2018-01-20, 20:03
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast depression innefattar väl sällan psykotiska tillstånd. Jag kan förstå att föräldrarna kanske blir deprimerade av sin tillvaro, men de hade fysisk och mental förmåga att jobba med något som förhoppningsvis intresserade dem, ägna sig åt diverse aktiviteter, hobbies m. m. låt vara att de kanske inte gjorde det på grund av de sjuka barnen men förmågan fanns ändå.

Om jag jämför att jag idag kan vara aktiv med diverse saker, såväl idrott och ta mig iväg själv på olika evenemang som intresserar mig, somfrisk kan jag kanske tänka attjag inte skulle vilja leva om jag blev förlamad, men om jag faktiskt skulle bli förlamad kanske jag inte skulle tänka så.

Jo, i vissa fall kan en djup depression framkalla psykotiska tillstånd, hallucinationer och vanföreställningar. Inte att förväxla med en "riktig" psykos men verkligheten kan bli väldigt skruvad och präglad av paranoia.
Citera
2018-01-20, 20:04
Medlem
Eftersom det är en hemsk sjukdom och att det finns relativt lite hjälp att få av samhället så kan jag förstå att det blir mycket jobbigt. Dock är det ändå ett beslut som kan vara felaktigt för barnen. Ingen vet hur sjukdomen hade utvecklats. Statistik visar på att det är bara 5 procent som blir bra så det är det inte mycket som talar för. Men barnen kan bli otroligt mycket bättre än vad de är nu och det är inte alls osannolikt att det kan bli så. Det är också mycket troligt att det blir sämre igen. Men det är ju fel att ta de år av bra livskvalitet som det kan ha framför sig. Man bör också beakta att forskningen går framåt och de kan få hjälp av någon medicin i framtiden.

Min tanke är också om föräldrarna är friska så bör de kunna hantera barnens sjukdom lättare även om det är tufft ändå såklart. ME är en sjukdom med mycket lidande men det är ju inte dödligt och säkerligen hade barnen ett fungerande intellekt om än pga brain fog och annat svårt att koncentrera sig längre stunder. Man undrar om det är något annat än flickornas mående som har påverkat dem att dra åt det här hållet. Troligtvis var de själva deprimerade och troligtvis kan de har läggning åt att må dåligt.
Citera
2018-01-20, 20:04
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, stämmer inte verkligheten överens med kartan så är det kartan som gäller enligt vissa, 40 års indoktrinering har lyckats, genusteorier kan inte ifrågasättas, bakom varje bestialiskt brott finns det en man oavsett hur brottet har gått till eller ser ut.

Jag förstår inte riktigt varför du hänger upp dig på genusteorier.

Det är klart att det är verkligheten som har företräde, men statistiken säger fortfarande obönhörligen att om ett mord av en familj begås av någon inom familjen är det oftast av en person och i så fall nästan alltid av mannen. Handlar det om mord på egna barn och inte på en hel familj är det betydligt oftare kvinnor, men ändå mer män som är Gm.

Det är utgångspunkten, men här är det ju i princip nu säkert att det är två Gm som handlar i gemensam galenskap. Det är en mycket mindre vanlig form av mord på familj, men förekommande.

Men det betyder inte att det är fel eller en bugning till genusteorier att utgå från en troligt scenario. Eller att undvika omskrivningare och försköningar som ”familjetragedi” och ”utvidgat” självmord.

Även om det är två Gm här är det frågan om ett dubbelmord, och ett brott oavsett om nu än mot förmodan barnen var införstådda.

Det bör man vara tydlig med även om det inte utesluter att man kan försöka förstå brottslingarnas motiv och ha empati för eventuella förmildrande omständigheter i hur de upplevde sin situation.
Citera
2018-01-20, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iris73
Det här fallet låter som ett "folie a deux", dvs att två mycket intimt förbundna parter tillsammans går in i en psykisk sjukdomsbild. Dock är det bara ena parten som egentligen är psykiskt sjuk (djupt deprimerad/psykotisk/självmordsbenägen) men som lyckas "sälja in" sitt sjuka synsätt till den andra och vekare parten. Man lever i ett intimt mentalt förbund och isolerar sig från andra och bygger upp en alternativ världsbild.
Det framstår allt mer som om både den omöjliga och obotbara sjukdomsbilden, och den kollektiva döden är resultatet av föräldrarnas folie a deux.

Det finns flera exempel på detta begrepp inom psykiatrin, ibland syskonrelationer, ibland parrelationer. Jag tror inte på Munchausen by proxy alls. Jag tror att familjen varit varm och kärleksfull, och uppriktigt trott att detta varit ett hopplöst liv. Jag tror inte att någon varit beräknande eller kall, utan uppriktigt gått in i sin depressiva sjukdoms svarta synsätt - och den andra (mer beroende parten) har hoppat på tåget. Detta allt mer ju längre de isolerat sig Folie a deux.

Det här är den bästa förklaringen i den här tråden till det som har hänt, tack Iris73. Självklart är jag ju bara människa. Jag väljer, som alla andra, förmodligen den förklaring som stämmer bäst överens med min egen föreställningsvärld. Men det här är en beskrivning som jag kan förlika mig med, nu kan jag sluta grubbla över vad som hände. Det hade inte med ondska att göra, det berodde på missriktad kärlek och ett par som omedvetet ledde in varandra i en mörk, hopplös och omöjlig overklighet.

Hur hade då den tragiska händelsen kunnat undvikas? Överläkaren Margda Waern har ett svar:

Citat:
– Misstänker man att en vän eller annan person mår dåligt så gäller det att ställa frågor och visa att man bryr sig om hur personen har det.
– Ibland behöver människor en knuff i rätt riktning för att inse att det finns hjälp att få. Den som är helt utan hopp kan behöva någon som kan vara vikarie för det hoppet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wE8Xm5/expert-om-bjarred-fallet-allt-maste-ha-kants-helt-hopplost
Senast redigerad av N.Armstark 2018-01-20 kl. 20:43.
Citera
2018-01-20, 20:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har en kusin som har det. Jag har åtskilliga släktingar som gått bort i cancer med svåra plågor.

Sorgligt. Jag kände inte till ME tidigare, dock har jag vårdat min cancersjuka mamma hemma tills hon dog i sin egen säng 60 år gammal.
Citera
2018-01-20, 20:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jo, i vissa fall kan en djup depression framkalla psykotiska tillstånd, hallucinationer och vanföreställningar. Inte att förväxla med en "riktig" psykos men verkligheten kan bli väldigt skruvad och präglad av paranoia.

Borde inte det märkts på hans arbetsplats om han var i en djup depression?
Citera
2018-01-20, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Den enda kontakten föräldrarna inte undvikit, styrt bort, valt bort ur barnens liv har varit kontakten med skolan.
Men den kom de på grund av skolplikten inte undan.
Men de försökte undvika även den kontakten genom att vara drivande om hemundervisning vilket de också i hög grad lyckades med med tanke på den omfattande hemundervisningen.

Du tror inte det berodde på att barnen pga sina medicinska åkommor blev allt mer begränsade och därför inte längre kunde ta sig till skolan eller vara där?

Det innebär inte att jag försvarar det som har hänt, men jag försöker förstå den fakta vi trots allt har.
Citera
2018-01-20, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trygga-rekan
Det finns ett fall där en pappa tog livet av sin son. Sonen var inte extremt sjuk. Pappan menar att han själv var påverkad av en medicin mot depression, ett SSRI-preparat. Andra tror också att det är en rimlig förklaring.

https://www.youtube.com/watch?v=dwJ1TJSa7Ao

Vilket fick mig att först nu minnas(sökt, men ingen annan ser ut ha postat det?) en annan far som "barmhärtighetsmördade" sin son- pappan i Landskrona som i sin bil ströp sin son till döds:
https://www.hd.se/2014-06-17/psykvard-for-mordet-pa-sonen
Läser man artikeln så ansågs pappan efter mordet lida av allvarlig psykisk störning och även denne pappan tyckte sig märka sjukdom(psykisk) hos sin son och Pappan tog hand om sonen på heltid och som en direkt följd av att han inte kunde arbeta förlorade han jobbet.

Sonen gjorde inget motstånd medan pappan ströp honom:-(
Citera
2018-01-20, 20:12
Medlem
Viva-ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Tur man inte var född i den familjen då hade man nog inte levat nu. Högpresterande så in i den grad att man inte duger att leva om man inte kan bli professor i vuxen ålder. Vilka dumsnutar som inte kan se framåt eller be om hjälp eller köpa sig hjälp de måste de väl haft råd med om de sålt huset eller vad som helst.

Håller med dig, detta är min känsla också.
Citera
2018-01-20, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Visst är det så men många påstår fortfarande att O är ensam ansvarig

Dom vill inte förstå omständigheterna som varit i familjen. Mest troligt ända sedan barnen var små.

Dom vill ha en syndabock att ösa sin galla över och då är det mest okomplicerat om det kan fokuseras på en person.
Citera
2018-01-20, 20:18
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du tror inte det berodde på att barnen pga sina medicinska åkommor blev allt mer begränsade och därför inte längre kunde ta sig till skolan eller vara där?

Det innebär inte att jag försvarar det som har hänt, men jag försöker förstå den fakta vi trots allt har.

Man kan fundera på mycket kring det här med deras sjukdomar, men man vet inget med säkerhet ännu.
Det gick väldigt snabbt att få anpassad studiegång för den lilla flickan, så där måste det gått extremt fort. Jag hoppas att någon gräver vidare på just deras sjukdomsbild eftersom det finns en viss empati för mord på barn.
Barmhärtighetsmord är det inte i detta fallet utan det sker när någon önskar att få dö och får hjälp med det. Men i lagens mening är det fortfarande mord även om den som utför det anser sig vara barmhärtig i sitt motiv.
Citera
2018-01-20, 20:19
Medlem
Som jag ser det är det relativt irrelevant hur mycket flickorna kan ha lidit, och om de själva velat dö - något jag betvivlar, i synnerhet den yngre.
Om mina barn vill dö är det min uppgift som förälder att få dom bort ifrån den känslan på alla sätt som står till buds.
Detta självklara gjorde inte dessa föräldrar, och det är det som griper tag i hjärtat.
Ju längre denna tråden blivit, desto mer upprörd har jag blivit, då alla uppenbarligen inte ser på föräldraskap på samma sätt.
Sedan kommer dom som bara vill provocera...
Man gör givetvis bäst i att inte ta alla på allvar här. Tonen skruvas upp i onödan.
Men det kan sannerligen vara svårt att inte bli förbannad, när det gäller ett sånt allvarligt "fall" som detta!
Två barn är mördade av just dom som skulle vara deras främsta beskyddare.
Må flickornas stackars själar finna frid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in