2018-01-19, 14:03
  #181
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Menar du att vi alla bör handla en massa gåvor till politikerna och tjänstemännen som bestämt om avgiften?

Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
När börjar dessa nya regler att gälla? Vet någon det? När kan man räkna med första "straffavgiften"?

Läste att det ska gälla från 1 mars. Alltså borde det vara lugnt om man gör det nu. Redan beställt massa skit
Citera
2018-01-19, 14:04
  #182
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Precis lika ohållbart som vad de skattepengarna går till. Hade mycket väl kunnat tänka mig att köpa en usb-sladd för 30 spänn i Sverige och få den direkt i handen istället för en tia från Kina och få vänta en månad. Det är mer en pricipfråga än en kostnadsfråga för egen del.

https://www.svd.se/postnord-infor-avgift-pa-paket-fran-kina

Ansvaret hamnar på tullverket. Hur f-n ska de få ihop detta?

Problemet är väl just de höga skatterna i Sverige, inte de låga i andra länder...
Om du skall köpa en USB-sladd här för 100:- så tar S först 20:- i moms och bara 80:- kvarstår för varan, sedan skall ju butiken du köper den av betala löner med världens högsta skatter plus världens högsta arbetsgivaravgifter... utöver världens högsta skatter för inrikes transporter, energi, mm mm. Detta skall du sedan i din tur betala med världens mest beskattade lön, där du inte ens tilåst att se den del av din lön S redan har bestulit dig på som de valt att kalla "arbetsgivaravgift" när det egentligen bara är ännu en av alla dina skatter... Grattis.
Citera
2018-01-19, 14:05
  #183
Medlem
Muppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det är rimligt

Jag har i flera år köpt småsaker från kina, telefonfodral eller nåt spänne eller liknande.

Jag kan köpa nån vara för 40kr och få fraktfritt hem till Sverige!

Skulle JAG skicka nåt till kina skulle bara portot för detta bli över hundra kronor!! Kanske mer!

Tydligen har kina nån sorts sanktion som gör att portokostnaden läggs på svenska posten. I vanliga fall har man nåt avtal som delar på bördan. Typ. Men kina räknas som u-land i den ekvationen så de slipper. Typ.

Det har gjort att svenskar kan betala 30kr för nån småsak som skickas fraktfritt till Sverige. Tusentals små paket som ska skickas ”gratis” av postnord.

Ganska rimligt ändå att de stoppar detta

Nu står du här å hittar på pöjk!

Anledningen till att kineser inte betalar särskilt mycket porto är för att landet lever på export. Det är en otroligt viktig faktor för att hålla landet ekonomiskt flytande.
Om jag inte minns fel så är det kinesiska staten som skjuter till en hjälpande hand till invånarna.

Vad dom har för avtal med diverse fraktbolag har jag ingen susning om.

Hursomhaver! Tycker det är rätt bra att posten slutat släppa igenom allt skräp från Kina gratis. Detta kommer gynna den svenska ekonomin samt till viss del även miljön. Om än dock väldigt lite...
Citera
2018-01-19, 14:06
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Handlar inte mycket på AA själv bara Ebay men jo det ser man ju. Då kanske de gör det möjligt att få fraktat från Ryssland istället?

De som snackar om miljön i tråden f.ö. Avgift på paket men inte avgift för karantän på de som kommer hit från U-länder, sprider sjukdomar och ökar sitt klimatavtryck med 3000%?

Detta är lite off topic!

Innan valet 2014 gick jag runt och snackade med miljöpartister i valstugor.
"Jag föreslog då att Fridolin skulle flytta till Afghanistan och Romson till Somalia för att spara på jordens resurser. Man skulle även ta med sig ett 10-tusental andra miljöpartister till dessa, jordens mest resurssnåla och klimatsmarta länder!"
Citera
2018-01-19, 14:06
  #185
Medlem
Skogswalds avatar
Gräsligt, IMHO. Vad tror ni förstå-er-på:are härinne, hur länge kan vi vänta oss från planläggning/idé till verklighet, i runda slängar? En vecka, ett par månader, ett år eller mer? Väntar ett dussintal sådana små "gula paket", varav de flesta jag lagt 5~10 SEK på. Känns som ett mardrömsscenario att jag plötsligt får ett fyrsiffrigt inbetalningskort p.g.a. detta. Orimligt. Usch, nej det här sög verkligen. Jag som fyndat så mycket från fjärran öst genom åren, långt innan både Wish och Alibaba dök upp. Aja, det är väl som ordspråket säger, inget gott varar för evigt.
Citera
2018-01-19, 14:08
  #186
Medlem
Behöver man köpa allt från Kina, mest skräp, förvisso billigt, men om man tänker lite på miljön, är ingen miljömupp, men dagens slit och slängsamhälle gillar jag inte....mycket slinker igenom utan tull och moms, annars är ju dagens politiker sugna på skatteintäkter.
Citera
2018-01-19, 14:08
  #187
Medlem
Rimligtvis är det väl den som skickar paketen som ska stå för fraktkostnaden. Borde inte Postnord kontakta sin kinesiska motsvarighet och förhandla fram ett avtal?
Citera
2018-01-19, 14:16
  #188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt
Rimligtvis är det väl den som skickar paketen som ska stå för fraktkostnaden. Borde inte Postnord kontakta sin kinesiska motsvarighet och förhandla fram ett avtal?

Kina svarar inte en när postnord ringer....
Citera
2018-01-19, 14:17
  #189
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Problemet är väl just de höga skatterna i Sverige, inte de låga i andra länder...
Om du skall köpa en USB-sladd här för 100:- så tar S först 20:- i moms och bara 80:- kvarstår för varan, sedan skall ju butiken du köper den av betala löner med världens högsta skatter plus världens högsta arbetsgivaravgifter... utöver världens högsta skatter för inrikes transporter, energi, mm mm. Detta skall du sedan i din tur betala med världens mest beskattade lön, där du inte ens tilåst att se den del av din lön S redan har bestulit dig på som de valt att kalla "arbetsgivaravgift" när det egentligen bara är ännu en av alla dina skatter... Grattis.

Skatterna är för höga ja men problemet för egen del är vad de skatterna används till. Om de hade gått till vård/skola/omsorg åt en svensk homogen befolkning hade jag handlat i svenska affärer. Iom att de istälelt går till att importera och göda muslimska undermänniskor blir läget ett annat.
Citera
2018-01-19, 14:21
  #190
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt
Rimligtvis är det väl den som skickar paketen som ska stå för fraktkostnaden. Borde inte Postnord kontakta sin kinesiska motsvarighet och förhandla fram ett avtal?

Om du skickar ett brev eller postpaket från Sverige till Kina kommer China Post ta ut en avgift
"clearance fee " på 80 yuan i alla fall 2015. Du får betala den på postkontoret. Vad avgiften är idag vet jag ej.

Tror Fedex, UPS, DHL osv tar ut en avgift ?
Citera
2018-01-19, 14:24
  #191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt
Rimligtvis är det väl den som skickar paketen som ska stå för fraktkostnaden. Borde inte Postnord kontakta sin kinesiska motsvarighet och förhandla fram ett avtal?

Det handlar också om den internationella postlagen som är helt uråldrad. Finska Posten står inför samma problem.
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/09/11/nathandeln-fran-kina-blomstrar-men-priset-ar-hogt

Och nu är det inte PostNord som bara fått för sig att nu ska vi införa detta bara för att tjäna mera pengar. Nu har de bara kommit överens med Tullverket om vem som ska diva driva in momsen. Den moms-fria paketcirkusen från Kina håller ju på att slå undan fötterna på den inhemska handeln.

https://www.breakit.se/artikel/11048/postnord-och-tullverket-overens-ska-bli-dyrare-att-handla-fran-kina
Citera
2018-01-19, 14:28
  #192
Medlem
Säljarna i Kina kommer ju garanterat hitta en metod att kringgå detta system ifall det mot all förmodan skulle bli verklighet. Som sagt hur ska Tullverket eller Posten kunna säga om en vara verkligen är en gåva eller en beställning? Visst dom kan öppna och titta på den allt vad dom vill, men hur ska dom bevisa att det är något man betalat för? Detta förutsätter ju att säljaren är med på noterna, men så länge dom får sina pengar så varför skulle dom inte det?

Dessutom ska varken Posten eller Tullverket klaga, klarar dom inte av att tillgodose folkets behov så får dom utöka sina verksamheter helt enkelt, anställa fler och utöka terminalerna.
Vi som kunder ska inte behöva bli lidande för deras enfald.
__________________
Senast redigerad av Schabrak 2018-01-19 kl. 14:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in