2018-01-19, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hicku
Om man inte kallar föräldrarna för "iskalla mördare" så "stödjer man barnamord". Verkligen en intelligensreserv som har hittat till tråden.

Du verkar har stora problem med att kunna hålla i diskussion i sakfrågan utan att bli känslomässigt uppjagad och kasta invektiv omkring dig. Undrar om du verkligen är rätt person att bedöma andra personers intelligens.

Vidare är intelligensreserven inte rätt fras, det är begåvningsreserven. Dessutom är det fel använt av dig då det inte betyder vad du tror att det betyder. Om någon tillhör begåvningsreserven så innebär det att denna är särskilt begåvad i positiv bemärkelse. Det är helt enkelt inte ett pejorativt som du tror.

Får det dig att känna dig moraliskt överlägsen att avkräva att alla upprepar mantran om "iskalla mördare" för att de inte ska stämplas som barnamords medlöpare? Hur många Ave Maria ska man säga nu för att göra avbön?

Detta är ett diskussionsforum där vi diskuterar teorier och försöker härleda händelseförlopp. Vill du godhets signalera finns Twitter.
Citera
Avslutad
Egentligen borde vi inte vara för snabba med att döma föräldrarna. Vi vet inte ens om barnen uttryckt önskan om att dö för att slippa lida.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kongeroa
I avskedsbrevet stod INGEN LUVSKVALITE ELLER FRAMTID PÅ GRUND AV SINA BARN, dom själva alltså!!!
Fy fan!!

Det kan vara journalisten eller polisen som inte kan svenska. Kanske mena de att barnen inte hade någon framtid.
Citera
2018-01-19, 14:22
Medlem
Citat:
"Barn i pool" kan vara släktingar eller vem som helst. Dessutom i somras. Och eftersom ingen är på det klara över sjukdomsbilden, riktigt, så är det väl dumt att uttala sig tvärsäkert om deras mående? Du har ingen aning.

Det var denna formulering jag syftade på.

Varför ska en frisk person ta död på sig? Föräldrarna var friska. De gick i graven för att de visste att de gjorde något brottsligt. Är det korrekt att ta lagen i egna händer?
Citera
2018-01-19, 14:22
Medlem
Citat:
Fruktansvärt egoistiskt handlande, fy f-n...dom skriver, enl medua, att "DOM inte såg någon livskvalit'e eller framtid
PÅ [B]GRUND AV [/b]SINA BARN"!!!
Alltså, detta är makabert. Om dom "bara" tagit livet av barnen så hade dom fått livstid och ist dödade man alla. Mår illa av hur de väntat sig friska barn, fint hud, bra ekonomi, resor m m och nu hindrades dom till det P G A att familjeidyllen brast.....FY FAN!

Det beror på hur man tolkar den meningen, som du verkar ha felciterat för att stärka ditt argument.

Det riktiga citat är: "Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation". De specificerar ju inte vems livskvalitet eller framtid de syftade på, men JAG tolkade det som två föräldrar som inser att deras två nu nästan vuxna döttrar kommer lida resten av deras liv och därför gjorde dom en tjänst att avsluta deras liv. Att de själva också begår självmord är väl sen helt naturligt då inga vettigt funtande föräldrar nånsin skulle kunna komma över en sån sak.
Citera
2018-01-19, 14:23
Medlem
Citat:
"Barn i pool" kan vara släktingar eller vem som helst. Dessutom i somras. Och eftersom ingen är på det klara över sjukdomsbilden, riktigt, så är det väl dumt att uttala sig tvärsäkert om deras mående? Du har ingen aning.

Men om barnen har en sjukdom som gör dom övertrötta varför skulle dom då inte kunna bada? Vatten vaknar man väl av??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Fast du ”pallar” att anklaga mig för någonting du uttryckligen inte vet någonting om. Ja, folks moral varierar.

Vi vet fortfarande inte vad som har hänt i det här fallet. Att det fanns ett avskedsbrev (inte en video som ”djupt initierade personer” hävdat) med två signaturer innebär inte bestämt att båda verkligen stod bakom massmordet eller var med om att utföra det.
Jag skulle nog tro att polisen har verifierat att signaturerna är äkta och att båda föräldrarna låg bakom mordet. Däremot sägs ju inte något om hur dessa utförts, så där lär vi väl inte bli informerade heller kan jag tänka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Så kloka ord du skriver... det har tidvis varit en mara härinne att läsa stupida, långsökta, orealistiska teorier och framför allt en massa trams och en massa förståsigpåare utan någon som helst insikt i mänsklig ohälsa, psykiskt och fysiskt.

Dagens information om föräldrarnas gemensamma sak visar en oerhörd tragedi och familjekatastrof. Nu är det dags att börja acceptera och till och med respektera föräldrarnas outgrundliga men faktiska förhållningssätt. Suicid har många ansikten, detta är extremt men säkert inte unikt.

Varför skal vi "respektera" att föräldrarna har dödat sina barn?
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Pappan skrev ju en momsbok på "deras nivå". Redan det var sjukt i mina ögon. Kanske förstod flickorna ändå inte...

Nu måste det bli utredningar på alla nivåer för att undvika något liknande missförhållande där barn hålls hemma för att gå under. Överhuvudtaget har vi ju skapat ett samhälle för att i viss mån undvika dessa slutna kollektiv, där är skolan oerhört viktig för barn. Kunde de verkligen inte gå i skolan... rektorn måste upp till bevis.

Krav för hemundervisning: Läkarintyg som fastslår att hemundervisning är ett måste. Dags att förbjuda att föräldrar kräver eller bestämmer om hemundervisning.
Det är ju skitjobbigt med barn som krånglar, av den ena eller andra orsaken, men hade de vågat släppa taget och be om rejäl hjälp med detta så hade alla varit i livet idag. De orkade (vågade) inte, de var rationella enda in i slutet: "vi är värdelösa som enhet, bäst att städa bort den från jordens yta". Punkt.

Hoppas vi kan få någon klarhet i hur pass sjuka ungarna var...
Citera
Medlem
Citat:

Där menar jag att de kunde haft sjukvård i hemmet om det var så illa.
Citera
2018-01-19, 14:24
Medlem
Citat:
I avskedsbrevet stod INGEN LUVSKVALITE ELLER FRAMTID PÅ GRUND AV SINA BARN, dom själva alltså!!!
Fy fan!!
Vad jag förstod av det jag läste i Expressen så uttolkade jag meningarna därifrån som att Avskedsbrevskrivaren/arna syftade på dålig livskvalitet för barnen, pga av dessas sjukdom.

Vad jag skulle vilja veta för sjukdom detta handlat om. Fysisk/psykisk sjukdom, bägge..
Citera
2018-01-19, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
Du verkar har stora problem med att kunna hålla i diskussion i sakfrågan utan att bli känslomässigt uppjagad och kasta invektiv omkring dig. Undrar om du verkligen är rätt person att bedöma andra personers intelligens.

Är det jag som är "känslomässigt uppjagad"? Det är inte jag som har uttalat mig tvärsäkert om händelseförloppet, eller?

Ja, jag kastade "invektiv omkring mig", hoppas du överlever dagen. Och förresten, så är jag på din sida. Att förstå varför någon gör som den gör inte det samma som att stödja agerandet, vilket "pöbeln" här inne vill få det till.
Senast redigerad av hicku 2018-01-19 kl. 14:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in