2018-01-20, 16:07
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spinoza
Ämnet har redan varit uppe men jag förvånas verkligen av att socialen inte varit inkopplade i ett tidigare skede. Till skillnad från vad många tror så är ju inte SOC en myndighet som finns till för att straffa eller sätta dit folk, utan för att hjälpa till i familjer i kris som rektorn så uppenbart skamfyllt uttryckte det. Tex kopplar jag i mitt arbete ofta in SOC om någon av föräldrarna eller barnen är sjuka, om inte annat för att de ska få möjlighet till stödsamtal och likande. Tyvärr upplever många detta som stigmatiserande. Detta är helt uppenbart en klassfråga.
Precis, det ligger nära till hands att kalla karriäristföräldrarna för snobbiga Mina föredetta grannars äldsta dotter föddes hjärnskadad och gick i en särskola ihop med andra handikappade barn varje dag När mamman i familjen, vilken jobbade på dagis, fick bröstcancer fick dottern besöka och bo hos en " stödfamilj" på landet ( bönder ) varannan helg för att avlasta sin biologiska familj Agnes och Moa hade mycket troligen levt idag om de fötts in i mina nämnda f.d. grannars familj eftersom de anpassade sej efter sina funktionsnedsättningar Mamman var även sjukskriven en tid ; först heltid och sedan deltid ( pga ont i armen vid cancerbröstet )
Citera
2018-01-20, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chroma
Vet vi vad som hände än eller är tråden bara full av teorier?

Vad vi vet:
¤ 4 personer funna döda
¤ Brev funnet, signerat båda föräldrarna. Föräldrarna såg, enligt brevet, ingen livskvalitet eller framtid på grund av döttrarnas sjukdomstillstånd.
Citera
2018-01-20, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Som sagt, det kommer de att få allvarlig kritik för.
De får inte göra några bedömningar, det är socialens arbetsuppgift och enbart deras.
Hade socialen delat bedömningen? Det lär vi aldrig få nåt vettigt svar på, å ena sidan kan man väl säga troligen, å andra sidan kan man hävda att en observant socialarbetare hade mycket väl kunnat se den kris familjen var i och haft någon lösning. Sådana här händelser involverar mänskliga beslut, och socialen var den myndighet som har ensamrätt på att göra bort sig i sådana här bedömningar.

Om de fått en orosanmälan, vari skulle denna bestå? Att föräldrarna gör barnen sjuka? Om nu socialförvaltningen, som de har skyldighet att göra, gjort hembesök så skulle de antagligen träffat på två trötta barn. Denna trötthet finns uppenbarligen dokumenterad i form av intyg från läkare till skola.

De hade sett två barn som varken blir misshandlade, lever i misär eller svälter. De hittar två högfungerande föräldrar som sett till att barnen blir hemundervisade och letat svar på sjukdomen i "hela världen" (som min egen källa uttryckte det).
Vad skulle de gjort när de upptäckt allt jag räknat upp? Och vad gör man om man inte ser något som är fel?
Citera
2018-01-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ja, har man en förutfattad mening om något så är det ju bara mänskligt att inte vilja ta in något som gör att man måste utvärdera sina egna tankar.

Vi får väl se vad dom kommer fram till.
Men spara mitt inlägg.
Citera
2018-01-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esum
Min kompis mamma arbetar med fallet, hon har läst brevet. Riktigt sjukt brev.
Vad var det hon reagerade mest på? Jag tänker att bara brevets existens kan ju vara ”sjukt”, men var det förvirrade resonemang eller något annat som föranledde att det var sjukt?
Citera
2018-01-20, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallongrottan
Vi får väl se vad dom kommer fram till.
Men spara mitt inlägg.
Berätta gärna hur, ska jag ta ett skärmfoto? Vi behöver egentligen inte spara det så länge, för du vet väl att de redan har kommit fram till att det var samförstånd i beslutet och brevet?
Citera
2018-01-20, 16:11
Medlem
spinozas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om de fått en orosanmälan, vari skulle denna bestå? Att föräldrarna gör barnen sjuka? Om nu socialförvaltningen, som de har skyldighet att göra, gjort hembesök så skulle de antagligen träffat på två trötta barn. Denna trötthet finns uppenbarligen dokumenterad i form av intyg från läkare till skola.

De hade sett två barn som varken blir misshandlade, lever i misär eller svälter. De hittar två högfungerande föräldrar som sett till att barnen blir hemundervisade och letat svar på sjukdomen i "hela världen" (som min egen källa uttryckte det).
Vad skulle de gjort när de upptäckt allt jag räknat upp? Och vad gör man om man inte ser något som är fel?

Alltså, att koppla in socialen är inte samma som att göra en orosanmälan. I familjer där tex. någon är sjuk brukar man erbjuda en kontakt med socialen, tex. via kuratorer. De flesta familjer brukar tacka ja.
Citera
2018-01-20, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Lärarna som besökte flickorna har tystnadplikt och föräldrarna är döda så vi lär aldrig få veta. Men beskrivningen i protokollet är ett citat från pappan.
Nej, det är ett citat från skolans protokoll och härstammar säkert från lärarnas beskrivning.

Exempel från Aftonbladet: ”Hon beskrivs i protokollet som en social och ambitiös elev som inte vill komma efter i skolarbetet.”
Det kunde t ex stått: "Hon beskrivs i protokollet som svårt sjuk och apatisk utan vilja att lära nytt.”

Förstår du skillnaden?
Citera
Medlem
sandyhells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esum
Min kompis mamma arbetar med fallet, hon har läst brevet. Riktigt sjukt brev.
Kan du inte berätta/ta reda på mer pretty please!
Citera
Medlem
Citat:
Vad var det hon reagerade mest på? Jag tänker att bara brevets existens kan ju vara ”sjukt”, men var det förvirrade resonemang eller något annat som föranledde att det var sjukt?
Om den här mamman glappat om innehållet i brevet, förutom det som polisen gått ut med, så borde hon få sparken. Tjänstefel att berätta för sin dotter om ett "sjukt" brev när de som skrivit brevet är kända för allmänheten. Att säga till sin dotter att man arbetar med fallet är en sak, men i övrigt håller man tyst.
Citera
2018-01-20, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spinoza
Alltså, att koppla in socialen är inte samma som att göra en orosanmälan. I familjer där tex. någon är sjuk brukar man erbjuda en kontakt med socialen, tex. via kuratorer. De flesta familjer brukar tacka ja.

OK, jag har inte koll på hur soc fungerar när det gäller ingripande i familjer eller vad man erbjuder.
Citera
2018-01-20, 16:13
Medlem
Citat:
Berätta gärna hur, ska jag ta ett skärmfoto? Vi behöver egentligen inte spara det så länge, för du vet väl att de redan har kommit fram till att det var samförstånd i beslutet och brevet?

Då utvidgar jag mina tankar. Pappan bett mamma skriva under med sin namnteckning på blanktpapper.. dödat barnen, dödat mamman, skrivit brevet själv, hängt sig
Tadaa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in