2018-01-20, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Nej, det är ett citat från skolans protokoll och härstammar säkert från lärarnas beskrivning.

Exempel från Aftonbladet: ”Hon beskrivs i protokollet som en social och ambitiös elev som inte vill komma efter i skolarbetet.”
Det kunde t ex stått: "Hon beskrivs i protokollet som svårt sjuk och apatisk utan vilja att lära nytt.”

Förstår du skillnaden?

Jo jag förstår mycket väl och den andra meningen kommer du aldrig att hitta i ett protokoll. Man skriver inte på det sättet helt enkelt. Beskrivningen att dottern hade en lust att lära som var ett citat från pappan och visar väl att inte föräldrarna försökte ge en bild av att dottern var sjukare än hon var. Det protokoll som citeras flitigast är nog det från mars 2016, det finns förmodligen flera så det är svårt att veta hur utvecklingen har sett ut över tid.
Citera
2018-01-20, 16:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Förfärligt att läsa att flickorna själva ville så mycket och trodde på framtiden. Men enligt föräldrarna var det inte tillräcklig livskvalitet...

Var har du läst det?
Citera
2018-01-20, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Turbanz
Fins självmords brevet att läsa?

Nej. Självklart inte.....
Bara polisen.
Citera
2018-01-20, 16:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det har ju länkats till flera artiklar i media som begärt protokoll från möten i skolan ang hemundervisningen. Där beskrivs hur flickorna var sociala och nyfikna på att lära. Det planerades för återgång i skolan, hur den äldre skulle klara att komma in på gymnasiet osv. Kort sagt verkar det ha funnits en framtidstro hos dem som saknades hos föräldrarna.
Det var ju pappan som sade att en dotter var social och den andra nyfiken på att lära. Om han har sagt det måste han ju ha trott på det menar jag och det verkar då som om saker och ting drastiskt har förändrats en tid innan dådet.

Edit: hade pappan velat manipulera så hade han ju inte sagt så. Det säger emot den befängda teorin anser jag.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-01-20 kl. 16:46.
Citera
2018-01-20, 16:33
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esum
Min kompis mamma arbetar med fallet, hon har läst brevet. Riktigt sjukt brev.

Har du fått veta något om vad som stod?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om den här mamman glappat om innehållet i brevet, förutom det som polisen gått ut med, så borde hon få sparken. Tjänstefel att berätta för sin dotter om ett "sjukt" brev när de som skrivit brevet är kända för allmänheten. Att säga till sin dotter att man arbetar med fallet är en sak, men i övrigt håller man tyst.

Citat:
Det har jag inte gjort alls. Var fick du det ifrån?
Du måste ha väldigt dåligt minne, för det var bara för några minuter sedan som du försökte få en användare att inte berätta något om det denne fått veta, med hot om att dennes mamma borde utsättas för repressalier. Passar det inte med Flashbacks skydd av anonymiteten så ska du inte skriva under skydd av detsamma. Låt användaren besvara i lugn och ro det som denne hört, utan dina hotelser mot källan.
Citera
Medlem
Citat:
Om de fått en orosanmälan, vari skulle denna bestå? Att föräldrarna gör barnen sjuka? Om nu socialförvaltningen, som de har skyldighet att göra, gjort hembesök så skulle de antagligen träffat på två trötta barn. Denna trötthet finns uppenbarligen dokumenterad i form av intyg från läkare till skola.

De hade sett två barn som varken blir misshandlade, lever i misär eller svälter. De hittar två högfungerande föräldrar som sett till att barnen blir hemundervisade och letat svar på sjukdomen i "hela världen" (som min egen källa uttryckte det).
Vad skulle de gjort när de upptäckt allt jag räknat upp? Och vad gör man om man inte ser något som är fel?

Socialtjänsten hade i detta fall inte gjort ett jävla dugg. Men det betyder inte att skolan kan underlåta att göra en orosanmälan. Jag har i mitt jobb gjort många orosanmälningar till soc där det finns uppenbara problem, där barnen och föräldrar på ett eller annat sätt själva vill och behöver stöd och hjälp för att orka med sin livssituation. Jag menar alltså inte dysfunktionella familjer utan familjer som är högfungerande men som drabbas av sjukdom, dödsfall annan ohälsa etc och därför inte orkar med livets krav. Men vad gör socialtjänsten? Inte ett skit, OM de ens hör av sig så är det för att bocka av att de gjort en åtgärd sedan är det klart. Jag blir fan galen när jag hör av dessa hjälpsökande familjer att de inte får hjälp någon hjälp beviljad av soc.
HOPPAS SOC MED DETTA FALL INSER ATT DE ÄVEN BEHÖVER HJÄLPA HÖGFUNGERANDE MÄNNISKOR I KRIS!
Citera
2018-01-20, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det var ju pappan som sade att en dotter var social och den andra nyfiken på att lära. Om han har sagt det måste han ju ha trott på det menar jag och det verkar då som om saker och ting drastiskt har förändrats en tid innan dådet.
Eller också HAR inte saker ändrats, utan de har helt enkelt tänkt att så här kommer deras liv vara de närmaste tio åren. Eller 20-30. Och det orkade de inte med.

Jäkligt svårt att begripa det här mordet/självmordet när det finns så otroligt lite som verifierats av polisen.
Citera
2018-01-20, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

Om inte annat så motsäger det en del spekulationer om att föräldrarna har manipulerat till sig hemundervisning. Men det kommer säkert någon som hävdar att pappan var så extremt manipulativ att han säkert hade ett syfte med det också.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Har du sovit dig igenom tråden? Flera av de mest aktiva har hela tiden förpestat tråden genom att försvara föräldrarnas agerande med att de stackarna inte såg någon annan utväg med hela familjen döende osv.

Men hallå? Det fetade måste ju de facto vara sant eftersom föräldrarna verkligen orsakade flickornas död! Hur tänker du? Det skulle vara mycket intressant att få veta.

Nivån är extremt låg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spinoza
Inte så konstigt, det är det inte många som har. Det skiljer sig också mellan olika kommuner och jag vet inte hur det fungerade just i Bjärred. Men förutom att skolan verkar ha sviktat i att involvera andra myndigheter är jag mycket fundersam över sjukvårdens roll. Barn som är så sjuka att de inte kan gå i skolan borde utredas, inneliggande. Hittar man inget fel så är något konstigt. Utan att ta diskussionen om ME/CFS och liknande så känns det spontant skitkonstigt att man låter en sådan situation fortgå.

Det har kunnat fortgå därför att ingen har sett helheten.

Skolan har kört sitt race med hemundervinsning.

Sjukvården har säkert varit inkopplat på något sätt, men har de känt till att barnen inte går i skolan.

Respektive arbetsgivare har sett sin lilla del och varit nöjda och trott på vad de hört från föräldrarna.

Endast något fårtal personer verkar ha stått fadern nära trots ett hyfsat publikt arbete. Det är väldigt lite inlägg i tråden från personer som påståss ha träffat föräldrana. Två hyllningar till fadern är det som mest framkommit, vilket är märkligt.

Familjen har gått under radarn, säkert ett aktivt beslut att göra så dessutom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Du måste ha väldigt dåligt minne, för det var bara för några minuter sedan som du försökte få en användare att inte berätta något om det denne fått veta, med hot om att dennes mamma borde utsättas för repressalier. Passar det inte med Flashbacks skydd av anonymiteten så ska du inte skriva under skydd av detsamma. Låt användaren besvara i lugn och ro det som denne hört, utan dina hotelser mot källan.
Det var mamman, som arbetar med fallet, som borde hålla tyst. Inte skribenten, hon/han har inte gjort något fel. Förstår inte vad du är så upprörd över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in