2018-01-19, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRedigKarl
Jag tror att det är fel att kalla föräldrarna sjuka. Och innan ni flippar ur och skriver något fräsande tillbaka i affekt, låt mig förklara.

Av allt att döma var föräldrarna helt normala, omtyckta typer. Inga tecken på några diagnoser som utåt märktes eller påverkade relations- och arbetsliv. De var friska. Handlingen var däremot sjuk, det förnekar jag inte. Men genom att gång på gång hävda förövare "sjuka" i dessa sammanhang skapas bilden av att det bara är "sjuka" människor som begår "sjuka" brott. Det gör oss blinda.

Tror ni någon i denna familjs grannskap eller vänkrets förväntande sig dådet? "Nej", tänkte de säkert, "det är ju bara sjuka människor som begår mord. Familjen X är ju jättetrevliga." Om vi inte kan förstå att vissa omständigheter kan

leda normala människor till att begå abnorma handlingar kommer vi aldrig sluta chockas, och heller aldrig kunna förebygga det.

Tänk på det. Endast föräldrarna visste hur sjuka barnen i praktiken var. De såg

troligtvis ingen framtid för dem, eller sig själva. Ingen gymnasieutbildning. Inget arbete. Troligtvis inga pojkvänner. Inga givande semestrar. Flickorna skulle bara ligga där på soffan, sysslolösa och sjukligt trötta under hela sina tonår. Skulle de någonsin orka flytta hemifrån? Skulle de kunna försörja sig alls?

Föräldrarna är de enda som visste hur de hade det. Kanske såg de en framtid där de skulle tvingas se sina döttrar falla i djup depression och sysslolöshet, samtidigt som de själva förföll och blev allt skörare med åren. Oändligt strandsatta i en bisarr småbarnsfas. På en mer extistensiell nivå kanske de frågar sig vad som var meningen med alltihopa. Vi lever hela våra liv för att föra livet vidare. Men vad händer om vi inte kan det? Har allt deras hårda arbete varit förgäves?

Att handlingen är förskastlig är redan fastslaget, men inte föräldrarnas sinnestillstånd.

Köper inte den förklaringen. Skolan såg en framtid för barnen och planerade en successiv återgång. Föräldrarna hade ju inte ens begärt assistens till barnen. Att inte ens be om hjälp, isolera sig från omgivningen och sedan avsluta barnens liv låter märkligt.
Citera
Medlem
Hur gick morden till?
Citera
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedievalSteel
Vad vet du om hur ofta eller mycket de har bett om hjälp? Det här är knappast ett beslut man tar efter att ha fått en idé om det i förrgår. Du och alla andra som klandrar föräldrarna kommer förmodligen inte uppleva ens en promille av den smärta och sorg som föräldrarna har levt med i åratal.

Och för alla andra här inne som älskar att vrida och vända på precis allting, vad är det som säger att barnen ville leva ens? Ni vet inte ett piss och sitter bara och tvingar på andra människor er egen höga etik och moral, de kan lika gärna ha varit en överenskommelse mellan alla 4.
Tack för denna!
Mkt nytt folk här idag..
Och påfyllning i gänget som beter sig som om det satt nån domare och ger poäng
till de som högst och mest påpekar att "mord e MORD", oavsett, och att allt annat liksom kvittar.
Allt annat förutom just detta fakta, att mord ÄR mord (vilket alla vet), det spelar roll för många.
För mig kvittar det inte. Inte ens när min egen mor under ett dygn mördades av sin sambo 2008.
Det hjälper att veta hur och 'varför' det kunde hända bortsett från ATT det hände.
För de som inte kan/vill att bry/känna, fine, hoppas era ihopsamlade poäng ger Er nåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Narkolepsi? Kan du borra lite i det hos klasskompisarna...

”Värre” än narkolepsi, jag gissar på ME/CFS. Konstant utmattade och med andra jobbiga symptom, vet dock inte vilka. De har sökt läkarvård i Belgien.

Är bara bekant med klasskompisar genom en idrottsförening men kan försöka.
Citera
2018-01-19, 14:51
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vad hade barnen för sjukdom?
Man ska inte säga "bara" trötthetssyndrom men jag gissar att det var nått betydligt allvarligare än så. Jag säger Spielmeyer-Vogts sjukdom. Googla.
Citera
2018-01-19, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan
Läst allt, att de sökt hjälp utomlands är ju ny info.

Vad menar du med ny? Inte ny för idag i alla fall.
Citera
2018-01-19, 14:52
Medlem
[quote=flashbackfollower|62962237]
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Varför skulle polisen gå ut med att föräldrarna skrivit ett avskedsbrev om de inte hade nog med uppgifter som styrker att båda var med på detta?? Sättet mor och far dog på kanske också visar att de begick självmord?[/QUOTE

Det finns ett brev och polisen kan förstås inte bevisa att mamman INTE ville underteckna. Det sades att 3 fanns döda i sängarna och att pappan dog sist, genom att hänga sig. Vilket talade emot gemensamt suicid. Eller har man nu redovisat dödsorsakerna och jag missat det?
Enklast är att lägga ner fallet för polisen och för oss alla.

Det är inte bekräftat hur de hittades.
Citera
2018-01-19, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jo, det är sant, ser att det ser lite dumt ut

Men, jag är också ganska säker på att en del har lättare att sväva i ovisshet än andra.

Så kan det absolut vara, men jag tror inte det har med utbildningsnivå att göra utan snarare personlighet...
Citera
Medlem
Nellis-AFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Men du respekterar att de har gjort fel? Det låter väldigt konstigt för mig.

Vad är det för märkligt med det?
Jag kan väl respektera någons beslut även om jag inte är enig med dem. Kan inte du respektera någon som tycker annorlunda än dig?
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Båda två alltså. Helvete vad sjukt. Ena dottern var ju med ute och handlade för bara ett par veckor sedan så de kunde inte ligga inför döden direkt. Av barmhärtighet när någon är under palliativ vård i sitt slutskede så kan man ha förståelse men detta och bägge två. Liksom då om bägge barnen var i precis slutskedet att föräldrarna sedan inte tycker livet är värt att leva mer.

Psykbryt ser man ibland att ena föräldern får men att göra detta gemensamt hör till ovanligheterna. Utan att veta exakt vad döttrarna led av var de alltså ingen palliativ vård och de var 11 och 14 år gamla och även om allvarlig sjukdom så kanske det kommer finnas bättre mediciner om bara några år. Sjukvården går ibland väldigt snabbt fram. Så nej oerhört tragiskt och tragiskt att inte samhället såg att detta var på väg att ske så man kunde tagit barnen och gett föräldrarna psykvård.
Citera
2018-01-19, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obtshirt
Alltså! frågan är om dom ens sökt läkarvård i sverige.borde ju vara lätt för polisen o kunna se.
Kan ju bero på att svensk sjukvård inte ansåg dom var så sjuka, vilket dom troligtvis inte var då.
Man söker väl sjukvård utomlands när allt hopp är ute i sverige. kan ta många år innan man får en diagnos o lilla flickan blev sjuk för 6 mån sedan.

Tyvärr finns det sjukdomar som inte går att bota och dessutom orsakar oåterkalleliga förändringar för att så småningom leda till döden i tidig ålder. Det är inte som en bakterieinfektion som enkelt botas med en penicillinkur. Att barnen inte läggs in på sjukhus för vård kanske berodde på att flickornas behov var att, i möjligaste mån, leva i någon typ av vardag ansågs mer meningsfullt.
Citera
2018-01-19, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nellis-AFB
Jag respekterar vad föräldrarna har gjort. Ja, jag kan respektera en mördare.
Nej, det innebär inte att jag förespråkar mord, eller ens anser att det de har gjort är rätt.
Om jag byter ut "respekterar" mot "kan förstå" är ditt inlägg begripligt, annars inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in