera
2018-01-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
Man ska inte säga "bara" trötthetssyndrom men jag gissar att det var nått betydligt allvarligare än så. Jag säger Spielmeyer-Vogts sjukdom. Googla.
Nja tycker du det? Jag har läst om sjukdomen och tycker inte det verkar passa in på den beskrivning av syskonen som framkommit. Stor trötthet står det inget alls om i symtom och att de skulle haft kognitiva svårigheter som är symtom verkar ju inte varit deras problem. Men jag vet inte....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denstorakritikern
Jo det har du rätt i men får du -0 grader inomhus så är det rätt illa isolerat så risken att något skulle frysa i sönder är tämligen liten för det är inget oisolerat skjul vi pratar om.

Alla vi som bor norr om Skåne vet att risken är stor om vi inte har grundvärmen på.
Citera
Medlem
De kanske helt enkelt ville hoppa av från Scientologikyrkan och efter att brutits ner genom diverse kurser mm så de blivit sjuka både till själ och kropp valt denna vägen att slippa ifrån alltihop.
Scientologerna släpper ju inte några medlemmar självmant - det är inte bara att säga nu vill jag gå ur kyrkan. De skulle bli jagade natt och dag och detta visste de förstås om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in