2018-01-19, 17:33
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
En iaktagelse - adekvat eller inte - som talar för att polisen var mycket snabbt på plats och att ambulansen, som kom någon minut efteråt tog lång tid på sig stt komma till Odengatan.

Flera vittnen hävdar att polisen kom snabbt. GS och IW kan ha kommit 1-2 minuter efter mordet. Ambulanspersonalen kan ha utfört tidskrävande insatser på plats - vilket är vanligt.

Nej, jag måste säga att det är direkt fel. Det finns inget över huvud taget på LAC-bandet som styrker att att GS o IW kom innan LLs samtal tar slut 23.23.40 dvs 2 minuter och 10 sekunder efter mordet..... därför att flera vittnen hörs på bandet, både sådana som står utanför och är i LLs bil. Att ingen av dessa inte skulle märka om polis med blåljus finns på platsen i upp till 1 minut medan detta samtal pågår anser jag vara fullständigt nonsens, FULLSTÄNDIGT!

Jag har tidigare tagit upp det faktum att om den officiella versionen är sann så är ambulansens färd till Sabb anmärkningsvärd långsam.

Vägen de åker är 1900 meter och de lämnar 23.27.50 enligt Poutiainen och MDs anrop när de är framme vid Sabb påbörjas 23.31.10 dvs en restid på 200 sekunder.
Det betyder att en ambulans med en döende statsminister åker akut till sjukhus i en snitthastighet av 34,2 km/h

Bara för att jämföra med vad 3230 säger, att de åker en sträcka på 700 meter på under 30 sekunder vilket ger 3230 en snitthastighet på 84 km/h

Nu är det ju så att alla som lyssnar på de nya brusreducerade versionerna under samtal 7, 23.28.00-23.28.40, hör Maria Degerman yttra "kan du hoppa in"...... vilket betyder att ambulanserna är kvar på mordplatsen 23.28.40

Åker de 1 minut senare än den officiella versionen så betyder det att de åker till sjukhuset på 140 sekunder vilket istället ger en snitthastighet på 49 km/h

Det passar även mycket bättre med vittnen som GS som säger att de lämnar i hög fart med sirèn och blåljus, och Pia som inte ger sken av att ambulanserna åker extremt långsamt då hon ser dem åka förbi Grand.
Citera
2018-01-19, 17:38
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Får också det till stockholmska och 100% skånska.

Men lyssna här https://www.youtube.com/watch?v=JmMaXCaD5-Q
vid exakt 00:45 , han kan säga "det är våran statsminister". Men jag och andra som har lyssnat på det här tycker att det känns lite som en gissning. Krävs lite vilja till att uttyda det.

Nej, det är samma yttrande som hörs 0.32 in i den andra versionen ".....du måste ha sett nåt....."

Det är 2 personer som säger detta, 1 stockholmare, och 1 skåning/smålänning, vilka förmodligen vänder sig direkt till vittnet AB med denna fråga/påstående.
Citera
2018-01-19, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej, det är samma yttrande som hörs 0.32 in i den andra versionen ".....du måste ha sett nåt....."

Det är 2 personer som säger detta, 1 stockholmare, och 1 skåning/smålänning, vilka förmodligen vänder sig direkt till vittnet AB med denna fråga/påstående.

Ja det stämmer helt klart. "Du måste ha sett nåt" säger han. Och sen kan du stryka småländska för det är klockren skånska.
Citera
2018-01-19, 17:46
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vad säger dom isf?

Låter som olof Palme sägs precis före "han sprang ner i den smala gränden". Men uppspelningen är för otydlig för att jag ska vara säker.

Apropå bandet, vet du om det är klarlagt på vems bord telefonen, som LLs samtal kopplades till, stod?

Det fanns, mig veterligen, 4 operatörer i "gropen" vid tillfället. UH, AT, LL och BB.
Då operatören LL hörs flera ggr på LAC-bandet senare under kvällen och rösten som till slut svarar på LLs samtal inte låter som LL, så måste det vara BB som till slut besvarar samtalet?

Är det på hennes bord det ringer? Det har alltså stått en telefon, som kopplats akut via LAC, och ringt i över 1 minut innan att någon svarar.

Vet du också något om det samtal som den andre taxichaufförens, HJ, växeltelefonist, som också enligt uppgift ringt polis?
Senast redigerad av PeoFallmo 2018-01-19 kl. 18:02.
Citera
2018-01-19, 18:01
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ja det stämmer helt klart. "Du måste ha sett nåt" säger han. Och sen kan du stryka småländska för det är klockren skånska.

Kan "skåningen" möjligen vara vittnet J-ÅS som enligt förhör bor i Malmö?

"Stockholmaren" utanför bilen kan vara vittnet JA, som hade koll på vittnet AB?
Citera
2018-01-19, 18:08
Medlem
Citat:
Kan "skåningen" möjligen vara vittnet J-ÅS som enligt förhör bor i Malmö?

"Stockholmaren" utanför bilen kan vara vittnet JA, som hade koll på vittnet AB?

Det är Malmö dialekt så det låter troligt.
Citera
2018-01-19, 18:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Får också det till stockholmska och 100% skånska.

Men lyssna här https://www.youtube.com/watch?v=JmMaXCaD5-Q
vid exakt 00:45 , han kan säga "det är våran statsminister". Men jag och andra som har lyssnat på det här tycker att det känns lite som en gissning. Krävs lite vilja till att uttyda det.

Jag får det också till det. Dom tre första orden "Det är våran" tycker jag hörs relativt tydligt . Inte lika säker på statsminister .
Citera
2018-01-19, 18:56
Medlem
Citat:
Jag får det också till det. Dom tre första orden "Det är våran" tycker jag hörs relativt tydligt . Inte lika säker på statsminister .

Alltså efter att ha överlagt med frugan och grannen så är vi säkra på vår sak Han säger "du måste ha sett nåt".
Citera
2018-01-19, 18:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Apropå bandet, vet du om det är klarlagt på vems bord telefonen, som LLs samtal kopplades till, stod?

Det fanns, mig veterligen, 4 operatörer i "gropen" vid tillfället. UH, AT, LL och BB.
Då operatören LL hörs flera ggr på LAC-bandet senare under kvällen och rösten som till slut svarar på LLs samtal inte låter som LL, så måste det vara BB som till slut besvarar samtalet?

Är det på hennes bord det ringer? Det har alltså stått en telefon, som kopplats akut via LAC, och ringt i över 1 minut innan att någon svarar.

Vet du också något om det samtal som den andre taxichaufförens, HJ, växeltelefonist, som också enligt uppgift ringt polis?

Jag har för mig att det vara åtta man i gropen. Bjarne Söderqvist är en jag kommer ihåg på rak arm . Bröderna Poutiainen är bästa källa här,"Inuti Labyrinten". Dom har järnkoll på SBC under kvällen.

Som jag minns det från boken var det en speciell lampa som blinkade på telefonerna i gropen vid 90000 samtal. Ovtivelaktigt är det så att ett larmsamtal ignorerats av poliserna, medan Ulf Helin svarar i en icke prioriterad lur. Birgitta Brolund bör vara den som tar emot samtalet från Leif Ljungqvist.

Hans Johanssons samtals öde är okänt för mig. Vet inte om han får kontakt eller om han avbryter när det står klart att kollegan Anders Delsborn fått kontakt med SBC.
Citera
2018-01-19, 19:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Alltså efter att ha överlagt med frugan och grannen så är vi säkra på vår sak Han säger "du måste ha sett nåt".

Ok , då har lagen talat och jag verkar gått på en hörselvilla. Inte höst övertygad dock
Citera
2018-01-19, 19:08
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tänker såhär:
  • Militärer och underrättelsetjänster arbetar kontinuerligt med olika planer - utifall att en situation skulle bli akut och något skulle behöva göras
  • Olof Palme hade sedan sextiotalet motverkat USA:s intressen i Europa
  • CIA preparerade SÄPO med uppgifter om OPs olämplighet redan på 70-talet (t.ex. Angleton - Frånstedt)
  • I mitten på sjuttiotalet aktiverades Barbro och Åkes gubbar - och Ramada konferenserna startar
Planerna finslipas och hösten 85 eskalerar krigshysterin.

Så är det nog, man kan också fundera om påstådda mordförsöket i Madrid i mitten på 70-talet och hur det hängerihop med MOP.
Citera
2018-01-19, 19:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Jag har för mig att det vara åtta man i gropen. Bjarne Söderqvist är en jag kommer ihåg på rak arm . Bröderna Poutiainen är bästa källa här,"Inuti Labyrinten". Dom har järnkoll på SBC under kvällen.

Som jag minns det från boken var det en speciell lampa som blinkade på telefonerna i gropen vid 90000 samtal. Ovtivelaktigt är det så att ett larmsamtal ignorerats av poliserna, medan Ulf Helin svarar i en icke prioriterad lur. Birgitta Brolund bör vara den som tar emot samtalet från Leif Ljungqvist.

Hans Johanssons samtals öde är okänt för mig. Vet inte om han får kontakt eller om han avbryter när det står klart att kollegan Anders Delsborn fått kontakt med SBC.

Just det, och Janne Hedlund. Det 6 st.

Alla dessa kan ju inte ha varit upptagna?

Det är ju inte långt mellan borden? Om BB svarar, kan man utgå att det är "hennes" telefon som ringde?
Den som är upptagen bör ju vara UH?

Har du förresten hört något om ST själv någonsin yttrat något om "lyssningsläget"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in