Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Om de fått en orosanmälan, vari skulle denna bestå? Att föräldrarna gör barnen sjuka? Om nu socialförvaltningen, som de har skyldighet att göra, gjort hembesök så skulle de antagligen träffat på två trötta barn. Denna trötthet finns uppenbarligen dokumenterad i form av intyg från läkare till skola.
De hade sett två barn som varken blir misshandlade, lever i misär eller svälter. De hittar två högfungerande föräldrar som sett till att barnen blir hemundervisade och letat svar på sjukdomen i "hela världen" (som min egen källa uttryckte det).
Vad skulle de gjort när de upptäckt allt jag räknat upp? Och vad gör man om man inte ser något som är fel?
Detta stämmer nog även om det är lite som är motsägelsefullt i olika uttalanden. Å ena sidan såg man inga konstigheter, å andra sidan talar man om en familj i kris. Jag har verkligen inte den blekaste aning men troligtvis fanns inga tydliga tecken på missförhållanden i hemmet, och barnen var tillräckligt friska för att ta emot hemundervisning.
Att föräldrarna visade sig vara djupt deprimerade var troligen inte något som uppfattades tillräckligt alarmerande. Det finns ju andra fall som verkligen borde ha uppmärksammas av omgivningen, Yara och Bobby för att nämna några av de värsta exemplen, men här handlade det inte om misshandel eller annan typ av våld. Föräldrarna var säkert fina och kärleksfulla föräldrar, tills detta ofattbara hände.