2018-01-20, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Låter som ett rykte. Finns det en artikel så kommer det fram. Sjukdomsbilden med två systrar där symtom accelererar eller debuterar i samband med pubertet/10-11 års ålder pekar snarare på en genetiskt nedärvd sjukdom.

Tror jag också.
Citera
2018-01-20, 19:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Jag har läst och läst... fortfarande kan jag inte se annat än att halva tråden fokuserar på flickornas påstådda sjukdomsbild. Och att det skulle rättfärdiga mördande!

För egen del fortsätter jag tills vidare tro att problemet främst låg hos föräldrarna, deras egna psykiska problem och egocentriska tankar om hur karriärfamiljen borde se ut, samt destruktiva och dysfunktionella familjemönster som inte passar in på sjukdom i familjen. Åtminstone tills jag ser bevis på att döttrarna led av en så pass svår sjukdom att det innebar döden inom kort.

Om det nu visar sig att så var fallet, vore det förståeligt då?

Jag tänker att om de endast hade kort tid kvar att leva hade detta antagligen inte hänt. Det var nog tanken på ett långt liv fyllt med plågor som var avgörande.
Citera
2018-01-20, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Rektorn yttrade insiktsfullt att vi kanske har litat för mycket på föräldrarna. Andra myndigheter verkar inte varit inblandade.
Exakt och även vad jag försökte peka på häromdagen i något inlägg. Det är nog en potentiell riskfaktor med föräldrar som kan tala för sig och dupera skolor och myndigheter på ett annat sätt än ”samhällets bottenskrap” någonsin skulle kunna. Det finns mycket att lära av denna tragiska historia.
Citera
2018-01-20, 19:33
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Hua, ja det är höljt i dunkel gällande den yngsta som var orolig att komma efter i skolarbetet, och som beskrivs ambitiös och social. I juni 2017 misstänkte föräldrarna att den yngsta flickan hade samma sjukdom som den äldre systern. Hösten 2017 hade båda anpassa studiegång.
Kanske fick hon lite mer uppmärksamhet av föräldrarna. Det som en kollega skrev om OH att tragedin som inte fick ske.. indikerar på att det gällde den yngre flickan.

Det kan lika gärna indikera att H hade fått tillbaka cancern
Citera
2018-01-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om det nu visar sig att så var fallet, vore det förståeligt då?

Jag tänker att om de endast hade kort tid kvar att leva hade detta antagligen inte hänt. Det var nog tanken på ett långt liv fyllt med plågor som var avgörande.
I så fall hade det fallit in under termen "barnhärtighetsmord" som är tillåtet i vissa länder. Av vad som hittills framkommit, kan jag inte se att så var fallet här. Mer att föräldrarna själva inte kunde se någon livskvalitet framöver.
Citera
2018-01-20, 19:36
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallongrottan
Skäms på er som tycker detta är Ok eller förståerligt att mörda sina barn! Ni har antagligen inte barn själva och jag hoppas så in i Norden att ni aldrig får några heller.
Fy! Fy!
Ja, hade en främling gått in och tagit livet av Agnes och Moa hade denne fått dödsstraffet om vi varit i Usa men här livstid för dubbelbarnamord : Polismyndigheten utreder ju faktiskt detta som just dubbelbarnamord Nu råkar det ju vara de biologiska föräldrarna som är mördarna
Citera
2018-01-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Tack. Ja, det är det är samma som figurerat i tråden. Tråkigt, även märkligt, att inte fortsätta utreda för att utesluta den diagnosen som är synnerligen ovanlig för unga flickor och aldrig drabbar barn innan puberteten. Tror du inte att man menade att symtomen var som för ME? Mycket mer hade kunnat göras och frågan är varför det inte gjordes det.
Åtminstone den äldre flickan hade diagnosen och jag tror att även den yngre fått den. Sedan är ju neurologisk diagnosticering sällan någon exakt vetenskap och ME inrymmer dessutom i sig stora variationer. Det är klart att det objektivt sett måste ha funnits hopp. Tragiken ligger i att bägge föräldrarna blivit helt blinda för detta. Hur den processen gått till är en utomordentligt viktig fråga att ställa sig för samhället.
Citera
2018-01-20, 19:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vi vet ju inte exakt vad som stod i brevet, eller? För mig är meningen obegriplig eftersom vi inte vet vad som stod i brevet..och vad skulle han kunnat skriva som hade ändrat något? Egoist är ju snarare någon som begår självmord och lämnar barn eller familj efter sig

Det har hänvisats till att ha berört livskvalitet och att båda föräldrar har undertecknat brevet.
Det kanske visar sig att det inte fanns ett brev utan bara tidningsankor. Men om man tar uppgiften som gällande så kan man väl ha en åsikt om det.
För mig ser det tveksamt ur etisk synpunkt att person X tar livet av person Y för att person X tycker Ys livskvalitet är värdelös.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-01-20 kl. 20:34.
Citera
2018-01-20, 19:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Aj aj nu blir det kortslutning hos belackarna. Tanken slog mig faktiskt iom O sökt professuren.

Ja det blir det.

Enligt info via pm hade ju mamman cancer så det vore det mest troliga. Kanske hon ville att pappan skulle fortsätta sitt liv men han ville inte leva utan dem.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-01-20 kl. 20:01.
Citera
2018-01-20, 19:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Jo, ofta. I varierande omfattning och grad dock.

Ja, jo. De kan ha värk likt reumatiker bl. a. men skulle ändå inte anse det vara bättre att få leukemi, skelettcancer eller liknande.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallongrottan
Med tanke på att MÅNGA tycker att O verkade konstig osv så har jag rätt denna gången med, men vi får se i slutändan.
En hyvens kille mördar inte sina barn, jäkla skämt. Så säg fan inte att han var en hyvens och schysst kille. Älskar man sina barn så dödar man dom inte, oavsett vad. Man ger aldrig upp! Capish!

Du förefaller något naiv i din framställning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frikko
Sjukdomarna är bara en myt, de var totalt utblottade! Skuldsatta upp över öronen

Exakt ett rätt förekommande fenomen på skuldkusten som det kallas från Hbg till Kämpinge i söder.
SVERIGES mest skuldsatta bor i bl a i Bjärred/Lomma och Vellinge för många är det viktigt med en "fint" yttre och sen hur insidan är och hur folk mår spelar ingen roll tills den dagen kommer då dom kollapsar.
Hade en granne vars pappa åkte till "jobbet" i många år i fin kostym och hade en fin bil bara det att efter ett par år när han inte orkade hålla upp fasaden längre så kollapsade den familjen och jag var mycket god vän med dottern i huset och är så fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in