Citat:
Ursprungligen postat av
Haubits77B
Du kan köpa ett kilo guld om du vill, men om avsändaren skriver "Gåva" så kan Skatteverket inte göra något då gåvoskatten är avvecklad sedan mycket länge. (Detta används redan.)
Vi talar om införsel från utlandet här. Om tullbestämmelser. Du är i fel tråd om du tror att Skatteverket och gåvoskatt har något med saken att göra. Och ja, det utgår tull och moms på gåvor om varuvärdet är tillräckligt högt.
Direktlänk till relevant sida på Tullverkets som min present till dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Schabrak
Och hur ska det gå till menar du? Hur ska jag som enskild person kunna bevisa att varan jag mottagit är en gåva? Hade det handlat om att bevisa att man betalat för en vara, så visst. Men hur fan ska man kunna bevisa att det är en gåva? Intyg från avsändaren att paketet är en present till mottagaren eller vad?
Finns redan rutiner för sånt idag. Internationell post- och pakethantering uppfanns liksom inte igår. Skriv och fråga Tullverket och Postnord om du verkligen vill veta vetja. Vill du tips på hur man lurar Tullverket finns det säkert någon sådan på Flashback också.
Inget seriöst och hederligt företag deklarerar varor som gåvor eller underdeklarerar värdet med avsikt att komma undan brytpunkten för tull och moms. Att kinesiska företag sällan är seriösa eller hederliga är ett stort problem och de ska ha en jävla käftsmäll för det och inte tas med några silkesvantar. Skitsamma om hanteringen tar en halvår, då kanske de lär sig.