2018-01-19, 19:49
  #385
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nja, EU är noga med att momsen ska in. Senast idag hörde jag att man bestämt en lägstanivå för moms inom EU på 12%. Så ska du också lägga på frakten från Holland. Blir nog inte lika kul då.,,
Men det här är ju vansinne! För det första lär man reta kineserna ordentligt med detta, det blir ju nästan som bojkott mot landet. För det andra så är det staten som vill ta en till tugga av det till hälften redan uppätna äpplet dvs skatt, skatt, moms, moms. Sånt här har skapat krig i världen förr. Vi får behålla allt mindre av VÅRA pengar, sen ska vi skattas som fan på det vi köper också? Fuck that!

Kan inte någon med lite hjärna se vartåt detta utvecklar sig? Att Sverige helt stänger sina gränser för import eller helt enkelt tar ut STRAFFavgifter

USA har haft wish i över ett år minst, Sverige har bara börjat. Man hör inte amerikanska fraktföretag klaga på porton/wish/kina?
Citera
2018-01-19, 19:49
  #386
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Knappast att lilla Sverige påverkar försäljning ens märkbart!
Det rör sig om miljardbelopp, och Kineserna är kända för att vända på varenda krona.
Logiken du presenterar fungerar givetvis också åt andra hållet.
Skulle inte kosta Kina ett skit och sätta käppar i hjulet för Svenska företag som är etablerade där.
Att flytta alla volvo/Geely jobb från Sverige, skulle vara en lika liten ansträngning.

Sverige är en liten David gentemot Kinesiska Goliath, gissa vem som vinner ett handelskrig...
Citera
2018-01-19, 19:53
  #387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men det här är ju vansinne! För det första lär man reta kineserna ordentligt med detta, det blir ju nästan som bojkott mot landet. För det andra så är det staten som vill ta en till tugga av det till hälften redan uppätna äpplet dvs skatt, skatt, moms, moms. Sånt här har skapat krig i världen förr. Vi får behålla allt mindre av VÅRA pengar, sen ska vi skattas som fan på det vi köper också? Fuck that!

Kan inte någon med lite hjärna se vartåt detta utvecklar sig? Att Sverige helt stänger sina gränser för import eller helt enkelt tar ut STRAFFavgifter

USA har haft wish i över ett år minst, Sverige har bara börjat. Man hör inte amerikanska fraktföretag klaga på porton/wish/kina?

Tycker Trump gnällt på det mesta. USA first
Citera
2018-01-19, 19:55
  #388
Medlem
hur fan kan ett fraktbolag införa straffavgift på nåt de redan tjänar pengar på, fan mer kommunistiskt än avsändaren själv.
Citera
2018-01-19, 19:58
  #389
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Jo de spelar ett högt spel med detta de svenska myndigheterna. Att dra en "avgift" på 125 kr ur röven håller inte.
Vad som skulle kunna vara en lösning är att kineserna lägger på svensk moms på summan och tvingas redovisa/betala detta till staten. Möjligtvis också en RIMLIG fraktkostnad. eller att ebay, Ali etc gör det i form av mellanhand.
Så mobilskalet som man idag kan köpa för ett par tior inklusive frakt hamnar på kanske det dubbla.

Att de skulla anställa 5000 personer till våren som öppnar paket är ju en störtlöjlig och helt orimlig ide.

Jag tror det är de som är iden med denna påhittade straffavgift, att öppna alla paket är såklart inte rimligt, att sätta en avgift på exakt alla paket som kommer från kina är lätt.

Jag har beställt otroligt mycke från USA och andra länder utanför EU, aldrig fått moms, däremot beställde min tjej från USA en gång och fick det tullat och moms på det.
Citera
2018-01-19, 20:01
  #390
Medlem
OK, så här är det.

SvD skrev i förra veckan en artikel om att PostNord gör fel som inte kräver in momsen på alla varor som kommer från Kina. Denna väckte folk på olika håll.

PostNord har haft en överenskommelse, eller trott sig ha en, med Tullverket att man ska tillämpa samma undantag som många andra EU-länder har att varuvärde under 22€ inte påförs importmoms.

Det finns dock inte stöd för detta undantag i lagstiftningen och Tullverket kan inte gärna säga att man vill bryta mot lagen.

Därför har nu PostNord fått order om att snarast se till att moms tas ut från första kronan. Detta är alltså något som PostNord tillsammans med Tullverket själva har försökt slippa pga den administrativa börda det medför.

Dock har PostNord rätt att ta ut en avgift på 125 kr för denna hantering. En sådan avgift har alltid tagits ut vid all tullhantering sedan urminnes tider.

Det finns givetvis befintliga system för att hantera detta, men ett problem för PostNord blir nu att en stor mängd försändelser som tidigare kunnat gått som enkla brev och delas ut av brevbäraren nu måste gå i separata flöden och lösas ut hos postombud. Ombuden måste få tid att anpassa sig för detta.

Givetvis är det så att man lätt skulle kunna ha infört EU-undantaget här också, men det finns inga incitament för det:
- Regeringen vill få in momsen
- PostNord vill slippa de extremt olönsamma kinabreven, som är förlust från början till slut
- Svensk handel vill styra mot den inre marknaden

Eftersom moms på 10 kr ger 2,5 i momsintäkt så är det inte tillräckligt att bara kräva in momsen. Dels måste PostNord få täckning för sin tullhantering som är väldigt tidskrävande i flera led och dels vill staten och handeln styra bort från kinaimporten.

Därför är PostNords avgift, som i många år bedömts skälig och som alla fraktbolag har liknande, även ett styrande instrument.

Kinaimporten kommer att kraftigt minska och mycket styras andra vägar där förtullningen sker i bulk vid EU-införsel för att komma runt avgifterna. En för alla parter effektiv och bra lösning.

Så skyll inte på PostNord ni som nu får betala avgifter, detta är bara en tillämpning av gällande lag som de flesta är överens om i grunden är bra. Och det kommer att lösa sig med import andra vägar inom kort.

Och detta gäller ju givetvis inte bara Kina utan all import från länder utanför EU.
__________________
Senast redigerad av mittåt 2018-01-19 kl. 20:02. Anledning: Lagt till andra länder
Citera
2018-01-19, 20:02
  #391
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
EXAKT detta.
Helvete vilken cirkus det kommer att bli?
Som vanligt med andra ord: i Sverige "tror man" i övriga världen "vet man"....

Det blir nog så att brevet hamnar på närmaste postombud så får man hämta ut det där och betala avgiften samtidigt, om man inte hämtar ut det eller vägra betala skickas det väl tillbaka.
Citera
2018-01-19, 20:03
  #392
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Du kan köpa ett kilo guld om du vill, men om avsändaren skriver "Gåva" så kan Skatteverket inte göra något då gåvoskatten är avvecklad sedan mycket länge. (Detta används redan.)

Vi talar om införsel från utlandet här. Om tullbestämmelser. Du är i fel tråd om du tror att Skatteverket och gåvoskatt har något med saken att göra. Och ja, det utgår tull och moms på gåvor om varuvärdet är tillräckligt högt. Direktlänk till relevant sida på Tullverkets som min present till dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Och hur ska det gå till menar du? Hur ska jag som enskild person kunna bevisa att varan jag mottagit är en gåva? Hade det handlat om att bevisa att man betalat för en vara, så visst. Men hur fan ska man kunna bevisa att det är en gåva? Intyg från avsändaren att paketet är en present till mottagaren eller vad?

Finns redan rutiner för sånt idag. Internationell post- och pakethantering uppfanns liksom inte igår. Skriv och fråga Tullverket och Postnord om du verkligen vill veta vetja. Vill du tips på hur man lurar Tullverket finns det säkert någon sådan på Flashback också.

Inget seriöst och hederligt företag deklarerar varor som gåvor eller underdeklarerar värdet med avsikt att komma undan brytpunkten för tull och moms. Att kinesiska företag sällan är seriösa eller hederliga är ett stort problem och de ska ha en jävla käftsmäll för det och inte tas med några silkesvantar. Skitsamma om hanteringen tar en halvår, då kanske de lär sig.
Citera
2018-01-19, 20:05
  #393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det var det bästa jag hört. vi ska inte importera massa skit från kina. Elektronik som inte är CE-märkt och börjar brinna. Väskor tillverkade av barn och barnskinn. Vi har inte kontrollen helt enkelt. Får in parasiter och sjukdomar med de där paketen.
Du, parasiter och sjukdomar har redan kommit/kommer redan in i hundratusentals, tyvärr helt lagligt och även helt momsbefriat, inget gnäll från dig där inte...........

Edit: för att klargöra eventuellt missförstånd, jag syftar ej på paket!
__________________
Senast redigerad av spanaren007 2018-01-19 kl. 20:12.
Citera
2018-01-19, 20:06
  #394
Medlem
252lifes avatar
Undrar om dom gjort någon konsekvensanalys av vad detta kommer att innebära?
Antagligen inte. Dom tror säkert att paketen kommer fortsätta flöda i samma takt och dom kommer kunna få in alla dessa förlorde moms intäkter..
Citera
2018-01-19, 20:09
  #395
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
OK, så här är det.


Du, det var en alldeles för vettig sammanfattning av läget. Kan du inte yra lite om att Postnord rånar svenskar, att det brott mot internationella handelsavtal att ta ut moms och att bildelar till din Mercedes är mycket billigare i Tyskland? Så ditt inlägg smälter in lite bättre, menar jag?
Citera
2018-01-19, 20:13
  #396
Medlem
BubbasBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Vi talar om införsel från utlandet här. Om tullbestämmelser. Du är i fel tråd om du tror att Skatteverket och gåvoskatt har något med saken att göra. Och ja, det utgår tull och moms på gåvor om varuvärdet är tillräckligt högt. Direktlänk till relevant sida på Tullverkets som min present till dig.



Finns redan rutiner för sånt idag. Internationell post- och pakethantering uppfanns liksom inte igår. Skriv och fråga Tullverket och Postnord om du verkligen vill veta vetja. Vill du tips på hur man lurar Tullverket finns det säkert någon sådan på Flashback också.

Inget seriöst och hederligt företag deklarerar varor som gåvor eller underdeklarerar värdet med avsikt att komma undan brytpunkten för tull och moms. Att kinesiska företag sällan är seriösa eller hederliga är ett stort problem och de ska ha en jävla käftsmäll för det och inte tas med några silkesvantar. Skitsamma om hanteringen tar en halvår, då kanske de lär sig.

Det brukar ju nästan alltid stå ”gåva” och ett lägre värde än 500kr på paketet så det där är ett slag i luften.

Vad som är seriöst och hederligt definieras lite annorlunda mot här i väst har jag märkt. Funderade inte Trump på att skicka en fet ”räkning” till kineserna för stöld av ”intellectual property” eller något sånt.

Vad sega våra myndigheter är. Bara skapat för att sändas i statstv för att skrämma gamlingar och lågpannor.


/BubbasBoy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in