2018-01-19, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan
Fy fan vad vidrigt.. Finns barn med värre sjukdomar som klarar att leva ett värdigt liv.
Och att föräldrarna bara bestämt att barnen ska dö, så sjukt. Hade varit enklare att förstå om det var en person som blivit knäpp, men båda två? Satt de o pratade och en av dem plötsligt sa "vi dödar våra barn för de har ingen framtid" eller liknande.. Och den andra föräldern säger "javisst" nä fy vad sjukt.
Och sen tar de livet av sig själva för o slippa straff

Värre sjukdomar än... vad då?
Citera
2018-01-19, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Rektorn har meddelat att läkarintyg inkom innan beslut fattades.

Efter många påstötningar. Undrar om de betalat en läkare i Belgien?
Citera
2018-01-19, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhate
Det är du som är en äcklig människa, för det första om vi ska kolla på detta sannolikhetsmässigt, så är det mycket enklare att anta att föräldrarna var diagnosmänniskor, att båda barnen får en sällsynt diagnos och kanske även mamman är osannolikt, för att uttrycka det milt.
MEN jag är inte den som säger att de inte kan ha haft ME, isf finns det diagnoser på detta. Återigen, det MÅSTE finnas diagnoser, annars ska vi inte gå på det människor som har dålig insikt i att det ens finnas antisociala har att säga.

SIST: även om de har haft ME båda två, har föräldrarna INGEN RÄTT i världen att döda sina barn, de skulle omedelbart när de FICK ENS IDEEN att döda sina två barn, uppsökt vård och krävt att någon annan tog hand om barnen.

Barnen förtjänar ett RIP, men ni som skriver RIP på föräldrarna är faktiskt ren och skär gyttja, iaf om ni inte själva är familj eller så pass nära att ni inte kan särskilja på känslor och tänkande.

DISCLAIME: Om föräldrarna i själva verket var världens mest sympatiska föräldrar och gjorde detta i någon slags psykostillstånd eller liknande har jag all sympati även för dem, annars är det bara synd om barnen.
Detta är mina åsikter, ta det inte som fakta!
Jag förstår föräldrarnas handlande. De hade enorm skuldkänsla eftersom deras anlag som utlöste barnens sjukdom. De ville inte se att flickorna dör långsamt och plågsamt inför deras ögon.
R.I.P. hela familjen.
Det är lätt att döma om man inte själv upplever saker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Jag kan inte tala för någon annan. Men för min del så handlar det om förakt att någon som uppenbarligen hade förmågan att tänka rationellt och logiskt skulle komma fram till ett sådant obegripligt beslut.

Den enda förklaringen jag kan komma fram till är att någon eller båda av dem är lite omänskliga.
Där tänker du fel. Hur man fungerar yrkesmässigt har nog lite att göra med trauma/sjukdom/depression. Du är inte en robot bara för att du är bildad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Jag kan inte tala för någon annan. Men för min del så handlar det om förakt att någon som uppenbarligen hade förmågan att tänka rationellt och logiskt skulle komma fram till ett sådant obegripligt beslut.

Den enda förklaringen jag kan komma fram till är att någon eller båda av dem är lite omänskliga.
Inte omänskliga. Men föräldrarna hade kriterier som gjorde att livet var värt att leva. Uppfylldes inte dessa kriterier så sjönk livskvaliteten. Och de avgjorde att barnen inte kunde komma upp till de kriterier som föräldrarna satt, och därför ansåg de att döttrarnas liv inte var värt att upprätthålla. Skrämmande.

Men .... vi har inte alla kort på hand. Får se om vi får fler svar.
Citera
2018-01-19, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Varför påtalas det ideligen om status och högpresterande? Är det något fult eller är det bara klassisk avundsjuka som lyser igenom?
Jag tror du har svårt med empati och att sätta dig in någon annans liv. Du vet ju inte hur denna familjen mådde. Hån mot de... nä du de gjorde inte detta för egen vinning ty ingen lever längre. Många håller sina hundar levande av ren egoism när de borde avlivas. Kanske kanske får vi aktiv dödshjälp i framtiden.

Se där. En av förespråkarna för i tråden. Ni som nu undrar om vi kan skilja på empati och sympati. Det kan vi, eller jag, i alla fall.

Visst har vi "aktiv dödshjälp" för djur. Även det lite bisarrt om du frågar mig. Man avgör om det är värt kostnaden att behålla ett djur. Här värderade föräldrarna om det var värt mödan att hålla liv i barnen. Tydligen inte.

Jag tror att föräldrarna plågat barnen så att de blev sjuka, tills jag sett en diagnos. Jag har arbetat tillsammans med knasbollar och har sett dubbelansikten flera gånger, särskilt i det offentliga. Treviig mot dem som anses vara viktiga, avskyvärd och förtryckande mot sådana som inte kan försvara sig eller anses utgöra ett hot.

Om vi drar det dit. Var barnens existens ett hot mot föräldrarnas... lycka? Tydligen!

Även sjuka kan vara lyckliga, med rätt stöd. Små stunder av lycka. Så mycket värt. Den som lider av värk 24 h är i regel döende och då förkortar man lidandet med morfin. Sett något sånt i dödshuset?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky12
Jag förstår föräldrarnas handlande. De hade enorm skuldkänsla eftersom deras anlag som utlöste barnens sjukdom. De ville inte se att flickorna dör långsamt och plågsamt inför deras ögon.
R.I.P. hela familjen.
Instämmer och förstår också detta även om det är så sorgligt.
Citera
Medlem
Citat:
R.I.P. hela familjen.
Ok? Anlag? Då har du insyn i journaler och diagnos som vi andra inte har förmodar jag. Berätta!
Citera
2018-01-19, 17:24
Medlem
Citat:
R.I.P. hela familjen.

Vilka mesar! Så då dödar man barnet i stället för att trösta, lindra, hjälpa? Ärftliga sjukdomar plågas många av, även hemska, ofattbara. Att vi inte har dödshjälp är tur, för alla sjuka kan inte meddela sig. De som kan uppleva lycka och bara förmedla det med en mindre blinkning är säkert glada för det.

Föräldrarna har gjort ett statement. De dog för lindrigt. Jag undrar om de lurade barnen? Kanske har barnen ifrågasatt sina föräldrars behov av att isolera dem? Svårt brott detta!

Jag vill veta. Blev OH nekad en professur, förhandsbesked?
Senast redigerad av rappytt 2018-01-19 kl. 17:26.
Citera
2018-01-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
(1)Brevet ska alltså ha varit undertecknat av föräldrarna men inte av någon av döttrarna ?!? Äldsta dottern 14 år? (2)Tillräckligt gammal för att kunna ha en egen åsikt, men de hade alltså inget att säga till om. (3)Blev de ens tillfrågade ? Så grymt! Tänk om de ville leva trots att dom var sjuka
(4)Jag tycker detta känns lite som ett hån mot andra föräldrar som har barn med olika typer av handikapp eller sjukdomar, som kämpar varje dag och ser ljusglimtar och livsglädje emellanåt.
1: ja

2/3: ja varit med i diskussion

4: varför då?
Citera
2018-01-19, 17:26
Medlem
Dricksglas55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Om två till synes normala människor hamnar i ett läge där de tycker att mord och självmord är enda utvägen kan man väl tycka synd om dem utan att fördenskull sympatisera med deras brott?
Absolut inte!!!!

Du får sympatisera med barnmördare om det känns bra för dig, men det kommer jag aldrig i helvete att göra! Och då talar jag nog för större delen av världens befolkning som är någorlunda normalt fungerande i hjärnan.
Citera
2018-01-19, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Se där. En av förespråkarna för i tråden. Ni som nu undrar om vi kan skilja på empati och sympati. Det kan vi, eller jag, i alla fall.

Visst har vi "aktiv dödshjälp" för djur. Även det lite bisarrt om du frågar mig. Man avgör om det är värt kostnaden att behålla ett djur. Här värderade föräldrarna om det var värt mödan att hålla liv i barnen. Tydligen inte.

Jag tror att föräldrarna plågat barnen så att de blev sjuka, tills jag sett en diagnos. Jag har arbetat tillsammans med knasbollar och har sett dubbelansikten flera gånger, särskilt i det offentliga. Treviig mot dem som anses vara viktiga, avskyvärd och förtryckande mot sådana som inte kan försvara sig eller anses utgöra ett hot.

Om vi drar det dit. Var barnens existens ett hot mot föräldrarnas... lycka? Tydligen!

Även sjuka kan vara lyckliga, med rätt stöd. Små stunder av lycka. Så mycket värt. Den som lider av värk 24 h är i regel döende och då förkortar man lidandet med morfin. Sett något sånt i dödshuset?

Fel ang kostnaden, visst kan det spela in men många veterinärer säger att många behåller sjuka hundar som lider pga deras egen egoism att de inte vill bli av med sin hund. Såklart ett svårt beslut.
Om de nu inte orkade mer vad hade de för val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in