2018-01-19, 19:35
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hicku
Sägs ju även att båda föräldrarna har gått ner i arbetstid, att mamman jobbade två dagar i veckan bl a. Vad blir det för lön av det liksom?

Verkar knappt som att hälften vill ha reda på varför eller hur det kunde ske. Bara en massa dömande och godhetsknarkande. "Jag hade aldrig gjort si, eller så". Vem fan bryr sig om vad NI hade gjort? Ni som tror att det är viktig information för tråden är ju inte riktigt friska. Detta är alltså inte riktat till dig utan alla duktiga förståsigpåare i tråden.

Citat:
24 november godkändes pappans ansökan om att minska sin arbetstid med tio procent fram till nyårsafton 2018. I ansökan, som Kvällsposten tagit del av, anger han: ”Pga främst privat livssituation.

Den 9 januari var han inbokad på en konferens i Skåne.

Citat:
Det handlade om en trötthetsåkomma. Men exakt vilken diagnos som gjorde att döttrarna skulle undervisas i hemmet går inte att utläsa i de kommunala protokoll som Kvällsposten tagit del av.

Klart står att föräldrar, rektorer, sjuksköterska, kurator och lärare kommit fram till hemundervisning som lösning i gemensamma möten sedan 2016.

Citat:
Den sista handlingen i pappans personalakt är från den 15 januari.

”Avbrutet ärende. NN:s ansökan om att bli befordrad till professor (…). Ansökan avbryts då den sökande har avlidit.”

https://www.expressen.se/kvallsposten/framgangsrika-parets-liv-fore-mordbeslutet/

Inte direkt lång tid att gå ner i arbetstid på 10%. Dessutom så står det ingenting om mammans arbetstider.
Citera
2018-01-19, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Visste hur det skulle sluta? Inte en jävel av oss undgår döden. Inte barn, inte vuxna. Många av oss bär på dödliga sjukdomar, men vi försöker hänga med ändå och hitta glädje i livet. Vem är den som vägrar mig det och försöker ta livet av mig?
Några dör med smärta, eller långvarig sjukdom, eller bara knall och fall. Men alla har vi anhöriga som har svåra hälsoproblem. Ska vi ta livet av dom då? Vore det inte anständigt att de fick få bestämma själva?
Suck. Blir så jävla trött.
Ha en skön kväll....
Blåser kappan?
Ditt inlägg ”
Man behöver inte lida av en DÖDLIG sjukdom för att situationen skall vara hopplös. De kan ha ansett att någon större glädje av livet inte kommer familjen till del. Själv vet jag att livsglädje har med en själv att göra. Den kommer inifrån. Fadern kände kanske inte nån livsglädje längre. Han såg hur döttrarna mådde pga sin situation - att alltid vara trötta, att bara ha små glimtar av glädje. Om knappt alls. Han kanske hade en idé vad de led av, läste på, och trodde sig begripa att detta går bara utför. Varför då inte bespara familjen enorm livssorg under många år framåt?”
Citera
2018-01-19, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Du skriver att ME är en vidrig sjukdom.

Men missar att skriva det väsentliga:

Då ville jag lägga till den otroligt viktiga aspekten att många blir bättre, andra blir mycket bättre och en del kan bli helt friska från sin ME. Vilket hade fått vilken förälder som helst att få hopp, framtidstro och en kämparglöd (tänker specifikt i detta fall).

Det är just det där som gör att jag inte förstår om det är den sjukdomen som gjorde att föräldrarna tog det beslut de gjorde.
Har ett exempel från anhörig som gått från SJUK i ME (inte jobbat på x antal år) till att faktiskt kommit igen igen och orkar jobba heltid... Men det var en kamp att både få diagnos ställd, få hjälp och sen hitta en balans i livet och hjälp med medicin för vissa symptom. Men aldrig tror jag hen inte kände att hen inte hade hopp om livet och en okej livskvalitet. Nä jag hoppas verkligen det var en annan sjukdom. De var i preteens när de utvecklade ME i så fall och vi vet ju inte om de processer som pågår i kroppen då "förvärrar" sjukdomen då. Och sen kan stabiliseras igen.
Citera
2018-01-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roffy
Jag får inte ihop det. Min hjärna får det inte att hänga ihop.

Har det någonsin hänt i världshistorien? Två fungerande föräldrar. Överlagt. Jag förstår det i ett fall när säker obehaglig död är omedelbart förestående ( T ex Hitlerbunken i Berlin). Jag förstår det hos religösa fanatiker som är övertygade om att jordens undergång är omedelbart förestående.

Men i detta fall? Föräldrarna beskrivs som välfungerande. Följt tråden. Varit fosterfamilj. .

Det här kan ju ge vem som helst mardrömmar.

Finns något liknande fall? Utan religös koppling? Två välfungerande föräldrar? Utan omedelbart förestående död av annat?

Nej, brukar vara en person som dödar övriga. Och det finns religiös koppling via Scientologerna, även om många försöker att tiga ihjäl den uppgiften.
Citera
Medlem
AussieRedMans avatar
Kommer det räknas som ett brott (mord?)
Om det nu visar sig vara, gemensamt planerad aktiv dödshjälp?
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Finns det andra uppgifter än avskedsbrevet som styrker att föräldrarna var överens om det som gjordes?
– Vi är fortfarande i skedet att vi väntar in en hel del besked, dels från obduktionerna och dels från tekniska undersökningar i huset. Men utredningen i övrigt har inte visat något annat
Polisen har sedan förra veckan hållit förhör med ett femtiotal anhöriga och andra utanför familjens närmsta krets för att få en bild av hur familjen hade det. Det har också gjorts en teknisk undersökning i huset.
Vi väntar på besked. Det är kopplat till att få en fullständig bild av händelseförloppet. Vi hoppas att obduktionerna och tekniska undersökningar i huset kan ge svar på några frågor. Men svaren kommer förmodligen att dröja flera veckor, säger Lina Isaksson.

.
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-19/foraldraparet-var-overens-om-att-bega-sjalvmord-enligt-avskedsbrev

Flera veckor till alltså angående den fullständiga bilden av händelseförloppet.
Citera
2018-01-19, 19:40
Medlem
Memmajemmas avatar
Hemskt att erkänna men av ngn anledning är jag nyfiken på att få ett ansikte på mamman. Märkligt att inte ngn bild läckt ut än.
Citera
2018-01-19, 19:41
Medlem
"Föräldrarnas sista budskap: Vår framtid är så meningslös att vi tar våra döttrars liv och sedan våra egna."
Så sorgligt.
Citera
2018-01-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Mamma och döttrar kanske hade samma sjukdom...Och. Visste hur det skulle sluta

En tanke men inte trolig. Mamman blev ju 48 år, skaffade en gedigen utbildning, träffade en bra man som hon skaffade två barn tillsammans med. Däremot fick nog den yngre dottern samma diagnos som den äldre någon gång i höstas. Detta kan ha varit den utlösande faktorn. En redan hårt pressad livssituation förvärrades över bristningsgränsen. En teori bara. Måste erkänna att jag flera sena kvällar försökt förnimma känslan...
Citera
2018-01-19, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManOfHonor
Det har ju också hänt. Jag har aldrig hört att någon ursäktat en sådan handling. Din jämförelse är irrelevant.

Snarare ditt inlägg som inte går att förstå, klart det har hänt och då ursäktar ingen föräldrarna, men du har kanske helt missat att det florerar både här och i samhället en form av förståelse för dessa föräldrar , att man även utmålar dem som offer... finns bara två offer och det är barnen som utsattes för ett brott, 2 st mördare tog deras liv, dessutom överlagt. Förtjänar samma hat som ubåtsmördaren !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Det är just det där som gör att jag inte förstår om det är den sjukdomen som gjorde att föräldrarna tog det beslut de gjorde.
Har ett exempel från anhörig som gått från SJUK i ME (inte jobbat på x antal år) till att faktiskt kommit igen igen och orkar jobba heltid... Men det var en kamp att både få diagnos ställd, få hjälp och sen hitta en balans i livet och hjälp med medicin för vissa symptom. Men aldrig tror jag hen inte kände att hen inte hade hopp om livet och en okej livskvalitet. Nä jag hoppas verkligen det var en annan sjukdom. De var i preteens när de utvecklade ME i så fall och vi vet ju inte om de processer som pågår i kroppen då "förvärrar" sjukdomen då. Och sen kan stabiliseras igen.

Det är väldigt få som tillfrisknar, och vägen dit är säkert inte mödan värd! Barn drabbas dessutom hårdare. Att insjukna under tonårstiden är dessutom extra känsligt ur alla aspekter, inte minst den psykiska! Ibland är dessa patienter så trötta/matta/håglösa att de inte orkar äta/tugga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allar
Jag har hört talas om det!! Dessutom väldigt nyligen. https://www.expressen.se/nyheter/sjuk-svenska-valde-att-avsluta-sitt-liv-utomlands/

Dödlig genom att hon valde att få assisterad dödshjälp. Dödlig i sig sjäv då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in