2018-01-20, 18:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hahaha, vem fan tror du tycker att någon är en bra pappa som dödar sitt barn? Inte många. Manipulativ?

Hur menar du att han skulle bära sitt eget ansvar efter sin död? Din mening är obegriplig.

En del har ju framhålligt hur duktig fadern var. Meningen är inte alls obegriplig. Handlingen motiveras med externa orsaker i brevet och försöker argumentera barmhärtighetsmotiv. Och att bägge skrivit under, ett gemensamt ansvar.
Citera
2018-01-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Vad tror du att pappa fick ut av det, som du påstår.
Jag menar, han dog ju oxå så då spelar det ju inhen roll.

Jo, för många människor är deras eftermäle oerhört viktigt. Få vill bli ihågkomna som barnamördare.
Citera
2018-01-20, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Förklara varför det inte kan ha varit mamman som drev på detta självmord.

Jag har inte sagt att det inte kan ha varit mamman. Jag säger att det är sannolikt att det är pappan.
Citera
2018-01-20, 18:55
Medlem
Finns en tjej som.är ca 100cm lång sitter i rullstol som.hon styr med mun..men likt förbannat har hon ett eget miljonföretag och ett barn...Hennes föräldrar tyckte hon var värd att leva
Citera
2018-01-20, 18:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Eventuellt samröre med diverse diffusa kliniker känner vi förstås inte till. Men har väl framgått att de inte tagit hjälp av soc, bup och andra svenska instanser som man vanligtvis vänder sig till?

OCH: En kärleksfull familj mördar inte sina barn utan är med dem in i det sista.

De var ju verkligen med dem in i det sista.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Finns en tjej som.är ca 100cm lång sitter i rullstol som.hon styr med mun..men likt förbannat har hon ett eget miljonföretag och ett barn...Hennes föräldrar tyckte hon var värd att leva

Att sitta i rullstol är inte likvärdigt med en plågsam sjukdom!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Eventuellt samröre med diverse diffusa kliniker känner vi förstås inte till. Men har väl framgått att de inte tagit hjälp av soc, bup och andra svenska instanser som man vanligtvis vänder sig till?

OCH: En kärleksfull familj mördar inte sina barn utan är med dem in i det sista.
Fast det var de ju, ända in i kaklet.
Citera
2018-01-20, 18:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Denna bland annat.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/901774-kriminolog-om-avskedsbreven-efter-morden-i-bjarred-mycket-ovanligt

Den länken säger att bägge gemensamt fattade detta beslut

Det inlägget jag ifrågasatte skrev du själv "Om vi nu utgår från att pappan var drivande. Vilket var hans motiv?"

Jag vände på det och frågade om H hade varit drivande?

Fick till svar
Nej, det kan det inte. Läs på.
Citera
2018-01-20, 19:01
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om de fått en orosanmälan, vari skulle denna bestå? Att föräldrarna gör barnen sjuka? Om nu socialförvaltningen, som de har skyldighet att göra, gjort hembesök så skulle de antagligen träffat på två trötta barn. Denna trötthet finns uppenbarligen dokumenterad i form av intyg från läkare till skola.

De hade sett två barn som varken blir misshandlade, lever i misär eller svälter. De hittar två högfungerande föräldrar som sett till att barnen blir hemundervisade och letat svar på sjukdomen i "hela världen" (som min egen källa uttryckte det).
Vad skulle de gjort när de upptäckt allt jag räknat upp? Och vad gör man om man inte ser något som är fel?

Detta stämmer nog även om det är lite som är motsägelsefullt i olika uttalanden. Å ena sidan såg man inga konstigheter, å andra sidan talar man om en familj i kris. Jag har verkligen inte den blekaste aning men troligtvis fanns inga tydliga tecken på missförhållanden i hemmet, och barnen var tillräckligt friska för att ta emot hemundervisning.

Att föräldrarna visade sig vara djupt deprimerade var troligen inte något som uppfattades tillräckligt alarmerande. Det finns ju andra fall som verkligen borde ha uppmärksammas av omgivningen, Yara och Bobby för att nämna några av de värsta exemplen, men här handlade det inte om misshandel eller annan typ av våld. Föräldrarna var säkert fina och kärleksfulla föräldrar, tills detta ofattbara hände.
Citera
2018-01-20, 19:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
ME är väl inte dödlig, det är väl heller inte något som medför direkt fysisk smärta eller plåga? Det som skavde kanske vara att flickorna skulle vara väldigt beroende av sina föräldrar livet ut? De kanske skulle fått svårt att någonsin flytta hemifrån etc?

Jag föreslår att du tittar på tv4 nyhetsmorgon från i dag samt andra filmer där man får se hur det kan vara att lida och leva med ME.
Citera
2018-01-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ossian.allvetaren
Prognosen för en metastaserande cancer är mycket dålig och döden är då en befrielse för den som lider. När det gäller ME, kan du leva hur länge som helst, men svår ME är inget liv i den bemärkelsen. Visst du existerar men du lever inte. Som någon sa i en intervju: "Det handlar inte OM jag kan leva ytterligare 30 år, utan ORKAR jag leva 30 år till". Ni som inte har kännedom om sjukdomen, försök att förstå skillnaden.
Empati och inlevelse kan behövas!

Barnen var stora nog att ta livet av sig själva isåfall om de kände så. Händer tyvärr att barn suiciderar. Men jag tvivlar starkt på att barnen ”kastat in handduken” på egen hand. De har lekt i poolen, varit på affär och följt undervisningen med intresse.
Citera
2018-01-20, 19:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Låter som ett rykte. Finns det en artikel så kommer det fram. Sjukdomsbilden med två systrar där symtom accelererar eller debuterar i samband med pubertet/10-11 års ålder pekar snarare på en genetiskt nedärvd sjukdom.

Ja det kan vara ett rykte att det var fråga om ME. Det var en artikel till Sydsvenskan det länkades till. Men visst, ME är en ovanlig sjukdom och än mer märkligt om två i samma familj får det. Fast den yngre flickan kan möjligtvis utvecklat något psykosomatiskt som det spekuleras i.

Det kanske också är ett "bakslag", om man händelsevis fått veta att yngsta barnets besvär är psykiska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in