2018-01-20, 01:30
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Ja, det är väl det jag menar, att Flashback hade kunnat vara före övriga media i sin analys som vanligt, nu var vi pucktvåa till aftonblaskorna för att ett fåtal skribenter i tråden förstörde den vanliga analysen Flashback brukar kunna vara först med, vi har varit mycket bättre än såhär förr i tiden. Vi hade tillräckligt med kunskap i tråden, jag var nog den första som bekräftade och angav att polisen sagt att det var planerat i samförstånd, men flera bekräftade snabbt inpå, någon här var först med att gissa att de planerat i samförstånd.

Vi borde ta lärdom av detta och inse att om flashback ska vara etta på analys och tidslinje så kan vi inte betrakta allt som obekräftat tills polisen går ut i pressreleaser, i samtliga fall som varit högprofilerade så har flashback varit först ut med det mest troliga scenariot. Vi har för många användare som har verklig insyn, för att vi ska lyssna på fabulerande drömmare
Fortsätter det såhär kommer familjeliv vara bättre på gräv än oss

Jag håller med i stort sett i allt du skriver i stycket ovan. Flashback brukade vara riktigt snabba förr, och är snabba även idag. Och givetvis kan man inte alltid redovisa källorna av naturliga skäl.

Man kan lägga till en kommentar som ex. ”Det är ännu inte bekräftat men mycket tyder hittills på att...”
Detta för att minimera trådsanningar som sedan ”lever sitt eget liv” och att nytillkomna börjar att ”spinna vidare” på trådsanningen som övriga redan har hunnit glömma.

Jag sett alltför många sådana sanningar där det sedan visat sig att ingenting stämde.

Det sägs ibland att allmänheten är den bästa detektiven, men det är väl snarare Flashback som innehar den titeln. Och så ska det förbli...
Citera
2018-01-20, 01:30
Medlem
lakritcs avatar
På Twitter skriver @rektorhamid följande:

Läser om familjetragedin i Bjärred. En eloge till skolan som höll i elevhälsokonferenser, ordnade anpassad studiegång, hemundervisning och reagerade direkt genom lärare som gjorde hembesök när mamman inte dök upp på möte. Allt enligt regelboken. Mina tankar går till skolan.

Var kan jag läsa mer om att mamman uteblivit från möte(n)? Har mig veterligen inte tagits upp.
Citera
2018-01-20, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc

Läser om familjetragedin i Bjärred. En eloge till skolan som höll i elevhälsokonferenser, ordnade anpassad studiegång, hemundervisning och reagerade direkt genom lärare som gjorde hembesök när mamman inte dök upp på möte. Allt enligt regelboken. Mina tankar går till skolan.

Var kan jag läsa mer om att mamman uteblivit från möten? Har mig veterligen inte tagits upp.

Det togs upp på skolans pressträff vill jag minnas, live på tv.
Citera
2018-01-20, 01:32
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Var kan jag läsa mer om att mamman uteblivit från möten? Har mig veterligen inte tagits upp.

Noep det står att det var dags för hemundervisning men ingen öppnade. Läraren tänkte att dom möjligen hade rest bort över nyår och var inte direkt orolig.
Citera
2018-01-20, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Du har fel.
Video finns.
Vänta, så får du se.
Scheele har rätt

Det - som jag tror jag påpekat tidigare - är helt i linje med föräldrarnas karaktärer. Också videon är främst avsedd för nära vänner och släktingar. Måhända var föräldrarna plågade av depression, gränsande till psykos, men jag tror (med stöd av redovisade beskrivningar av föräldrarna) att de till varje pris varit måna om att lägga ansvaret helt och hållet på sig själva. De såg sig sig förmodligen som mördare och otillräckliga på alla sätt. Den videon kommer ingen här någonsin få se röken av...
Citera
2018-01-20, 01:37
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Läs om inlägget. Mamman skulle på ett möte. Vem skulle öppnat? Rektorn?

Citat:

Låter som dom skickade dit lärare för kontroll. Nej, det vet jag inte om jag sett något om.
Det står utförligt i dag om möten med skolan och vad man kommit överens om. Det rör sig inte direkt om någon längre tid det har pågått med hemundervisningen i så stor skala. Journalisterna har hämtat ut handlingarna och skrivit om det i dag.
Citera
2018-01-20, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Noep det står att det var dags för hemundervisning men ingen öppnade. Läraren tänkte att dom möjligen hade rest bort över nyår och var inte direkt orolig.

Detta var den 9e januari, så var tänkte läraren att de rest bort över nyår?
Citat:
Tisdag den 9 januari, första skoldagen efter jullovet, kom den lärare som skulle ha lektion med flickorna till huset och knackade på. Ingen öppnande, vilket var en smula förvånande men inte alarmerande.
- aftonbladet
Citera
2018-01-20, 01:40
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Om man ska spekulera lite kring den saken, så håller jag med, att vi inte hittar någon beror sannolikt på att detta kan vara planerat en längre tid, man har googlat sina egna namn och städat det man har kunnat, och man var säkert den typen av personer som inte lade ut något i onödan sedan tidigare.
Kan det ha varit planerat så länge så att pappans bok snarast är ett sista erkännande över sina döttrar? Jag har inte läst den, men det känns lite krystat att ta med sina döttrar i en bok över moms
Mitt fetade.
Jag har inte heller läst boken, bara försättsbladet typ. Men det där var precis min tanke också.
Citera
2018-01-20, 01:40
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Detta var den 9e januari, så var tänkte läraren att de rest bort över nyår?
- aftonbladet

Citat:
Vi blev fundersamma redan där men vi tänkte att de hade åkt bort över nyår. Vi försökte ringa men fick inget svar på någon telefon, säger Margareta Strand Karlsson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mg1Py5/larare-ringde-pa-hos-familjen-i-bjarred-fick-inget-svar
Ingen aning.
Citera
2018-01-20, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tardolicious
Jag har förståelse för dem som tar sina liv, utan tvekan, eftersom sjukdomen är plågsam och ytterst begränsande. Däremot anser jag inte att föräldrar har rätt att av barmhärtighet förskona sina barn från sjukdomen.

Å andra sidan var jag frisk som tonåring. Jag kunde utbilda mig, träffa tjejer, resa; saker jag nu kan ägna dagarna åt att minnas tillbaka på. Att bli berövad även det hade varit tungt.

Rätt förstår jag att du inte tycker, tycker nog väldigt få. Men du har viss förståelse för föräldrarna iaf?
Har själv ingen insyn i sjukdomen, vet inte hur framtidsutsikterna ser ut eller hur mycket man kan lida av det.

Tack för du delar med dig, hoppas du får mer goa minnen att ruva på!
Citera
2018-01-20, 01:42
Medlem
Om någon har frågor om hemundervisning och hur det är att ha svårt sjuka barn så har jag en del svar.
Citera
2018-01-20, 01:47
Medlem
why123s avatar
På många sätt är det irrelevant att spekulera i vilka sjukdomar barnen hade (även om det kan vara intressant) för föräldrar ska inte avsluta sina barns liv.

Men med tanke på alla svårt sjuka barn i vårt samhälle (som är läskunniga) så är det otroligt viktigt att det inte blir en sanning att föräldrarna dödade barnen och sig själv p g a barnens sjukdom.

Detta kommer med största sannolikhet att tas upp i debattprogram så småningom. Stänger polisen och därmed media dörren nu, så blir det en sanning att en familj är död p g a barnens sjukdom.

Det i sig tycker jag är oehört, barnen blir skyldiga till sin egen död och föräldrarna offrade sina liv för barnen. Jag såg faktiskt det resonemanget tidigare i tråden..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in