Citat:
En iaktagelse - adekvat eller inte - som talar för att polisen var mycket snabbt på plats och att ambulansen, som kom någon minut efteråt tog lång tid på sig stt komma till Odengatan.
Flera vittnen hävdar att polisen kom snabbt. GS och IW kan ha kommit 1-2 minuter efter mordet. Ambulanspersonalen kan ha utfört tidskrävande insatser på plats - vilket är vanligt.
Flera vittnen hävdar att polisen kom snabbt. GS och IW kan ha kommit 1-2 minuter efter mordet. Ambulanspersonalen kan ha utfört tidskrävande insatser på plats - vilket är vanligt.
Nej, jag måste säga att det är direkt fel. Det finns inget över huvud taget på LAC-bandet som styrker att att GS o IW kom innan LLs samtal tar slut 23.23.40 dvs 2 minuter och 10 sekunder efter mordet..... därför att flera vittnen hörs på bandet, både sådana som står utanför och är i LLs bil. Att ingen av dessa inte skulle märka om polis med blåljus finns på platsen i upp till 1 minut medan detta samtal pågår anser jag vara fullständigt nonsens, FULLSTÄNDIGT!
Jag har tidigare tagit upp det faktum att om den officiella versionen är sann så är ambulansens färd till Sabb anmärkningsvärd långsam.
Vägen de åker är 1900 meter och de lämnar 23.27.50 enligt Poutiainen och MDs anrop när de är framme vid Sabb påbörjas 23.31.10 dvs en restid på 200 sekunder.
Det betyder att en ambulans med en döende statsminister åker akut till sjukhus i en snitthastighet av 34,2 km/h
Bara för att jämföra med vad 3230 säger, att de åker en sträcka på 700 meter på under 30 sekunder vilket ger 3230 en snitthastighet på 84 km/h
Nu är det ju så att alla som lyssnar på de nya brusreducerade versionerna under samtal 7, 23.28.00-23.28.40, hör Maria Degerman yttra "kan du hoppa in"...... vilket betyder att ambulanserna är kvar på mordplatsen 23.28.40
Åker de 1 minut senare än den officiella versionen så betyder det att de åker till sjukhuset på 140 sekunder vilket istället ger en snitthastighet på 49 km/h
Det passar även mycket bättre med vittnen som GS som säger att de lämnar i hög fart med sirèn och blåljus, och Pia som inte ger sken av att ambulanserna åker extremt långsamt då hon ser dem åka förbi Grand.
Han säger "du måste ha sett nåt".