2018-01-20, 20:22
Medlem
Denna historia har diskuterats tidigare i tråden, men den är så intressant att den förtjänas att lyftas igen.
Den känns helt sann.
Vem var mannen i 60 års åldern?
Vem var mannen i 25 års åldern vid Hagagatan 10 min efter mordet?
Jag tror att den 60-årige mannen kan ha varit Martin Ardbo, den yngre mannen är en person som befunnit sig på mordplatsen vid tiden för mordet.
En promenad till Hagagatan från mordplatsen kan ta ca 10 min.
Fanns någon sådan person med kopplingar till HH, Säpo eller kanske Bofors i närheten av mordplatsen vid tiden för mordet?
Det kan det ha gjort. Men där finns en enorm lucka i utredningen. Det verkar vara en kunskap de inte vill delge allmänheten.
Kan någon berätta var AB:s bankomatvänner befann sig kl 23.21.20?

http://www.jallai.se/2011/12/vad-gjorde-hans-holmer-kvallen-da-palme-mordades/
Senast redigerad av gida 2018-01-20 kl. 20:47.
Citera
2018-01-20, 20:57
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Denna historia har diskuterats tidigare i tråden, men den är så intressant att den förtjänas att lyftas igen.
Den känns helt sann.
Vem var mannen i 60 års åldern?
Vem var mannen i 25 års åldern vid Hagagatan 10 min efter mordet?
Jag tror att den 60-årige mannen kan ha varit Martin Ardbo, den yngre mannen är en person som befunnit sig på mordplatsen vid tiden för mordet.
En promenad till Hagagatan från mordplatsen kan ta ca 10 min.
Fanns någon sådan person med kopplingar till HH, Säpo eller kanske Bofors i närheten av mordplatsen vid tiden för mordet?
Det kan det ha gjort. Men där finns en enorm lucka i utredningen. Det verkar vara en kunskap de inte vill delge allmänheten.
Kan någon berätta var AB:s bankomatvänner befann sig kl 23.21.20?

http://www.jallai.se/2011/12/vad-gjorde-hans-holmer-kvallen-da-palme-mordades/

Det är konstaterat att båda bankomaterna gick lika mycket fel. Det är faktum.

Av det kan man konstatera att, de har uppgett att de inte mötte någon på sin väg norrut till AFs Kyrkogata, dvs att i normal gånghastighet så har de gått ifrån bankomaten absolut senast 23.19.30, förmodligen tidigare, för att hinna passera AF innan LOP kommer in på Sveavägen.
Vilket stämmer bra med tiden 23.18.5? för HLs notering för mordet och kamratens tid 23.16 för sitt uttag.
Alltså dryga 2 minuter före mordet.
I normal promenadtakt går man ca 85 m/minut. Så kamraterna bör ha befunnit sig minst 160 meter från mordplatsen om de gått under hela den tiden.
Senast redigerad av PeoFallmo 2018-01-20 kl. 21:00.
Citera
2018-01-20, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är konstaterat att båda bankomaterna gick lika mycket fel. Det är faktum.

Av det kan man konstatera att, de har uppgett att de inte mötte någon på sin väg norrut till AFs Kyrkogata, dvs att i normal gånghastighet så har de gått ifrån bankomaten absolut senast 23.19.30, förmodligen tidigare, för att hinna passera AF innan LOP kommer in på Sveavägen.
Vilket stämmer bra med tiden 23.18.5? för HLs notering för mordet och kamratens tid 23.16 för sitt uttag.
Alltså dryga 2 minuter före mordet.
I normal promenadtakt går man ca 85 m/minut. Så kamraterna bör ha befunnit sig minst 160 meter från mordplatsen om de gått under hela den tiden.
Men det blir riktigt roligt.
AB hävdar med emfas att han redan börjat gå mot Kungsgatan när vännerna lämnat bankomaten. Han befinner sig alltså i stort sett redan utanför dekorimaporten.
Ska vi våga säga som det är.
Han ljuger.
Han är alltså mannen som IM sett utanför Dektorima.
Senast redigerad av gida 2018-01-20 kl. 21:11.
Citera
2018-01-20, 21:10
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Exakt vad jag tror. Men det blir riktigt roligt.
Men AB hävdar med emfas att han redan börjat gå mot Kungsgatan när vännerna lämnat bankomaten. Han befinner sig alltså i stort sett redan utanför dekorimaporten.
Ska vi våga säga som det är.
Han ljuger.
Han är alltså mannen som IM sett utanför Dektorima.

Konstig är det.
Men den person IM beskriver passar inte in på AB.
Däremot på den person AB beskriver som GM.

Märkligt som sagt.
Citera
2018-01-20, 21:13
Medlem
Citat:
Konstig är det.
Men den person IM beskriver passar inte in på AB.
Däremot på den person AB beskriver som GM.

Märkligt som sagt.
Jag tycker att han passar ganska perfekt. Nu ser ju IM bara siluetten av en person. Men gökboetmössan neddragen över öronen sitter som en smäck!
Citera
2018-01-20, 21:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Jag tycker att han passar ganska perfekt. Nu ser ju IM bara siluetten av en person. Men gökboetmössan neddragen över öronen sitter som en smäck!

Det är ju det där med rocken
Citera
2018-01-20, 21:22
Medlem
Citat:
Han talar också om en jacka. Ibland ”inte en jacka inte en rock” ingen kapuschong.
Det är inte lätt att se. Men sannolikt var det en man med rock där i omedelbar närhet. Den mannen bar nog också keps.
Efter andra skottet hade IM mycket begränsad sikt pga tre bilar som i stort sett står stilla mellan honom och mordplatsen.
Citera
2018-01-20, 21:50
Medlem
Citat:
86 03 01

Förhör med IM:

”Som jag uppfattade det så var det en tjockare typ av jacka, men jag kan inte påminna mig någon kapuschong”

Jag tror att han sett två olika personer, men han har inte sett dem samtidigt.
AB var redan i dekorimaporten när den andre dök upp
Senast redigerad av gida 2018-01-20 kl. 21:55.
Citera
2018-01-21, 00:18
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast lite intressant, om än kanske en insinuation, är det som Wall även tar upp i "Mordgåtan...".:
Om det nu gick ett rykte om att Spetsnaz tröck i buskarna för ett nära förestående angrepp. Då borde man rimligtvis försökt gjort någon slags överslag på hur anfallet antas ske. Mord på statsministern är väl inte helt osannolikt scenario. Någon handlingsplan för kuppförsvaret (i Stockholm var det vissa delar av polisen samt hemvärnet om jag minns rätt, korrigera mig gärna) måste rimligtvis funnits för olika tänkbara angrepp. Men inga aktiviteter/åtgärder verkar ha vidtagits. Ska man anta att berörda intressenter så gott som omedelbart visste att MOP inte var inledning på ett kuppartat anfall på Sverige?

Delvis. Vi har ju vårt Norrköpingsmöte där en f.d. IB-gubbe av oklar orsak är med. Där diskuteras en kuppövning som skall öva ett angrepp medan OP är i Moskva, eller liknande scenario (lite oklart vad som avhandlas på mötet). Så någon form av övning/plan för detta verkar har funnits. Alla kände förståss inte till det.
Sedan har vi det faktum att OP inte var speciellt populär bland stora delar av befolknigen, så en del poliskonstaplar gjorde nog så lite dom kunde för att hjälpa till. Tag en extra kopp kaffe, sitta och sova i bilen på en skymd parkeringspltas, strunta i att larma mer än innerstaden dom första timmarna, inte allokera mer resurser till norrmalm för spaning etc. En del poliser gjorde dock precis vad som kan förväntas, i alla fall till en början. Men dessa verkar senare ha hållits tillbaka av Hans Holmér efter att han tog över rodret 1a mars. Och Holmér lämnade ju inget orört för att förhindra en seriös och effektiv mordutredning.
Citera
2018-01-21, 05:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Han talar också om en jacka. Ibland ”inte en jacka inte en rock” ingen kapuschong.
Det är inte lätt att se. Men sannolikt var det en man med rock där i omedelbar närhet. Den mannen bar nog också keps.
Efter andra skottet hade IM mycket begränsad sikt pga tre bilar som i stort sett står stilla mellan honom och mordplatsen.

Han ser antagligen SE som också bör befinna sig vid mordplatsen. AB går in vid Dekorimaentrén och SE går fram till LOP, springer därefter mot trappan.

LP kan ha missat var AB tar vägen därför att hon sannolikt har mycket fokus på OP, och när hon tittar sig omkring vid något tillfälle så står SE där och börjar springa mot trappan.
Citera
2018-01-21, 06:07
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han ser antagligen SE som också bör befinna sig vid mordplatsen. AB går in vid Dekorimaentrén och SE går fram till LOP, springer därefter mot trappan.

LP kan ha missat var AB tar vägen därför att hon sannolikt har mycket fokus på OP, och när hon tittar sig omkring vid något tillfälle så står SE där och börjar springa mot trappan.

Är det inte fastställt att LP inte såg gm utan "riksfyllot" som Holmér kallade honom. Sjysst (not)! Sen att LP faktiskt upptäckte det själv men av någon konstig anledning så vill hon inte erkänna att hon (kan) faktiskt ha tagit fel. Det är ju inte hela världen isf. Vem skulle inte kunna ta fel i en sådan traumatiskt situation? Sen att LP också säger att hon är van att läsa av/komma ihåg ansikten styrker ju bara att hon faktiskt med största sannolikhet tagit fel.

Visst, CP kan vara gm men tillvägagångssättet (MO) stämmer inte med honom om man ser till CP's tidigare leverne. Sen att CP skulle ha hämtat vapnet hos Sigge på Tegnérgatan, har jag också svårt att tro på med tanke på att den lägenheten var "övervakad" av span. Span visste att det sprang folk där titt som tätt så det vore ju konstigt om de inte hade sett CP den kvällen/natten. Om det nu inte enbart bara var telefonavlyssning vilket jag har för mig att där finns ett telefonsamtal runt aktuell tid dvs mellan 21 och 23.15 som gjordes från Sigges lägenhet. Om nu CP sköt OP, så var han nog så drogpåverkad att han faktiskt inte minns det och därför säger han ju bara som det är: att han inte gjorde det. Men som sagt...

Slutligen. Är det någon mer som har hört ryktet att CP (om det nu var han) skulle ha setts tryckandes i en port på Birger Jarlsgatan bara minuter efter att OP blev skjuten. Eller är detta bara en av många skrönor?
Citera
2018-01-21, 06:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=Jk1RS45uCNI

Några klargöranden kring ambulanserna på mordplatsen

Claes Bystedt larmar ut 912 kl 23.24.50 ( i videon påstås att ED gör anropet, vilket är fel)

I videon påstås att 912 meddelar att man är framme på mordplatsen, vilket är fel?

Det är Kenneth Lavrell som först nu svarar på Bystedts anrop 23.24.50?

Igen påstås att det är ED som pratar från LAC, det är Bystedt.

Lavrell: 912 Tunnelgatan-Sveavägen
Bystedt gör påståendet att "någon är skjuten där"
Lavrell: "Ja där ser man".

"Ja där ser man", är ett konstigt svar om man redan vore på plats. Sett till vad Degerman vittnar om är detta endast svar på anropet/utlarmet 23.24.50?

23.28.09 säger Degerman i bakgrunden "kan du hoppa in", vilket är till Lavrell som hoppar in i ambulans 951.

Föraren i 951, Peter Andersson hörs sista gången i detta samtal 23.28.35.

Här kan man med säkerhet dra den slutsatsen att

Sabbs utlarm till 912 går 23.24.50

Lavrell svarar på detta 23.26.30

912 anländer 3 minuter efter larmets uttid 23.27.50

Degerman hörs på bandet 23.28.09

Peter avslutar sitt samtal 23.28.35

Samtalet ligger kvar till efter 23.28.40

Både GS och MD vittnar om att 951 lämnar med sirèn och blåljus, vilka inte hörs 23.28.40
varför man nu med säkerhet kan säga att ambulans åker efter 23.28.40.
Citat:
Ett alternativt scenario kring mordplatsen har nu uppstått.

Det borde stå tämligen klart att ambulanserna lämnar först efter 23.28.40, dvs minst 1 minut efter den tid som Poutiainen uppger vara säkerställd av polis, (HH)

I ambulans 951 finns förare PA och vårdaren CE

I ambulans 912 finns förare MD, vårdaren KL och praktikant EL

KL åker med 951 till Sabb och MD kör 912 till Sabb med EL som passagerare

Vårdaren CE uppger att 951 befinner sig på platsen i 2-4 minuter, och ser man 23.29.00 som avresetid så får man CEs uppskattade ankomst till 23.25.00-23-27.00

Lavrell anger tydligt 23.28 som ankomst för 912, vilket troligen är lite för sent.

MD vittnar om att 912 anländer när PA och CE lägger in OP i ambulansen 951. Lavrell hoppar ut och och hjälper till, enligt MD tar det ca 20 sekunder, varefter MD går ur 912 och säger till KL, vilket hörs på bandet 23.28.09

PA anser att det tar 2-3 minuter att köra till Sabb. Åker de 23.29.00 och är framme 23.31.10 stämmer en restid på drygt 2 minuter med den förväntade hastighet en dylik akutresa bör ha.

Enligt detta så anser CE att 951 inte anländer före 23.25.00, de anländer även strax efter 3230.

Enligt Klas Gedda, 3230, är han kvar på mordplatsen när 951 anländer, medans de andra har sprungit mot trappan.
Mao anländer 951 inte särskilt långt efter 3230, vilket CE vill ha till efter 23.25.00

Detta får ju tydliga konsekvenser på vittnet YN, som enligt all logik och realistiskt bör nå träffpunkten med 3230 ca 23.23.40, givet att det är GM hon mött på DBs gata.

Dvs samtidigt som LLs telefonsamtal avbryts.

Det framgår av detta tämligen tydligt att den YN möter inte är GM.

Hur man än vänder och vrider på det får man en ankomst på GS/IW icke före 23.25.00, och då har jag ännu inte ens använt de referenser Poutianen gjort för att nå samma tidpunkt
Detta omfattande grepp ska beskriva en komplex situation logiskt, vilket ska vara möjligt men som ändå kan vara ogörligt eftersom det är så många obekanta faktorer och felkällor.

Tiden 23:21:30 är inte en fastställd sanning utan någon form av kommittéprodukt från PU. Om denna tid är fel så blir alla simuleringar som bygger på den helt fel. Det bästa är att försöka räkna allting från tiden för mordet (tiden 0) och eventuellt försöka utröna vad klockan var i efterhand.

GS kom från Kungsgatan och Gud vet varför han började åka mot Tunnelgatan.
Piket 3230 kom fram någon halv minut efter GS&IW.
Ambulans 951 såg 3230 från Kungsgatan och kom till Tunnelgatan minuten efter dem.
Egon E och Annika B hörde skotten vid Monte Carlo, gick mot Tunnelgatan och kom fram samtidigt med GS.

Om GS kom efter 2 minuter så kan LJs och YNs berättelse stämma med att YN såg gm. Varje tidsförskjutning för GSs ankomst måste annars påverka LJs tvekan. Om det var gm som YN såg, vilket är tveksamt.

En svårbedömd felkälla är att vissa vittnesmål kan vara helt felaktiga.
Senast redigerad av iesho 2018-01-21 kl. 06:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in