Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Det är rimligt
Jag har i flera år köpt småsaker från kina, telefonfodral eller nåt spänne eller liknande.
Jag kan köpa nån vara för 40kr och få fraktfritt hem till Sverige!
Skulle JAG skicka nåt till kina skulle bara portot för detta bli över hundra kronor!! Kanske mer!
Tydligen har kina nån sorts sanktion som gör att portokostnaden läggs på svenska posten. I vanliga fall har man nåt avtal som delar på bördan. Typ. Men kina räknas som u-land i den ekvationen så de slipper. Typ.
Det har gjort att svenskar kan betala 30kr för nån småsak som skickas fraktfritt till Sverige. Tusentals små paket som ska skickas ”gratis” av postnord.
Ganska rimligt ändå att de stoppar detta
Nu står du här å hittar på pöjk!
Anledningen till att kineser inte betalar särskilt mycket porto är för att landet lever på export. Det är en otroligt viktig faktor för att hålla landet ekonomiskt flytande.
Om jag inte minns fel så är det kinesiska staten som skjuter till en hjälpande hand till invånarna.
Vad dom har för avtal med diverse fraktbolag har jag ingen susning om.
Hursomhaver! Tycker det är rätt bra att posten slutat släppa igenom allt skräp från Kina gratis. Detta kommer gynna den svenska ekonomin samt till viss del även miljön. Om än dock väldigt lite...