2018-01-20, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giftas
Jag vill inte ge en bättre bild, utan i bästa fall en som är mer rättvisande. Det vore behändigt att kunna förklara denna tragedi med att föräldrarna var onda eller under inflytande av en psykos. Onda var de inte och inte heller tror jag det handlar om psykosgenombrott. Djup depression däremot. Och denna hade med desperation inför döttrarnas sjukdom att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Giftas
Jag vill inte ge en bättre bild, utan i bästa fall en som är mer rättvisande. Det vore behändigt att kunna förklara denna tragedi med att föräldrarna var onda eller under inflytande av en psykos. Onda var de inte och inte heller tror jag det handlar om psykosgenombrott. Djup depression däremot. Och denna hade med desperation inför döttrarnas sjukdom att göra.

Tack för att du svarar. Om du vill ge en bättre bild, en klarare bild, så är det viktigt för många att få veta vilken sjukdom flickorna led av. En stor del av denna tråd kretsar huvudsakligen kring spekulationer om den som du kanske märkt. Alla diagnoser med kronisk trötthet har vänts ut och in. Kommer du kunna svara på vilken sjukdom flickorna led av? Ville inte föräldrarna att någon skulle få veta?

Det är svårt för de flesta att förstå hur två väl fungerande människor kan bli så djupt akut deprimerade. Barn och vuxna dör varje dag men för den här familjen kunde kanske livet sett annorlunda ut om de fått rätt hjälp.

Ja, vad är egentligen en god människa? Det finns inget enkelt svar på en sån svår fråga. Naturligtvis vill du ge en bild av pappan som ör bättre än den allmänheten fått. Så skulle vi nog alla göra men att skilja på honom och det han gjort.
Citera
2018-01-20, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jo jag förstår mycket väl och den andra meningen kommer du aldrig att hitta i ett protokoll. Man skriver inte på det sättet helt enkelt. Beskrivningen att dottern hade en lust att lära som var ett citat från pappan och visar väl att inte föräldrarna försökte ge en bild av att dottern var sjukare än hon var. Det protokoll som citeras flitigast är nog det från mars 2016, det finns förmodligen flera så det är svårt att veta hur utvecklingen har sett ut över tid.
Var hittar du att detta skulle vara pappans egna ord? Jag tolkar det som skolans sammanfattning
Citat:
parets äldre dotter beskrivs i ett kommunalt protokoll som ”nyfiken på lärandet”. Den yngre som ”mycket social och noggrann”
Citera
2018-01-20, 16:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om inte annat så motsäger det en del spekulationer om att föräldrarna har manipulerat till sig hemundervisning. Men det kommer säkert någon som hävdar att pappan var så extremt manipulativ att han säkert hade ett syfte med det också.
Ja, säkert kommer det att framhållas. Det är skrämmande hur svårt mänga har för att tolka texter på relativt låg nivå.🙄😬
Citera
2018-01-20, 16:37
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esum
Min kompis mamma arbetar med fallet, hon har läst brevet. Riktigt sjukt brev.

Jag anser att det är ogörligt att två ungar i samma familj ska få en så relativt sällsynt diagnos som ME/CFS. Enda möjligheten att två barn i samma familj som sällan vistas ute ska få denna diagnos är antigen att dom blivit bitna av samma fästing eller att den senare insjuknande dottern som för övrigt var den yngre, har uppfattat svansandet och daltandet med den sjuka storasystern på ett svartsjukt sätt och plagierat sjukdomssymptomen för att få sin beskärda del av föräldrarnas uppmärksamhet.

Detta behöver inte vara avancerat och välplanerat från barnets sida utan sker mellan syskon på ett helt automatiserat vis helt enkelt av anledningen att uppmärksamhet från föräldrarna helt enkelt är livsviktigt för det lilla barnet. Kalla det syskonrivalitet om du vill men fenomenet uppträder i alla barnfamiljer med flera syskon och i olika åldrar där ett av barnen får föräldrarnas odelade och hela uppmärksamhet. I sådana fall har föräldrarna lurats att tro att läget är hopplösare än det i själva verket är och bokstavligt talat begått sina livs misstag.

En annan orsak (skam å sägandes) till flickornas förmodade trötthet kan vara incest från faderns sida. Denna teoribildning är både brutalare och mer vulgär än teorin om syskonrivaliteten. Rå om du så vill. Jag tänker mej då att flickorna våldtagits om nätterna av sin incestuöse fader. Sovande på dubbel dos starka sömnmedel har dom inte vaknat under övergreppen som iaf stört deras vila tillräckligt grundligt för att märkas under dagtid. Det har varit lätt för fadern som vistats i hemmet kvällstid att smuggla ner en "lagom" dos av vad som helst i mjölkglaset före läggdags. Även frun har fått del av preparatet vilket det nu har varit. Kanske i kvällskaffet.

I det senare fallet har fadern haft pedofila och nekrofila böjelser som han avreagerat på lealösa barnkroppar om nätterna. Den psykopatiska läggningen som varit föutsättningen för ett sånt dubbelliv har tagit sig uttryck både i maskhållning inför kollegor, lärare i skolan och vid det avgörande tillfället då han övertalat även sin fru, modern, att som medagerande genomföra den plan som skulle dölja hans brott för eftervärlden och samtidigt ge samtliga inblandade befrielse från den förbannelse som vilade över familjen. För frun lade han ut texten som brist på "livskvalitet" och "framtidshopp".

Jag skrev i ett tidigare inlägg att ett kvarlämnat självmordsbrev ger alla möjligheter att putsa upp sitt eftermäle. Det är det jag tror att pappan som brevets författare gjort. Visst är det fult att prata illa om döda men ibland kan sanningen göra ont. Men den måste ändå få ta plats.
Citera
2018-01-20, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Enligt polisen, via media, vet man ännu inte VAD familjen dog av. Mannen ska vara hängd enligt flera PM som mottagits av både mig och andra. Men om det är sant vet vi inte - eftersom inget har verifierats från polisens håll. Det enda som framkommit är att polisen i sitt pressmeddelande säger att föräldrarna lämnat ett gemensamt självmordsbrev där de säger att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Det är väl i princip allt vi verkligen vet just nu.

Exakt.
Det är vad polisen har bekräftat.
Sen drar ju obduktionen ut, tydligen.
Troligtvis pga dödsorsak på föräldrarna.
Barnen är nog solklart, men föräldrarna vet men ju inte.
Pappan hängde, men dog han av det eller sin egen cocktail ?
Mamman låg död i sängen.... var det cocktail, kniv, kudde..... hur var hennes cancer ?
mm mm mm.
Och det vet vi alla, kan inte polisen bekräfta nått, så kniper dom käft.
Jag tror att det sod mycket, mycket mer i det där brevet, och eventuellt ännu mer i eventuell video.
Jag tror att vi får veta lite mer, men absolut inte allt.
Citera
2018-01-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det var mamman, som arbetar med fallet, som borde hålla tyst. Inte skribenten, hon/han har inte gjort något fel. Förstår inte vad du är så upprörd över.
Jag är inte upprörd, och jag har inte försökt tysta skribenter. Så lägg ner dina försök att spela dum eller peka finger mot andra. Bara lägg ner, vi andra vill höra vad användaren esum har att säga, inte vad du inte vill höra...
Citera
2018-01-20, 16:41
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AncientScripture
Vad vi vet:
¤ 4 personer funna döda
¤ Brev funnet, signerat båda föräldrarna. Föräldrarna såg, enligt brevet, ingen livskvalitet eller framtid på grund av döttrarnas sjukdomstillstånd.

Nu citerade jag egentligen bara dig för att få med korrekt mening som polisen gick ut med
Men vad jag tycker är ganska viktigt att veta det är om det fetade är polisens sammanfattning av brevet eller om det är exakt dom orden föräldrarna använde?
Citera
2018-01-20, 16:43
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Försök inte hitta logik och sanning i föräldrarnas diagnosticerande av barnen.

Jag har varit rabiat mot detta fall hela tiden............
Du har nog rätt, ingen ide att börja vackla.
Bra med en spark i häcken ibland
Citera
2018-01-20, 16:43
Medlem
Barnen kan INTE ha lidit av ME/CFS. En fruktansvärt jobbig sjukdom men inte aktuell i detta fall. Läs mera på Hjarnfonden.

"Upp till 4 till 6 personer per 1 000 innevånare är drabbade
ME/CFS är vanligare hos kvinnor (i åldern 20-40 år)
ME/CFS finns även hos barn (ej före pubertet), ofta förekommande efter en akut infektion som t ex körtelfeber
Yngre patienter och patienter som upptäcks tidigt i sjukdomsförloppet är förutsättningar för en bättre prognos"
Citera
2018-01-20, 16:44
Medlem
"En familj i djup kris", vad f-n betyder det rent konkret? Uttalandet tyder ju på att man haft lite överseende med familjen, gissningsvis. För att jag ska få ihop det här så måste mamman också ha varit sjuk, eller jag vet inte... Ett sjukt barn kan nog räcka för att uttala sig om en "familj i djup kris".
Senast redigerad av hicku 2018-01-20 kl. 16:51.
Citera
2018-01-20, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg

Endast något fårtal personer verkar ha stått fadern nära trots ett hyfsat publikt arbete. Det är väldigt lite inlägg i tråden från personer som påståss ha träffat föräldrana. Två hyllningar till fadern är det som mest framkommit, vilket är märkligt..

Själv tycker jag att det är märkligt att det har kommit två hyllningar. Hur man har mage att hylla en barnamördare övergår helt mitt förstånd. Osmakligt och framför allt ett hån mot de mördade.
Senast redigerad av hayouel 2018-01-20 kl. 16:55.
Citera
2018-01-20, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cerious
Socialtjänsten hade i detta fall inte gjort ett jävla dugg. Men det betyder inte att skolan kan underlåta att göra en orosanmälan. Jag har i mitt jobb gjort många orosanmälningar till soc där det finns uppenbara problem, där barnen och föräldrar på ett eller annat sätt själva vill och behöver stöd och hjälp för att orka med sin livssituation. Jag menar alltså inte dysfunktionella familjer utan familjer som är högfungerande men som drabbas av sjukdom, dödsfall annan ohälsa etc och därför inte orkar med livets krav. Men vad gör socialtjänsten? Inte ett skit, OM de ens hör av sig så är det för att bocka av att de gjort en åtgärd sedan är det klart. Jag blir fan galen när jag hör av dessa hjälpsökande familjer att de inte får hjälp någon hjälp beviljad av soc.
HOPPAS SOC MED DETTA FALL INSER ATT DE ÄVEN BEHÖVER HJÄLPA HÖGFUNGERANDE MÄNNISKOR I KRIS!
Känner en som jobbar i Soc. Hon sa precis samma sak. De bryr sig inte mycket. Vilken myndighet hjälper ? Hade familjen fått rätt hjälp av annan myndighet, så hade de förmodligen levt idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in