2018-01-20, 18:35
Medlem
Lilabanans avatar
Det här gillar inte Wish.
Citera
2018-01-20, 18:44
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Om du läser tråden så har ingen något emot att betala moms, däremot en straffavgift på 125 kr är inte rimligt någonstans, det som frakten kostar inom landet är rimligt att betala eftersom Kina fixar frakten till Sverige gratis.

Exakt, det blir orimligt dyrt med tanke på varornas värde. Med dyrare varor så väljer man troligtvis ett fraktföretag och då känns det mer rimligt att betala en administrationsavgift. DHL tar bara ut 50:- per försändelse, vilket enligt mig är mer rimligt än PostNords avgift.

Den stora frågan är hur PostNord ska kunna hantera hundratusentals försändelser per dygn. Med andra fraktföretag så är det säljaren som registrerar försändelsen, vilket underlättar för fraktföretaget när det gäller skatt & moms. Som förklaring från PostNord till att momsen inte begärs från Kina paket, beror på att handeln har ökat så pass mycket att det är praktiskt omöjligt. PostNord kommer att behöva anställa massvis med folk som manuellt sitter och läser vad en försändelse är värd, samt knappar in detta i en dator och sedan skickas det ut en faktura till addressaten.

PostNords gamla stofiler sitter fast i något gammalt byråkratiskt tankesätt som gör dem fullständigt handlingsförlamade. Jag vet i alla fall hur det här ska lösas utan att det blir negativt för någon annan än de svenska butikerna, vilket är helt rätt med tanke på deras överpriser.
Citera
2018-01-20, 18:49
Medlem
TaxMonkeys avatar
Av intresse, vad är det för sorts produkter som folk brukar köpa från Kina? Handlar nästan aldrig online, så är lite okunnig i ämnet.
Citera
2018-01-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxMonkey
Av intresse, vad är det för sorts produkter som folk brukar köpa från Kina? Handlar nästan aldrig online, så är lite okunnig i ämnet.
Kläder, mobilskal, usb-kablar, köper många. Finns bra prylar för hobbyelektronik, mikrokontroller och liknande, fast det är väl inte lika mainstream.
Citera
2018-01-20, 18:56
Medlem
Citat:
Jag skall ut och cykla i sommar så:
*Cykelgrejor; kablar, verktyg, gänglim, stöd etc.
* Samt vissa campinggrejor som jag inte egentligen behöver, men fan det är så billigt.
*En batteridummy till kameran (adapter för extern strömförsörjning)
USB Voltmeter.
Etc..

Jag väntar på 30 paket.

Kvaltetsgrejor till cykeln köper jag från Tyskland, oftast (mina cyklar har jag även köpt från Tyskland, 2 stycken).

Campinggrejor, kvaltetsprylar från USA, betalar tull, moms samt avgift..
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-20 kl. 19:03.
Citera
2018-01-20, 19:02
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:

Jag antar att det är allt möjligt som folk handlar. Själv så köper jag saker som är i princip omöjliga att hitta i svenska butiker. Det kan vara någon reservdel som inte längre säljs i Sverige, eller någon elektronikprodukt som inte går att hitta.

Det har också hänt att jag har beställt vinklade SATA kablar som varit svåra att hitta, eller helt enkelt på tok för dyra. Om en kabel går på 7:- i Kina och exakt samma kabel kostar 150:- i en lokal butik. Då blir valet ganska enkelt när det handlar om hundra stycken kablar. Betala 700:- i Kina, eller 15 000:- hos Kjell & Company.
Citera
2018-01-20, 19:06
Medlem
scips avatar
Är det inte fullt normalt att det kommer en massa extra försändelser från utlandet när ett litet land som Sverige med 10 miljoner invånare varav nästan 3 miljoner av dessa är av utländsk härkomst till skillnad mot ett land som inte har en massa utländska medborgare?
För alla paket kan ju inte bara vara etnisk svenska som beställer hur många av oss etnisk svenskar har släktingar runt om i världen och satt i system att skicka gåvor kontinuerligt ifrån släktingar till sverige som då postnord får på sitt bord i slutänden.
Citera
2018-01-20, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag antar att det är allt möjligt som folk handlar. Själv så köper jag saker som är i princip omöjliga att hitta i svenska butiker. Det kan vara någon reservdel som inte längre säljs i Sverige, eller någon elektronikprodukt som inte går att hitta.

Det har också hänt att jag har beställt vinklade SATA kablar som varit svåra att hitta, eller helt enkelt på tok för dyra. Om en kabel går på 7:- i Kina och exakt samma kabel kostar 150:- i en lokal butik. Då blir valet ganska enkelt när det handlar om hundra stycken kablar. Betala 700:- i Kina, eller 15 000:- hos Kjell & Company.

Hur kan du behöva hundra st.??? Dessutom kan du fortsätta handla på nätet tills alla inhemska butiker försvinner, så kan kinesiska i-netbutiker höja priset e.t.c plus att du har inga garantier eller vettig support. Grattis! (tänke inte på det)..
Senast redigerad av Trollpungen 2018-01-20 kl. 19:28.
Citera
2018-01-20, 19:37
Medlem
Surnisses avatar
Har ej läst hela tråden, bara 6-7 sidor, men ingen verkar fatta vad det handlar om.
Det är intresseorganisationen Svensk Handel som en tid lobbat för att begränsa egen import av varor som deras medlemmar går miste om att sälja. Helst vill man att porto-avtalen som skrevs internationellt när Kina och stora delar av Asien ansågs vara U-länder (därmed mkt lågt porto) skall rivas upp. Nu har Svenska Handel fått med sig regeringen genom att hävda att Sverige förlorar pengar på utebliven moms.
Citera
2018-01-20, 19:38
Medlem
Kalasen är närmare slut! Men ingen gäst säger tack! Kinesiska företag säljer varor till Sverige, den billigaste bara 9kr betalar man, oavsett det är skit eller inte, vem som tjänar? Det är konsumenterna som tjäna. Annas för man betalar 10 gånger dyrare i lokal butiken.
Postnod är riktig galen för pengar! hur töstiga de är! De har glömt bort helt enkelt vad betyder marknad priser. Ett lite paket kostar 125kr, senare kommer de inte ville delar ut en vanlig brev för den kostar bara 7kr. Tar emot ett paket för 125kr, då är det lika bra skicka via DHL eller liknande , de är snabb och kan leverera till dörr. Vem kommer att använda postnod då? En rimlig pris ökning är acceptabelt men inte så galen pris.
Alla de gränländerna gör inte samma så är det svårt förklara vad vill svensk postnod att göra.
Citera
2018-01-20, 19:39
Medlem
GigaSexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollpungen
Hur kan du behöva hundra st.??? Dessutom kan du fortsätta handla på nätet tills alla inhemska butiker försvinner, så kan kinesiska i-netbutiker höja priset e.t.c plus att du har inga garantier eller vettig support. Grattis! (tänke inte på det)..

Garantier och vettig support är något man väljer bort när man handlar från Kina.

Betalar hellre 7:- sek för en kabel utan support än 199:- med Garanti och support, samma jävla kabel,

Men jag är ju smart så jag behöver inte support på en jävla sata-kabel, smart så jag betalar inte 199:- för en 7:- kabel.
Citera
2018-01-20, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GigaSexy
Garantier och vettig support är något man väljer bort när man handlar från Kina.

Betalar hellre 7:- sek för en kabel utan support än 199:- med Garanti och support, samma jävla kabel,

Men jag är ju smart så jag behöver inte support på en jävla sata-kabel, smart så jag betalar inte 199:- för en 7:- kabel.

Sant, det kam oftast köper från dessa kina företag är sånt man inte behöver support, garanti m.m. till och oftast är det saker man tillomed skiter i om det ens kommer fram eller inte.

Vill jag köpa dyra märkesplagg, datorer, mobiler och andra kvalitetsvaror man behöver garanti m.m. till så gör jag det inte från Kina och det gör ingen annan heller.

Svenska företag får helt enkelt anpassa sig efter hur det ser ut och satsa på sånt vi inte hade köpt från utlandet istället för att försöka begränsa oss till att köpa allt i svenska butiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in