2018-01-20, 14:56
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villianlol
Professor Jonas Bergquist vid Uppsala universitet och anhörig till sjuk pratar.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3952617

Jag vill tacka för att du la upp länken.
Jag har varit förtvivlad över just detta fall, jag har försökt hitta alla möjliga konstiga anledningar till att man tar livet av barn och sig själva.
Detta inslag ger iaf den största hinten, OM de stackars barnen hade denna diagnos ME, så kan t.o.m jag åtminstone förstå lite mer.
Oerhört hemsk sjukdom!!!
Oehört tragiskt. Min dotter har tagit den vaccinationssprutan, dock på eget bevåg som myndig, så nu är jag skiträdd att hon ska bli sjuk =(
Att mitt andra barn är sjukt har inte alls med detta att göra, dock blir det barnet aldrig friskt och jag lider med mitt barn hela tiden. Men det handlar om andra saker. Så tack för länken, den tog bort en massa fördömande tankar och mer förståelse.
Ett obegripligt fall, men man måste ju ställa sig frågan hur man skulle agera själv. Jag vet fan inte längre. R.I.P stackars alla =(
Citera
2018-01-20, 14:58
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Socialen hade varit som hökar på familjen i ditt exemplel. Så barnen hade med stor mkt sannorlikhet varit vid livet och troligen familjehems placerade pga. föräldranas grava funktionsnedsättning.

Den senaste tiden har kommuner gått ut med att de är överbelastade. Kan ju hända då att det inte finns tid och resurser till alla. Vill inte kalla det för början på ”samhällskollapsen” men framtiden får visa vilket håll vi går åt.
Citera
2018-01-20, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Precis, och så förtvivlat, bortom allt hopp sjuka barn borde inte klarat hemundervisning 3-4 dagar i veckan och varit ”nyfikna på kunskap”.
Förfärligt att läsa att flickorna själva ville så mycket och trodde på framtiden. Men enligt föräldrarna var det inte tillräcklig livskvalitet...
Citera
2018-01-20, 15:04
Medlem
Jag tycker det är märkligt att pappan ena dagen är intresserad av och därmed söker en professortjänst och kort därefter tar livet av både sina barn och sig själv, kanske t.o.m.av sin fru också. Han har nyligen haft möten med skolan och beslutat kring båda barnens skolgång, t.o.m. med målsättningen att barnen ska återgå till skolan i någon mån.

Något måste ju ha hänt där under julledigheten eller strax innan, som fick föräldrarna att plötsligt bestämma sig för att det inte var värt för någon av dem att leva vidare längre. Men vad? Otäckt och fruktansvärt är det i vilket fall som helst. Jag tycker att det är obegripligt. Även om man har svårt sjuka barn kämpar man väl ändå in i det sista? Hoppet är det sista som överger en, vad fick dem att plötsligt förlora allt hopp?
Citera
2018-01-20, 15:11
Medlem
Fins självmords brevet att läsa?
Citera
2018-01-20, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbanz
Fins självmords brevet att läsa?
Nej.
Citera
2018-01-20, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Förfärligt att läsa att flickorna själva ville så mycket och trodde på framtiden. Men enligt föräldrarna var det inte tillräcklig livskvalitet...
De var nyfikna på kunskap, och sociala, enligt media. Men föräldrarna ansåg inte deras liv värt att leva. Det är så sorgligt så det är inte klokt.
Citera
2018-01-20, 15:19
Medlem
Vet vi vad som hände än eller är tråden bara full av teorier?
Citera
2018-01-20, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Menar du att du tror att pappan använt kniven på mamman då hon var vaken? Låter det troligt?

Enl uppgift.
Mamma tog samma cocktail som barnen.
Men tyvärr avled hon inte.
Troligtvis medvetslös, men hon levde.
Pappan fick hjälpa till.
Min gissning är en kniv.
Alt 2 - en kudde.
Citera
2018-01-20, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chroma
Vet vi vad som hände än eller är tråden bara full av teorier?
Enligt polisen, via media, vet man ännu inte VAD familjen dog av. Mannen ska vara hängd enligt flera PM som mottagits av både mig och andra. Men om det är sant vet vi inte - eftersom inget har verifierats från polisens håll. Det enda som framkommit är att polisen i sitt pressmeddelande säger att föräldrarna lämnat ett gemensamt självmordsbrev där de säger att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Det är väl i princip allt vi verkligen vet just nu.
Citera
2018-01-20, 15:31
Medlem
Citat:
Men syftar den förlorade livskvaliteten på döttrarna, på föräldrarna eller på hela familjen?
– Det är svårt för mig att svara på exakt hur föräldrarnas resonemang har gått. Men det är tydligt att föräldrarna valde denna utgång utifrån barnens sjukdom.

https://www.sydsvenskan.se/2018-01-19/foraldraparet-var-overens-om-att-bega-sjalvmord-enligt-avskedsbrev
Sydsvenskan försöker få fram ett viktigt svar. Inget tyder dock på att även mammans hälsa (påstått cancersjuk i tråden) skulle spelat in. Bara att föräldrarna bestämde att barnens sjukdom innebar dålig livskvalitet för hela familjen och att flickorna därför förtjänade att dö.
Citera
2018-01-20, 15:36
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esum
Hur sjukt är denna händelse egentligen?
Enligt mig riktigt riktigt sjukt!
Om det var trötthetssyndromet som barnen led av är det riktigt illa. Enligt uppgifter sa blir de flesta barn botade i denna sjukdom. Man far nästan hoppas att de led av ngt "värre".
Citat:
Hos barn og ungdommer har CFS/ME en meget god prognose; de aller fleste blir til slutt nesten eller helt friske. Forløpet kan imidlertid være langvarig, ofte flere år. Mange erfarer dessuten at sykdomsintensiteten svinger, noe som kan gi plutselige ”nedturer” i en fase der man egentlig er i ferd med å friskne til.
Fran: http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/pediatri/nevrologi/kronisk-utmattelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in