Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-19, 19:59
  #9181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ossian.allvetaren
Okej, sätt du ord på det då? Vet du något som vi andra inte känner till, eller?
Vad har utlöst denna tragedi menar du?
Jag anser inte att en annan människa har rätt att sätta ord på vad livskvalitet är för en människa utom sig själv. Det jag anser är livskvalitet kanske inte du anser. Och tvärtom. INGEN har rätt att ta en annans liv pga att DU inte anser att ett liv inte är värt att leva.

Ett liv som finns är värt att leva.
Citera
2018-01-19, 19:59
  #9182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Jag vet det du skriver. Och enbart ca 10% sägs tillfriskna "helt". Hos många andra finns dock stora förbättringar. Däremot anser jag att det är fel att döma ut tonåringar mitt i sin utveckling som "hopplösa". För ME/CFS innebär ofta många obalanser i vitaminer/mineraler/enzymer i kroppen. Det kan då självklart vara värre i tonåren då man genomgår puberteten. Tycker föräldrarna, OM detta var diagnosen, verkar ha lyssnat på helt fel personer om de trodde att det var självklart att barnens livskvalitet skulle bli dålig livet igenom. Jobbiga år - JA. Men hopplöst efter några års hemundervisning. Näe!


Anne Örtegren instämde tydligen inte. Hon valde att ta sitt liv. Hon är/var de ME-sjukas talesperson, den drivande, den som förde kampen. Den som ville synliggöra sjukdomen och finna botemedel. Hon gav upp! Ja, hon valde att dö och lämnade ett avskedsbrev som Jenny Strömstedt refererade till i sin krönika för någon vecka sedan, angående dödshjälp.
Citera
2018-01-19, 20:01
  #9183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhate
För att han inte hade rätt att avgöra det ditt äckel. Men visst jag kan starta en mottagning och ge dig ett 10gångers-stämpelkort. Så kommer du dit och så bedöööööme rjag hur ditt liv ser ut, har du arbete? Har du relationer som är meningsfulla? Njaaa, du kanske egentligen inte inser att ditt liv är värdelöst? Ta en cyanidkapsel vid entren, de är gratis!
Nu var båda föräldrarna överens. Det var inte ett beslut som endast fattades av ena föräldern. Dessutom hade de sökt massor med privat hjälp utomlands utan framgång. Det var inte bara den svenska sjukvården som misslyckades. Sannolikheten är därför stor att det verkligen var en hopplös situation. Dessutom var båda föräldrarna högfungerande medborgare och bör inte ha några problem att fatta rationella beslut. Visst väcker den här typen av handlingar massor med känslor som inte alltid är rationella. Inte minst något man kan se av allt känslotramsande i den här tråden.

Det är möjligt att föräldrarna fattade fel beslut och att situationen inte var hopplös. Dock är jag att sannolikheten är bra mycket större att föräldrarna var riktiga hjältar som gjorde det som var bäst för barnen trots alla irrationella känslor de behövde ta sig förbi. Det kräver stor styrka att ta sig förbi allt känslotänk och samhällsindoktrineringen.

Om det nu verkligen är vaccinet som orsakat denna sjukdom såsom spekulerats i tråden har regeringen blod på sina händer. Det är politikerna som beslutat att tvinga alla flickor som går i femman att ta mördarvaccinet.
Citera
2018-01-19, 20:01
  #9184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Just för att det skrivs så mycket om hur högpresterande föräldrarna var, så kan man nästan undra om de inte drabbats av utbrändhet, där depression är ett av huvudsymtomen. Tyvärr upplever just högpresterande personer det ibland som ett misslyckande att söka vård för utmattningssyndrom.

Har själv bevittnat detta hos en nära kollega (en oerhört kompetent akademiker) på en tidigare arbetsplats. Han var totalt slutkörd, men vägrade inse att han var utbränd. Det märktes att han inte kunde ta några rationella beslut längre, inte ens de allra enklaste. Till sist sjukskrevs han mot sin vilja - och förblev sjukskriven i över två år, och sedan rehabilitering och arbetsträning. När han kom och hälsade på oss på arbetsplatsen under sjukskrivningen sade han att han nog hade begått självmord framför att erkänna att han "inte orkade göra sina arbetsuppgifter". Det var svårt att förstå hur han, i våra ögon, kunde tycka att det var "pinsamt" att bli utbränd. Men risken kan vara att just högpresterare inte vill (vågar?) erkänna att de inte är perfekta.

Är rädd att jag tror du har rätt. Man ser inte hur slut man själv är och det sista man vill är att sjukskrivas och bli förklarad som oförmögen att utföra sin uppgift.
Citera
2018-01-19, 20:02
  #9185
Medlem
Wierdandsweets avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...en-fore-morden
Citera
2018-01-19, 20:03
  #9186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongubbe
Läst tråden under flera dagar och hänger ändå inte riktigt med då det skapas flera sidor per timme. Jag har 2 frågor:
Är det säkerställt vad de avled av? (Det har spekulerats om hängning och somnat in i sängen i tråden men har man någon info från media eller polis?)
Det andra jag undrar är alla dessa spekulationer om ”sekt” av något slag. Är det något som skapats spekulationer om i denna tråd eller finns de belägg från media eller polisen?

Hemskt tragiskt alltihop och jag lider med de anhöriga och skänker de många tankar.
Jo, det är väl relativt väl beskriver i tråden av några som satt med säker information, men det passade inte för konspirationsteoretikerna som har surfat över tråden likt spyor i en bajamaja. Därför försvann dessa in i alla vilda fantasier. Om man är intresserad så finns det i tråden
Citera
2018-01-19, 20:03
  #9187
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongubbe
Läst tråden under flera dagar och hänger ändå inte riktigt med då det skapas flera sidor per timme. Jag har 2 frågor:
Är det säkerställt vad de avled av? (Det har spekulerats om hängning och somnat in i sängen i tråden men har man någon info från media eller polis?)
Det andra jag undrar är alla dessa spekulationer om ”sekt” av något slag. Är det något som skapats spekulationer om i denna tråd eller finns de belägg från media eller polisen?

Hemskt tragiskt alltihop och jag lider med de anhöriga och skänker de många tankar.


Citat:
Nu avvaktar vi resultat från rättsmedicin för obduktionerna och resultat av de tekniska undersökningarna. Vi fortsätter också med en del förhör även om det mesta är gjort där, säger Lisa Isaksson Funke, presstalesperson för polisen.

Enligt polisen kommer förundersökningen med största sannolikhet att läggas ner när den är klar, eftersom de misstänkta inte längre är i livet.

Citat:
På diskussionsforumet Flashback svämmar trådarna snart över av amatörläkare som sätter olika diagnoser på både barn och föräldrar och källor med insyn i utredningen både berättar och bekräftar.
http://www.lokaltidningen.se/nyheter...ev-487188.html

Nej, det finns inget underlag på hur dom dödade sina barn eller sig själva utan det utreds fortfarande enligt polisen. Det tar ganska lång tid i dagens läge med både obduktioner och toxikologiska rapporter.
Citera
2018-01-19, 20:04
  #9188
Medlem
allegragellers avatar
Googlar runt och försöker hitta andra exempel på föräldrar som ingått en självmordspakt och tagit sina ungar med sig, men jag hittar inga fall på nätet..

En artikel, med ett bra citat nedan, beskriver hur det brukar vara en förälder som bestämmer att de andra skall dö.

Paret kan ha drabbats av en gemensam psykos men det måste vara så ovanligt att det är försumbart. Jag hoppas att polisen åtminstone släpper sin förundersökning till den psykologiska forskningen!!!

"When you're psychotically depressed the whole world appears as if you're looking through dull gray glass. When you look at your children, you see them through your own suffering and emotional pain and believe they, too, are suffering. You begin to think they and you would be better off in heaven. This is an altruistic delusion. The results are horrific, but it's done in the hopes of stopping suffering," said Bradford at the University of Ottawa.

http://abcnews.go.com/US/story?id=3307902
Citera
2018-01-19, 20:05
  #9189
Medlem
Citat:
För flickorna är nu allt för sent
Vem såg barnen? Det är den allt överskuggande frågan efter morden i Bjärred.
Det är inte en tragedi som ska gömmas undan."][b]
https://www.expressen.se/kronikorer/...tre-pa-att-se/

Journalisterna vet mer än de kan skriva.
Nu kanske äntligen denna tråd kan befrias från alla dessa som hävdar barmhärtighetsmord på döende flickor.
Citera
2018-01-19, 20:05
  #9190
Medlem
Secs avatar
Aftonbladet skriver om att dottern skulle få ett vilorum på skolan. Jävligt osmaklig felskrivning.... För vilorum var väl nästan precis vad hon fick till slut.
Citera
2018-01-19, 20:07
  #9191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
"Respektera" i bemärkelsen "förstå" att de i sin avgrundsdjupa sorg och deperation över flickornas situation inte såg någon annan utväg. Beslutet blev deras beslut och det omfattade såväl barnen som de själva.

Ingen kan någonsin sätta sig in i en annans människas tankar och beslut. Det duger inte med att sitta och säga att man inte förstår varför det ena eller andra händer. Eller inte förstår varför någon gör på ett viss sätt. Det är fullständigt meningslöst att föra den typen av resonemang. Den som "inte förstår" utgår från sig själv och det har ingen bäring på en annan människas göranden och låtande.

Fruktansvärd och tragiskt katastrof är det hursomhelst.

Man kan respektera/förstå att någon väljer att avsluta sitt eget liv man kan ALDRIG respektera/förstå att en individ väljer att avsluta ngn annans utan dess medgivande (aktiv dödshjälp). Du resonerar som om detta endast var ett självmord. Kan du, postumt, respektera att någon dödar dig för att han/hon tycker att du lever ett meningslöst liv?
Citera
2018-01-19, 20:07
  #9192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Journalisterna vet mer än de kan skriva.
Nu kanske äntligen denna tråd kan befrias från alla dessa som hävdar barmhärtighetsmord på döende flickor.

Med polisens nya information (om överenskommelsen) så förstärks väl snarare den misstanken? Eller hur tänkte du? Varför skulle journalisten veta mer än vad vi känner till?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback