Citat:
Ursprungligen postat av
lodi
Drabbar ME också barn? Och flera personer (2 st.) i samma familj dessutom... det måste vara extremt ovanligt, om det ens förekommer. Vilket gör att man blir tveksam i detta fall.
Ja, det är extremt ovanligt. Antingen måste de ha haft en väldigt ovanlig genetisk sjukdom, som givet att det är autosomalt recessivt och båda föräldrarna var bärare skulle ha en på sexton att båda barnen blev sjuka (det är ganska låg sannolikhet, men inte så att det inte förekommer givet hur många barn och hur många genetiska sjukdomar som faktiskt finns). Vidare så är det möjligt att även anlagsbärare i många autosomalt recessiva sjukdomar också utvecklar symptom, men i svagare grad än homozygoter.
ME är mig veterligen dock inte starkt genetisk betingad, så sannolikheten att båda barnen skulle utveckla ME individuellt är obefintlig. Vidare så är ME, även om den är allvarlig, verkligen inte så allvarligt att man får för sig att döda hela sin familj, åtminstone inte om man är någorlunda normalt funtad i huvudet. Givet att det inte var någon ovanlig genetisk sjukdom skulle jag därmed gissa på ett fall av Münchhausen by proxy.
Vad vi också måste ha i åtanke här var det faktum att de hemskolades. I Sverige är det EXTREMT svårt att få tillstånd att hemskola sina barn, det kräver väldigt ovanliga situationer där det anses vara direkt skadligt för barnen att undervisas i skola. Jag har därmed svårt att tro att barnen inte var dokumenterat allvarligt sjuka av sjukvården, ty annars hade det aldrig tillåtits (varpå Soc hade kopplats in och barnen omhändertagits om föräldrarna ändå försökte med hemskolning).