2018-01-20, 23:57
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Inget nytt i fallet. Bara en expert som tycker till.

Nej, men en återblick om sjukdomarna som är oklara i sammanhanget. Det ser ut som inte ens medias krimreportrar har klart för sig vad för sjukdomar det handlat om. Dessutom är expertisen det mest angelägna att lyssna på då såna här mord och självmord sker.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Hade nu föräldrarna varit helt överens om detta borde de också dött på samma sätt, tex genom att båda tog gift eller genom hängning. Det låter märkligt att mannen var tvungen att ”hjälpa” hustrun att dö (Hur man nu kan veta det). Och att först när han försäkrat sig att övriga var döda, tagit sitt eget liv.

Ja, det är inget som är klarlagt då det gäller skiten som framförs här.
Citera
2018-01-20, 23:58
Medlem
Strandslendans avatar
Val av tidpunkt var ändå ganska logisk tycker jag, man har varit ledig och pratat igenom detta, man gjorde det i och med att ledigheten var över. Samtidigt så man varit ledig har man varit hemma och utsatts för familjens tragik och fått tänka mycket på bara detta. Tänk er, barnen kanske inte ens var vakna på julaftonen, där låg julklapparna under granen orörda.

Apropå lilla flickan som också blev sjuk i en ovanlig sjukdom. Med tanke på att sjukdomen är ovanlig och två flickor i samma familj drabbas. Kan hon ha simulerat sjukdomen för att få vara hemma med syster och mamma? Måste ändå vara oroligt för henne att vara i skolan medans mamma och syster är hemma och mår mycket dåligt. Samtidigt bör hon vara expert på sjukdomen då hon observerar sin syster under så lång tid.

Det här sista lär ha reserverat en plats i helvete för mig. Men det var inte alls menat som illa tanke mot henne utan tvärt om en sådan handling hade varit fint av henne för att få vara hemma med de som mådde dåligt. Men visst hade hon sedan sett hur ledsna alla blev över hennes insjuknande hade hon nog blivit frisk igen, så tanken är nog helt vrickad.
Citera
2018-01-20, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Killen i Ulricehamn tog livet av sig efter han topsats och fattade att han skulle åka dit. Han tog inte livet av sig pga brottet. Han upptrådde fullt normalt innan topsningen.
Ja jag vet det. Men kanske var den unge pojkens känsla, skam-och rädsla
att "åka fast för brottet"-
därav den utväg han valde.
Olika motiv och olika känslor. Det var inte min mening att styra iväg till ett annat brott.VIlle påvisa att
Även föräldrarna i Bjärred uppträdde relativt normalt in i det sista-eller hur.
Dock har båda föräldrarna valt att "dra sig undan"-innan de begick morden och självmorden.
Den unge pojken i ULricehamn drog sig också undan-deltog inte i kompis fester osv.
Senast redigerad av moshes 2018-01-21 kl. 00:13.
Citera
2018-01-21, 00:02
Medlem
Realisten73s avatar
Detta må kanske vara långsökt och ett idiotiskt tänk. Men detta är ändå ett öppet forum där vem som helst får skriva vad som helst (inom lagens ramar).

Vem och vad säger att pappan och mamman dödat sina barn? Ett självmordsbrev signerat av dom själva? Vem kan garantera äktheten i det?

Varför kan det inte funnits en 5:e person inblandad? En som tvingat föräldrarna att skriva ett självmordsbrev och sen skriva under med sina signaturer innan de själva blev mördade genom att tvingas dricka gift et.c

Motivet till att ha ihjäl en hel familj och sen få det att se ut som ett självmord skulle ju i detta fallet kunnat vara pengar. Familjen var välbärgad och pengar fanns det med all säkerhet gott om.

Nu är det väl dock så att det är föräldrarna som haft ihjäl sina döttrar och sen tagit sina egna liv av daga, men tanken på att det kan finnas fler inblandade är ett lockande och möjligt scenario.

Hade kåken något övervakningssystem? Har ej följt hela tråden, så det kanske är bevisat och finns på film att det är föräldrarna som mördade sina barn? Finns det något sånt övervakningsband som bevisar det? För om det inte gör det, så borde polisen inte låsa fast sig vid ett endaste scenario, bara för att de hittat ett självmordsbrev som likväl kan vara falskt i det avseende att mördaren tvingat paret att skriva det innan avrättningen.

En tanke som sagt. Man ska aldrig låsa fast sig vid en teori när det finns fler.

/ Realisten
Citera
2018-01-21, 00:03
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tänk tanken att det kanske varit mamman som varit drivande. Vad vet vi? det kan lika gärna vara så.

I ett tidigare skede hade jag en tanke om att mamman kunde vara den pådrivande, och utesluter inte det nu heller. Anledningen till att jag tänkte i de banorna var att det ryktades om att cancern ev. hade kommit tillbaka.

Mitt skulle inlägg skulle egentligen hört ihop med nedanstående inlägg, men jag pysslade lite med annat och sedan hade tiden gått ut för att redigera inlägget.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Senast redigerad av Pajosv 2018-01-21 kl. 00:56.
Citera
2018-01-21, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skogstamejfan
Kan det vara så att bara den äldsta dottern hade en riktig sjukdom (kanske till följd av vaccin, kanske inte) och att den yngsta dottern kopierat hennes sjukdomsbild? Psyket är ju så fruktansvärt komplext. Man har ju hört om friska människor som förr spärrat in på dårhus med sjuka och tillslut själva blivit sjuka..

Kan kanske vara så.
Hon var ju hyfsat frisk, runt mellandagarna.
Jag tror också att äldsta dotter var jättesjuk, och den yngre lite friskard.
Citera
2018-01-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73
Detta må kanske vara långsökt och ett idiotiskt tänk. Men detta är ändå ett öppet forum där vem som helst får skriva vad som helst (inom lagens ramar).

Vem och vad säger att pappan och mamman dödat sina barn? Ett självmordsbrev signerat av dom själva? Vem kan garantera äktheten i det?

Varför kan det inte funnits en 5:e person inblandad? En som tvingat föräldrarna att skriva ett självmordsbrev och sen skriva under med sina signaturer innan de själva blev mördade genom att tvingas dricka gift et.c

Motivet till att ha ihjäl en hel familj och sen få det att se ut som ett självmord skulle ju i detta fallet kunnat vara pengar. Familjen var välbärgad och pengar fanns det med all säkerhet gott om.

Nu är det väl dock så att det är föräldrarna som haft ihjäl sina döttrar och sen tagit sina egna liv av daga, men tanken på att det kan finnas fler inblandade är ett lockande och möjligt scenario.

Hade kåken något övervakningssystem? Har ej följt hela tråden, så det kanske är bevisat och finns på film att det är föräldrarna som mördade sina barn? Finns det något sånt övervakningsband som bevisar det? För om det inte gör det, så borde polisen inte låsa fast sig vid ett endaste scenario, bara för att de hittat ett självmordsbrev som likväl kan vara falskt i det avseende att mördaren tvingat paret att skriva det innan avrättningen.

En tanke som sagt. Man ska aldrig låsa fast sig vid en teori när det finns fler.

/ Realisten
Vem skulle skriva under ett självmordsbrev mot sin vilja om de ändå visste att de skulle bli mördade av utomstående person?
Citera
2018-01-21, 00:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Att det yttrats av både bekanta, skola och media att barnen led av kronisk trötthet/ME. Att en barnläkare ställt den diagnosen är dock osannolikt. Den betraktas ej ärftlig.
Och den formuleringen, kronisk trötthet/ME, pekar just på det missförstånd eller den okunskap som ligger bakom ryktena. D v s att man fått för sig att det är samma sak. Men det är det inte, ME är bara en av de sjukdomar som har kronisk trötthet i symtombilden.
Citera
Medlem
Tisdagsgrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Precis.
Jag har inte delat någon info alls i tråden pga dessa gamar. Dem finns i alla trådar men så här illa har jag aldrig varit med om. Och jag har följt många trådar om stora händelser.

Det som redan delats av dig och några andra är sådant som även jag fått från källor. Dvs att det inte är skitsnack.
Tråkigt för dem som vill veta mer för att förstå handlingen som inträffat när andra saknar på de EQ och IQ och drar ner hela tråden med sig i statestikträsket

Det där är bara koketteri. Som ett litet barn: "Jag har en jättefin sak här men jag tänker inte låta dig titta på dig för du är dum!" Bara för att demonstrera någon sorts betydelse eller makt. Det finns ingen mening överhuvudtaget med att säga som ni gör. Vad gör ni för skillnad? Lyckas ni uppfostra någon? Vill vi som är vuxna bli uppfostrade? Nej.

Och hur illa har folk betett sig här? Knappast sämre än någon annanstans. Att visa vördnad – ge specialbehandling – för någon anonym som säger sig ha mycket information och låta bli att ifrågasätta är inget alternativ. Tagga ner, dela med er eller var tysta. Här hjälps vi åt för att försöka förstå vad som hänt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analkanal
Jag förstår att pappan valde att ta bort sin information från nätet innan det hemska inträffade. Han visste förmodligen att detta, dvs tråd på flashback och spekulationer i övrigt på nätet/ i samhället skulle inträffa, och ville ge så lite som möjligt åt spekulanterna.

Fast håller den spaningen med tanke på att hemsidan ligger kvar? Finns ju en del foton. Jag tror inte det fanns speciellt mycket att dölja, mammans fb-konto finns ju kvar och där finns ingen bild eller så.

Tror varken att mamman eller pappan figurerade speciellt mycket på nätet, eller i diverse sociala mediebrus.
Citera
2018-01-21, 00:09
Medlem
Det finns inget motsvarande fall i Sverige.Får se vad vad psykologer o forskare säger. Jag har inte så stor tillit till flashbacks egenutnämnda experter. Om man säger så.
Citera
2018-01-21, 00:12
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73

/ Realisten

Vad skulle syftet vara med att någon annan, för oss okänd person, skulle tvinga föräldrarna att skriva ett själmordsbrev? Någon kollega som är arg på Oskar H för att han är på väg att bli professor?

Ingenting är omöjligt, men det verkar knappast rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in