2018-01-20, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Fast mord är det vilket även polisen bekräftar.

Fast jag ifrågasatte varifrån behovet av att skuldbelägga halva tråden för att "försvara"/stödja barnamord kommer ifrån när dom flesta bara söker förståelse.

Vissa användare återkommer nämligen till det i sin argumentation, vilket man tröttnar på, eftersom det är rent påhitt.
Senast redigerad av hicku 2018-01-20 kl. 20:48.
Citera
2018-01-20, 20:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Mycket osannolikt med matförgiftning som dödsorsak, men förgiftad mat har nämnts i tråden, ja. (Gissar att det var det du menade)

Ja det var det jag menade Usch det låter ju inte som ett smärtfritt sätt att dö på.
Citera
2018-01-20, 20:45
Medlem
idag var jag i henkow-land, jag träffade flera av dem som bodde insamma o råde och en del på samma gata som de bodde på då de bodde i göteborg.....
Citera
2018-01-20, 20:46
Medlem
Ja ha samma sjukdom som deras döttrar hade om det är bekräftat om det var ME/CFS? Och för dom allra sjukaste är detta bland den mest plågsamma sjukdom som finns. Var själv helt sängliggandes i nästan 2 år i ett mörkt rum klarade inga intryck alls av ljud och ljus. Idag är ja bättre men låst till hemmet den mesta tiden. Förstår att hela familjen led av det här. Idag finns det ingen bot för denna sjukdom. Hoppas biomarkörer kommer i framtiden. Tycker ändå det var en extrem åtgärd av föräldrarna. men viss förstörelse att dom inte orkade se sina barn lida av en allvarlig obotlig sjukdom
Citera
2018-01-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livingthing
idag var jag i henkow-land, jag träffade flera av dem som bodde insamma o råde och en del på samma gata som de bodde på då de bodde i göteborg.....
Okeeej? Och...?
Citera
2018-01-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ossian.allvetaren
Döttrarna var kroniskt sjuka och plågades av trötthet, mammans cancer kan ha kommit tillbaka och de kan ha dragits med stora skulder... Egentligen vet ingen av oss exakt vad som drev dem till att ta detta ödesdigra beslut...De kan inte ha mått bra iallafall, hopplöshet är väl det som definierar situationen bäst. Man ska inte låta sig luras av fasader; stort hus, nya bilar och fina titlar betyder ingenting. Folk kan ha bekymmer för det! Och jag vet att Oskar var oerhört deprimerad!

Det är sant att depressioner brukar vara multifaktoriella. Sjukdomar i familjen, en efter en, är i sig en multifaktoriell faktor. Men dock hade både bra jobb och karriär, så tveksamt om de hade några ekonomiska bekymmer eller ekonomisk stress.
Citera
2018-01-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror jag också.

Ånej, ni börjar om med samma diskussion som fördes på de första sidorna. Det har inte varit en allvarlig genetisk sjukdom.
Citera
2018-01-20, 20:48
Medlem
Citat:
Döttrarna var kroniskt sjuka och plågades av trötthet, mammans cancer kan ha kommit tillbaka och de kan ha dragits med stora skulder... Egentligen vet ingen av oss exakt vad som drev dem till att ta detta ödesdigra beslut...De kan inte ha mått bra iallafall, hopplöshet är väl det som definierar situationen bäst. Man ska inte låta sig luras av fasader; stort hus, nya bilar och fina titlar betyder ingenting. Folk kan ha bekymmer för det! Och jag vet att Oskar var oerhört deprimerad!

Bra där en som har kol på verkligheten
Senast redigerad av Denstorakritikern 2018-01-20 kl. 20:49. Anledning: Stavfel
Citera
Medlem
Citat:
Bra där Ossian. Ligger nog mer i detta än vad man gått ut med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guy86
Ja det var det jag menade Usch det låter ju inte som ett smärtfritt sätt att dö på.
Nå det kan vara fullkomligt smärtfritt, det beror givetvis på vilken substans som har använts, men det är inte jag som har sagt förgiftad mat. Kan ju lika gärna var grapefrukt-juice osv om man ville dölja vissa smaker.
Citera
2018-01-20, 20:50
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag förstår inte riktigt varför du hänger upp dig på genusteorier.

Det är klart att det är verkligheten som har företräde, men statistiken säger fortfarande obönhörligen att om ett mord av en familj begås av någon inom familjen är det oftast av en person och i så fall nästan alltid av mannen. Handlar det om mord på egna barn och inte på en hel familj är det betydligt oftare kvinnor, men ändå mer män som är Gm.

Det är utgångspunkten, men här är det ju i princip nu säkert att det är två Gm som handlar i gemensam galenskap. Det är en mycket mindre vanlig form av mord på familj, men förekommande.

Men det betyder inte att det är fel eller en bugning till genusteorier att utgå från en troligt scenario. Eller att undvika omskrivningare och försköningar som ”familjetragedi” och ”utvidgat” självmord.

Även om det är två Gm här är det frågan om ett dubbelmord, och ett brott oavsett om nu än mot förmodan barnen var införstådda.

Det bör man vara tydlig med även om det inte utesluter att man kan försöka förstå brottslingarnas motiv och ha empati för eventuella förmildrande omständigheter i hur de upplevde sin situation.

Mja, du har inte hängt med i tråden?

Om du kollar i den så ser du snabbt att minst hälften av alla inlägg spyr galla över mannen i det här tragiska fallet, han är misstänkt för tammefan allt från incest till att brutalt mördat sina barn och hustru, dessutom så misstänks han för att ha tvingat sin stackars hustru att signera deras gemensamma avskedsbrev (eller video), att polis och utredare klart och tydligt har deklarerat att det rör sig om ett gemensamt beslut och troligen utförande av morden på döttrarna ges det blanka fan i, istället hänvisas till statistik som säger att det är en man som är skyldig, de går ju så pass långt att de hävdar att påskriften från kvinnan måste i princip vara förfalskad, en kvinna kan omöjligt vara skyldig till något sådant här.

Men tänk om kvinnan var en liten Johanna Möller, kvinnan som tjatade hål i huvudet på den som utförde mordet och mordförsöket åt henne.

Vi vet inte men det kan vara så illa att kvinnan i familjen mådde så djävla dåligt att hon till slut lyckades få sin man att må lika dåligt och då blir det ju lättare att fatta galna beslut gemensamt.

Det enda vi vet säkert är att de två fattade beslutet gemensamt, det har vi från den pressrelease som släppts av polisen.

Beträffande mord på barn så ja, det är en övervikt för män men den är inte så djävla stor 54% för manlig gärningsperson och 46% för kvinnlig gärningsperson och tittar man på hur det här fallet ser ut så tyder det sätt som kropparna återfanns på att det är en kvinnlig gärningsman i mord-delen som rör barnen, snyggt nerbäddade i sina sängar enligt uppgift, kvinnan ska också hittats så medans mannen påfanns med det manliga alternativet, hängd som det är brukligt när män ska ta sig av daga.

Jag irriterar mig på stereotypiska tänket eller brist på tänk som florerar i tråden.
Citera
2018-01-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallongrottan
Känslolösa människor ska inte skaffa barn! Vi som inte förstår det här ofattbara mordet har troligtvis barn och vet hur mycket vi älskar våra barn, att man aldrig skulle ens önska sitt barn dö oavsett vad! Det är en skam att de som tycker att detta är OK och förståerligt saknar empati, punkt slut.

Sant, en människotyp som försvarar gärningsmän, glorifierar och sympatiserar med barnamördare. Dessa föraktar svaghet, defekter och tillkortakommanden. Bäst att emigrera till en öde ö, annars riskerar många människor att inte uppfylla kraven för ett tillräckligt kvalitativt, nyttigt och förtjänstfullt liv.

Nu höjs kraven och alla ska upp till bevis, Mengele hade jublat. Hitler likaså. Gasa ihjäl alla trötta, halta och lytta.
Senast redigerad av Mirandamirage 2018-01-20 kl. 20:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in