2018-01-20, 23:12
  #769
Medlem
GigaSexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Från Postnord betalar du när du hämtar paketet. Det är ofta UPS och EMS som har faktura.

Haha, atg-spelhålan/kisoken som även är utlämningställe saknar nog också lager för alla dessa paket.
Citera
2018-01-20, 23:13
  #770
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Som jag påpekat innan så har hela EU det så, Sverige blir enda landet som tar moms från första kronan.
Nej. Norge är inte med i EU.
Danmark gräns är 80 danska kronor.
https://lifeinaalborg.wordpress.com/2014/09/23/charges-on-packages-sent-to-denmark-from-outside-the-eu-beware/

Jag väntar forfarande på din källa?

Edit: från yle Finland ( 11.09.2017)
"Ersättningen är låg eftersom man fortfarande utgår från att Kina är ett u-land. Till saken hör dessutom att man i EU inte har krävt moms på försändelser vars värde underskrider 22 euro."
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/09/11/nathandeln-fran-kina-blomstrar-men-priset-ar-hogt

Notera att yle:s hypotes inte stämmer in på Danmark
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-20 kl. 23:29.
Citera
2018-01-20, 23:13
  #771
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
När du handlar inom EU är momsen pålagd redan. Som företagare visar man sitt VAT nummer och betalar istället momsen i Sverige. Ingen tull inom EU. Det är en av sakerna som är positivt med EU speciellt för oss med företag. Förr fick man lösa in och tulla godset före vi gick med i EU.
Momsen pålagd redan.. tja den Tyska då, är samma pris på de varor jag köpt vare sig du kommer från Sverige eller något annat Eu land, det som varit grejen med Eu, Dansken och Engländaren har fått samma pris som du, rätta mig om jag har fel för just moms har jag ingen koll på men vist varierar den en del mellan olika Eu-länder.

Inte läst igenom hela tråden men såg något om att om firman sålde under *** så räknades det inte.
Tja, kan vara så för det var inte HM.de jag handlade från direkt, blir det inte konstigt när man klickar in sig på sidan och ser ett pris och sen när man betalar blir det ett helt annat?
Citera
2018-01-20, 23:14
  #772
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GigaSexy
Nej, även om de arbetslösa jobbade gratis så skulle det inte bli billigare att producera dem här. Tyvärr.

Kinas styrka är deras infrastruktur för produktion, inte att Kineser är billiga, och kineser är inte så "billiga" längre heller.

Att vara återförsäljare för skit ifrån Kina är inget som ger eller räddar jobb.

Om Svenssion kan köpa en sladd för 7:- kr från Kina istället för 199:- på Jula så kan även Svenssion lägga 192:- på något annat, kanske äta jobblunchen ute 2 eller 3 gånger. Så pengarna går in i Ekonomin på andra sätt.

Kocken producerar mat, och vad som är bra för ekonomin är produktion, inte konsumtion.

Tjejen I kassan på Jula producerar inget.
Killen på Julas lager som plockar i pallarna med Kinaskit producerar inget.
Mannen som gör affärer med kineserna och köper in skiten producerar inget.

Att beställa billigt från Kina är bättre för ekonomin än att köpa samma sak tiotals gånger dyrare i en svensk butik.


edit:

Bonden producerar Mat, Kocken förädlar mat, bra för ekonomin, Lägger in detta så inte dumsossarna som säger vad de hör på SVT och läser i Tidningen inte ska börja märka ord, att kocken förädlar istället för att producera etc.

Så är det. Infrastrukturen som finns i Pärlflodsdeltat med städer som Guangzhou, Dongguan och Shenzhen finns ingen annanstans. Vi får räkna med att mycket elektronik kommer att tillverkas där.

Sossarna vill försöka rädda ekonomin genom att behålla okvalificerade säljjobb.
Citera
2018-01-20, 23:14
  #773
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GigaSexy
Haha, atg-spelhålan/kisoken som även är utlämningställe saknar nog också lager för alla dessa paket.
Antagligen ja. Men då det kommer minska med småpaketen kanske det går på ett ut.
Citera
2018-01-20, 23:14
  #774
Medlem
mina3grabbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Ja man får ju ta och beställa större ordrar som förmodligen ändå deklareras som 20 dollar även om det är värt 200 dollar. Ska PN öppna varenda paket?

Beställningar från ställen som aliexpress kommer ju inte funka men det finns ju kinesiska webshoppar som har ett samlat utbud av olika produkter istället för att vara en uppsjö av enskilda handlare med en typ av produkt vardera.

Exempel: Gearbest, Fasttech

Fasttech skickar från Nederländerna om man vill. Då är det inte ett Kinapaket längre
Citera
2018-01-20, 23:16
  #775
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Nej. Norge är inte med i EU.
Danmark gräns är 80 danska kronor.

Jag väntar forfarande på din källa?

tar Danmark moms från första kronan?? nej du säger själv att det är från 80 dkk.
Du kan googla runt själv om du nu är så intresserad av källor.
Citera
2018-01-20, 23:17
  #776
Medlem
StormaktRods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Helt rätt, varför ska dessa varor vara momsfria samt kringå elektronikskatt?

De gjorde de inte förr när både posten och tullen fungerade någotsånär normalt. Man lade dock ingen moms på gods med ett värde understigande 22€ eller ca 225kr.

Mitt tips är:
1. Döda PostNord och ge danskjävlarna fingret.
2. Gör om, gör rätt.
Citera
2018-01-20, 23:18
  #777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Momsen pålagd redan.. tja den Tyska då, är samma pris på de varor jag köpt vare sig du kommer från Sverige eller något annat Eu land, det som varit grejen med Eu, Dansken och Engländaren har fått samma pris som du, rätta mig om jag har fel för just moms har jag ingen koll på men vist varierar den en del mellan olika Eu-länder.

Inte läst igenom hela tråden men såg något om att om firman sålde under *** så räknades det inte.
Tja, kan vara så för det var inte HM.de jag handlade från direkt, blir det inte konstigt när man klickar in sig på sidan och ser ett pris och sen när man betalar blir det ett helt annat?
Precis, den moms som råder i det land du handlar från. Den varierar lite beroende på land. I Sverige har vi moms från första kronan men i tex UK har de en gräns så alla företag är inte reggade för moms.
Citera
2018-01-20, 23:20
  #778
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormaktRod
De gjorde de inte förr när både posten och tullen fungerade någotsånär normalt. Man lade dock ingen moms på gods med ett värde understigande 22€ eller ca 225kr.

Mitt tips är:
1. Döda PostNord och ge danskjävlarna fingret.
2. Gör om, gör rätt.
Precis, det var bättre förr.
Citera
2018-01-20, 23:22
  #779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Nej, det är svenska staten som subventionerna post från Kina.

Ska bli intressant att se lösningen på att man ska behöva betala avgift moms för ett paket. Inte direkt att de kan gå igenom alla för att bestämma värde och även avgöra ifall det är en importvara.

Det är UPU, Internationalla Postunionen som har subventionerat China Post.

Nu kommer subventionerna att minska över en flerårsperiod.
__________________
Senast redigerad av Fiber-Twist 2018-01-20 kl. 23:24. Anledning: Tillägg
Citera
2018-01-20, 23:23
  #780
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Nej. Norge är inte med i EU.
Danmark gräns är 80 danska kronor.

Jag väntar forfarande på din källa?

Eftersom du är för inkompetent för att googla så har du källa här, det tog 2 minuter att leta upp.

https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/vat_buying_online.pdf

Danmark har lägst med 10 euro, iprincip alla andra länder i EU har moms och tullfritt under 22 Euro, vissa har högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in