Citat:
Ursprungligen postat av
Reeves
Stirra dig inte blind på avgifterna bara, en del fonder kan vara bättre samtidigt som de tar mer betalt.
Ja men jag vill inte ha en fond som har möjlighet att ta 1,5-2% när dom vill i både årlig avgift och köp/sälj. Ett exempel är LF Global index, när det uppmärksammades i media att dom kunde höja avgiften massor så tog dom bort det, sen när det glömdes bort så la dom till det i smyg. LF global är därför skit.
Ska du ha en global indexfond ska du välja den billigaste, inte en som får ta höga avgifter när börsen blir stökig. Just nu finns det endast två globala indexfonder som inte har en hög "maxavgift", och av dom två är robur acces global den bästa, med en maxavgift på 0,5% och standardavgift på 0,25%.
Näst bäst är dnb global indeks som har en maxavgift på 0,31% och standardavgift på 0,30%
SPP global har tyvärr en maxavgift på 1,5% och därför funderar jag på ett byte till robur acces global, dock gillar jag SPP global och ska bog först ringa dom och kolla om dom verkligen får höja till maxavgiften när man äger den via avanza.
Någon som vet?
Edit: pratade precis med SPP och dom försäkrar mig om att Maxavgiften på 1,5% inte kommer tas ut utan att det är 0,33% som gäller. Skeptisk som jag är är jag fortfarande lite tveksam men behåller fonden än så länge