2018-01-20, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mg1Py5/larare-ringde-pa-hos-familjen-i-bjarred-fick-inget-svar
Ingen aning.

Verkar väldigt märkligt... "över nyår"... Då är man inte borta till den 9e utan att anmäla om det. Samma dag hittas de döda.
Var inte denna artikeln jag läste innan, verkar finnas olika versioner av samma artikel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP0jP5/sa-levde-bjarred-familjen-fore-morden

Svårt att lita på vad AB skriver, finns en del anledningar
Citera
2018-01-20, 01:52
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
På Twitter skriver @rektorhamid följande:

Läser om familjetragedin i Bjärred. En eloge till skolan som höll i elevhälsokonferenser, ordnade anpassad studiegång, hemundervisning och reagerade direkt genom lärare som gjorde hembesök när mamman inte dök upp på möte. Allt enligt regelboken. Mina tankar går till skolan.

Var kan jag läsa mer om att mamman uteblivit från möte(n)? Har mig veterligen inte tagits upp.

Citat:
Noep det står att det var dags för hemundervisning men ingen öppnade. Läraren tänkte att dom möjligen hade rest bort över nyår och var inte direkt orolig.
Olika tillfällen som avses, skulle jag tro.
Citera
2018-01-20, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Olika tillfällen som avses, skulle jag tro.

Rätt, tagits upp i tråden att mamman nästan aldrig närvarat vid möten om döttrarna. Är inte säker men tror det skrivits om i media också. Tror t.om att detta togs upp av rektorn själv på pressmötet.
Citera
2018-01-20, 01:57
Medlem
Citat:
Enligt trådsanningar har det nämnts cancer och spekulerats flitigt i diverse olika sjukdomar.
Dock har ingenting fastställts med underlag. Den största frågan är har skolan sett något som inte stämmer i det här hemmet? Fanns det någon som undrat hur det var med dom här flickorna egentligen?
Föräldrarna drev hemundervisningen och fick igenom detta. Kan det varit så att barnen inte blev sedda?
Hade dom här barnen någon som helst talan?

Skolan hade mycket bra relation med familjen. Inga oros anmälningar från de lärare som var där flera ggr i veckan.
Citera
2018-01-20, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Du inser väl att polisen inte sa exakt: ingen video, så vi vet inte det från pressreleasen. Du är så korkad att du inte inser att det kan vara både och, men oavsett vilket så har du angripit varenda sak jag har beskrivit ingående, så det är mest bekvämt att sprida rökridåer kring det jag hade rätt. Om det är en tävling i vem som hade mest rätt mellan dig och mig, som du försöker få det till, så blir det lite pinsamt, väldigt pinsamt. Hade du ens rätt i något av dina vilda gissningar? Du menade att det inte fanns något brev heller din imbecill.

Har aldrig tvivlat på dina uppgifter och förstår verkligen att du inte känt detta forum som det bästa att vädra dem i. Jag har, och många med mig, ansett dig som vederhäftig och trovärdig och jag har byggt mina teorier på de uppgifter du delat. Tyvärr har många valt bort sanningar till förmån för egenkomponerade, och på gränsen till sjuka, teorier. Alla måste väl förstå att bara för att en uppgift är sann behöver den inte innefatta hela sanningen. Dessutom har du ju också ett stort ansvar för dina källor. Med alltför detaljerad information avslöjas källans identitet, och i värsta fall får vederbörande finna sig i att "vara mellan två jobb".
Citera
2018-01-20, 01:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Hur som helst är det väldigt skumt att mörda sina barn, oavsett eventuella bevekelsegrunder.
Därför menar jag också att avskedsbrevet är skumt. Definitivt inget att lita på, det som står där.

Angående barnens diagnos, så är jag mest intresserad av om de verkligen var diagnostiserade med en trovärdig sjukdom.
Jag kan tycka att flickorna skulle kunna få någon slags upprättelse, ifall det framkommer att de inte var så allvarligt sjuka som mördarna försökte påskina.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-01-20 kl. 02:24.
Citera
2018-01-20, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Ja, det är väl det jag menar, att Flashback hade kunnat vara före övriga media i sin analys som vanligt, nu var vi pucktvåa till aftonblaskorna för att ett fåtal skribenter i tråden förstörde den vanliga analysen Flashback brukar kunna vara först med, vi har varit mycket bättre än såhär förr i tiden. Vi hade tillräckligt med kunskap i tråden, jag var nog den första som bekräftade och angav att polisen sagt att det var planerat i samförstånd, men flera bekräftade snabbt inpå, någon här var först med att gissa att de planerat i samförstånd.

Vi borde ta lärdom av detta och inse att om flashback ska vara etta på analys och tidslinje så kan vi inte betrakta allt som obekräftat tills polisen går ut i pressreleaser, i samtliga fall som varit högprofilerade så har flashback varit först ut med det mest troliga scenariot. Vi har för många användare som har verklig insyn, för att vi ska lyssna på fabulerande drömmare
Fortsätter det såhär kommer familjeliv vara bättre på gräv än oss

Jag har följt denna tråden från dag 1 men jag måste bara logga in för första gången på flera år och säga att jag är dig och de andra likasinnade dig, helt enig. Jag tror att anledningen att varför vissa skrek efter källor och kritiserade är att vissa vill göra detta till en politisk fråga(Nina rung liknande). Att både mamman och pappan var i samförstånd i detta stämmer inte in på deras "syften", det hade passat bättre om det vore pappan som gjort det själv. Det är nog också därför vi ser folk seriöst kritisera polisens pressmeddelanden, "Hur kan vi vara säkra på att pappan inte bara hotat frun till att skriva under brevet?" osv...Seriöst, jag har inte stort förtroende för polisen men när polisen har svarat i flera dagar "vi går inte ut med någon information förän vi vet helt säkert" och då är helt medveten om hur många ögon de har på sig, varför skulle dem då gå ut med tvivelaktig information i pressmeddelanden?
Och med mammans och pappans arbetslivserfarenhet så kan jag lova att de vet hur man skriver(eller filmar) ett avsked juridiskt korrekt utan frågetecken för efterlevande.

Jag hoppas i alla fall att folk kan tänka efter litegrann och sluta söka "rätt" svar och fokusera på sanning(så nära vi kan komma den).

Stor eloge till dig Scheele att du och de andra pallat med idioterna i tråden. Ni har verkligen tillfört något!
/Oskar
Senast redigerad av oskarrr 2018-01-20 kl. 02:06. Anledning: Stavfel på ett ord
Citera
2018-01-20, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Om barnen inte haft diagnos hade de knappast varit föremål för skolkonferenser och fått anpassad studiegång. Vilket gör inlägget helt obsolet.

Absolut inte. Barn/tonåringar som är "hemmasittare", dvs de som inte går att tvinga iväg till skolan med mindre än fysisk forcering, får hemundervisning. Det finns många av dessa, och skolan är skyldig att anpassa undervisningen så att eleven kommer tillbaka. // egen erfarenhet
Citera
2018-01-20, 02:07
Medlem
Så svårt att förstå hur många verkar tro att man fixar hemundervisning sådär, bara om man känner för det som förälder. I min värld (ja, jag har ett barn som har haft hemundervisning) så kommer det inte till bara för att man vill det som förälder. Här har funnits svåra diagnoser på båda barnen.
Citera
2018-01-20, 02:14
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
I mars 2016 hölls den första elevhälsokonferensen. Det gällde 14-åringen
Vad som exakt avhandlades på mötet är sekretessbelagt men bara två månader senare
(maj 2106) hölls en ny konferens för att förbereda skolstarten i sjunde klass på en ny skola.

I maj 2017, vid skolårets slut, hade det visat sig att 14-åringen inte orkade med skolmiljön, trots viljan och trots skolans anpassning.
Två veckor senare, i juni 2017, hölls en ny elevkonferens men nu angående lillasystern.
hösten 2017 beslutades om fortsatt anpassad studiegång för båda systrarna.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP0jP5/sa-levde-bjarred-familjen-fore-morden
Aftonbladet.

En tidslinje över kontakt med skolan och de beslut man kommit överens om.
Citera
2018-01-20, 02:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Du skriver att ME är en vidrig sjukdom.

Men missar att skriva det väsentliga:

Då ville jag lägga till den otroligt viktiga aspekten att många blir bättre, andra blir mycket bättre och en del kan bli helt friska från sin ME. Vilket hade fått vilken förälder som helst att få hopp, framtidstro och en kämparglöd (tänker specifikt i detta fall).
En minoritet blir med symtomlindrande behandlingar och livsstilsanpassningar såpass bra att de upplever sig som friska. En del blir bättre och återfår en del av sin tidigare förmåga. Men många blir successivt sämre och sämre, och sjukdomen är i grunden att betrakta som livslång.

Däremot kan man ha olika mycket och försvårande symtom, och bli olika hjälpta av diverse hjälp och behandling. De allra flesta är tack och lov inte lika hårt drabbade som t ex Anne Örtegren.
Citera
2018-01-20, 02:24
Medlem
Att läsa på https://www.expressen.se/kvallsposten/framgangsrika-parets-liv-fore-mordbeslutet/ Mamman uppskattade arbetsplatser med "frihet", detta ord nämndes i sammanhang relaterat till mammans jobbansökningar och var citerat henne.
Ett lustigt ordval, i en jobbansökan. Enligt mig. Kanske jobbet var den plats där hon kunde känna sig "fri", medans hemmet var en plats där hon var styrd och ofri. Kan vara så, men detta kan vara långsökt.
Skulle ni skriva just det ordet, som en önskan om en arbetsplats. Jag skulle i så fall använda ord som självständig planering, eller skriva att jag gillar att få utforma min arbetsinsats utifrån egen planering och självständig målsättning, att jag jobbar bäst under eget ansvarstagande och att jag gärna vill hålla i mina egna projekt, eller liknande. "Frihet" är ett ord som är motsats till förtryck och hård styrning av auktoriteter; inte många arbetsplatser, inom hennes arbetsområde- vad jag vet, är nuförtiden utformade så, men att längta efter frihet, gör den som är förtryckt. Längtan kan komma att uttryckas i en jobbansökan.
Senast redigerad av somerandom 2018-01-20 kl. 03:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in